Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kanderehjelpe skrev (8 minutter siden):

600 av 1000 sier ja, det er ikke “bunnsolid”, det er et lite utvalg som ikke speiler landet. Å bruke det som argument for at monarkiet står støtt, er nettopp den typen nøytralisering som skjuler hvor raskt støtten faktisk faller

Men den svært lave oppslutningen om MM, den er til å stole på, den er jo trukket frem her i tråden. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (24 minutter siden):

Det gjør de, men det er jo som forventet i denne krisen.

Jeg synes denne kommentatoren formulerte det godt:

"– Det er ikke overraskende ut fra nyhetsbildet. Likevel: Et fall til 60 prosent er dramatisk, men det er ikke dommedag, sier VG-kommentator Yngve Kvistad til NRK.

Han mener det er alvorlig at støtten til monarkiet har falt så mye som ti prosentpoeng på én måned, men peker på at det fortsatt er et klart flertall som ønsker monarki.

– Det er bunnsolid, men dette er gult kort, sier Kvistad om målingen."

Kilde: https://www.nrk.no/norge/rekordlav-oppslutning-om-monarkiet-_-men-kongen-er-superpopulaer-1.17775717

Disse tallene snakker bare om 'kongehuset', med Harald og Sonja inkludert.

Tallene på Mette-Marit er tilsvarende karakter 3 av 10 i NRKs undersøkelse. Den var 7.8 før Epstein-skandalen. 1/10 mener hun er skikket til å være dronning. Så selv om kongehuset herunder dets leder Harald har god støtte, betyr ikke det at kronprinsparet har det. I hvert fall ikke MM.

IA og HM har også hatt litt nedgang, men ikke i nærheten av MM, og fortsatt helt ok resultater. Jeg tror alle, inkludert HM og H skjønner hva som drar dem ned.

Endret av 1600
  • Liker 17
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Men den svært lave oppslutningen om MM, den er til å stole på, den er jo trukket frem her i tråden. 

56000 mot 1000 viser jo litt mer statistisk relevans, i hvert fall. Større data, bedre statistikk.

Endret av 1600
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
1600 skrev (2 minutter siden):

56000 mot 1000 viser jo litt mer statistisk relevans, i hvert fall. Større data, bedre statistikk.

Målingen er gjennomført denne uken, i perioden 17.–19. februar, med 1009 respondenter. Feilmarginen er på +/- 3 prosentpoeng.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (6 minutter siden):

Målingen er gjennomført denne uken, i perioden 17.–19. februar, med 1009 respondenter. Feilmarginen er på +/- 3 prosentpoeng.

Tidligere i tråden var det noen som postet en undersøkelse med drøyt 50 000 respondenter, men det var en undersøkelse som alle som klikket seg inn på en artikkel om saken kunne stemme på. En sånn undersøkelse er selvfølgelig veldig skjev. Det hjelper ikke å spørre 50 000 + hvis utvalget ikke er et tilfeldig representativt utvalg.

Man får selvfølgelig et riktigere bilde med å spørre 1000 i et tilfeldig, representativt utvalg, enn 50 000 personer som leser artikkelen fordi de faller for samme click bait overskrift.

Endret av MissLucy
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (6 minutter siden):

Ja, og målingen som du og andre siterer måler støtte til institusjonen, ikke enkeltpersonene i institusjonen. Målingene med enkeltpersoner viser antageligvis det meste av grunnen til at støtten til monarkiet har falt med rundt 20% på to år. 

Jeg tror vi alle vet grunnen til det.

Tallene fra samme undersøkelse på enkeltpersonene er jo ganske klar på dette.

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprinsesse-mette-marit-far-strykkarakter-pa-ny-maling-dramatisk-fall/s/5-95-2895388

Sitat

Kronprinsesse Mette-Marits popularitet har rast fra 7,4 i snitt ved forrige undersøkelse, til 3,7 nå.

Alle de andre holder seg stabilt ok. 

Endret av 1600
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
anonymBbruker skrev (3 timer siden):

Jeg mener han burde innsett for lenge siden at det er overmodig å gå så langt over alderen, uten å pensjonere seg.

Han har nok innsett at å gi stafettpinnen videre til de totalt uegnede HM og MM er et verre alternativ enn å bli sittende.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
1600 skrev (3 minutter siden):

Ja, og målingen som du og andre siterer måler støtte til institusjonen, ikke enkeltpersonene i institusjonen. Målingene med enkeltpersoner viser antageligvis det meste av grunnen til at støtten til monarkiet har falt med rundt 20% på to år. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprinsesse-mette-marit-far-strykkarakter-pa-ny-maling-dramatisk-fall/s/5-95-2895388

Kan du ikke bare lese undersøkelsen fra Norstat, funnene står jo forklart. Enkeltpersoners oppslutning også. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
1600 skrev (12 minutter siden):

At hun i det hele tatt har 3,7% nå , finner jeg temmelig usannsynlig. Det burde være 0,0 % 

I alle fall dersom man ikke har bodd under en stein de siste ukene ….

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Hekken skrev (Akkurat nå):

At hun i det hele tatt har 3,7% nå , finner jeg temmelig usannsynlig. Det burde være 0,0 % 

Off, for en skjebne. Får faktisk vondt av henne,  selvom jeg ikke ønsker henne som dronning 

• Liker 2
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (8 timer siden):

Han har vært bortreist to helger, fra etter  gjennomført statsråd på fredagen, til mandagen. Han er 20+ år forbi vanlig pensjonsalder. Det får være grenser for smålig kritikk.

20 år (25) forbi pensjonsalder er nettopp grunnen til at han kritiseres. Han burde ha abdisert for lenge siden, men kanskje han ikke stoler på sønnen og svigermonsterdatteren.

MissLucy skrev (7 timer siden):

Det er da virkelig ikke uvanlig at pensjonister tar noen uker i sydlige strøk ut på vinteren.

Jeg kjenner knapt noen som ikke gjør det.

Kjenner du mange 90-åringer som kreker rundt på utenlandsturer altså? Det gjør ikke jeg.

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat og svar til dette. Forumansvarlig
  • Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet
Hekken skrev (2 minutter siden):

Ja, det var jo et informativt innspill om statistikk og representative undersøkelser. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
velociraptor skrev (2 minutter siden):

20 år (25) forbi pensjonsalder er nettopp grunnen til at han kritiseres. Han burde ha abdisert for lenge siden, men kanskje han ikke stoler på sønnen og svigermonsterdatteren.

Vi vet jo hvorfor han ikke har abdisert. Det har han fortalt selv hundre ganger. Det er fordi han har avlagt en ed til stortinget, som han tydeligvis ser på som ubrytelig. Det har ingenting med kronprinsparet å gjøre.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mottar prins Sverre Magnus apanasje? Burde han ikke i såfall representere, nå som han er voksen? Ikke bare leke seg rundt i Europa med hobbyen sin? At han ikke har vært i førstegangstjeneste, kan vel være at han ikke er godkjent pga noe med helsen, og det er greit. Har ikke sett at han har "jobbet" noe, unntatt å være på noen fotballkamper med faren.

Da Olav var alene, så representerte vel både Harald og søstrene ofte, både med sin far og alene.

Apanasje bør vel tilsi at man gjør noe 🙃. Han er jo høyt oppe på arverekken, så burde vel gå en slags "prinseskole"?

Med forbehold om at han mottar apanasje da, for jeg vet ikke. Kanskje han bare er enda en sønn som lever det glade liv på mor og far.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Viki6 skrev (2 minutter siden):

Mottar prins Sverre Magnus apanasje? Burde han ikke i såfall representere, nå som han er voksen? Ikke bare leke seg rundt i Europa med hobbyen sin? At han ikke har vært i førstegangstjeneste, kan vel være at han ikke er godkjent pga noe med helsen, og det er greit. Har ikke sett at han har "jobbet" noe, unntatt å være på noen fotballkamper med faren.

Da Olav var alene, så representerte vel både Harald og søstrene ofte, både med sin far og alene.

Apanasje bør vel tilsi at man gjør noe 🙃. Han er jo høyt oppe på arverekken, så burde vel gå en slags "prinseskole"?

Med forbehold om at han mottar apanasje da, for jeg vet ikke. Kanskje han bare er enda en sønn som lever det glade liv på mor og far.

Han mottar ikke apanasje.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Viki6 skrev (2 minutter siden):

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Hekken skrev (12 minutter siden):

Er nok mange under den steinen. Bare å lese kommentarer når noe legges ut. 

"Hvem kaster  den første steinen?" Osv..

Mange påstår presse juger. Kan skjønne det litt, dette er jo for vilt til å ta innover seg.

Men, tiden trekker nå ut. Blir ikke overrasket om MM blir vår neste dronning. 

Selv er jeg mer nysgjerrig på Magnus om det i det heletatt skal være monarki.

• Liker 3
Skrevet

Når det gjelder hvem som fremdeles støtter monarki etter alt dette (Epstein og Marius er bare ytterste konsekvens av alt som har vært rottent der alt for lenge) så er det helt klart store generasjonelle forskjeller her. 

Foreldrene mine i 70-årene har levd hele livet med først en konge som var elsket, og siden en konge og dronning som har vært solide og godt likt. De har fått en fundamental og urokkelig tro på monarkiet inn med morsmelken. I tillegg er de ikke like online som de yngre generasjonene er. Til meg har de kommentert "stakkar Mette-Marit, stakkar Marius de må få fred nå". Når jeg legger frem detaljene i Marius forbrytelser og den systematiske skjermingen og polstringen av fyren hos kronprinsparet, og Mette- Marits Epstein sprell, og i tilllegg spiller på følelser "hvordan hadde du reagert om JEG hadde blitt voldtatt av han her" så blir de mer skeptiske. Men av og til føles det som en deprogrammering. Vi har "alltid" hatt monarki. Alternativet kan føles skummelt hos den generasjonen. 

Alle må bare forstå at selv om Harald og Sonja har en oppslutning på 9 poeng så er de faktisk snart 90 år. Det er snakk om veldig kort til før hun som får 3 poeng blir dronning....

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Takk for svar 🙂. Da er han fri til å gjøre hva han vil 🙂

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...