Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har grublet litt på dette med retten til privatliv som ble diskutert for noen timer siden. 

Min tanke er at HM i større og større grad har ønsket at de institusjonelle oppgavene skulle defineres som jobb, og at resten skulle være privat. Kanskje ikke så rart dersom rillen skulle være overlevbar. (Personlig tenker jeg at vi da heller kunne ha president, der et slikt skille ville være enklere på mange vis)

Det er jo da litt merkelig at når kronprinsen skal si noe om saken til pressen, da er alt han snakker om privatlivet sitt. Han bruker sin tid med pressen til å holde frem privatlivet sitt som sin prioritering. Men dette har jo ikke pressen noe med (hvis dette skal være et skille). I møtet med pressen er det jo den offisielle jobben som burde være i fokus; altså hva han tenker om monarkiet og situasjonen som har oppstått. Men nei; han vil nå plutselig bli veldig privat og bruke det som et skjold mot de helt legitime spørsmålene som pressen har. 

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nymerïa skrev (Akkurat nå):

Jeg tror på påstandene om isfront når vi får se konsekvenser i praksis. Ikke et øyeblikk før.

Jeg er enig, jeg tror ikke på at kongeparet tar grep før jeg får se det. Samme gjelder handling fra kronprinsen. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
MissLucy skrev (3 timer siden):

Nei, dette er ikke eksempel på ekstrem spekulasjon. Dette er et dokumentert eksempel på hva som skjedde med Jaglands mail, og en forklaring på hvilken betydning den oppdagelsen har for forståelsen av hvordan Epstein opererte.

Som er spekulasjon vedrørende Mette. Er ikke noe spår av dette. Så vil spekulasjon 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (7 minutter siden):

Kan du ikke lese? Det handler om at Epstein har brukt Jaglands mailer til å manipulere en tredjeperson. Ikke Jagland, heller ikke MM, men den Epstein sendte de manipulerte mailene til. 

Jagland er siktet for grov korrupsjon - jeg snakker om det. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
CeXNS skrev (1 minutt siden):

Jeg har grublet litt på dette med retten til privatliv som ble diskutert for noen timer siden. 

Min tanke er at HM i større og større grad har ønsket at de institusjonelle oppgavene skulle defineres som jobb, og at resten skulle være privat. Kanskje ikke så rart dersom rillen skulle være overlevbar. (Personlig tenker jeg at vi da heller kunne ha president, der et slikt skille ville være enklere på mange vis)

Det er jo da litt merkelig at når kronprinsen skal si noe om saken til pressen, da er alt han snakker om privatlivet sitt. Han bruker sin tid med pressen til å holde frem privatlivet sitt som sin prioritering. Men dette har jo ikke pressen noe med (hvis dette skal være et skille). I møtet med pressen er det jo den offisielle jobben som burde være i fokus; altså hva han tenker om monarkiet og situasjonen som har oppstått. Men nei; han vil nå plutselig bli veldig privat og bruke det som et skjold mot de helt legitime spørsmålene som pressen har. 

Det har vært modus operandi etter saken om MBH sprakk i media. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Gulline skrev (16 minutter siden):

Jeg er glad kong Olav slapp å oppleve dette. 

Det er jeg også.  Det Haakon 7 og Olav bygget opp river dagens kongefamilie ned på verst mulig måte. I tillegg til verdiene Haakon 7 og Olav levde etter  var de motsatte av hva dagens kongefamilie lever etter. 

Endret av SVK
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Nymerïa skrev (5 minutter siden):

Jeg tror på påstandene om isfront når vi får se konsekvenser i praksis. Ikke et øyeblikk før.

Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig, jeg tror ikke på at kongeparet tar grep før jeg får se det. Samme gjelder handling fra kronprinsen. 

Trippel enig. Særlig kronprinsen. Han stod rakrygget og snakket om hvordan de støttet hverandre. Kongen fremstår jo tafatt og har gjort det siden ML. Han er mest opptatt av familie. 

Dronning Sonja derimot. Hun har skarpe  kanter. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SVK skrev (5 minutter siden):

Det er jeg også.  Det Haakon 7 og Olav bygget opp river dagens kongefamilie ned på verst mulig måte. I tillegg til verdiene Haakon 7 og Olav levde etter  var de motsatte av hva dagens kongefamilie lever etter. 

Ja det er helt tragisk. Så fort gjort ved at feil personer kommer inn i kongehuset. Det viser viktigheten av å være nøye ved valg av ektefelle om man skal ha et kongehus - og ikke minst ha kontroll med hva de driver med og hva slags folk de omgås. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Vi har vel ikke noe grunnlag for å si hva Sonja mener om dette?

Når jeg aldri har kritisert Sonja så er det fordi det ikke er hennes ansvar. Det er kronprinsparet som begikk forbrytelsene, de umoralske handlingene og har ansvaret for oppdragelsen av barna sine  og etter Grunnloven svarer de kun til kongen. 

Endret av SVK
  • Liker 9
Skrevet
SVK skrev (1 minutt siden):

Når jeg aldri har kritisert Sonja så er det fordi det ikke er hennes ansvar. Det er kronprinsen som begikk forbrytelsene og etter Grunnloven svarer de kun til kongen. 

Det står bare at det er isfront mellom kongeparet og MM. Det sier jo ganske mye. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (3 minutter siden):

Trippel enig. Særlig kronprinsen. Han stod rakrygget og snakket om hvordan de støttet hverandre. Kongen fremstår jo tafatt og har gjort det siden ML. Han er mest opptatt av familie. 

Dronning Sonja derimot. Hun har skarpe  kanter. 

Enig med alle. Det er ingenting i Se&Hørs artikkel som underbygger påstandene deres, verken om ekteskapet eller isfront fra kongeparet . Den handlet stort sett bare om det gamle gørret fra prinsesse Ragnhild. 

Vi vet selvsagt ingenting om hvordan de egentlig har det mellom seg, og det mener jeg vi ikke har noe med heller, men de udokumenterte påstandene til Se&hør stemmer ikke med det vi kan se med egne øyne. Kronprinsen fremsto som genuint opptatt av å verne om kronprinsessen da han uttalte seg. Godt mulig at det stemmer at de hadde en krise rundt 2011, men den har de tydeligvis jobbet seg gjennom. Nå er hun syk, og det de har vist utad ift MBH-krisen er jo samhold hele veien.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Det står bare at det er isfront mellom kongeparet og MM. Det sier jo ganske mye. 

Takk, jeg skulle skrevet at jeg sikter til hva som er uttalt offentlig. Siden dette ikke er Sonjas ansvar så får man ikke svar fra henne og det er helt siden er hennes ansvar. 

I tillegg selv om jeg er enig med deg i at "isfront" sier ganske mye så  er det lite konkret om hva Sonja mener.  Man vet ikke engang hvilke kilder Se og Hør har brukt og hvor gode dem er. 

• Liker 4
Skrevet
SVK skrev (8 minutter siden):

Når jeg aldri har kritisert Sonja så er det fordi det ikke er hennes ansvar. Det er kronprinsparet som begikk forbrytelsene, de umoralske handlingene og har ansvaret for oppdragelsen av barna sine  og etter Grunnloven svarer de kun til kongen. 

Kronprinsparet har ikke begått noen forbrytelser.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
SVK skrev (3 timer siden):

1) Det burde ikke overraske at en av de verste barneovergriperne vi vet om og som i tillegg driver med økonomisk kriminalitet som bestikkelser vil  lyve og jukse for å sette seg selv i bedre lys.   Å jukse med dokumenter er påkrevd for å drive med bestikkelser. Å lyve og jukse er påkrevd for å kunne slippe unna med barnevoldtekter, spesielt når man har enormt med ofre.   I tillegg om man driver med trafficking av barn og voldtekt av barn så har man selvsagt ingen sperringer mot å endre på noen mailer slik at man fremstår som viktigere enn man er. 

2)  Jeg vet ikke om alle vet det. Men Epstein har vært en bedrager hele sitt voksne liv og trolig før det også. Han har brukt falske papirer fra første jobben han  fikk som voksen og han har fått sparken drøssevis av ganger for  underslag. Alt dette lenge før han ble rik.

Ein ting har slått meg i det siste, og det er at Epstein heile vegen har visst at han ville lagra e-postkorrespondansen sin med MM i filene sine til ev. seinare bruk (i motsetnad til MM). Kan henda det kan forklara at han verkar meir korrekt og avmålt enn henne i e-postane? Det kan jo henda at han framstod meir flørtande når dei snakka saman?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Vonbrotenrojalist skrev (21 minutter siden):

Ein ting har slått meg i det siste, og det er at Epstein heile vegen har visst at han ville lagra e-postkorrespondansen sin med MM i filene sine til ev. seinare bruk (i motsetnad til MM). Kan henda det kan forklara at han verkar meir korrekt og avmålt enn henne i e-postane? Det kan jo henda at han framstod meir flørtande når dei snakka saman?

Nå virker Mette-Marit å være for gammel for Epstein, men jeg tror absolutt han er mer flørtende når han møter Mette-Marit fysisk eller snakker med henne i telefon.  Så jeg er enig med deg.

Endret av SVK
  • Liker 8
Skrevet
Gulline skrev (32 minutter siden):

Ville vært rart om det ikke var det

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (10 minutter siden):

Enig med alle. Det er ingenting i Se&Hørs artikkel som underbygger påstandene deres, verken om ekteskapet eller isfront fra kongeparet . Den handlet stort sett bare om det gamle gørret fra prinsesse Ragnhild. 

Vi vet selvsagt ingenting om hvordan de egentlig har det mellom seg, og det mener jeg vi ikke har noe med heller, men de udokumenterte påstandene til Se&hør stemmer ikke med det vi kan se med egne øyne. Kronprinsen fremsto som genuint opptatt av å verne om kronprinsessen da han uttalte seg. Godt mulig at det stemmer at de hadde en krise rundt 2011, men den har de tydeligvis jobbet seg gjennom. Nå er hun syk, og det de har vist utad ift MBH-krisen er jo samhold hele veien.

Du har sjølvsagt heilt rett i alt du skriv der, men eg ser slett ikkje bort frå at HM kan ha to tankar i hovudet på ein gong: verna MM og førebu skilsmisse samstundes, men den som lever, får sjå.

Det at han legg vekt på å verna dei to «falne» familiemedlemmene sine trass i alle svik (inkludert mot han sjølv), ser eg isolert sett på som moralsk styrke, i motsetnad til slik mange her ser det. Eg veit ikkje om han framleis har personleg gudstru igjen etter alle desse åra sidan intervjuet på 18-årsdagen, men kristen etikk med omsyn til barmhjertigheit, omsorg og tilgjeving har han i alle fall meir enn nok av. Det krev ryggrad for ikkje å kasta dei to under bussen sjølv om han har god grunn til det.

Så er spørsmålet om ikkje kongeparet meiner at etikken med å venda det andre kinnet til har gått for langt når det set sjølve monarkiet i fare, og at tronarvingen nå må prioritera arva han forvaltar på vegne av både seg sjølv og IA. Det er lov å håpa.

• Liker 11
Skrevet
Gulline skrev (51 minutter siden):

Kan du ikke lese? Jeg skrev at vi skal være glad han slapp å oppleve det vi ser i dagens kongehus.

Jo takk, jeg klarte fint å lese hva du skrev. Og da kom jeg til å tenke på gamle kong Olav og drodlet litt videre om ham. :hjerter_rundt:

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 minutter siden):

Du har sjølvsagt heilt rett i alt du skriv der, men eg ser slett ikkje bort frå at HM kan ha to tankar i hovudet på ein gong: verna MM og førebu skilsmisse samstundes, men den som lever, får sjå.

Det at han legg vekt på å verna dei to «falne» familiemedlemmene sine trass i alle svik (inkludert mot han sjølv), ser eg isolert sett på som moralsk styrke, i motsetnad til slik mange her ser det. Eg veit ikkje om han framleis har personleg gudstru igjen etter alle desse åra sidan intervjuet på 18-årsdagen, men kristen etikk med omsyn til barmhjertigheit, omsorg og tilgjeving har han i alle fall meir enn nok av. Det krev ryggrad for ikkje å kasta dei to under bussen sjølv om han har god grunn til det.

Så er spørsmålet om ikkje kongeparet meiner at etikken med å venda det andre kinnet til har gått for langt når det set sjølve monarkiet i fare, og at tronarvingen nå må prioritera arva han forvaltar på vegne av både seg sjølv og IA. Det er lov å håpa.

Barmhjertigheten du beskriver er jo i beste fall ganske selektiv. Jeg er ikke så sikker på at Juliane Snekkestad og moren er enig i din beskrivelse av han som barmhjertig. Og jeg er heller ikke så sikker på at Jesus hadde valgt voldsutøveren foran kvinnene, hvis du vil snakke om kristen etikk.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
SVK skrev (12 minutter siden):

Nå virker Mette-Marit å være for gammel for Epstein, men jeg tror absolutt han er mer flørtende når han møter Mette-Marit fysisk eller snakker med henne i telefon.  Så jeg er enig med deg.

Eg trur og at MM var for gammal for Epstein, men han var jo ein flink manipulator og visste kva for nokre strenger han skulle spela på.

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...