Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eufemia- skrev (8 minutter siden):

Påstanden om at kontakten opphørte i 2014 kom fra Slottet. Vel, de har jo kommet med feil opplysninger før. 
Hvorfor skal vi tro på det de opplyser? Kanskje det vil vise seg at de holdt kontakten helt til 2019 da Epstein arrestert? 

Sitat; «Nesten seks år senere ble det klart at kontakten mellom de to hadde vart til 2014, og ikke 2013, som kongehuset først opplyste. 

30. januar i 2019 forklarte kommunikasjonssjefen dette med at de husket «litt feil».

https://www.justice.gov/epstein/files/DataSet 11/EFTA02609219.pdf

Fordi vi er seriøse folk som forholder oss til det som blir sagt. At en feil blir korrigert er ikke det samme som at de løy, og at noen har vært upresis er ikke grunnlag for å avfeie alt de sier senere som løgn. 

Det er som sagt ingenting som støtter din tolkning. Derimot støtter selve dialogen, sammenholdt med det slottet har uttalt, den tolkningen jeg gjorde rede for.

Når det er sagt, så trenger du ikke tro på slottet for å komme til den konklusjonen at de snakker om januar 2013. Den tolkningen står helt fint på egne ben.

Og som du ser har det kommet flere til som sier det samme.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kollontaj skrev (13 minutter siden):

Denne (veldig) kjente uttalelsen fra 2019 opplever jeg ikke som en bortforklaring eller et forsvar, bare en forklaring.

Om du faktisk mener dette så er det jo blank løgn:
"Jeg ville aldri hatt noe med Epstein å gjøre dersom jeg hadde vært klar over alvorlighetsgraden av hans kriminelle handlinger. Jeg burde undersøkt Epsteins fortid nærmere, og beklager at jeg ikke gjorde det, sier kronprinsesse Mette-Marit i en uttalelse til DN."

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Karnanna skrev (30 minutter siden):

Som enkeltmennesker har jeg stor sympati for dem, men de er vårt kongepar! 

De bor veldig bekvemt og mangler ingenting i hjemmet etter omfattende og svært dyr oppussing.  Så det skulle ikke være noe problem å ta hensyn til helsen sin på slottet. Så jeg synes ikke om at de rømmer landet når det blir litt hett om ørene. 

Vi som er folket må nøye oss med Taus Taus Taus Taus, som var en treffende overskrift på en artikkel i VG.  VG

Det er nok lett å tenke at hovedoppgaven deres akkurat nå burde være å produsere svar til offentligheten, men kongefamilien, inkludert kronprinsparet, har jo et bredt spekter av formelle og uformelle oppgaver som ikke stopper selv om medietrykket øker.

Kalender, forpliktelser og helsehensyn forsvinner ikke av den grunn. Å oppholde seg utenlands er derfor ikke nødvendigvis "å rømme", men kan like gjerne være helt ordinær planlegging eller behov for arbeidsro, noe de fleste mennesker faktisk også forventer i sine egne liv. Vinterferietid er det også.

Når det gjelder taushet, er det heller ikke spesielt mystisk at institusjoner uttaler seg kontrollert og gjennomtenkt, særlig i komplekse saker. Det tabloide tempoet til medier som VG er ikke nødvendigvis et realistisk mål på hva som er forsvarlig kommunikasjon.

Man kan selvfølgelig ønske mer åpenhet. Men det blir en ganske stor logisk glipp å tolke enhver forsinkelse eller tilbakeholdenhet som bevis på at noen "har noe å skjule".

• Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ikke noen er uenig i dette.

Men det er noe annet enn korrupsjon.

Nå må du forklare. I dine øyne  - hva er korrupsjon?

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (12 minutter siden):

Ja - det vet vi - men hvem da? Overfor hvilke mennesker? Det er jo det som er interessant her. Dessuten er det ingen grunn til å tro på noe av det slottet her uttaler .... de har allerede gått ut og sagt at de har snakket feil. 

Dette ble selvsagt ikke beklaget før folk så svart på hvitt at de hadde snakket usant. 

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/697d4182d6316063affed350/slottet-beklager-feil-om-nar-mettemarit-brot-kontakten-med-epstein

Sier du at hvis noen sier noe feil en gang, så skal vi aldri mer tro på det de sier?

Har du selv sagt noe feil noen gang?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Sier du at hvis noen sier noe feil en gang, så skal vi aldri mer tro på det de sier?

En gang? Nei, to ganger, to løgner: MM hadde ikke undersøkt Epstein's fortid, og kontakten opphørte i 2013.

Endret av Maia70
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

En gang løgner - alltid løgner i min verden. Da skal det veldig mye til for å rette opp det inntrykket ja ... 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (12 minutter siden):

Altså, det er snakk om landets øverste overhode. Hvis han ikke kan ivareta rollen sin som konge og hellere vil feriere på Granca er det helt innafor, men da får han gå på pensjon slik som Dronning Margrethe. Det er ingen som ville tenke en eneste negativ tanke om det.

Jeg synes hele Kongehuset og Hoffet holder landet de liksom skal bry seg om, for narr. Alder eller dumskap eller hva som enn er årsaken er ikke en formildende omstendighet. Det at de fremstiller seg som at de gir blanke f** gjør jo bare at de blir enda mindre likt.

Personlig synes jeg at en person som har jobbet i 20+ år forbi normal pensjonsalder kan unnes en ferie i kulda uten at vi trenger å kreve hans avgang av den grunn. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
K_mb skrev (36 minutter siden):

Ja, som er MM sitt talerør. Uansett så er kritikken mot MM at hun holdt kontakten og opparbeidet et nært vennskap gjennom tre år med en rik finansmann som var en dømt sexforbryter.  Og det kan verken Varpe eller MM forsvare.

Når det gjelder kommunikasjonen fra slottet, så er det verdt å huske at institusjoner ofte er mer tilbakeholdne nettopp fordi uttalelser får store konsekvenser. Ikke bare for dem selv, men for relasjoner til andre land, organisasjoner og personer. Det betyr ikke nødvendigvis "taushet fordi man ikke bryr seg", men ofte at man må veie ordene langt mer enn det vi som privatpersoner trenger å gjøre.

• Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Personlig synes jeg at en person som har jobbet i 20+ år forbi normal pensjonsalder kan unnes en ferie i kulda uten at vi trenger å kreve hans avgang av den grunn. 

Ikke så mange andre som reiser bort på lang ferie mens huset brenner hjemme. Det er så mye å ta tak i - så mye å rydde opp i - men ingen i kongehuset virker å være interessert i å ordne opp. Noen reiser langt bort på ferie, noen vet vi ikke hvor er reist, noen går i dekning på ukjent sted - fordi livet plutselig ble for tøft 😅 ... Det er fader men tragikomisk hele kongehuset.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Maia70 skrev (2 minutter siden):

En gang? Nei, to ganger, to løgner: MM hadde ikke undersøkt Epstein's fortid, og kontakten opphørte i 2013.

Og hun var aldri alene med ham og hadde bare møtt ham i sosiale sammenhenger. Og kronprinsen har bare møtt ham tilfeldig på gata på ferie.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
SVK skrev (8 minutter siden):

Jeg er enig i at jeg ikke har noe håndfaste bevis. Men sånn er det jo ofte med korrupsjon.  De som er korrupte sier det ikke høyt.  Man må se etter hvem som gir hvem tjenester. I tillegg så har Røkke en lang historie med korrupsjon. 

På samme måte som da Mona Juul og Rød-Larsen fikk kjøpe boligen til halv pris. Da må man spørre seg selv "Hvorfor fikk de det?"

Endret av SVK
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (2 minutter siden):

Dama visste jo hva han var dømt for og hun dro til huset hans og overnattet helt frivillig. Mener du hun ikke har noe ansvar da? Hun var kompis med ham i årevis, både før og etter denne turen.

Men hun kan uansett ikke vite at det er foregått overgrep akkurat i den boligen. 

Igjen han var ikke dømt  for et stort omfang. Han var dømt for to stk og kun en under 18, som da var 17.  Og da er det rart om hun skulle ha noe forhold til overgrep akkurat der hun bor, flere år senere. Som sagt mye å kritisere der. Men akkurat det er ikke kritikk verdig av mm.

Det er kritikk verdig av epstein som velger å la henne bo på et slikt sted. Man tilbyr ikke en norsk kronprinsesse en slik bolig. Fysj for en mann

• Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Men hun kan uansett ikke vite at det er foregått overgrep akkurat i den boligen. 

Igjen han var ikke dømt  for et stort omfang. Han var dømt for to stk og kun en under 18, som da var 17.  Og da er det rart om hun skulle ha noe forhold til overgrep akkurat der hun bor, flere år senere. Som sagt mye å kritisere der. Men akkurat det er ikke kritikk verdig av mm.

Det er kritikk verdig av epstein som velger å la henne bo på et slikt sted. Man tilbyr ikke en norsk kronprinsesse en slik bolig. Fysj for en mann

Nå br du tie stilt. Så du synes det er helt ok om det er noen få som er blitt seksuelt misbrukt? Mener du det? Jeg er sjokkert. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Åh ja. Så om han voldtok noen et annet sted var det greit å dra hjem til det huset hvor det ikke skjedde? For hun er for fin til å bo et sted hvor noen har blitt voldtatt? Minner om at MM bor på Skaugum og det virker som sønnen hennes har voldtatt litt der.

Endret av Jdjdkdudjbs
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Reverend skrev (2 minutter siden):

Når det gjelder kommunikasjonen fra slottet, så er det verdt å huske at institusjoner ofte er mer tilbakeholdne nettopp fordi uttalelser får store konsekvenser. Ikke bare for dem selv, men for relasjoner til andre land, organisasjoner og personer. Det betyr ikke nødvendigvis "taushet fordi man ikke bryr seg", men ofte at man må veie ordene langt mer enn det vi som privatpersoner trenger å gjøre.

Jeg ser hva du mener, men i en så alvorlig og betent sak som dette så bør de vise mer åpenhet. Taushet er ikke alltid det beste, og åpenhet gir tillit, noe kongehuset har alt å tjene på. For den tilliten er tynnslitt eller ikke-eksisterende nå, enten du liker det eller ei. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Gulline skrev (1 time siden):

Nå må du forklare. I dine øyne  - hva er korrupsjon?

Dette har jeg forklart flere ganger før i dag. 

Endret av MissLucy
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

La meg minne om hvilken versjon av forklaring kronprinsesse Mette Marit kom med da relasjonen mellom henne og Jeffrey Epstein ble avslørt i 2019. 
https://www.dn.no/politikk/jeffrey-epstein/kongehuset/norge/kronprinsesse-mette-marit-motte-sexforbryteren-jeffrey-epstein-flere-ganger-jeg-burde-undersokt-jeffrey-epsteins-fortid-narmere-og-beklager-at-jeg-ikke-gjorde-det/2-1-715469

Under ferien på St. Barths hvor de møttes på gaten etter avtale, og nå dokumentert på mail (filer) er altså orkestrert, og ikke tilfeldig, slik hun har uttalt. 
Etter denne ferien dro MM direkte til Florida hvor hun tilbrakte fire døgn i den pedofile overgriperens luksusvilla. Vi snakker her om villaen hvor det foregikk omfattende overgrep mot mindreårige jenter. 

MM vet på dette tidspunktet at Epstein er en dømt pedofil overgriper som også bedrev hallikvirksomhet. Da hun ble avslørt for å ha hatt kontakt med ham kom hun med en offentlig uttalelse; 

Sitatet fra artikkelen i 2019; 
Sitat; – Gjennom mitt langvarige arbeid med internasjonale helsespørsmål har jeg sett på nært hold de store skadene seksuelle overgrep påfører barn og kvinner. Vi har alle medansvar for å bekjempe seksuelle overgrep og støtte ofrene, og jeg ønsker å uttrykke min dype sympati og solidaritet med ofrene for de overgrep Jeffrey Epstein har begått, sier Mette-Marit i uttalelsen slottet har sendt til DN på epost.

————————————-

Norges kronprinsesse Mette Marit; with eyes wide shut! 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Dette har jeg forklart flere ganger før i dag. Spol bakover.

Da kan du legge det ut en gang til. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

En gang løgner - alltid løgner i min verden. Da skal det veldig mye til for å rette opp det inntrykket ja ... 

har du aldri løyet selv da?

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...