Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 12:30

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Karnanna skrev (1 minutt siden):

Som enkeltmennesker har jeg stor sympati for dem, men de er vårt kongepar! 

De bor veldig bekvemt og mangler ingenting i hjemmet etter omfattende og svært dyr oppussing.  Så det skulle ikke være noe problem å ta hensyn til helsen sin på slottet. Så jeg synes ikke om at de rømmer landet når det blir litt hett om ørene. 

Vi som er folket må nøye oss med Taus Taus Taus Taus, som var en treffende overskrift på en artikkel i VG.  VG

Ja, jeg ser den 100 %.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Glrmn skrev (10 minutter siden):

Epostkorrespondansen handler om en personlig samtale om helseproblemer og belastende livshendelser, særlig knyttet til Boris’ øyesykdom og en senere traumatisk opplevelse med en person kalt «Bill». Epstein forsøker å avklare rekkefølgen på hendelsene og antyder først at bruddet med «Bill» kom først. Boris korrigerer dette og forklarer at øyeproblemene startet rundt 7. januar, før han planla å reise til West Palm Beach (da Mette-Marit var der i 2013). Han beskriver at han gjennomgikk flere prosedyrer og fryktet å miste synet på grunn av katarakt. Senere, i midten av juni, opplevde han en hendelse med «Bill» som han beskriver som et langt større traume. Korrespondansen dreier seg dermed om å avklare hva som skjedde først, og viser en personlig dialog om helse, bekymring og emosjonell belastning

Jeg har lest e-postene, og dette var også min umiddelbare oppfatning og hva jeg også tenker nå en stund etter at jeg leste dem.

• Liker 4
Skrevet
K_mb skrev (1 minutt siden):

Ja, som er MM sitt talerør. Uansett så er kritikken mot MM at hun holdt kontakten og opparbeidet et nært vennskap gjennom tre år med en rik finansmann som var en dømt sexforbryter.  Og det kan verken Varpe eller MM forsvare.

Denne (veldig) kjente uttalelsen fra 2019 opplever jeg ikke som en bortforklaring eller et forsvar, bare en forklaring.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (20 minutter siden):

Nei vel. Du om det. Som du ser av gårsdagens diskusjon er det bred enighet om den forståelsen jeg skisserte, men tro hva du vil. Bare husk at din versjon ikke støttes av fakta ift det at kontakten opphørte i 2014.

Påstanden om at kontakten opphørte i 2014 kom fra Slottet. Vel, de har jo kommet med feil opplysninger før. 
Hvorfor skal vi tro på det de opplyser? Kanskje det vil vise seg at de holdt kontakten helt til 2019 da Epstein arrestert? 

Sitat; «Nesten seks år senere ble det klart at kontakten mellom de to hadde vart til 2014, og ikke 2013, som kongehuset først opplyste. 

30. januar i 2019 forklarte kommunikasjonssjefen dette med at de husket «litt feil».

https://www.justice.gov/epstein/files/DataSet 11/EFTA02609219.pdf

Endret av Eufemia-
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (27 minutter siden):

Hun opplevde at Epstein prøvde å bruke forbindelsen han hadde hatt med kronprinsessen overfor andre personer.

https://www.nrk.no/norge/mette-marit-beklager_-motte-jeffrey-epstein-flere-ganger-1.14805063

Ja - det vet vi - men hvem da? Overfor hvilke mennesker? Det er jo det som er interessant her. Dessuten er det ingen grunn til å tro på noe av det slottet her uttaler .... de har allerede gått ut og sagt at de har snakket feil. 

Dette ble selvsagt ikke beklaget før folk så svart på hvitt at de hadde snakket usant. 

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/697d4182d6316063affed350/slottet-beklager-feil-om-nar-mettemarit-brot-kontakten-med-epstein

• Liker 7
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

Denne (veldig) kjente uttalelsen fra 2019 opplever jeg ikke som en bortforklaring eller et forsvar, bare en forklaring.

Da er vi sterkt uenige som vi stort sett er i denne diskusjonen rundt MM og kongehusets håndtering av denne saken. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
K_mb skrev (38 minutter siden):

Det kan oppleves som helt vanvittig at Kongeparet ferierer i utlandet midt i en av kongehusets største kriser.

Men når det er sagt så er de svært gamle og kongen har hjerteproblemer. Kanskje de ikke har annet valg for helsen sin del enn å komme seg vekk?  Kongen blir straks 89 år, en alder de fleste ikke når. Her er jeg litt delt angående kongeparet og synes det blir vanskelig å vite hva som er riktig for de nå. Men ja, de samler definitivt ikke folket i denne krisen, og kongen har valgt å ignorere journalister med spørsmål om MM og situasjonen, noe jeg reagerer på.  Jeg liker Harald, men han har vist seg svak og veik når hans egen familie har skapt situasjoner som står til kritikk. 

Altså, det er snakk om landets øverste overhode. Hvis han ikke kan ivareta rollen sin som konge og hellere vil feriere på Granca er det helt innafor, men da får han gå på pensjon slik som Dronning Margrethe. Det er ingen som ville tenke en eneste negativ tanke om det.

Jeg synes hele Kongehuset og Hoffet holder landet de liksom skal bry seg om, for narr. Alder eller dumskap eller hva som enn er årsaken er ikke en formildende omstendighet. Det at de fremstiller seg som at de gir blanke f** gjør jo bare at de blir enda mindre likt.

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
CeXNS skrev (12 minutter siden):

Nettopp! Så hun hadde noe som han tenkte han kunne utnytte. Det er jo det helt grunnleggende i denne saken. 
Det tok henne 4 år å gjennomskue det, noe som burde vært basic kunnskap for en i hennes posisjon. Bare der skorter det. Hennes egne ord der altså, som bekrefter at hun ble forsøkt brukt. 

Jeg vil ellers minne om at Slottet når de fikk tenkt seg om laget et gavereglement, der de innser at gaver kan være problematisk. Ikke bare for «utilbørlig fordel» men fordi det kan gjøre en mer positivt innstilt. Så de anerkjenner at det å tilhøre kongefamilien kan gjøre en til et mål. 

Jeg tror ikke noen er uenig i dette.

Men det er noe annet enn korrupsjon.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (Akkurat nå):

Altså, det er snakk om landets øverste overhode. Hvis han ikke kan ivareta rollen sin som konge og hellere vil feriere på Granca er det helt innafor, men da får han gå på pensjon slik som Dronning Margrethe. Det er ingen som ville tenke en eneste negativ tanke om det.

Jeg synes hele Kongehuset og Hoffet holder landet de liksom skal bry seg om, for narr. Alder eller dumskap eller hva som enn er årsaken er ikke en formildende omstendighet. Det at de fremstiller seg som at de gir blanke f** gjør jo bare at de blir enda mindre likt.

Han kan på ingen måte abdisere nå og overlate roret til HM og MM! Men ja, jeg frikjenner da ikke kongen, les gjerne at jeg er kritisk også.

• Liker 4
Skrevet
Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Men mener du den stemmer overens med det som er kommet nå? Hvis ja: på hvilken måte? Og hvis nei, er det ikke problematisk at kongehuset ikke forteller sannheten eller at de holder tilbake opplysninger om sannheten for å unngå en (velfortjent) skandale?

• Liker 6
Skrevet
K_mb skrev (1 minutt siden):

Han kan på ingen måte abdisere nå og overlate roret til HM og MM! Men ja, jeg frikjenner da ikke kongen, les gjerne at jeg er kritisk også.

Nei, men han kunne gjort det inntil for bare en måned siden. Han vil jo naturlig forsvinne ila de neste 10 årene, spørs om det blir noe bedre da?

• Liker 1
Skrevet

Det er også mye mer slitsomt å dra på chartertur enn å gi en uttalelse om at dette vedkjenner man seg ikke, det er ikke sånne verdier man har hatt i sitt hjem og barna og svigerdatter får redegjøre for sine egne handlinger og rydde opp. 

Til og med å frata MM og ML titlene sine vil være mindre strevsomt enn å reise på chartertur. Og man kunne ha gjort kort prosess med begge nå for å få det unnagjort.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (8 minutter siden):

Påstanden om at kontakten opphørte i 2014 kom fra Slottet. Vel, de har jo kommet med feil opplysninger før. 
Hvorfor skal vi tro på det de opplyser? Kanskje det vil vise seg at de holdt kontakten helt til 2019 da Epstein arrestert? 

Sitat; «Nesten seks år senere ble det klart at kontakten mellom de to hadde vart til 2014, og ikke 2013, som kongehuset først opplyste. 

30. januar i 2019 forklarte kommunikasjonssjefen dette med at de husket «litt feil».

https://www.justice.gov/epstein/files/DataSet 11/EFTA02609219.pdf

Fordi vi er seriøse folk som forholder oss til det som blir sagt. At en feil blir korrigert er ikke det samme som at de løy, og at noen har vært upresis er ikke grunnlag for å avfeie alt de sier senere som løgn. 

Det er som sagt ingenting som støtter din tolkning. Derimot støtter selve dialogen, sammenholdt med det slottet har uttalt, den tolkningen jeg gjorde rede for.

Når det er sagt, så trenger du ikke tro på slottet for å komme til den konklusjonen at de snakker om januar 2013. Den tolkningen står helt fint på egne ben.

Og som du ser har det kommet flere til som sier det samme.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (13 minutter siden):

Om du faktisk mener dette så er det jo blank løgn:
"Jeg ville aldri hatt noe med Epstein å gjøre dersom jeg hadde vært klar over alvorlighetsgraden av hans kriminelle handlinger. Jeg burde undersøkt Epsteins fortid nærmere, og beklager at jeg ikke gjorde det, sier kronprinsesse Mette-Marit i en uttalelse til DN."

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
Karnanna skrev (30 minutter siden):

Som enkeltmennesker har jeg stor sympati for dem, men de er vårt kongepar! 

De bor veldig bekvemt og mangler ingenting i hjemmet etter omfattende og svært dyr oppussing.  Så det skulle ikke være noe problem å ta hensyn til helsen sin på slottet. Så jeg synes ikke om at de rømmer landet når det blir litt hett om ørene. 

Vi som er folket må nøye oss med Taus Taus Taus Taus, som var en treffende overskrift på en artikkel i VG.  VG

Det er nok lett å tenke at hovedoppgaven deres akkurat nå burde være å produsere svar til offentligheten, men kongefamilien, inkludert kronprinsparet, har jo et bredt spekter av formelle og uformelle oppgaver som ikke stopper selv om medietrykket øker.

Kalender, forpliktelser og helsehensyn forsvinner ikke av den grunn. Å oppholde seg utenlands er derfor ikke nødvendigvis "å rømme", men kan like gjerne være helt ordinær planlegging eller behov for arbeidsro, noe de fleste mennesker faktisk også forventer i sine egne liv. Vinterferietid er det også.

Når det gjelder taushet, er det heller ikke spesielt mystisk at institusjoner uttaler seg kontrollert og gjennomtenkt, særlig i komplekse saker. Det tabloide tempoet til medier som VG er ikke nødvendigvis et realistisk mål på hva som er forsvarlig kommunikasjon.

Man kan selvfølgelig ønske mer åpenhet. Men det blir en ganske stor logisk glipp å tolke enhver forsinkelse eller tilbakeholdenhet som bevis på at noen "har noe å skjule".

• Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ikke noen er uenig i dette.

Men det er noe annet enn korrupsjon.

Nå må du forklare. I dine øyne  - hva er korrupsjon?

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (12 minutter siden):

Ja - det vet vi - men hvem da? Overfor hvilke mennesker? Det er jo det som er interessant her. Dessuten er det ingen grunn til å tro på noe av det slottet her uttaler .... de har allerede gått ut og sagt at de har snakket feil. 

Dette ble selvsagt ikke beklaget før folk så svart på hvitt at de hadde snakket usant. 

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/697d4182d6316063affed350/slottet-beklager-feil-om-nar-mettemarit-brot-kontakten-med-epstein

Sier du at hvis noen sier noe feil en gang, så skal vi aldri mer tro på det de sier?

Har du selv sagt noe feil noen gang?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Sier du at hvis noen sier noe feil en gang, så skal vi aldri mer tro på det de sier?

En gang? Nei, to ganger, to løgner: MM hadde ikke undersøkt Epstein's fortid, og kontakten opphørte i 2013.

Endret av Maia70
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

En gang løgner - alltid løgner i min verden. Da skal det veldig mye til for å rette opp det inntrykket ja ... 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Jdjdkdudjbs skrev (12 minutter siden):

Personlig synes jeg at en person som har jobbet i 20+ år forbi normal pensjonsalder kan unnes en ferie i kulda uten at vi trenger å kreve hans avgang av den grunn. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...