Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sh999 skrev (Akkurat nå):

Det er bare å kondolere: Alle stikker av fra kongehuset/ansvaret! ( kan forstå kongeparet for så vidt, de er unnskyldt) En medlem sitter i fengsel . Kronprinsen tar støyten/ansvaret på seg, men forblir taus ift kjernen i problemet. Dette blir bare verre, jo lengre de forblir tause., 

Han i fengsel er heldigvis ikke en del av kongehuset, selv om man skulle tro det.

Kronprinsen tar ikke ansvar. Hadde han tatt ansvar hadde alt sett mye bedre ut.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hebbe-lille skrev (12 minutter siden):

NRK viser nye takter, dette hadde jeg aldri sett komme fra statskanalen. Et av ofrene til Epstein uttaler seg.

«Lacerda vil ha svar. Hvorfor snakket den norske kronprinsessen med en dømt overgrepsmann, selv etter å ha googlet ham?

– Det var ingenting annet i Epsteins verden som fikk han til å se dårlig ut, enn at han likte barn. Så jeg føler at der og da burde hun vite at hun ikke burde sende ham meldinger. Hun har egne barn. Jeg synes det er ganske ekkelt at hun en gang snakker med en slik person.»

https://www.nrk.no/norge/hun-ble-misbrukt-av-epstein-i-flere-ar_-ber-mette-marit-si-unnskyld-1.17772051

Ja, men likevel så fosser det inn sympati, unnskyldning, og forståelse for mette. For en verden vi lever i. Virker nesten som at shaming av offeret, og sympati og forståelse med de som enten utførte, eller visste står sterkere

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
42. skrev (7 minutter siden):

Ja, men likevel så fosser det inn sympati, unnskyldning, og forståelse for mette. For en verden vi lever i. Virker nesten som at shaming av offeret, og sympati og forståelse med de som enten utførte, eller visste står sterkere

Det moralske kompasset må være fullstendig fraværende, eller fullstendig forkvaklet. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Sh999 skrev (17 minutter siden):

Det er bare å kondolere: Alle stikker av fra kongehuset/ansvaret! ( kan forstå kongeparet for så vidt, de er unnskyldt) En medlem sitter i fengsel . Kronprinsen tar støyten/ansvaret på seg, men forblir taus ift kjernen i problemet. Dette blir bare verre, jo lengre de forblir tause., 

Kronprinsen snakker med pressen, men han tar ikke ansvar. Kronprinsen er kun villig til å  svare på spørsmål som setter han i godt lys. 

Jeg vi ikke unnskylde kongeparet heller. Hadde kronprinsparet tatt ansvar så kunne jeg unnskyldt kongeparet. Men når Mette-Marit,  Haakon og kongen nekter å svare så er det ingen som svarer. Det er ikke akseptabelt.  Er kongen for svekket til å ordne opp så er det hans ansvar å si ifra om det også. 

Her sitter samtlige med slipp-ut-av-fengsel-kort og kan når som helst si "Jeg trekker meg, dette klarer jeg ikke". I tillegg har de hatt mange år på å tenke gjennom hva de vil gjøre i en slik situasjon som dette. 

Det er ikke harde 

Endret av SVK
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Nymerïa skrev (24 minutter siden):

Har du noen gang kommet fra et arrangement med stort fokus på at noens mor døde 2 mnd tidligere og tenkt at det var synd på deg? Jeg har aldri tenkt på meg selv som et superempatisk menneske, men jeg kan likevel si med handa på hjertet at jeg aldri har hatt behov for å si noe sånt til noen. Ikke en gang i fortrolighet. Fordi jeg tenker ikke at det er synd på meg etter å ha hørt om noens nylig avdøde mor. 

Er det ikke helt normalt at når man kommer fra et slikt bryllup så har man vondt av den som giftet seg og som naturlig nok følte at moren manglet? Dette er da ikke kompliserte følelser å sette seg inn i.

Akkurat det samme tenkte jeg. Det var den meldingen jeg syntes var den verste. Viser en total mangel på empati og forståelse. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
SVK skrev (1 minutt siden):

Kronprinsen snakker med pressen, men han tar ikke ansvar. Kronprinsen er kun villig til å  svare på spørsmål som setter han i godt lys. 

Jeg vi ikke unnskylde kongeparet heller. Hadde kronprinsparet tatt ansvar så kunne jeg unnskyldt kongeparet. Men når Mette-Marit,  Haakon og kongen nekter å svare så er det ingen som svarer. Det er ikke akseptabelt.  Og er kongen for svekket til å ordne opp så er det hans ansvar å si ifra om det også. 

Her sitter oså samtlige med trumfkortet og kan når som helst si "Jeg trekker meg, dette klarer jeg ikke". I tillegg har de hatt mange år på å tenke gjennom hva de vil gjøre i en slik situasjon som dette. 

Alternativet hvis kongen hadde trukket seg, er en uakseptabel situasjon. 

Skrevet
Hebbe-lille skrev (3 minutter siden):

Det moralske kompasset må være fullstendig fraværende, eller fullstendig forkvaklet. 

Ja, kompasset er nok innstilt opp ned

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
SVK skrev (Akkurat nå):

Jeg vi ikke unnskylde kongeparet heller. Hadde kronprinsparet tatt ansvar så kunne jeg unnskyldt kongeparet. Men når Mette-Marit,  Haakon og kongen nekter å svare så er det ingen som svarer. Det er ikke akseptabelt.  Og er kongen for svekket til å ordne opp så er det hans ansvar å si ifra om det også. 

Her sitter oså samtlige med trumfkortet og kan når som helst si "Jeg trekker meg, dette klarer jeg ikke". I tillegg har de hatt mange år på å tenke gjennom hva de vil gjøre i en slik situasjon som dette. 

Dette er ikke til å komme unna. Når man leser om MBH saken så skjønner man at han har vært helt rabiat lenge. Og ettersom de har vært så tett på han så må de ha fått med seg hvor farlig han var. Det har dermed vært helt påregnelig at han begikk lovbrudd og i verste fall dro de andre inn i problemene sine.

Jeg kan tro at de andre ikke forstod hvor upassende epostene mellom MM og Epstein var. Men de visste at MBH var en løs kanon.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
SVK skrev (7 minutter siden):

Her sitter oså samtlige med trumfkort  på hånden og kan når som helst si "Jeg trekker meg, dette klarer jeg ikke". I tillegg har de hatt mange år på å tenke gjennom hva de vil gjøre i en slik situasjon som dette. 

Nettopp. Finnes ingen unnskyldning, og ingen i kongehuset kommer godt ut av dette

• Liker 15
  • Hjerte 2
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

Akkurat det samme tenkte jeg. Det var den meldingen jeg syntes var den verste. Viser en total mangel på empati og forståelse. 

Det er vanskelig å sammenligne de forskjellige overtredelsene fordi de rammer så ulikt. Eposten om bryllupet skiller seg ut fordi den har et direkte mål og det er noen i omgangskretsen som har brydd seg om å invitere dem.

Det er så nedrig.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Jeg ser på, og syns det er utrolig tøft av henne - og ikke minst reise til Norge for å fortelle! 

Enig!

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er mange timer med lydopptak i filene som er frigjort nå. Jeg har ikke sjekket noe av det, og vet ikke om noen har gått igjennom alt og undersøkt det, men ser at Rød-Larsen og Epstein sine samtaler er der, og vi vet at Epstein og MM hadde flere telefonsamtaler. Jeg vet ikke om disse er en del av arkivet, men de kan være det eller av det som slippes senere. Det vil i så fall være ganske krise. 

https://www.vg.no/nyheter/i/Rjr842/ehud-barak-planla-konsulentfirma-med-jeffrey-epstein-og-terje-roed-larsen

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det finnes flere eksempler på at folk luktet lunta og skjønte hvilket menneske han var. Så det er mulig. 

Som menneske med posisjon burde dette være førstehåndskunnskap slik Stoltenberg også sier. Vi har en viss anelse om hvorfor endel mennesker hadde kontakt og det var for egen vinning eller gud forby hva han hadde å tilby. Jeg tror ingenting på at hvem som helst kunne gått inn i en relasjon med ham. Det handler om graden av moral. At endel maktmennesker mangler dette, er velkjent. Makt korrumperer, men noe handler også om hvilke mennesker som streber etter makt. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (34 minutter siden):

Dette er ikke til å komme unna. Når man leser om MBH saken så skjønner man at han har vært helt rabiat lenge. Og ettersom de har vært så tett på han så må de ha fått med seg hvor farlig han var. Det har dermed vært helt påregnelig at han begikk lovbrudd og i verste fall dro de andre inn i problemene sine.

Jeg kan tro at de andre ikke forstod hvor upassende epostene mellom MM og Epstein var. Men de visste at MBH var en løs kanon.

Delvis enig. Men om Mette Marit hadde hatt andre dialoger med Epstein så endrer ikke det noe.  Om Mette Marit hadde diskutert kvantefysikk med Epstein så hadde kongefamilien fortsatt måttet svare på hvorfor de får påspandert enormt dyre gaver og ferierer med en de vet er barneovergriper. 

De burde senest 2019 ha sjekket mailene til Mette-Marit.  Var de oppegående så burde de sjekket da de avsluttet kontakten  med Epstein for de avsluttet trolig kontakten fordi de så hvor farlig dette var. De fikk advarsel allerede med Andrew i 2011  da de startet kontakten at dette kunne velte monarkiet og selvsagt også ekstremt umoralsk. 

Jeg har ikke høye krav.  Alt jeg sier er at om de vil stikke av så får de gå av. De kan ikke holde på med dette tullet til evig tid. 

Endret av SVK
  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (3 minutter siden):

Hun forklarer veldig godt hvordan JE manipulerte og kontrollerte sårbare jenter, gjerne jenter som var i svært vanskelige og traumatiske livssituasjoner. 

Det er vel det som er "lettest" - det er jo også vist til at flere unge østeuropeiske jenter som ble ansatt hos IPI, uten riktig kompetanse, og sendt bilder av disse videre til Epstein. 

https://www.tv2.no/nyheter/slik-fikk-epstein-kvinner-under-24-ar-til-a-ta-kontakt/18549130/

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Tøft av NRK og stille et direkte spørsmål om hvordan hun føler om at MM var venn med han etter at han var dømt. Og at hun adresserer både at hun er en mor, og at hun er en kvinne. Og ikke mint hvordan hun kunne brukt posisjonen sin til noe bedre. 

Hun syns det er er ekkelt at MM flørtete med han, slik hun oppfattet det, etter hun hadde googlet han. 

Hun mener at MM bør starte med ærlighet, men det tror jeg faktisk ikke vil skje - hun har jo gjort det tidligere, og det viste seg å vise seg å være en løgn. 

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...