Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
keops skrev (Akkurat nå):

Det står riktignok i grunnloven at stedfortreder skal steppe inn.

Men grunnloven har nok ikke tatt høyde for familien Høiby, opplegget er rett og slett ikke rigget for å tåle dette kaosveldet som stedfortreder dessverre er bundet opp i.

Så det er nok plenty som tilsier at dette ikke nødvendigvis fungerer helt fint, noe det da heller ikke gjør.

Det har da virkelig ingenting å gjøre med grunnlovens opplegg for stedfortreder. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (12 minutter siden):

Det har da virkelig ingenting å gjøre med grunnlovens opplegg for stedfortreder. 

Det har jo alt med det å gjøre. Hvis stedfortreder har familie som er totalt uegnet og derfor påvirker stedfortreders liv i den grad vi ser det har gjort her, ja da bør stedfortreder ikke kunne benyttes. 

Vi ser jo alle at dette ikke fungerer.

Vi vet jo ikke en gang hvor mange familiemedlemmer det er i denne kaos-familien. Selv om de mener seg forfulgt av pressen sent og tidlig 😃

• Liker 19
  • Hjerte 2
Skrevet
keops skrev (16 minutter siden):

Det står riktignok i grunnloven at stedfortreder skal steppe inn.

Men grunnloven har nok ikke tatt høyde for familien Høiby, opplegget er rett og slett ikke rigget for å tåle dette kaosveldet som stedfortreder dessverre er bundet opp i.

Så det er nok plenty som tilsier at dette ikke nødvendigvis fungerer helt fint, noe det da heller ikke gjør.

Måtte le litt, "men grunnloven har nok ikke tatt høyde for familien Høiby". Godt skrevet!

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
keops skrev (1 minutt siden):

Det har jo alt med det å gjøre. Hvis stedfortreder har familie som er totalt uegnet og derfor påvirker stedfortreders liv i den grad vi ser det har gjort her, ja da bør stedfortreder ikke kunne benyttes. 

Vi ser jo alle at dette ikke fungerer.

Vi vet jo ikke en gang hvor mange familiemedlemmer det er i denne kaos-familien. Selv om de mener seg forfulgt av pressen sent og tidlig 😃

Det fungerer helt fint. Kronprinsregenten utfører Kongens konstitusjonelle plikter i hans fravær, akkurat som grunnloven legger opp til.

Hva du mener om andre aspekter ved jobbutførelsen har ingenting med stedfortrederrollen å gjøre.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg unner kongen en ferie vekk fra galehuset i Norge. At han føler han har gjort sitt og lar humla suse når den yngre generasjonen har valgt å rasert livsverket hans, forstår jeg godt. Han er en gammel og utslitt mann, snart nitti år.

• Liker 10
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Det fungerer helt fint. Kronprinsregenten utfører Kongens konstitusjonelle plikter i hans fravær, akkurat som grunnloven legger opp til.

Hva du mener om andre aspekter ved jobbutførelsen har ingenting med stedfortrederrollen å gjøre.

Komiske Ali mente også at alt gikk "fint"

Dette fungerer jo absolutt ikke, og det er vel ingen tvil om hva som forårsaker at dette går rett vest. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg unner kongen og dronningen en ferie på Tenerife. Skal han lenkes fast i Norge på sine eldre dager "i fall han kommer over en turistbakterie"? Hadde det vært mer ok om han ble syk på jobb i Italia under OL? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
anonymBbruker skrev (1 time siden):

Mannen er langt over pensjonsalder, han fortjener å pensjonere seg. 

Absolutt, men hadde jeg vært i hans sko nå, hadde jeg ikke turt å gi stafettpinnen videre til det sirkuset Haakon befinner seg i. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
keops skrev (2 timer siden):

Dette fungerer jo absolutt ikke, og det er vel ingen tvil om hva som forårsaker at dette går rett vest. 

Akkurat nå lurer jeg mer på hva annet HM kunne gjort. Kona er hjemme, syk (og ikke i rettssalen med sønnen). De to barna hans er ikke fullt i gang med representasjon ennå. Selv er HM rundt og representerer, nå sist i OL. Vil faktisk si han er rimelig langt unna denne «flokken» som er spredd for alle vinder akkurat nå, og ei heller han er (heldigvis) i nærheten av noen rettssal.

Hva skal han gjøre nå annet enn å representere?

Endret av JustAsking
Korrigert setning om studerende barn
  • Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
keops skrev (6 minutter siden):

Hva er det som ikke fungerer?

Er det noen møter i statsråd som ikke har blitt gjennomført?

Lover som ikke har blitt signert?

Ambassadører som ikke har blitt akkreditert?

Audienser som ikke har blitt gjennomført?

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
Gulline skrev (12 minutter siden):

Det største problemet hans nå er at det er ingen som er i stand til å ta over etter ham. HM? Han som er mest opptatt av flokken sin? Tror ikke det hadde fungert så bra. 

Dronning Margrete kunne abdisere i visshet om at de som kom etter var ansvarlige og tok sine roller med største alvor og verdighet. 

Jeg er enig. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Når en institusjon eller bedrift står i en tillitskrise, er det vanligvis utenkelig at dens øverste leder drar på ferie i stedet for å ta ansvar og møte situasjonen

Endret av bibbis
  • Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Babyface skrev (5 minutter siden):

Absolutt, men hadde jeg vært i hans sko nå, hadde jeg ikke turt å gi stafettpinnen videre til det sirkuset Haakon befinner seg i. 

Men hvem kan tvangspensjonere han? Det er vel bare kongen selv.

Jeg mener han burde innsett for lenge siden at det er overmodig å gå så langt over alderen, uten å pensjonere seg.

Og jeg er helt sikker på at det norske folket ville vist forståelse for at han ville bruke sine siste dager med kone, barn og barnebarn. 

Dette kunne han gjort for flere år siden, nå ser det ut til å bare bli en mer og mer komplisert avgjørelse å ta.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Muskath skrev (4 minutter siden):

Ja. Åja, det var liksom nytt- og da er det vel sunnere og bedre jo lenger bort man reiser da?  Det går liksom ikke an å finne det samme i nabolandet, eller i Nord-Norge f.eks?

Er det 25 grader i Nord-Norge nå?

De har jo gjort en vurdering her i forhold til turen til Malaysia i fjor, i det at de er i samme tidssone, og det ikke er så mange timers flytur.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Er det 25 grader i Nord-Norge nå?

De har jo gjort en vurdering her i forhold til turen til Malaysia i fjor, i det at de er i samme tidssone, og det ikke er så mange timers flytur.

Ja, for man er nødt til å sitte stille ute når man er på ferie… og det finnes nok ikke luksus nok og oppvarming nok på nordlige breddegrader. Men la dem nå bare holde på, jeg ser hvordan de driver og det er nok for meg. 

• Liker 5
Skrevet
JustAsking skrev (17 minutter siden):

Akkurat nå lurer jeg mer på hva annet HM kunne gjort. Kona er hjemme, syk (og ikke i rettssalen med sønnen). De to barna hans studerer i utlandet. Selv er HM rundt og representerer, nå sist i OL. Vil faktisk si han er rimelig langt unna denne «flokken» som er spredd for alle vinder akkurat nå, og ei heller han er (heldigvis) i nærheten av noen rettssal.

I tillegg til å representere så er det jo mange som mener han bør skille seg, fortelle sannheten om kontakten med Epstein, redegjøre for sitt forhold til WEF, and the list goes on.

Og så flokken da....rettsvesen og media kneler jo, overbelastning i alle ledd.

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (16 minutter siden):

Hva er det som ikke fungerer?

Er det noen møter i statsråd som ikke har blitt gjennomført?

Lover som ikke har blitt signert?

Ambassadører som ikke har blitt akkreditert?

Audienser som ikke har blitt gjennomført?

Monarkiet er i ferd med å rakne, ifølge folkeopinionen.

Et sammensatt problem, det er jo umulig å peke på eksakt hva som ikke har blitt gjort.

Men å sammen med kone, barn, bonusbarn senke monarkiet, det synes jeg absolutt tyder på at ting ikke fungerer. Verken stedfortredermessig eller ellers.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
anonymBbruker skrev (22 minutter siden):

Men hvem kan tvangspensjonere han? Det er vel bare kongen selv.

Jeg mener han burde innsett for lenge siden at det er overmodig å gå så langt over alderen, uten å pensjonere seg.

Og jeg er helt sikker på at det norske folket ville vist forståelse for at han ville bruke sine siste dager med kone, barn og barnebarn. 

Dette kunne han gjort for flere år siden, nå ser det ut til å bare bli en mer og mer komplisert avgjørelse å ta.

Enig.

• Liker 4
Skrevet
JustAsking skrev (38 minutter siden):

Akkurat nå lurer jeg mer på hva annet HM kunne gjort. Kona er hjemme, syk (og ikke i rettssalen med sønnen). De to barna hans studerer i utlandet. Selv er HM rundt og representerer, nå sist i OL. Vil faktisk si han er rimelig langt unna denne «flokken» som er spredd for alle vinder akkurat nå, og ei heller han er (heldigvis) i nærheten av noen rettssal.

Det er vel ingen som vet hvor MM er? At hun er hjemme og syk er vel bare en spekulasjon? Hun hadde jo planer om å dra utenlands under rettssaken, og det er vel like sannsynlig at hun har reist bort for å få litt avstand og ro, som at hun sitter hjemme? 

Og IA er i Australia for å studere, men du nevner to barn som er studenter i utlandet. Går ut i fra at det da er snakk om SM? Er det offisielt at han studerer? Eventuelt hvor studerer han, og hva?

Sist jeg så eller hørte om SM var minst et halvt år siden, og da var informasjonen at han skulle «noe greier med foto og film» i Italia, eller noe i den duren. 

Det HM kan gjøre er å ta vare på flokken sin. les: nasjonen. Det norske folk. Som han er regent for. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
JustAsking skrev (42 minutter siden):

Du skriver at barna hans studerer i utlandet. Det stemmer vel bare sånn 50% vel? IA studerer, men SM studerer vel ikke. Han utforsker vel film-og media gjennom sitt eget foretak? Slottet har vært noe uklare om hva han gjør og hvor han er, så hvem vet hva som egentlig foregår i SMs liv. Slottet har faktisk vært mer på informasjonsformidlingen den gang da MBH var ute i verden, og han tilhører jo ikke kongehuset engang, forstå det den som vil. SM er spøkelsesprinsen, den som tas frem av og til når det passer seg i morsomme anledninger som bursdager, fest, fotballkamper og ferieturer. Hvem som dekker oppholdet hans i det store utlandet nå? Joda, det er vel privat som vi må forstå som gjennom apanasjen som foreldrene får. Det stilles ikke krav og forventninger til denne unge mannen heller tydeligvis.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...