Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
MissLucy skrev (6 minutter siden):

Jo, det har de. Jeg forstår at du ikke har lagt merke til det, men det betyr jo ikke at det ikke stemmer. Jeg har som sagt lagt merke til slike kommentarer regelmessig.

Ok da blir det ord mot ord. Jeg har kanskje ikke vært like aktiv som du har vært, men når jeg har vært aktiv så har jeg forstått det som at det handler om manglende selvkontroll i å styre sitt høye temperament. Og det er en kritikk som er helt på sin plass. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forholdet mellom Mette-Marit og Jeffrey Epstein fremstår ikke bare problematisk på grunn av selve kontakten, men særlig på grunn av hvordan den senere ble fremstilt offentlig. Da saken først ble kjent, valgte kronprinsessen å bagatellisere relasjonen, hevde manglende kunnskap om hans bakgrunn og opplyse at kontakten var avsluttet tidligere enn det senere dokumentasjon viste. Når nye opplysninger motsier sentrale deler av den opprinnelige forklaringen, oppstår det et troverdighetsproblem som i seg selv er alvorlig for en person i hennes posisjon.

Kjernen i kritikken handler derfor ikke bare om dårlig dømmekraft i etableringen av kontakten, men om åpenhet og ansvar i ettertid. Tillit til kongehuset er avhengig av at det oppfattes som ærlig og etterrettelig. Når forklaringer endres eller svekkes av nye fakta, kan det gi inntrykk av at offentligheten ikke fikk et fullstendig korrekt bilde fra starten.

For en fremtidig dronning er ikke dette en privat sak alene. Rollen innebærer å representere staten og være et symbol på integritet. Nettopp derfor blir valg av omgangskrets og graden av åpenhet om problematiske relasjoner et spørsmål som berører institusjonens troverdighet – ikke bare den enkeltes personlige vurderinger.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Kanskje de kan kjenne seg igjen og ikke tar det som en personlig fornærmelse i det hele tatt? Kanskje 99 prosent av de kongelige synes de formelle og langtekkelige selskapelighetene de stadig må delta i, er drittkjedelig?

Var ikke det jeg mente.... 

• Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (11 minutter siden):

tviler på at hun lå i midtgangen

….og? Du tror en vanlig passasjer kunne lagt seg til å sove på gulvet uten å få beskjed? (Jeg nevnte da ikke midtgangen?)

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
SVK skrev (9 minutter siden):

Epstein var eldre enn både Andrew og Sarah Ferguson  Mette-Marit hadde mulighet til å møte alle 3  andre steder enn kongelige brylluper. Det er heller ikke kongelige brylluper hvor Mette-Marit foretrekker å sosialisere. 

Jeg kan legge til at Sarah Ferguson er kjent for ekstremt forbruk og å være uten skrupler når det kommer til å skaffe inntekter. Jeg tror Mette Marit både hadde trivdes godt i hennes selskap og hatt lyst til å lære triksene til Ferguson. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Fra kongehuset.no:

Kongens konstitusjonelle oppgaver er nedfelt i Grunnloven. I tillegg til pliktene som er beskrevet der, har Kongehuset en viktig rolle som en upolitisk, samlende kraft i landet vårt. De løfter fram viktige verdier, personer og institusjoner som fortjener oppmerksomhet. Kongehuset representerer Norge i utlandet og bidrar til å styrke norske interesser i andre land og verdensdeler.

Jaja 🫠 sånn kan det gå. Hva sitter vi egentlig igjen med? Hvilken reell positiv verdi har egentlig kongehuset nå for Norge? 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Lively skrev (Akkurat nå):

Fra kongehuset.no:

Kongens konstitusjonelle oppgaver er nedfelt i Grunnloven. I tillegg til pliktene som er beskrevet der, har Kongehuset en viktig rolle som en upolitisk, samlende kraft i landet vårt. De løfter fram viktige verdier, personer og institusjoner som fortjener oppmerksomhet. Kongehuset representerer Norge i utlandet og bidrar til å styrke norske interesser i andre land og verdensdeler.

Jaja 🫠 sånn kan det gå. Hva sitter vi egentlig igjen med? Hvilken reell positiv verdi har egentlig kongehuset nå for Norge? 

Uheldigvis har kronprinsparet brukt over 20 år på å dyrke uformelle nettverk med fokus på amerikansk økonomisk makt. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet
Momma skrev (1 time siden):

Dette tipper jeg mange av de europeiske kongelige veldig, veldig gode vennene har bitt seg merke i. 😅

Hun er neppe den eneste som har kjent på døsende selskapeligheter. Det har vi nok alle gjort, kongelig eller ei.

• Liker 4
Skrevet

Er det lov å legge seg til å sove på gulvet i et fly? Jeg synes ikke den historien høres særlig troverdig ut.

• Liker 3
Skrevet

Det er flere som mener at kritikken av kronprinsesse Mette-Marit bør være «nok». Men det forutsetter at det faktisk har kommet en reell erkjennelse av det som kritiseres – og det er nettopp det som er kjernen i uenigheten.

Marina Lacerda kritiserte prominente personer, inkludert kronprinsessen, for å ha opprettholdt kontakt med Jeffrey Epstein etter at hans forbrytelser var kjent. Hun ba ikke om generelle formuleringer om støtte til ofrene. Hun ba om ærlighet og ansvar – en tydelig erkjennelse av samtalene og valgene som ble tatt, også sett i lys av rollen som prinsesse, kvinne og mor.

Uttalelsen som ble gitt, og som NRK gjenga, uttrykte støtte til ofrene og beklagelse for at Epsteins bakgrunn ikke ble undersøkt godt nok. Men den tok ikke inn over seg det Lacerda faktisk etterspurte: En konkret og full erkjennelse av egne handlinger og vurderinger i møte med en kjent overgriper.

Å si at «nå må det være nok», før det har kommet en slik erkjennelse, innebærer i praksis å avvise selve innholdet i kritikken. Dette handler ikke om å holde en sak kunstig i live, men om hvorvidt ansvar faktisk er tatt – eller bare formulert i generelle vendinger.

For mange stopper ikke debatten før det som ble etterlyst – ærlighet og tydelig ansvar – faktisk er levert.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Glrmn skrev (3 minutter siden):

Det er flere som mener at kritikken av kronprinsesse Mette-Marit bør være «nok». Men det forutsetter at det faktisk har kommet en reell erkjennelse av det som kritiseres – og det er nettopp det som er kjernen i uenigheten.

Marina Lacerda kritiserte prominente personer, inkludert kronprinsessen, for å ha opprettholdt kontakt med Jeffrey Epstein etter at hans forbrytelser var kjent. Hun ba ikke om generelle formuleringer om støtte til ofrene. Hun ba om ærlighet og ansvar – en tydelig erkjennelse av samtalene og valgene som ble tatt, også sett i lys av rollen som prinsesse, kvinne og mor.

Uttalelsen som ble gitt, og som NRK gjenga, uttrykte støtte til ofrene og beklagelse for at Epsteins bakgrunn ikke ble undersøkt godt nok. Men den tok ikke inn over seg det Lacerda faktisk etterspurte: En konkret og full erkjennelse av egne handlinger og vurderinger i møte med en kjent overgriper.

Å si at «nå må det være nok», før det har kommet en slik erkjennelse, innebærer i praksis å avvise selve innholdet i kritikken. Dette handler ikke om å holde en sak kunstig i live, men om hvorvidt ansvar faktisk er tatt – eller bare formulert i generelle vendinger.

For mange stopper ikke debatten før det som ble etterlyst – ærlighet og tydelig ansvar – faktisk er levert.

Det er jo det vi venter på og som jeg har skrevet i et tidligere innlegg i dag, men hvorpå jeg blir sitert på noe helt uinteressant og som var et motsvar på hvor fæle vi er som "hamrer" løs på MM. 

Endret av K_mb
  • Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet

Flyepisoden er liten i seg selv, men sier mye. Når Mette-Marit uttrykker irritasjon til Jeffrey Epstein over manglende oppgradering, viser det at hun var komfortabel med å klage på slike ting.
Det som skaper reaksjoner, er ikke flysetet, men dømmekraften. Epstein var allerede dømt seksualforbryter, og avstanden burde vært tydelig, ikke preget av fortrolighet.
Episoder som dette gjør det vanskelig å avfeie kontakten som overfladisk eller ubetydelig.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (20 minutter siden):

Hun og Haakon var på en liten middag i Davos med Andrew og to til nære venner av Epstein. 

Så skjønner ikke hva du skriver. 

Det gjør dem ikke til omgangsvenner. De pleier å reise på hytta med den svenske kronprinsessefamilien.  Skjønner du hva jeg skriver nå?

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
K_mb skrev (21 minutter siden):

Ok da blir det ord mot ord. Jeg har kanskje ikke vært like aktiv som du har vært, men når jeg har vært aktiv så har jeg forstått det som at det handler om manglende selvkontroll i å styre sitt høye temperament. Og det er en kritikk som er helt på sin plass. 

Jeg har som sagt bare hørt to tilfeller av temperamentsutbrudd, og begger er over 20 år siden så jeg skjønner ikke hva du sikter til.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Reverend skrev (13 minutter siden):

Hun er neppe den eneste som har kjent på døsende selskapeligheter. Det har vi nok alle gjort, kongelig eller ei.

Det er bare at for MM så er disse ytterst få oppdragene det bitte lille hun har av «jobb». Det burde være mulig å holde ut uten å klage. Men sånn blir man kanskje når man aldri har hatt en normal fulltidsjobb. Vi andre skjønner at ikke hvert minutt på jobben er en fest. Vi er vant til seminarer, møter, representasjon i en helt annen skala enn det MM er. Det er virkelig ikke mange timene i året hun representerer Norge. 

Og å kritisere de andre gjestene for å være for gamle, da…. Hun har mentaliteten til et lite barn.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Jeg har som sagt bare hørt to tilfeller av temperamentsutbrudd, og begger er over 20 år siden så jeg skjønner ikke hva du sikter til.

Det er du som sier at brukere her inne bruker temperamentet mot henne og at det preger debatten. Jeg skriver så at jeg ikke har sett og ei heller lest at det har preget debatten når jeg har deltatt. Men av det jeg har sett så har det handlet om at hun mangler selvkontroll i å håndtere temperamentet sitt og at kritikken har vært deretter.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har en følelse av at Mette har et litt lettvint forhold til sant og usant. Ikke bare har hun løyet om sitt vennskap med Epstein, omfanget av det og hvor lenge det varte, men jeg finner det høyst usannsynlig at hun har sovet på gulvet på flyet. Det vet alle som noen gang har flydd, at i midtgangen skal det ikke ligge noen ting. Det handler både om sikkerhet og om fremkommelighet. Noen som har forsøkt å sitte med en arm eller en fot ut i midtgangen? Eller satt en sekk eller bag bare litt utenfor setet? Blir rimelig fort korrigert. Og så skal Mette liksom ha sovet på gulvet så lenge at ryggen hennes har blitt vond? 

Spar meg! Eller som noen sier: «Tull!»

I en e-post snakker hun om at Ingrid har brukket flere tenner? Hadde ikke det blitt snappet opp av pressen? Eller at Mette har fått denguefeber? Offentligheten får jo vite hver eneste gang Mette har så mye som en forkjølelse. Sykmelding på kronprinsessen. Aldri hørt at hun har hatt denguefeber, og Epstein er tydelig skeptisk han også. Spør Boris om Mette faktisk har denguefeber. Ser ikke at det kommer noe svar. 

Og så at Marius skal ha ligget på sykehus etter et skiuhell? Javel? En fyr som mener at pressen har jaget og fotfulgt ham siden barnsben, som mener fotografer har ligget med telelinser for å få bilder av ham, også skal ingen ha fått med seg at han har ligget flere dager på sykehus. Forleden dag var han på forsiden av alle aviser i landet, bare fordi han trengte en liten tur på legevakta! 

Hva skal man si? Kart og terreng stemmer liksom ikke helt overens. 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
TigerK skrev (5 minutter siden):

Har en følelse av at Mette har et litt lettvint forhold til sant og usant. Ikke bare har hun løyet om sitt vennskap med Epstein, omfanget av det og hvor lenge det varte, men jeg finner det høyst usannsynlig at hun har sovet på gulvet på flyet. Det vet alle som noen gang har flydd, at i midtgangen skal det ikke ligge noen ting. Det handler både om sikkerhet og om fremkommelighet. Noen som har forsøkt å sitte med en arm eller en fot ut i midtgangen? Eller satt en sekk eller bag bare litt utenfor setet? Blir rimelig fort korrigert. Og så skal Mette liksom ha sovet på gulvet så lenge at ryggen hennes har blitt vond? 

Spar meg! Eller som noen sier: «Tull!»

I en e-post snakker hun om at Ingrid har brukket flere tenner? Hadde ikke det blitt snappet opp av pressen? Eller at Mette har fått denguefeber? Offentligheten får jo vite hver eneste gang Mette har så mye som en forkjølelse. Sykmelding på kronprinsessen. Aldri hørt at hun har hatt denguefeber, og Epstein er tydelig skeptisk han også. Spør Boris om Mette faktisk har denguefeber. Ser ikke at det kommer noe svar. 

Og så at Marius skal ha ligget på sykehus etter et skiuhell? Javel? En fyr som mener at pressen har jaget og fotfulgt ham siden barnsben, som mener fotografer har ligget med telelinser for å få bilder av ham, også skal ingen ha fått med seg at han har ligget flere dager på sykehus. Forleden dag var han på forsiden av alle aviser i landet, bare fordi han trengte en liten tur på legevakta! 

Hva skal man si? Kart og terreng stemmer liksom ikke helt overens. 

Enig med deg og godt observert å se historiene i sammenheng. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
Reverend skrev (31 minutter siden):

Fra https://en.wikipedia.org/wiki/Relationship_of_Mette-Marit,_Crown_Princess_of_Norway,_and_Jeffrey_Epstein

"Boring wedding
Was like some kind of old movie
Where you know the characters are not hanging around for much long"

At Mette-Marit sender en så personlig og observerende kommentar om bryllupet til Jeffrey Epstein, viser hvor uheldig kontakten hennes var. Mailen fremstår som småprat og trivielle vurderinger, men den bekrefter samtidig en fortrolighet med en dømt seksualforbryter som burde vært helt umulig. Slike private kommentarer blir problematiske når mottakeren er nettopp Epstein.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Reverend skrev (35 minutter siden):

Hvor mange gørrkjedelige oppdrag har du løpet av året? Og hva tjener du på å gjennomføre de dørgende kjedelige oppdragene? Står du i tjeneste for andre enn deg selv? Hvor mange tror du ikke kjeder seg og mistrives på jobb? Hvor mange tror du til tross for kjedsomhet må møte opp 5 dager i uka på jobb for å overleve og forsørge seg selv og familien? 

Spar meg! At det er så vanskelig å forstå at det er grenseløst å klage sin nød til Epstein over hvor kjedelig det er å være på et oppdrag som en representant for Norge er ubegripelig. "En gammel, kjedelig  film hvor man bare venter på at hovedrolleinnhaverne dør" Skjerp deg!

Endret av K_mb
  • Liker 20
  • Hjerte 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...