Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
SVK skrev (34 minutter siden):

Når jeg leser slike historier så tenker jeg stakkars damer som kanskje nå tenker at Mette-Marit  snakket stygt om dem og interessene deres  før og etter det møtet.

Hun beskriver dem som venninner. Foreslår at du leser intervjuet før du uttaler deg om innholdet.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (20 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i de vurderingene du gjør her. Bortsett fra det med kronprinsen, jeg synes han er solid. Jeg tror fremdeles det kommer noe, men Trond Noren Isaksen har nok helt rett i at taushet i fire uker, samtidig som kongeparet reiser vekk, bare gjør vondt verre. Jeg tror de hadde tjent mye på i det minste gi noe informasjon om prosessen og når det kommer noen svar, eller om de f.eks kunne vurdere å svare skriftlig istedet for at hun må gjennom en pressekonferanse. Isaksen peker også på at når kongeparet reiser bort under rettssaken og alle andre (bortsett fra kronprinsen) er ute  av spill, så får rettssaken og Epsteinfilene ta fullstendig over. Det er en merkelig vurdering, for de sa jo på forhånd at de skulle ha normalt program under rettssaken.

Enig i dette. Det er flere dårlige vurderinger her, og hadde de håndtert dette litt annerledes, kunne de ha berget inn en god del. Fire ukers stillhet, og more to come så vidt jeg kan se. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Enig i dette. Det er flere dårlige vurderinger her, og hadde de håndtert dette litt annerledes, kunne de ha berget inn en god del. Fire ukers stillhet, og more to come så vidt jeg kan se. 

Føyer seg inn i rekke av  ustrategiske valg for hvor  de enten har fått veldig dårlig råd eller ikke fulgt råd. Men liste med dårlig valg er laaaang nå. 

Endret av FruR
  • Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
FruR skrev (2 minutter siden):

Føyer seg inn i rekke av  ustrategiske valg for hvor  de enten har fått veldig dårlig råd eller ikke fulgt råd. Men liste med dårlig valg er laaaang nå. 

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan de tenker at det er en god ide å bare "ignorere" problemet. Jeg håper for guds skyld det kommer noe etter hvert, og at tiden de er stille nå, ikke er pga at de venter på at noe verre skal dukke opp... Alle filene er enda ikke sluppet.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (10 minutter siden):

Vi vet ikke om de epostene vi har sett gir et fullstendig bilde.

Men det bildet de gir, er at hun sier de må snakke sammen. Det neste som skjer er at han sender mail som hun ikke svarer på. Så kommer det en mail fra en assistent til JE som informerer om at han så MM i NY (underforstått, MM er i NY uten å ta kontakt med JE).

Nei, epostene vi har sett gir ikke et fullstendig bilde. Jeg håper resten av filene blir frigitt. 

I tillegg er det jo samtaler, både i samme rom, telefonsamtaler osv, som vi nok aldri får nøytral gjengivelse av.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Stemmer.

https://www.tv2.no/nyheter/epstein-gransking-derfor-far-de-ikke-rore-mette-marit/18600233/

«Det ville uansett ha vært foreldet, ettersom hun brøt kontakten i 2014. Samtidig har Grunnloven en bestemmelse som skjermer kongefamilien for etterforskning.» 

«Det har ikke vært tema i det hele tatt, sier Per-Willy Amundsen (Frp) – som leder kontrollkomiteen på Stortinget.

– Kongehuset tilhører kongen. Det er ikke del av mandatet til kommisjonen. Det er ikke vår oppgave å granske kongehuset, sier Amundsen.»

Supplerer med et par sitater fra den artikkelen du lenker til, som er ganske sentrale for sammenhengen:

"Eksperter TV 2 har snakket med understreker at det ikke er noe som tyder på at Mette-Marit har brutt loven."

og

"– Jeg kan ikke si at Mette-Marit har gjort noe ulovlig. Hun har vist mangel på dømmekraft, sier Joly."

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Muskath skrev (15 minutter siden):

Håper dere gjør dere dumme.  Det er ikke sånn en evt president for Norge skal fungere. 
apopos den over, kanskje kongen om noen år?

Andrea59 skrev (13 minutter siden):

Har veldig liten tro på at noe slikt ville skje her til lands…verken han her eller Trump… 🤞

Når man trodde at bunnen var nådd, så trekker man frem en president fra Algerie. Som at man seriøst kan sammenligne Norge med Algerie…

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Når man trodde at bunnen var nådd, så trekker man frem en president fra Algerie. Som at man seriøst kan sammenligne Norge med Algerie…

Prøvde å matche det øvrige nivået etter beste evne!

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

De gjør det for å vise hvor tåpelige alle er som ikke ønsker kongedømme. De ler fordi «vi» er så dumme.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

Prøvde å matche det øvrige nivået etter beste evne!

Da er det vel bare å trekke seg rolig ut av tråden og lete etter likesinnede andre steder?

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Supplerer med et par sitater fra den artikkelen du lenker til, som er ganske sentrale for sammenhengen:

"Eksperter TV 2 har snakket med understreker at det ikke er noe som tyder på at Mette-Marit har brutt loven."

og

"– Jeg kan ikke si at Mette-Marit har gjort noe ulovlig. Hun har vist mangel på dømmekraft, sier Joly."

Hvor mange ganger skal du gjenta dette her i denne tråden. Ingen som sier hun er kriminell… enn så lenge.

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

og

Nei, sitatene dine  var ikke sentrale poenger når det gjelder kongelige og straffeforfølgelse. Mine siteringer var for å understreke at dersom det hadde vært noe kriminelt i kontakten med Epstein og kronprinsessen så ville hun ikke blitt straffeforfulgt. Ikke at det var påstander om at kronprinsessen hadde gjort noe kriminelt. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Javel. Men da må du jo problematisere den konklusjonen de fleste hopper på og - den om at at hun googlet U=JE og fikk opp en wiki-side med full informasjon. Det kan jo heller ikke bevises. Kritikere kan påstå akkurat hva de vil ut fra hva som passer agendaen deres best.

Hvordan kan du fortsatt bruke denne googlingen som forsvar?
De fleste av oss gir en lang f i hva hun googlet, kan ha vært om JE likte vafler for min del, det gjorde han ikke, og det så ikke bra ut.

Poenget er, at om hun fulgte med på nyheter, noe jeg håper hun gjorde, så visste hun hvem han var. 
De er i slekt med Andrew, tror du ikke en eller annen tok opp dette rundt middagsbordet? Så selv om ikke MM visste hvordan noe fungerer i den store verden, aldri brukte pc til noe annet enn å sende 1000 Mail, så må hun ha hørt det, og deretter valgt å innlede et nært vennskap. 
Er ikke det litt rart synes du? 
Jeg, en hvermannsen hadde ikke tatt opp kontakt med et sånnt menneske, så hvordan tenker du kronprinsessen fant ut at dette var en bra ting? 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Når folk diskuterer om MMs omgang med Epstein vil blåse over eller ikke, så tror jeg man skal ha i bakhodet at dette gjelder noe større. Hadde forholdet deres i seg selv vært skandalen, så kunne man ha lurt på om folk ville glemme. Men selv om vi i teorien kunne ha glemt dette, så vil det være snakk om Epstein i årevis framover. Nye offer står frem, ny informsjon kommer for dagen, nye etterforskninger opprettes. Folk ellers i verden vil snakke om hvordan elitemennesker er en del av problemet når de rehabiliterer overgripere. Kanskje dukker MMs navn opp noe sted. Selv om hun ikke har gjort noe kriminelt, så blir vi påminnet dette. Jeg tror ikke det lar seg gjøre å glemme dette såfremt vi ikke skal bo i en Nord-koreansk isolasjon.

Det kommer ikke til å bli så lett, selv for de som ønsker å gå videre.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kanderehjelpe skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan du fortsatt bruke denne googlingen som forsvar?
De fleste av oss gir en lang f i hva hun googlet, kan ha vært om JE likte vafler for min del, det gjorde han ikke, og det så ikke bra ut.

Poenget er, at om hun fulgte med på nyheter, noe jeg håper hun gjorde, så visste hun hvem han var. 
De er i slekt med Andrew, tror du ikke en eller annen tok opp dette rundt middagsbordet? Så selv om ikke MM visste hvordan noe fungerer i den store verden, aldri brukte pc til noe annet enn å sende 1000 Mail, så må hun ha hørt det, og deretter valgt å innlede et nært vennskap. 
Er ikke det litt rart synes du? 
Jeg, en hvermannsen hadde ikke tatt opp kontakt med et sånnt menneske, så hvordan tenker du kronprinsessen fant ut at dette var en bra ting? 

Jeg verken forsvarer eller angriper. Jeg bare påpeker at vi ikke vet hva hun googlet. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Muskath skrev (3 minutter siden):

Da er det vel bare å trekke seg rolig ut av tråden og lete etter likesinnede andre steder?

Facebook kommentarfelt foreks? Er på sammen nivået. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (42 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i de vurderingene du gjør her. Bortsett fra det med kronprinsen, jeg synes han er solid. Jeg tror fremdeles det kommer noe, men Trond Noren Isaksen har nok helt rett i at taushet i fire uker, samtidig som kongeparet reiser vekk, bare gjør vondt verre. Jeg tror de hadde tjent mye på i det minste gi noe informasjon om prosessen og når det kommer noen svar, eller om de f.eks kunne vurdere å svare skriftlig istedet for at hun må gjennom en pressekonferanse. Isaksen peker også på at når kongeparet reiser bort under rettssaken og alle andre (bortsett fra kronprinsen) er ute  av spill, så får rettssaken og Epsteinfilene ta fullstendig over. Det er en merkelig vurdering, for de sa jo på forhånd at de skulle ha normalt program under rettssaken.

Jeg mistenker at kongehuset vil komme med en kunngjøring etter at MBHs rettsak er ferdig, og håper at den vil innebære at det blir en langt mindre synlig MM (og MBH) i fremtiden. 

Aricia skrev (30 minutter siden):

Indeed!

Minner om Algeries Bouteflika, som de siste 6 årene var lam og stum og aldri viste seg offentlig, men likevel ble sittende mens ingen visste hvem som egentlig styrte landet.

https://www.aftenposten.no/verden/i/70pMV9/statlig-tv-bouteflika-gaar-av-etter-20-aar-ved-makten-i-algerie

114c5604-ca63-416f-8745-b12fd0746a0b?fit

Du sammenligner Norge med Algerie? Algerie er et militærdominert styre med utbredt korrupsjon og autoritære trekk. Hvorfor mener du det er mer naturlig å sammenligne et hypotetiske republikkstyrt Norge med Algerie, fremfor med sine nordiske naboer Finland og Island, som begge har vellykkede presidentembeter?

Endret av Rastebenk
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (22 minutter siden):

Hun beskriver dem som venninner. Foreslår at du leser intervjuet før du uttaler deg om innholdet.

Man kan kun bli forrådt av noen som latet som de var din venn. 

Jeg foreslår du leser historien om Judas en gang til og ser om du forstår om han var en ekte venn eller en Judas. 

Endret av SVK
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Jeg verken forsvarer eller angriper. Jeg bare påpeker at vi ikke vet hva hun googlet. 

Det er samme hva hun googlet eller ikke. Epstein var såpass godt gjent for allmennheten i 2011-2012 at om hun googlet eller ikke er likegyldig. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
SVK skrev (30 minutter siden):

Jepp og  for de vevedamene så betød sikkert det å få hjelpe Mette-Marit mye.  De har sikkert vært kjempestolte. 

Hva er alt dette med veving ? 
Selv  strikker jeg kjempe-masse. 
Gjelder det ? 
Bør jeg være veldig , veldig kjempestolt, da ?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...