Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Ja og nei.

Ja, jeg er enig i at vi ikke kan tvinge dem, men de kan heller ikke tvinge frem et skifte av statsform ved å trekke seg.

Ja, de kan abdisere i tur og orden, men hvis det til slutt ikke er noen igjen i arverekken, så har grunnloven en løsning for det. Den løsningen grunnloven har på den problemstillingen er ikke at monarkiet opphører av seg selv, men at regjeringen overtar kongens rolle helt til stortinget har valgt en ny konge. Det står i grunnlovens §§ 48 og 40. Stortinget kan selvfølgelig starte en prosess mot avvikling av monarkiet, men det tar mange år.

Hvis kongen ber om en folkeavstemning om sin person, og han får det, og folk sier nei til ham, så løser ikke det så mye, for folkeavstemninger er kun rådgivende. Kongen vil sannsynligvis abdisere, men monarkiet vil ikke opphøre. Tronen går bare videre til nestemann, og Stortinget kan - eller de kan la være - å starte en prosess med sikte på skifte av statsform.

Hvis kongen ber om en folkeavstemning om statsformen, altså ikke bare om ham som person, men om det skal være monarki i det hele tatt, så tenker jeg at han blander seg i noe han ikke har noe med. Det er stortinget som bestemmer om det skal startes en utredning eller en prosess om statsformen, og hva kongen mener om det er egentlig helt irrelevant. Han bør ikke gis en slik makt over stortingets agenda tenker jeg.

Hvis kongen derimot ber om en folkeavstemning om folket ønsker at det er akkurat ham som skal sitte på tronen, så vil mange mene at Stortinget bør tillate det. Det var det som var spørsmål i folkeavstemningen i 1905 - ikke om vi skulle ha monarki, men hvem som skulle fylle rollen.

Personlig tenker jeg at stortinget bør avvise en folkeavstemning om en bestemt person på tronen, for det ligger i monarkiets natur at det ikke handler om det individet, men om de lange linjene, og det bør ikke reduseres til en popularitetsavstemning som måler stemningen i et tilfeldig øyeblikk i historien.

Noen som vet hvordan det vil foregå? Blir det "hentet inn" en random, eller vil det blir sett på andre kongehus etter folk som ønsker å bli konge i Norge?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Pilaff skrev (Akkurat nå):

Mye mer! 

Dersom man likevel regner med de operative utgiftene til Garden vil monarkiet koste skattebetalerne minst 760 millioner i 2016. 

Legg til prisvekst, så er vi oppe i rundt em milliard. Det er helt sykt.

https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-mye-koster-egentlig-kongehuset-se-de-skjulte-utgiftene/60446111

Tusen takk!  Enig i at det er absurd mye penger og spesielt med tanke på vi får igjen for disse utgiftene. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Noen som vet hvordan det vil foregå? Blir det "hentet inn" en random, eller vil det blir sett på andre kongehus etter folk som ønsker å bli konge i Norge?

Det hadde garantert aldri skjedd. Vi lever  i 2026. Det hadde garantert ordnet seg med en rask  grunnlovsendring og overgang til republikk dersom hele gjengen abdiserte.

• Liker 6
Skrevet

Olav V representerte et monarki vi kunne være stolte av: Nøkternt, pliktoppfyllende og respektabelt. I dag ser det annerledes ut. Kongefamilien forbindes med skandaler og bisarre oppslag, mens budsjettet vokser. Sex og narkotika, Engler og øglehybrider. En pedofil bestevenn. Det er pinlig, og det svekker hele institusjonens legitimitet.

Kongehusets hovedrolle i dag er å virke samlende og bidra til positiv oppmerksomhet for Norge. Når kongehusets handlinger og omgangskrets skaper negative overskrifter, gjør det institusjonen til en belastning i stedet for et nasjonalt symbol.

Kan monarkiet  bestå, på et mer nøkternt og ansvarlig nivå, slik at det faktisk tjener Norges omdømme, ikke truer det?

Stortinget kan gjøre noe: Budsjettet kan strammes inn. Apanasje og driftsutgifter kan kuttes. Samtidig bør sikkerhetstjenesten ha en fast rådgivende rolle angående kongefamiliens kontakter som kan utgjøre risiko for sikkerhet eller omdømme. Dette handler ikke om å styre privatliv, men om å beskytte en statlig institusjon mot nye tabber og skandaler.

Avvikling av monarkiet er urealistisk på kort sikt, men reform er både mulig og nødvendig. Hvis ikke, risikerer vi at kongehuset mister all legitimitet og gjør seg selv til en enda større belastning for Norge.

• Liker 16
  • Nyttig 8
Skrevet

Det hadde garantert aldri skjedd. Vi lever  i 2026. Det hadde garantert ordnet seg med en rask  grunnlovsendring og overgang til republikk dersom hele gjengen abdiserte.

Ser jo på det som usannsynlig, jeg også. Men hvis man likevel skulle hatt monarki, er jeg litt nysgjerrig på hvordan de hadde løst det. Tror dog ikke det kommer til å bli en problemstilling. Enten avvikles monarkiet, eller så blir HM konge. Tror det er de alternativene vi sitter med.

• Liker 1
Skrevet
Gulline skrev (47 minutter siden):

Dette er så vilt at nordmenn flest ikke kan relatere seg til det. 

som jeg skrev da, mange er ikke alle, nordmenn flest betyr at det er noen igjen som ikke ser det slik.. 

• Liker 1
Skrevet
SVK skrev (1 time siden):

Kongefamilien koster skattebetalerne en halv milliard i året. Selv Rød-Larsen blir småfisk sammenlignet med det. 

Vi vet vel streng tatt ikke hva den gjengen har kostet landet ennå, gjør vi?

En halv milliard er ikke så mye som det høres ut. Det er mindre enn Katharina Andresen betalte for en eiendom på Bygdøy i fjor, det er mindre enn oppussingen av rådhuset i Stavanger kostet, det er mindre enn staten har kastet bort på mislykka IT-prosjekter for å gjenta noen eksempler som har vært nevnt tidligere i tråden.

• Liker 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 time siden):

Godt svart av Eva Joly. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/eva-joly-vanskelig-a-se-for-seg-at-mette-marit-blir-dronning/s/5-95-2899827

«Epstein-stormen som har truffet Norge de siste ukene, gir også kongehuset og kronprinsesse Mette-Marit mer enn blåmerker.

Kan hun i det hele tatt bli dronning, har flere stilt spørsmål ved. 

– Det får være opp til kongehuset å løse krisen de står i nå, sier Joly til de fremmøtte – men så klarer hun ikke å dy seg:

– Det er vanskelig å se for seg at Mette-Marit kan bli dronning når hun har bodd i samme hus hvor to tusen jenter er misbrukt.»

Takk!

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (1 time siden):

Er det en bagatell at Kronprinsessen løy til det norske folk om dybden av relasjonen hun hadde med en dømt overgriper? Er det en bagatell at hun utviste dårlig dømmekraft? Er det en bagatell at hun med sine handlinger har påført det norske Kongehuset et stort omdømmetap? Er det en bagatell at hennes handlinger har ført til at tilliten til Kongehuset har blitt redusert? 

Du glemte halve innlegget mitt, herunder de ganske viktige ordene " i den store sammenhengen", samt sammenligningen med alvorlighetsgraden i de andre sakene jeg ramset opp.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Ser jo på det som usannsynlig, jeg også. Men hvis man likevel skulle hatt monarki, er jeg litt nysgjerrig på hvordan de hadde løst det. Tror dog ikke det kommer til å bli en problemstilling. Enten avvikles monarkiet, eller så blir HM konge. Tror det er de alternativene vi sitter med.

Det er en paragraf som sier noe om at man kan velge en ny konge. Men de aller fleste mener jo prinsipielt at monarki er en anakronisme, så det er rimelig usannsynlig. 😅

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Selvfølgelig må man ikke følge grunnloven, den er kun gyldig så lenge som den faktiske makten ønsker at den skal være gyldig. Den er ikke en naturlov. 

Om vi bestemmer å avskaffe monarkiet så går det sikkert an å ha en "konge på papiret" som mellomløsning frem til Grunnloven er formelt endret. Staten eier Slottet, de de betaler hoffet og betaler apanasjen. Det står heller ikke i Grunnloven at kongen eller noen i kongefamilien skal slippe å betale skatt.  Så man kan sette alle utgiftene til 0. 

I tillegg har  vel kongen kun symbolsk makt med unntak av immuniteten. Så tror ikke det har noe å si om vi har en konge på papiret frem til monarkiet formelt avskaffes.

Immuniteten blir heller ikke reell om foreldelsesreglene ikke gjelder og man kan straffe kongen etter monarkiet formelt er over. 

Endret av SVK
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (15 minutter siden):

Det tipper jeg ingen har tenkt på 🙂

Det mest rasjonelle i en slik situasjon ville vel vært å holde stillingen åpen til stortinget hadde stemt over statsformen. Da ville regjeringen overtatt kongens funksjoner i mellomtiden. Tipper stortinget ville stemt for republikk før de gikk ut på markedet etter en ny konge. Det ville vært veldig rart i vår tid.

• Liker 3
Skrevet
Pilaff skrev (13 minutter siden):

Det er jeg enig, bortsett fra at det ikke finnes noe som heter rask grunnlovsendring. Det ville fremdeles tatt noen år.

• Liker 1
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Det tipper jeg ingen har tenkt på 🙂

Det mest rasjonelle i en slik situasjon ville vel vært å holde stillingen åpen til stortinget hadde stemt over statsformen. Da ville regjeringen overtatt kongens funksjoner i mellomtiden. Tipper stortinget ville stemt for republikk før de gikk ut på markedet etter en ny konge. Det ville vært veldig rart i vår tid.

Du har nok rett, jeg tror også at om alle skulle abdisere, så vil vi få republikk. Det hadde jo vært det som var mest naturlig. Men slik det ser ut så langt, vil vi sannsynligvis beholde monarkiet en stund til. 

Endret av -Pusheen-
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Det er jeg enig, bortsett fra at det ikke finnes noe som heter rask grunnlovsendring. Det ville fremdeles tatt noen år.

Det hadde ordnet seg. Banna bein. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Det hadde ordnet seg. Banna bein. 

Det tror jeg også.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (17 minutter siden):

Vi vet vel streng tatt ikke hva den gjengen har kostet landet ennå, gjør vi?

En halv milliard er ikke så mye som det høres ut. Det er mindre enn Katharina Andresen betalte for en eiendom på Bygdøy i fjor, det er mindre enn oppussingen av rådhuset i Stavanger kostet, det er mindre enn staten har kastet bort på mislykka IT-prosjekter for å gjenta noen eksempler som har vært nevnt tidligere i tråden.

Det er mye når det er betaling til EN familie - som endatil er en familie som er omgitt av skandaler og kriminelle handlinger. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (2 timer siden):

Ja, for han måtte selvsagt absolutt reise til Tenerife .... det holder ikke å reise til en av hyttene deres i Norge.

Nei, det kom jo fram her i går hvor fantastisk sunt og flott det var for eldre å reise og være sosiale. Det virket ikke som utgiftene staten (oss) må betaler ved evt sykdom hadde noe å si.  

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (8 minutter siden):

Det er mye når det er betaling til EN familie - som endatil er en familie som er omgitt av skandaler og kriminelle handlinger. 

Nå er det jo ikke sånn at dette beløpet på 500 millioner (som egentlig er ca 300 millioner) går til betaling til den familien. Det er en villedende beskrivelse. 

Beløpet går til driften av kongehuset, som er en stor organisasjon som sysselsetter mange personer og utøver en konstitusjonell og representativ rolle for landet. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Kan ikke de kongelige bare få slippe å være kongelige? Det virker jo som det for det meste oppleves som en belastning for dem. IA klager på pressen, M klager på pressen, MM og ML klager på pressen. Kanskje monarki er utdatert? 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...