Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Glrmn skrev (36 minutter siden):

Å kalle dette «moralisme» blir en måte å avfeie kritikk på. Det gir inntrykk av at reaksjonene er overdrevne eller irrasjonelle, når det som faktisk diskuteres er dømmekraft og ansvar i en offentlig rolle.
Dette handler ikke om sladder eller private detaljer. Det handler om at en fremtidig dronning valgte å omgås Jeffrey Epstein etter at han var dømt og registrert seksualforbryter. Det er ikke et trivielt forhold. Kongehuset lever av tillit. Når en sentral representant viser det mange oppfatter som sviktende vurderingsevne, er det legitimt å stille spørsmål.
Å snevre inn det moralske spørsmålet til «Hva visste hun?» blir for enkelt. Moralsk ansvar handler ikke bare om konkret kunnskap. Det handler også om aktsomhet, rolleforståelse og sunn dømmekraft. I en så symboltung posisjon holder det ikke å lene seg på at man ikke kjente alle detaljer. Spørsmålet er også hva man burde ha forstått – og hvilke signaler man sendte.

Påstanden om at hun eventuelt bare skylder Epsteins ofre en unnskyldning, overser at monarkiet er en offentlig institusjon. Når handlinger kan svekke tilliten til den institusjonen, angår det mer enn bare de direkte berørte. Det handler om forholdet mellom kongehuset og befolkningen.

Det er fullt mulig å ta avstand fra spekulasjoner og ryktespredning, samtidig som man mener kritikken er berettiget. Å stille ubehagelige spørsmål er ikke «hodeløs jakt». Det er en del av det å holde makt ansvarlig.

Trekker denne frem igjen, fordi det er så riktig. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
TigerK skrev (3 minutter siden):

På det bildet av Mette som hadde hengt på veggen i Epsteins luksusvilla i Palm Beach, sitter hun på en sofa med en ung kvinne kun iført bikini. Jeg blir nysgjerrig på flere ting der. Det første er: hva er det i den plastposen de har mellom seg? Epstein slår meg ikke som en fyr som rusler rundt med ting i en hvit plastpose. Så hva er oppi der, og hvem sin pose er det?

Det andre jeg lurer på er knyttet til den unge damen i bikini. Hva tenkte Mette når en ung, lettkledd jente kom og satte seg på sofaen ved siden av henne? Jeg har aldri vært på besøk hos noen, hvor lettkledde kvinner bare kommer ruslende og slår seg ned på sofaen. Var det vanlig at unge jenter i bikini spradet rundt i huset? Lurte Mette på noe tidspunkt på hvem disse kvinnene var? Spurte hun noen gang Epstein om hvorfor det var halvnakne unge kvinner rundt omkring, eller hvor de kom fra? Hun må vel ha visst at de ikke bodde der? Så da var de sikkert på besøk, men hvorfor, og i hvilket ærend var de der? Og var det bildet tatt mens Mette var i huset med sin guru? Eller har hun vært flere ganger på besøk der? Hvor mange ganger? Og i hvilket ærend? 

Så mange spørsmål, så få svar. 

Og han ba henne gjøre noe med en 17 åring som hun sa at hun var ukomfortabel med. Hvorfor i all verden fortsetter du kontakten med noen som vil ha deg til å gjøre noe ukomfortabelt med en 17-åring? Og det ser ut som om mer enn epostadressene er sensurert i denne eposten. Det er mulig det er samme person som på bildet.

https://www.justice.gov/epstein/files/DataSet 10/EFTA01908703.pdf

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (54 minutter siden):

Ja, sånn fremstår det og det er det folk tror. Og for hver dag som går uten at hun kommer fram fra gjemmestedet sitt så blir folk bare mer og mer sikre 

Snakk for deg sjæl. Så kan folk snakke for seg. 
jeg  tror ikke at hun verken heier på eller er likegyldig til misbruk av barn. Så der er vi forskjellige. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (23 minutter siden):

Du vet ikke hva hun googlet.

Ja, hva KAN det ha vært tro? 🤔 Kan det være at hun googla «Jeffrey Epstein» siden hun skrev at hun gjorde nettopp det?

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
CeXNS skrev (39 minutter siden):

Men hva mener folk er akseptabelt tid til å «samle» seg på? Og hva betyr det å «samle seg»?

Og hvor lang tid er det akseptabelt å prioritere flokk og barn, før man finner tid til det norske folk?

Å samle seg betyr å gjenvinne kontakt med seg selv i en tilstand som føles fragmentert, uoversiktlig og overveldende. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (7 minutter siden):

OL = representasjonsoppdrag = JOBB.

Nei, det er ikke jobben til kongefamilien. På samme måte som jobben til Haakon 7, Olav 5 og Martha 9. april 1940  ikke var å dra på representasjonsoppdrag. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Og han ba henne gjøre noe med en 17 åring som hun sa at hun var ukomfortabel med. Hvorfor i all verden fortsetter du kontakten med noen som vil ha deg til å gjøre noe ukomfortabelt med en 17-åring? Og det ser ut som om mer enn epostadressene er sensurert i denne eposten. Det er mulig det er samme person som på bildet.

Det er ikke samme person. 

17-åringen var JEs guddatter. MM sa at hun ikke vil ringe guddatteren, og JE sa at han ikke ville at hun skal føle seg ukomfortabel. Det er altså ikke grunnlag for tenke at han ville hun skulle "gjøre noe ukomfortabelt" med en 17-åring.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (37 minutter siden):

De sitter ved siden av et basseng. Har du aldri sett folk i bikini ved et basseng?

Vet ikke om du har sett et annet bilde enn meg, men i bildet jeg har sett, sitter hun på en sofa inne i en stue. Ikke et eneste basseng i nærheten, OG det er mørkt på utsiden av vinduet. Soler seg i glansen av prinsessen mer enn i Floridas varme solskinn, ser det ut som.

https://www.vg.no/nyheter/i/k03roL/bilde-av-mette-marit-fra-epsteins-villa-i-palm-beach

Endret av TigerK
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (7 minutter siden):

Ja, hva står under sladden hvorpå Mette reagerer med «noooo, thats to embarassing»?

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (25 minutter siden):

De sitter ved siden av et basseng. Har du aldri sett folk i bikini ved et basseng?

Hvor ser du bassenget på bildet? 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (11 minutter siden):

Samme mann som hun vet begår seksuelle overgrep av mindreårige....

Endret av SVK
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
TigerK skrev (Akkurat nå):

Spennende påstand der. Vet ikke om du har sett et annet bilde enn meg, men i bildet jeg har sett, sitter hun på en sofa inne i en stue. Ikke et eneste basseng i nærheten, OG det er mørkt på utsiden av vinduet. Soler seg i glansen av prinsessen mer enn i Floridas varme solskinn, kanskje?

https://www.vg.no/nyheter/i/k03roL/bilde-av-mette-marit-fra-epsteins-villa-i-palm-beach

Jeg har sett bilder av bassengområdet som viser en utestuelignende bygning i nærheten av bassenget, og jeg har lest beskrivelse av hvem den andre er og at de sitter ved bassenget.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Sinsiew skrev (1 minutt siden):

Hvor ser du bassenget på bildet? 

Det viser ikke på bildet. Det betyr ikke at det ikke er der. Tipper fotografen har ryggen mot bassenget.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (Akkurat nå):

Ja, hva står under sladden hvorpå Mette reagerer med «noooo, thats to embarassing»?

Og hva er for flaut for damen som selv innrømmer å ha en utsvevende fortid?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Det viser ikke på bildet. Det betyr ikke at det ikke er der. Tipper fotografen har ryggen mot bassenget.

Har du begynt å dikte opp kontekst? 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

https://www.tv2.no/nyheter/ekspert-reagerer-pa-en-detalj-om-mette-marits-besok-i-epstein-huset/18520360/

«Her hjemme hadde blant annet NTB kalt Epstein en «straffedømt pedofil» allerede 3. mars 2011.

I januar 2013 er Mette-Marit gjest i Epsteins bolig i Palm Beach. Det er huset der overgrepene han da var dømt for, skjedde.» 

«Aas sier at UD normalt ikke får beskjed når de kongelige er på privat reise.

Kronprinsessen var helt opplagt mange ganger i USA de sju årene jeg var der, uten at ambassaden var kjent med det, sier Aas.» 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (8 minutter siden):

Jeg har sett bilder av bassengområdet som viser en utestuelignende bygning i nærheten av bassenget, og jeg har lest beskrivelse av hvem den andre er og at de sitter ved bassenget.

Sikkert fint å lese beskrivelser, men hvis man faktisk ser på bildet, så ser man at det ikke er i nærheten av et basseng, OG det er seint på kvelden. Man kan derfor se speilbilde av rommet bak fotografen i det mørke vinduet, og ikke noe basseng. Hvis du har sett bilde av Mette og bikinikledde kvinner ved et basseng i Palm Beach, så er det noe som enten ikke er offentliggjort, eller jeg ikke har fått med meg. Post gjerne en link til bildet hvis du har. 

Endret av TigerK
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Og hva er for flaut for damen som selv innrømmer å ha en utsvevende fortid?

aner ikke, men utfra den lille konteksten som er, høres det ut som han vil hun skal ta kontakt med denne jenta hun ikke har møtt fordi jenta ville synes det var stas. Så min umiddelbare tanke var et denne jenta var litt starstruck av at gudfaren kjenner en "ekte prinsesse". Tenkte det høres ut som nettopp det hun senere sa hun ikke likte - at han ville bruke statusen hennes, vise henne frem, namedroppe. 🤷‍♀️

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (9 minutter siden):

"Bassenghuset"/"poolhouse"?

Sitat

Bildet skal ifølge kvinnen være tatt i bassenghuset på Epsteins eiendom.

Bilde av Mette-Marit fra Epsteins villa i Palm Beach https://share.google/jLQUO8IakjcBtSLFW

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (2 minutter siden):

Sikkert fint å lese beskrivelser, men hvis man faktisk ser på bildet, så ser man at det ikke er i nærheten av et basseng, OG det er seint på kvelden. Hvis du har sett bilde av Mette og bikinikledde kvinner ved et basseng i Palm Beach, så er det noe som enten ikke er offentliggjort, eller jeg ikke har fått med meg. Post gjerne en link til bildet hvis du har. 

Vi snakker om det samme bildet.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...