Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
keops skrev (30 minutter siden):

Monarkiet er i ferd med å rakne, ifølge folkeopinionen.

Et sammensatt problem, det er jo umulig å peke på eksakt hva som ikke har blitt gjort.

Men å sammen med kone, barn, bonusbarn senke monarkiet, det synes jeg absolutt tyder på at ting ikke fungerer. Verken stedfortredermessig eller ellers.

Jeg er enig i alt du skriver. Men det at det er vanskelig å vite hva man skal gjøre bety ikke at kongefamilien kan stikke hodet i sanden.  De får gå av om de ikke ser en annen løsning. 

I tillegg så må pressen og politikerne ta sitt ansvar og stoppe dette stygge sirkuset .  Alle må  begynne å gjøre jobben de får betalt for å gjøre.

Endret av SVK
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Det er vel ingen som vet hvor MM er? At hun er hjemme og syk er vel bare en spekulasjon? Hun hadde jo planer om å dra utenlands under rettssaken, og det er vel like sannsynlig at hun har reist bort for å få litt avstand og ro, som at hun sitter hjemme? 

Og IA er i Australia for å studere, men du nevner to barn som er studenter i utlandet. Går ut i fra at det da er snakk om SM? Er det offisielt at han studerer? Eventuelt hvor studerer han, og hva?

Sist jeg så eller hørte om SM var minst et halvt år siden, og da var informasjonen at han skulle «noe greier med foto og film» i Italia, eller noe i den duren. 

Det HM kan gjøre er å ta vare på flokken sin. les: nasjonen. Det norske folk. Som han er regent for. 

Verken MM, IA eller SM er ved HM’s side, da, hvis det ble klarere. Han er den eneste voksne hjemme, kan man si, og den eneste på jobb for Kongehuset. At han i tillegg og samtidig skal erklære skilsmisse, bekrefte bonusbarnebarn, holde noenlunde kontakt med foreldre (hvorav én er syk) og egne barn i dagens situasjon - hvordan skulle en offentlig uttalelse sett ut?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dronning Sonja besøker kong Harald på sykehuset

"Kort tid etter ankom kongens livlege Bjørn Bendz (61).

Han uttaler følgende onsdag ettermiddag:

«Kongens allmenntilstand er god, og han responderer godt på behandlingen. Infeksjonen stammer fra en hudinfeksjon i det ene beinet. Kongen vil bli værende på sykehuset i noen dager til for observasjon og videre behandling.»

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
cherryl skrev (1 time siden):

Jeg unner kongen og dronningen en ferie på Tenerife. Skal han lenkes fast i Norge på sine eldre dager "i fall han kommer over en turistbakterie"? Hadde det vært mer ok om han ble syk på jobb i Italia under OL? 

Da burde han også bruke forsikringen sin som alle andre må hvis vi blir syke på reise.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (45 minutter siden):

Han har vært bortreist to helger, fra etter  gjennomført statsråd på fredagen, til mandagen. Han er 20+ år forbi vanlig pensjonsalder. Det får være grenser for smålig kritikk.

Smålig kritikk? Jevnaldrende med kongen som faktisk er pensjonister og har all den tid i verden til og feriere har nok knapt vært på en eneste ferietur så langt i år til utlandet og noen helgeturer har det kanskje blitt med da til hytta ett par tre timer unna. Norske pensjonister/eldre folk er fornuftige og vet så smertelig godt at de må oppholde seg nært tjenester de kan få brukt for innenfor helsevesenet og ikke minst de som er like skrale i formen som kongen (han har i de siste 10-15 årene hatt mange, svært mange også for egen aldersgruppe, sykehusopphold) hadde ikke fått anledning og blitt ansett som egnet for å ta turene slik kongen gjør. 

Kongen er uansvarlig og behandler fagpersoner rimelig respektløst med å bare tenke på eget velvære og dra på utenlandsturer slik han gjør. Har kongen eller kongehuset ofret en tanke på pasientene, som i dag og i morgen ikke får gjennomført sin behandling grunnet at sin komgens livlege ikke er på sin arbeidsplass, sykehuset her i Norge, men må bruke all sin tid på reise og opphold i utlandet for å følge opp kongen? De pasientene er ikke viktige nok eller? 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
keops skrev (40 minutter siden):

Monarkiet er i ferd med å rakne, ifølge folkeopinionen.

Et sammensatt problem, det er jo umulig å peke på eksakt hva som ikke har blitt gjort.

Men å sammen med kone, barn, bonusbarn senke monarkiet, det synes jeg absolutt tyder på at ting ikke fungerer. Verken stedfortredermessig eller ellers.

Det er din mening, som jeg respekterer, selv om jeg ikke er enig i at monarkiet rakner. (Det har fremdeles 60% oppslutning i sin aller dypeste krise.)

Men det har ikke noe med den stedfortrederdiskusjonen å gjøre.

• Liker 5
Skrevet
Istapp skrev (3 minutter siden):

Kongen er uansvarlig og behandler fagpersoner rimelig respektløst med å bare tenke på eget velvære og dra på utenlandsturer slik han gjør. Har kongen eller kongehuset ofret en tanke på pasientene, som i dag og i morgen ikke får gjennomført sin behandling grunnet at sin komgens livlege ikke er på sin arbeidsplass, sykehuset her i Norge, men må bruke all sin tid på reise og opphold i utlandet for å følge opp kongen?

hjertens enig 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
Istapp skrev (3 minutter siden):

Smålig kritikk? Jevnaldrende med kongen som faktisk er pensjonister og har all den tid i verden til og feriere har nok knapt vært på en eneste ferietur så langt i år til utlandet og noen helgeturer har det kanskje blitt med da til hytta ett par tre timer unna. Norske pensjonister/eldre folk er fornuftige og vet så smertelig godt at de må oppholde seg nært tjenester de kan få brukt for innenfor helsevesenet og ikke minst de som er like skrale i formen som kongen (han har i de siste 10-15 årene hatt mange, svært mange også for egen aldersgruppe, sykehusopphold) hadde ikke fått anledning og blitt ansett som egnet for å ta turene slik kongen gjør. 

Kongen er uansvarlig og behandler fagpersoner rimelig respektløst med å bare tenke på eget velvære og dra på utenlandsturer slik han gjør. Har kongen eller kongehuset ofret en tanke på pasientene, som i dag og i morgen ikke får gjennomført sin behandling grunnet at sin komgens livlege ikke er på sin arbeidsplass, sykehuset her i Norge, men må bruke all sin tid på reise og opphold i utlandet for å følge opp kongen? De pasientene er ikke viktige nok eller? 

Det er da virkelig ikke uvanlig at pensjonister tar noen uker i sydlige strøk ut på vinteren.

Jeg kjenner knapt noen som ikke gjør det.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Det er da virkelig ikke uvanlig at pensjonister tar noen uker i sydlige strøk ut på vinteren.

Jeg kjenner knapt noen som ikke gjør det.

Som er 89 år??? Pensjonistalder er så mangt...

Selv har jeg satt foten ned og gitt oppriktig beskjed til mine foreldre som er 10-15 år yngre enn kongeparet, at nå er utenlandsturene begrenset til når de reiser sammen med øvrige familiemedlemmer og på turer selv så får de dra i Norges land og oppleve all den flotte naturen og opplevelser Norge as har å tilby. De får ta litt hensyn til oss som bekymrer oss for deres ve og vel når de er på tur. Og mine har tilsammen ett eneste opphold på sykehus og det for et helt døgns opphold. 

Tenker du på kongens livlege og hans øvrige pasienter? Hans familie? 

• Liker 10
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (17 minutter siden):

Det er din mening, som jeg respekterer, selv om jeg ikke er enig i at monarkiet rakner. (Det har fremdeles 60% oppslutning i sin aller dypeste krise.)

Men det har ikke noe med den stedfortrederdiskusjonen å gjøre.

Nei, men du mener jo at alt går fint, og at ingen hendelser er blitt avbrutt/utsatt som en følge av at regent er utenlands/syk og stedfortreder er i Høiby-asyl eller hva jeg skal kalle det.

Selv med de minimale opplysningene vi får så greier du å konkludere med at alt går helt supert.

Selv om kommende dronning er avkledd som den person hun er, hele verden måper. Men alt går fint .

Hennes sønn sitter i langvarig rettsak og viser for all verden hva for en mann han er, og hvilke verdier han har. Men , alt går fint. Han er en del av den sagnomsuste flokken.

Neste ledd i arvefølgen strever åpenbart med å forstå pressens rolle i samfunnet og velger å hedre(!) sin døgenikt av en bror i myndighetstalen sin. Hun viser også finger til rusomsorg og overgrepsutsatte damer ved å drikke med denne bror på offentlig skjenkested, selv om bror er VELDIG innstilt på rusbehandling angivelig. Men alt går fint.

Hvor MM befinner seg er uvisst, men en forklaring savnes av befolkningen, snart en.månef på overtid. Men alt går altså helt strålende.

Nothing to see here.

Endret av keops
  • Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Kongen kan da ikke sammenlignes med en vanlig pensjonist og beordres til å bruke reiseforsikringen sin eller holde seg hjemme 😂 De kongelige får leve i sus og dus for å ha tapt friheten og anonymiteten sin og bli satt på pidestall eller i gapestokk alt etter som. Det er den uskrevne «kontrakten». Jeg har ingenting mot at det koster litt ekstra kroner når livlegen må flys ut. Helt fair. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Istapp skrev (6 minutter siden):

Som er 89 år??? Pensjonistalder er så mangt...

Selv har jeg satt foten ned og gitt oppriktig beskjed til mine foreldre som er 10-15 år yngre enn kongeparet, at nå er utenlandsturene begrenset til når de reiser sammen med øvrige familiemedlemmer og på turer selv så får de dra i Norges land og oppleve all den flotte naturen og opplevelser Norge as har å tilby. De får ta litt hensyn til oss som bekymrer oss for deres ve og vel når de er på tur. Og mine har tilsammen ett eneste opphold på sykehus og det for et helt døgns opphold. 

Tenker du på kongens livlege og hans øvrige pasienter? Hans familie? 

Din familie, ditt valg. Andre gjør andre vurderinger. Personlig ser jeg det ikke som min jobb å drive og sjefe over gamle foreldre, hvis de vurderer at de kan reise, men sånn gjør vi det. 

Jeg synes voksne folk må få gjøre sine egne vurderinger, og pensjonister er jo som regel godt voksne.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
keops skrev (7 minutter siden):

Nei, men du mener jo at alt går fint, og at ingen hendelser er blitt avbrutt/utsatt som en følge av at regent er utenlands/syk og stedfortreder er i Høiby-asyl eller hva jeg skal kalle det.

Selv med de minimale opplysningene vi får så greier du å konkludere med at alt går helt supert.

Selv om kommende dronning er avkledd som den person hun er, hele verden måper. Men alt går fint .

Hennes sønn sitter i langvarig rettsak og viser for all verden hva for en mann han er, og hvilke verdier han har. Men , alt går fint. Han er en del av den sagnomsuste flokken.

Neste ledd i arvefølgen strever åpenbart med å forstå pressens rolle i samfunnet og velger å hedre(!) sin døgenikt av en bror i myndighetstalen sin. Hun viser også finger til rusomsorg og overgrepsutsatte damer ved å drikke med denne bror på offentlig skjenkested, selv om bror er VELDIG innstilt på rusbehandling angivelig. Men alt går fint.

Hvor MM befinner seg er uvisst, men en forklaring savnes av befolkningen, snart en.månef på overtid. Men alt går altså helt strålende.

Nothing to see here.

Det du  snakker om er et helt annet tema. 

Jeg snakket om stedfortrederrollen. Det er et kortvarig vikariat, der de konstitusjonelle pliktene må gjøres og det er det ingen tvil om at han gjør.

• Liker 4
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Din familie, ditt valg. Andre gjør andre vurderinger. Personlig ser jeg det ikke som min jobb å drive og sjefe over gamle foreldre, hvis de vurderer at de kan reise, men sånn gjør vi det. 

Jeg synes voksne folk må få gjøre sine egne vurderinger, og pensjonister er jo som regel godt voksne.

Du har tydeligvis ikke erfaring med når eldre blir syke på ferie i utlandet. Med jobb innenfor helse så er det begrenset hva man kan få hjulpet fra Norge, og mang en fam.medl har måttet ta opp lån for å reise ned og bistå sine og få dem med hjem -selv med reiseforsikring! Det avkortes fort som uforsvarlig når uhell skjer og forsikring skal tas i bruk om man er høyt opp i alder. Dette er det mange som ikke er klar over før man står oppi det med begge føttene. Bra med naiv holdning og tro på systemet, men naivitet og troa hjelper dessverre ikke alltid når du trenger det.

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet
Istapp skrev (Akkurat nå):

Du har tydeligvis ikke erfaring med når eldre blir syke på ferie i utlandet. Med jobb innenfor helse så er det begrenset hva man kan få hjulpet fra Norge, og mang en fam.medl har måttet ta opp lån for å reise ned og bistå sine og få dem med hjem -selv med reiseforsikring! Det avkortes fort som uforsvarlig når uhell skjer og forsikring skal tas i bruk om man er høyt opp i alder. Dette er det mange som ikke er klar over før man står oppi det med begge føttene. Bra med naiv holdning og tro på systemet, men naivitet og troa hjelper dessverre ikke alltid når du trenger det.

Jo det har jeg, men mine og dine personlige erfaringer er i grunnen ganske irrelevante.

Anbefaler denne fine saken fra VG idag om hvor bra det er for gamle folk å reise: Kong Harald innlagt på sykehus

Sitat:

"Ekspert i geriatri og indremedisin i Aleris, Øystein Fossdal, forteller at det å reise – med nye omgivelser og sosial deltagelse – kan ha betydelige helsegevinster, også i høy alder.

– Nye inntrykk, fysisk aktivitet og sosial kontakt virker stimulerende på hjernen og kan forstås som kognitiv stimulering, noe som er assosiert med lavere risiko for kognitiv svikt og demens."

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Det du  snakker om er et helt annet tema. 

Jeg snakket om stedfortrederrollen. Det er et kortvarig vikariat, der de konstitusjonelle pliktene må gjøres og det er det ingen tvil om at han gjør.

Så fint at det er kortvarig da, trodde det kunne bli langvarig alt ettersom jeg. Siden vi snakker sykmeldt 89-åring liksom.

Og en kongefamilie som savner tillit i befolkningen.

Men så lenge alt går fint så er jo det helt strålende. Uten tvil til og med.

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Og de har en ung prins - Christian som stepper inn for sin far - i tillegg har dronning Mary fått utvidete fullmakter fra dronning Margrete til å steppe inn som regent om det trengs. Så jeg tror du kan rette bekymringene over til det norske sirkusmonarkiet og la andre, langt mer kompetente kongehus får klare seg selv - som de gjør - helt ypperlig. 

Og vi har kronprinsregenten. Hva er poenget ditt?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Kronprinsregenten ja .... jojo - han som nekter kona å forklare seg om Epstein-kontakten og som nå prioriterer flokken sin?

Lurer på hvor langt han raser på neste meningsmåling - tipper like lavt som kona. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Vi har vel kun en kronprinsregent ene og alene, men han er opptatt med å ivareta flokken sin - og presiserte i samme andedrag hvem den flokken var, så vi har vel egentlig ikke en kronprinsregent.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (2 minutter siden):

Kronprinsregenten ja .... jojo - han som nekter kona å forklare seg om Epstein-kontakten og som nå prioriterer flokken sin?

Lurer på hvor langt han raser på neste meningsmåling - tipper like lavt som kona. 

Men hva var poenget ditt?

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...