Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

Så det er sykdommen sin skyld at hun kjeder seg på jobben?

Nei, det er det ingen sim sier. Som du kan lese i det innlegget du siterte så sier hun at hun er lei seg for at sykdommen hindrer henne i jobben.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
SVK skrev (13 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er noen dokumentasjon på disse tingene. Jeg tror det kun er kilder britisk presse har i kongefamilien. Men historien jeg hørte var at  Andrew lånte penger av dronningen og Charles. Beløpet skal ha vært 11,5 millioner pund og siden Andrew ikke er i stand til å tjene slike penger på egenhånd så må vel en tilbakebetaling av lån skje gjennom arv  eller gaver fra dronningen, prins philip og Charles. 

Dronningen hadde klart å gi hele låne på egenhånd. Charles stod kun for 1,5 millioner av pundene. Så jeg tror dronningen krevde at Charles skulle bidra for at han ikke skulle kunne distansere seg fra det og late som han ikke visste noe etter hennes død.  Dette avsnittet er ren spekulasjon fra meg.  Men tallene i første avsnitt har jeg kilder på. 

https://www.lbc.co.uk/article/andrew-virginia-giuffre-settlement-queen-king-money-epstein-5HjdSFC_2/

Som mor så hadde jeg ønsket å skåne de andre barna i en slik situasjon. Da tror jeg heller at Charles bidro på eget initiativ, enn at moren bad han om det.

Skrevet
zemer skrev (8 timer siden):

Hva skjer egentlig om kongen går bort nå midt I dette kaoset? De er jo begge godt oppe i åra.

Andre jevngamle med kongen og dronningen i Norge AS vet at de nettopp på grunn av sårbarhet for sykdom og infeksjoner, får ikke klarsignal av fastlegene til å oppholde seg og reise til utlandet slik kongen gjør i private anliggende flere ganger årlig. Kongen og dronningen vet de kan gjøre det fordi de får norsk oppfølging fra sin livlege uansett hvor i verden de er, de blir eventuelt hentet hjem "privat" uansett hvor de skulle være og om de har behov for det. Til forskjell fra andre eldre så utnytter kongen og dronningen sin allerede priviligerte situasjon til å bare gjøre slik de selv vil og vet at kompetente fagpersoner slipper det de har i hendene og reiser der kongeparet er å bistår dem. Det er litt mangel på respekt for disse fagpersonenes arbeidstid og "fritid". Andre eldre holder seg nært hjemmet og ferierer eventuelt nært der norsk hjelp kan fås dersom behovet skulle oppstå. 

Er hele kongefamilien tunglærte? Hold ræva hjemme eller ha ferie på en av de mange kongeboligene her i landet, eller er ikke boligene gode nok, holder ikke høy nok luksusfaktor eller hva pokker er det som ikke er godt nok? 

De vises virkelig at de ikke er jordnære og lever i en virkelighetsforståelse som andre i den eldre garden.

Min respekt for kongefamilien, kongehuset og monarkiet har virkelig forvitret raskt de siste årene. De fremstår som bortskjemte og kun opptatt av å ha og få privilegier og privattid mer enn å bidra for pengene. Mye vil ha mer- holdning.

Dør kongen som ikke er unaturlig i den alderen han er, så er politikerne enige om at Norge AS skal beholde sirkus-monarkiet, så da står jo HM og MM for tur til å dra dette monarkiet enda mer ned i sølen (om det er mulig).

• Liker 17
  • Hjerte 4
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (19 minutter siden):

Som mor så hadde jeg ønsket å skåne de andre barna i en slik situasjon. Da tror jeg heller at Charles bidro på eget initiativ, enn at moren bad han om det.

Det var kun spekulasjon fra meg så din teori er like god som min. Men Charles har aldri selv sagt han ga dette lånet. Det er også helt åpenbart at Charles prøver å  gjøre alt han kan for å distansere seg  fra Andrew.

At dronningen ville prøve å hindre å sitte igjen med alt ansvaret, det er spekulasjon fra meg.  Jeg har også forståelse om dronningen ikke ønsket å sitte igjen med det fulle ansvaret for noe hele familien har vært med på i muligens mer enn 20 år. Charles er 77 år, han er en voksen mann og har vært det i hele perioden med Andrew-saken. 

Endret av SVK
  • Liker 2
Skrevet
MissLucy skrev (9 timer siden):

Dette er det motsatte av det hun selv sier. Hun har jo sagt mange ganger at hun er lei seg for at sykdommen hindrer henne i jobben.

Ja, så lei seg at hun dro til New York istedenfor å møte alle tronarvingene på offisielt program i Nederland. Ord og handling matcher ikke, litt som i 2019, egentlig.

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Skrevet
1600 skrev (4 minutter siden):

Ja, så lei seg at hun dro til New York istedenfor å møte alle tronarvingene på offisielt program i Nederland. Ord og handling matcher ikke, litt som i 2019, egentlig.

Det stemmer  .... så trist at det var sykdommen som gjorde at hun valgte New York istedet for Nederland - og jobb for Norge. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
MissLucy skrev (26 minutter siden):

da blir kronprinsen konge og kronprinsessen dronning og IA kronprinsesse 

Noe er kjent, og noe er ukjent. Det er som er kjent er at Andrew ikke har noen kjent inntekt utover en pensjon på GBP 20 000 per år, og det er kjent at han betalte en erstatning på GBP 12 mill til Victoria Giuffre. Han har bodd mange år i et digert hus som heter Royal Lodge for en lav leie. Charles skal ha gitt ham GBP 1 mill per år, men har stoppet den utbetalingen nå. Jeg har lest masse om dette opp gjennom årene, og har ikke tid til å finne de beste lenkene nå, men det står en del her:

https://www.theguardian.com/news/ng-interactive/2025/oct/25/how-does-he-pay-for-it-all-the-mystery-of-prince-andrews-money

https://www.theguardian.com/uk-news/2025/oct/18/york-mp-calls-on-royal-family-to-explain-source-of-12m-virginia-giuffre-payment

Jeg synes å se tendenser til at det kreves/etterspørres mer dokumentasjon på forhold i vår egen kongefamilie enn feks den britiske.

Jeg har også lest masse om den britiske oppigjennom uten at jeg kan.legge frem bilag eller annen dokumentasjon, men jeg trekker jo slutninger basert på det jeg leser.

På samme måte trekker jeg slutninger når det gjelder vår egen kongefamilie og familien Høiby. Selv om altså "noe er kjent, og noe er ukjent" 

Kommer langt med litt sunn fornuft.

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet
Istapp skrev (19 minutter siden):

Andre jevngamle med kongen og dronningen i Norge AS vet at de nettopp på grunn av sårbarhet for sykdom og infeksjoner, får ikke klarsignal av fastlegene til å oppholde seg og reise til utlandet slik kongen gjør i private anliggende flere ganger årlig. Kongen og dronningen vet de kan gjøre det fordi de får norsk oppfølging fra sin livlege uansett hvor i verden de er, de blir eventuelt hentet hjem "privat" uansett hvor de skulle være og om de har behov for det. Til forskjell fra andre eldre så utnytter kongen og dronningen sin allerede priviligerte situasjon til å bare gjøre slik de selv vil og vet at kompetente fagpersoner slipper det de har i hendene og reiser der kongeparet er å bistår dem. Det er litt mangel på respekt for disse fagpersonenes arbeidstid og "fritid". Andre eldre holder seg nært hjemmet og ferierer eventuelt nært der norsk hjelp kan fås dersom behovet skulle oppstå. 

Er hele kongefamilien tunglærte? Hold ræva hjemme eller ha ferie på en av de mange kongeboligene her i landet, eller er ikke boligene gode nok, holder ikke høy nok luksusfaktor eller hva pokker er det som ikke er godt nok? 

De vises virkelig at de ikke er jordnære og lever i en virkelighetsforståelse som andre i den eldre garden.

Min respekt for kongefamilien, kongehuset og monarkiet har virkelig forvitret raskt de siste årene. De fremstår som bortskjemte og kun opptatt av å ha og få privilegier og privattid mer enn å bidra for pengene. Mye vil ha mer- holdning.

Dør kongen som ikke er unaturlig i den alderen han er, så er politikerne enige om at Norge AS skal beholde sirkus-monarkiet, så da står jo HM og MM for tur til å dra dette monarkiet enda mer ned i sølen (om det er mulig).

Jeg skjønner godt at de dro til Tenerife slik situasjonen er her hjemme nå. Det har nok gjort en vurdering og satt livskvalitet over alt annet. Når man er 89 år så bør man ikke la være å gjøre det man har lyst til fordi det er fare for at man dør mens man gjør det.

• Liker 19
  • Hjerte 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (5 minutter siden):

Det stemmer  .... så trist at det var sykdommen som gjorde at hun valgte New York istedet for Nederland - og jobb for Norge. 

Og ikke har det skjedd bare 1 gang heller ser det ut som. I denne artikkelen fra 2013 står det om da hun droppet tronetreffet i Nederland for å reise til New York. Samtidig opplyser mediene at hun har droppet flere andre store begivenheter. Dette er altså lenge før sykdommen ble et faktum. Kan bare lure på hvor hun befant seg... 

Kongehuset ville som vanlig ikke uttale seg, men en kongehusekspert stilte seg undrende og antok at det måtte være noe veldig viktig hun hadde på programmet, ettersom hun droppet gode venner og kolleger. 

Mette-Marit vraket kongelig treff for privat program

Kronprinsesse Mette-Marit har meldt avbud til en rekke kongelige feiringer, som prinsesse Estelles dåp i fjor og 40-årsmarkeringene til prinsesse Märtha og kronprinsesse Máxima året før. Ved alle disse anledningene deltok Haakon alene.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
blvck skrev (10 timer siden):

Syns det er litt rart at Sonja skal trekkes frem som en gallionsfigur her - hun, og Harald så klart, har stått for oppdragelsen av HM og ML, og ingen av de virker som har hverken forstått eller klart å omfavne rollen som kongelig. ML er jo et kapittel for seg selv, men også HM valgte å finne seg en kone med en stor bagasje, som åpenbart ikke har blitt håndtert godt nok internt. Han har også vært vitne til alt dette uten å enten evene eller vilje til å gripe inn. Han er tar med stesønnen med rusproblemer på pub, hvor nå enden på den reisa har endt i retten hvor Marius er tiltalt for voldtek. Blant annet. 

Lista er lang nå syns jeg. Det viktigste for han er "flokken", ikke nasjonen.

Både ML og HM er barn av sine foreldre, og hvilke verdier og holdninger de fronter har foreldrene, altså kongeparet, i hvert fall hatt en mulighet til å forme. 

Jeg har alltid hatt stor resekt for Kongen, men jo mer som kommer frem jo mer i tvil blir jeg også ovenfor hvordan kongeparet har styrt denne skuta. 

Jeg er enig med deg. Kongeparet har gjort en svært god jobb med representasjonsoppdrag, men resten virker å stå til stryk.

Igjen, jeg vil ikke kritisere Sonja for jeg vet ikke hva hun mener og det er kongen og ikke Sonja som har ansvaret for de voksne barna. Det er også kongen som ville ha dette ansvaret alene og ikke gi det til staten slik han slapp å stå i konflikt mellom å være konge og far. Han ønsket å ha muligheten til å la barna sine holde på som de gjør. 

Endret av SVK
  • Liker 11
  • Hjerte 2
Skrevet

MM har jeg 0 sympati for.Hun trenger ikke forklare seg ang JE,det er ALT for seint nå.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
Bælfeit skrev (1 minutt siden):

MM har jeg 0 sympati for.Hun trenger ikke forklare seg ang JE,det er ALT for seint nå.

Til dels enig, men hun slipper for lett unna, som hun har latt sønnen gjøre i alle år.

Eneste konsekvensen nå som står seg er at hun ikke lenger er en del av Kongehuset. Ut med henne, så er de kvitt problemet med MBH i tillegg. Dobbel vinn.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
Stargaze skrev (Akkurat nå):

Til dels enig, men hun slipper for lett unna, som hun har latt sønnen gjøre i alle år.

Eneste konsekvensen nå som står seg er at hun ikke lenger er en del av Kongehuset. Ut med henne, så er de kvitt problemet med MBH i tillegg. Dobbel vinn.

Enig - kan ikke se noen annen løsning og det tror jeg heller ikke kongehuset kan se. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Istapp skrev (57 minutter siden):

Kongeparet har også enormt med tjenere. Det er ikke som om kongeparet er vanlige eldre pensjonister som kan få kraftig  redusert mobilitet pga snø og is.

Kombinert med å dra til utlandet nå som kongen egentlig  skulle vært kapteinen på skuta. Det er  umusikalsk. 

Jeg tenker også på helsen til kongen.  Det ville vært best for han om han var nærmest mulig norsk helsevesen. 

Endret av SVK
  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
SVK skrev (4 minutter siden):

Kongeparet har også enormt med tjenere. Det er ikke som om de er vanlige pensjonister som kan få kraftig  redusert mobilitet pga snø og is.

Kombinert med å dra til utlandet nå som det egentlig var da kongen skulle vært kapteinen på skuta. Det er også umikalsk. 

Jeg tenker også på helsen til kongen.  Det ville vært best for han om han var nærmest mulig norsk helsevesen. 

I motsetning til norske skattebetalere så trenger aldri kongen tenke over sine handlinger. Alt blir lagt til rette - alltid. 

Andre nordmenn på hans alder tør knapt å reise på hytta i frykt for at de skal måtte trenge hjelp. Han og dronningen kan derimot reise til andre siden av jordkloden uten tanke for noe sånt. Hjelpen blir sendt avgårde når det trengs. Lurer på hvordan hjemreisen foregår denne gang.

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

For å bruke kjente ord så er det trist som faen at kongen er dårlig for om det er en ting som ikke ville vært bra nå er det bortfall av en solid mann på tronen

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Carrot skrev (10 minutter siden):

For å bruke kjente ord så er det trist som faen at kongen er dårlig for om det er en ting som ikke ville vært bra nå er det bortfall av en solid mann på tronen

Absolutt. Ari Behn som ble gjort narr av for å være eksentrisk. Men han tjente sine egne penger og på lovlig måte. Han gjorde aldri noe kriminelt eller noe vondt mot noen. 

Endret av SVK
  • Liker 21
  • Hjerte 6
  • Nyttig 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...