Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (6 minutter siden):

Les hva som skrives: De med arverett får gifte seg med hva som helst. MM er "hva som helst".

Jeg tror faktisk at du muligens diskuterer et helt annet tema enn det jeg diskuterer.

Jeg diskuterer det at vi ikke kan sammenligne Andrew Mountbatten Windsor med MM.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Som sagt over her så er det største problemet at de med arverett til tronen i Norge får lov til å gifte seg med hva som helst. Det stilles ingen krav i det hele tatt. 

Og den som tar avgjørelsen har vokst opp svært beskyttet og dermed er dårligere rustet enn folk flest til å gjennomskue golddigger og manipulatoren. Det krever veldig sterk bevissthet og gammeldags oppdragelse hjemmefra å kompensere for det for å sikre et valg som ikke bare handler om ektefelle og tiltrekning, men om representant for Norge. Som Margrethe praktiserte i Danmark. Skjønt det opplagte svaret er republikk. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet
Gulline skrev (5 minutter siden):

Som sagt over her så er det største problemet at de med arverett til tronen i Norge får lov til å gifte seg med hva som helst. Det stilles ingen krav i det hele tatt. 

Det er et helt annet spørsmål enn det vi diskuterte.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (47 minutter siden):

Jeg synes sammenligningen med det britiske kongehuset er svært lite treffende. Det Andrew er anklaget for er alvorlige straffbare forhold. Det kan bare ikke sammenlignes.

Så klart det kan sammenlignes! Nei, det er ikke sikkert at begge har gjort noe straffbart, men begge er kongelige som har handlet galt, og langt under pari for hva som forventes av dem.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
O Rakel skrev (7 minutter siden):

MBHs handlinger går Andrews en høy gang, og som det fremgår av retten i dag har ikke MM gjort mye for å stoppe ham. Tvert i mot har både hun og HM bidratt til at det gikk utvikle seg så lenge og ille som det gjorde. De har vært enablers - muliggjørere. 

Sammenlikningen - hvordan skotter forholder seg til brudd på lov, eller plikt og moral - er absolutt relevant. Det er to store skandaler, og mens Charles gjort noe så ugjenkallelig å fra Andrew tittel og verv, har Kong Harald og HM gjort ingenting. Grell kontrast.

MBH har ingenting med dette å gjøre. Han har ingen tittel som kan fratas, og jeg antar at du er kjent med at han sitter i retten hver dag tiltalt for 30 + punkter, så den sammenligningen ville uansett vært skivebom om den hadde vært relevant. Men det er den ikke.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Det er et helt annet spørsmål enn det vi diskuterte.

Jeg gjentok det en annen over her sa ... At problemet i Norge er at de med arverett får lov å gifte seg med hva som helst. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (28 minutter siden):

Men vi vil ikke ha all slags rart inn i kongehuset - jeg synes det er på høy tid å legge det ned etter Harald og Sonja. Vi er et moderne samfunn som fortjener folkevalgte ledere - og ikke maktposisjoner hvor titlene går i arv eller giftes til. Vi har dessverre fått se hvor galt det kan gå ... så ferdig med det. De kan ta seg vanlige jobber og betale skatt slik som alle oss andre. Helsevesenet skriker etter folk for eksempel. 

De har så store verdier at de slipper å jobbe. Men helt enig med deg, kongehuset kan bare legges ned.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Blir kongehuset minutt for minutt dette... Synd hvis dette er omstendighetene som tar knekken på kongen.

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (13 minutter siden):

Jeg tar som en selvfølge at folk vet forskjellen på folk som har arverett, og folk som bare er gift med folk som har arverett.

??

Det er hvilken posisjon de ender opp med som er poenget. Hvor i hierarkiet de ender opp. Meg bekjent ville Andrew som prins måttet vise ærbødighet ved å bukke for MM når hun blir dronning.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Momma skrev (1 minutt siden):

Godt poeng. HM gnåler i vei om at han støtter Marius og resten av flokken sin, slik en vanlig far og ektemann bør, men ikke en eneste gang har han uttalt noe i nærhet av det en "alt for Norge- kronprins" bør gjøre. Han er ikke en vanlig far og ektemann, han er Norges kronprins. Noen må snart minne han på det, for eksempel hans far, som visst nok fremdeles er konge.

For meg viser dette hvor absurd det er med monarki. Han har aldri bedt om å få en stilling som Norges kommende konge. Det er helt tilfeldig at han er født inn i den posisjonen, og det er ikke så enkelt som at han bare kan levere en oppsigelse. Han burde fått være i fred med den skakkjørte familien sin. 

En "oppsigelse" innebærer at han overlater stafettpinnen han eventuelt ikke vil ha til barna sine eller til sin synske søster med englekontakt som er gift med en sjaman/øgle.

Vi må seriøst slutte med dette. 🙈

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Momma skrev (32 minutter siden):

Så klart det kan sammenlignes! Nei, det er ikke sikkert at begge har gjort noe straffbart, men begge er kongelige som har handlet galt, og langt under pari for hva som forventes av dem.

Nei. Virkelig ikke. Jeg synes at denne sammenligningen bagatelliserer det at Andrew er anklaget for å ha fysisk, aktivt, deltatt i seksuelt misbruk av mindreårige, i tillegg til at han har aktivt videreformidlet sensitiv informasjon som han har hatt tilgang på gjennom sitt verv. 

Endret av MissLucy
Uthevet ordet "anklaget" etter klagestorm
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
FORFAR skrev (1 minutt siden):

Hjelpe meg. Han har mye nå. 

Det har han og han er en gammel mann, men heldigvis passes han på og livlegen hans er på vei for å bistå.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (1 time siden):

MBH har ingenting med dette å gjøre. Han har ingen tittel som kan fratas, og jeg antar at du er kjent med at han sitter i retten hver dag tiltalt for 30 + punkter, så den sammenligningen ville uansett vært skivebom om den hadde vært relevant. Men det er den ikke.

Jo. Som jeg skriver; kronprinsparet har tilrettelagt praktisk og økonomisk. for en forbryter. Mange av oss oppfatter det som svært kritikkverdig og umoralsk ettersom det har fått negative konsekvenser.

Charles kan ikke lastes for noe Andrew har gjort men valgte å markere et tydelig standpunkt. Vår tronarving har valgt å ikke markere, men faktisk tilrettelegge.

jeg har fått med meg at du er religiøs forsvarer for MM, men du må nesten forholde deg til realitetene om du skal bli tatt på alvor. 

Endret av O Rakel
  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Nei. Virkelig ikke. Jeg synes at denne sammenligningen bagatelliserer det at Andrew er anklaget for å ha fysisk, aktivt, deltatt i seksuelt misbruk av mindreårige, i tillegg til at han har aktivt videreformidlet sensitiv informasjon som han har hatt tilgang på gjennom sitt verv. 

Du mener at en slik sammenligning bagatelliserer Andrews rolle, jeg mener at å forkaste en slik sammenligning bagatelliserer MMs rolle. Her er vi altså uenige.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
GammelKaktus skrev (7 minutter siden):

Blir kongehuset minutt for minutt dette... Synd hvis dette er omstendighetene som tar knekken på kongen.

Enig, jeg tenker ofte på at Olav døde da Gulfkrigen startet og mange har spekulert i at det var medvirkende årsak til at han døde akkurat da. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...