Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kristin70 skrev (10 minutter siden):

Det finnes en annen mulighet for at monarkiet avvikles og det er at Håkon ber om en folkeavstemming. Han har flere ganger sagt i intervju at monarkiet må ha tillit og støtte i folket, noe som synker som en stein i disse dager. Det er vanskelig å se for seg at de ønsker å fortsette dersom kun 40% av befolkningen støtter dem.  

Ja, det gjorde kong Haakon før han ble konge av Norge. Slik som tilstanden i kongehuset er blitt så bør selvsagt kronprinsen gjøre det samme. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
blvck skrev (18 timer siden):

Same, same eller? 

Langt derifra.

Skrevet

Så er kongen utskrevet og blir værende på ferie. Og livlegen blir der sammen med ham noen dager. Ingen refleksjon over ressursbruken? 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
CeXNS skrev (6 minutter siden):

Så er kongen utskrevet og blir værende på ferie. Og livlegen blir der sammen med ham noen dager. Ingen refleksjon over ressursbruken? 

Ressursbruken? Han er kongens livlege. Betalt for å være tilgjengelig 24/7

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (4 minutter siden):

Nei, egentlig ikke. Dette er en bitteliten mini-mikro-utgift i det store sluket, og det er fint at han har lege der når han absolutt skal reise til Kanariøyene som 89-åring.

• Liker 12
Skrevet
Kristin70 skrev (27 minutter siden):

Det finnes en annen mulighet for at monarkiet avvikles og det er at Håkon ber om en folkeavstemming. Han har flere ganger sagt i intervju at monarkiet må ha tillit og støtte i folket, noe som synker som en stein i disse dager. Det er vanskelig å se for seg at de ønsker å fortsette dersom kun 40% av befolkningen støtter dem.  

Det forandrer ingenting. De må fremdeles følge den prosedyren som står i grunnloven, og kronprinsen/kongen har jo strengt tatt ikke noe med å mene noe om statsformen.

Det han kan be om er en folkeavstemning om sin person, slik kong Haakon 7 gjorde, men ikke om statsformen. Det er det stortinget som bestemmer.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
CeXNS skrev (14 minutter siden):

Det er det minste problemet nå, synes jeg, at vår snart 90-årige konge, som har tjent landet på en fin måte i alle år, har legen sin hos seg i noen dager.

• Liker 10
  • Nyttig 12
Skrevet
Stargaze skrev (8 minutter siden):

Ressursbruken? Han er kongens livlege. Betalt for å være tilgjengelig 24/7

Pilaff skrev (7 minutter siden):

Nei, egentlig ikke. Dette er en bitteliten mini-mikro-utgift i det store sluket, og det er fint at han har lege der når han absolutt skal reise til Kanariøyene som 89-åring.

Tja. Han er vel til vanlig overlege på Riksen og sitter vel ikke i en krok der og venter på å rykke ut. Når han må være sammen med kongen, fordi kongen insisterer på å være på ferie så er det en del ting han ikke får gjort. 

Hadde kongen reist hjem kunne overlegen fått gjenopptatt arbeidet sitt, men likevel vært i nærheten av Kongen. 

Det blir understreket at infeksjon i den alderen er alvorlig og likevel vil kongen fortsette ferie. Man må anta at overlegen da må være ved hans side fordi det kan bli forverring. Da er vel Norge et bedre alternativ. Det må være vurdert som en risiko, ellers hadde vel overlegen reist hjem. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
CeXNS skrev (22 minutter siden):

Nei, er du gal - det jo kongen - da stiller man ikke slike spørsmål. Støre betaler sikkert ... med skattebetalernes penger. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet
Pilaff skrev (16 minutter siden):

Ja, for han måtte selvsagt absolutt reise til Tenerife .... det holder ikke å reise til en av hyttene deres i Norge.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Tja. Han er vel til vanlig overlege på Riksen og sitter vel ikke i en krok der og venter på å rykke ut. Når han må være sammen med kongen, fordi kongen insisterer på å være på ferie så er det en del ting han ikke får gjort. 

Hadde kongen reist hjem kunne overlegen fått gjenopptatt arbeidet sitt, men likevel vært i nærheten av Kongen. 

Det blir understreket at infeksjon i den alderen er alvorlig og likevel vil kongen fortsette ferie. Man må anta at overlegen da må være ved hans side fordi det kan bli forverring. Da er vel Norge et bedre alternativ. Det må være vurdert som en risiko, ellers hadde vel overlegen reist hjem. 

Jeg skjønner hva du mener. De setter seg i en sårbar situasjon på flere måter, samtidig er det mange som unner kongeparet ferie nå.

• Liker 4
Skrevet

Sånn er det når man lever et helt liv vel vitende om at hele Norge står på pinne for ham. Da gjør man akkurat som man vil - helt uten tanke på at det finnes folk i dette landet som ikke får de medisinene som kan gi dem noen år ekstra eller sykehjemsplass når man egentlig er for syk/svak og redd for å bo hjemme alene. Ikke for å snakke om alle som sliter økonomisk i disse tider. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (På 23.2.2026 den 14.44):

Det uthevede: det er her vi har en fundamentalt ulik virkelighetsoppfatning.

Jeg mener nemlig at vi på ingen måte har grunnlag for å slå fast at Mette-Marit var klar over dette mens hun hadde kontakt med Epstein. Alle innleggene mine i debatten har dette som underliggende premiss.

Det virker utrolig at hun ikke skal ha visst i det aktuelle tidsrommet. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
FORFAR skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener. De setter seg i en sårbar situasjon på flere måter, samtidig er det mange som unner kongeparet ferie nå.

Vet du hva jeg har spurt meg selv om? Burde de ikke være hjemme og støtte sønnen sin i det som må være den verste situasjonen man kan tenke seg? I stedet reiser de bort de også. At «barna» drar skjønner jeg, men foreldrene? Det sier mye.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Nilb skrev (2 minutter siden):

Er det noe troverdighet i disse ryktene om at HM og MM skal skilles, eller elsker HM MM så mye, og vil alltid være ved hennes side?

Han må gjerne stå ved hennes side - men da bør han si fra seg rollen som kommende konge av Norge og finne seg en betalt jobb. Så kan de se om de har råd til å bli boende på Skaugum eller om de bør selge og finne seg en annen bolig. 

MM har ingenting i det norske kongehuset å gjøre etter fadesene hennes. Hun bør langskjemmes og det håper jeg hun gjør også. Snakk om å drite ut - ikke bare seg selv - men hele det norske kongehuset. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Hekken skrev (21 timer siden):

At hun i det hele tatt har 3,7% nå , finner jeg temmelig usannsynlig. Det burde være 0,0 % 

I alle fall dersom man ikke har bodd under en stein de siste ukene ….

njaa, noen ser på det som fortid, noen ser på hennes handlinger knyttet til sønnen som en mor som gjør alt for barna sine - enkelte finner forsvar i det meste fordi det treffer dem og da ser de ting ulikt. Jeg er overrasket over at ikke flere har medfølelse med henne etter nyheten om utviklingen i sykdommen osv siden mange kan relatere, og folk flest føler med de man har en form for relasjon til også i saker som dette. 
Personlig har jeg vært monarkist, jeg er fortsatt monarkist for vår eksisterende monark men jeg er ikke overbevist over evnen til de kommende til å fylle skoa.. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
CeXNS skrev (13 minutter siden):

Vet du hva jeg har spurt meg selv om? Burde de ikke være hjemme og støtte sønnen sin i det som må være den verste situasjonen man kan tenke seg? I stedet reiser de bort de også. At «barna» drar skjønner jeg, men foreldrene? Det sier mye.

Som vi har diskutert tidligere så vet vi ikke hva kongeparet forstår og ikke forstår.  Jeg vet ikke engang om Haakon forstår at dette ikke kan løses ved at han og kona gjemmer seg. Kronprinsparet er alt for unge til å kunne gjemme seg frem til de dør en naturlig død. 

Endret av SVK
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
anonymBbruker skrev (8 minutter siden):

Debatten i kveld: "Epstein-svarene vi ennå ikke har fått"

Håper de ikke dysser ned Mette Marits og kongehusets mangel på uttalelser. 

https://tv.nrk.no/serie/debatten/sesong/202602/episode/NNFA51022626

Håper de fokuserer på de alvorlige spørsmålene heller. De som handler om Brende, Jagland, UD, diplomatiet, millionoverføringer til tenketanker, mulige tilknytninger til Russland eller Israel, korrupsjon. EKsakt hva MM googlet blir en bagatell i den store sammenhengen.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...