Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Langsom koking er mye vondere enn å bli droppet i kokende vann. Om man ikke drar av plasteret snart er såret større enn plasteret.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (4 timer siden):

Tja, dersom MM hadde vore statsråd eller diplomat og det viser seg at Epstein faktisk har vore etterretningsagent for Russland, kunne dette ha vore etterforska for (uaktsomt) å setta tryggleiken til riket i fare, jfr. honningfeller og spionasje. Dette er grunnen til at tidlegare prins Andrew er ute og køyra for tida, og nå er han heller ikkje lenger immun mot straffeforfølging.

Jeg synes denne sammensausingen av alvorlige straffbare forhold som Andrew er mistenkt for, eller Jul/Rødlarsen/Jaglands siktelser, med høyst hypotetiske scenarier rundt MM er helt vanvittig.

Slik sammenblanding etterlater et inntrykk av at det MM har gjort er sammenlignbart, men det er det virkelig ikke.

For Andrews vedkommende snakker vi om direkte deltagelse i overgrep mot mindreårige. Fysisk deltagelse. I tillegg kommer spørsmålet om korrupsjon og spionasje opp fordi han faktisk jobbet som en handelsutsending for UK i mange år, og dermed var i en posisjon med reell informasjon.

Når det gjelder våre hjemlige diplomater er det snakk om grov korrupsjon.

Det er ingenting som tilsier at MM skulle ha noe hemmelig informasjon å selge. Det er ikke bare spekulasjon - det er fri fantasi.

Hun anklages for å ha dårlig dømmekraft i vennskap. Det er dumt og det er kritikkverdig, men det er ikke straffbart og det har ingenting å gjøre i en sammenligning med verken Andrew eller våre diplomater. 

La meg tilføye at MM, i motsetning til disse andre, faktisk hadde vett til å avslutte relasjonen i 2014. 

Vi kan med fordel puste litt med magen her.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (8 minutter siden):

Jeg synes denne sammensausingen av alvorlige straffbare forhold som Andrew er mistenkt for, eller Jul/Rødlarsen/Jaglands siktelser, med høyst hypotetiske scenarier rundt MM er helt vanvittig.

Slik sammenblanding etterlater et inntrykk av at det MM har gjort er sammenlignbart, men det er det virkelig ikke.

For Andrews vedkommende snakker vi om direkte deltagelse i overgrep mot mindreårige. Fysisk deltagelse. I tillegg kommer spørsmålet om korrupsjon og spionasje opp fordi han faktisk jobbet som en handelsutsending for UK i mange år, og dermed var i en posisjon med reell informasjon.

Det er ingenting som tilsier at MM skulle ha noe hemmelig informasjon å selge. Det er ikke bare spekulasjon - det er fri fantasi.

Hun anklages for å ha dårlig dømmekraft i vennskap. Det er dumt og det er kritikkverdig, men det er ikke straffbart og det har ingenting å gjøre i en sammenligning med verken Andrew eller våre diplomater. 

La meg tilføye at MM, i motsetning til disse andre, faktisk hadde vett til å avslutte relasjonen i 2014. 

Om MM tar imot gaver til flere hundre tusen, er det ikke korrupsjon?

Hvorfor opererer du med forskjellige begreper for korrupsjon basert på hvem som mottar gavene? 

Tror du det er gratis å bo i Epsteins florida-hjem, å dra på Prada med han, å møte han til middag\frokost i Oslo? Alle disse tingene hadde vært særs ugunstige for en vanlig tjenestemann å motta. Men siden det er MM, så er det greit?

Endret av 1600
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Så, hva tenker du om i innholdet i epostene? Og at hun løy om relasjonens natur? Helt konkrete spørsmål.

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (3 minutter siden):

Så, hva tenker du om i innholdet i epostene? Og at hun løy om relasjonens natur? Helt konkrete spørsmål.

Jeg tenker at det er pinlig og dumt og kritikkverdig. Jeg tenker også at innholdet i de epostene, uansett hvor pinlig det er, så er det privat, og jeg tenker det er et grovt overtramp å publisere det. Hun har ikke gjort noe straffbart og det er ingen grunn til at den korrespondansen skulle vært publisert.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Jeg tenker at det er pinlig og dumt og kritikkverdig. Jeg tenker også at innholdet i de epostene, uansett hvor pinlig det er, så er det privat, og jeg tenker det er et grovt overtramp å publisere det. Hun har ikke gjort noe straffbart og det er ingen grunn til at den korrespondansen skulle vært publisert.

Er det straffbart å ta imot goder til store verdier uten at det føres i gaveprotokollen når man har en rolle som MM?

Når man låner sin sosiale makt til folk man vet er overgrepsmenn, og den sosiale makten er gitt henne av den Norske stat, er det faktisk ikke privat. Akkurat som med Andrew.

Endret av 1600
  • Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
1600 skrev (29 minutter siden):

Det er i tilfelle også å ta imot Prada-gaver og ikke liste dem i gaveregisteret. Samt yachtferier osv.

Korrupsjon er korrupsjon, selv om MM er immun pga. svigerfar. Du bør sjekke tjenesteloven om hva man faktisk får lov til å ta imot, der hadde både MM og HM slitt tungt. Eller argumenterer du for at korrupsjon ikke er korrupsjon bare fordi det er kongelige som mottar tjenester og goder?

Nå ble det gaveregisteret opprettet rundt 2015 nettopp fordi det var offentlig debatt og kritikk av gavene. Et godt eksempel på at kongehuset har modernisert seg og gått for åpenhet etter offentlig kritikk. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
1600 skrev (3 minutter siden):

Er det straffbart å ta imot goder til store verdier uten at det føres i gaveprotokollen når man har en rolle som MM?

Når man låner sin sosiale makt til folk man vet er overgrepsmenn, og den sosiale makten er gitt henne av den Norske stat, er det faktisk ikke privat. Akkurat som med Andrew.

«ikke privat» er ikke synonymt med straffbart.

• Liker 7
Skrevet

Nå ble det gaveregisteret opprettet rundt 2015 nettopp fordi det var offentlig debatt og kritikk av gavene. Et godt eksempel på at kongehuset har modernisert seg og gått for åpenhet etter offentlig kritikk. 

Vel… åpenhet og åpenhet…

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Muskath skrev (Akkurat nå):

Vel… åpenhet og åpenhet…

Ja. Gaveregisteret er et eksempel på åpenhet. Hva er det du prøver å si?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Ett år etter bruddet med Epstein. Merkelig det der.

Prada-veske frekvensen økte betraktelig etter 2011, lurer på hvorfor.

Er det korrupsjon for MM å ta imot gaver til flere hundre tusen uten å si hvem eller hvor hun har fått dem? Eller er det bare korrupsjon hvis det er Jagland/Rød Larsen som får gaver av deres felles kompis?

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Ja. Gaveregisteret er et eksempel på åpenhet. Hva er det du prøver å si?

Hvem er det som bestemmer hvilke «gaver» som skal inn i det registeret liksom. Spørsmålet er retorisk

Endret av Muskath
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Løgnen hopper du over. 

Grensen går ved straffbarhet? For de mange andre går den lenge før det for en kronprinsesse. Det er forstemmende at hun ikke var mer på vakt i forhold til hvordan en maktperson kunne bruke henne. Bare det er jo ille, for det burde være 101 i prinsesseskolen. Hun var jo ikke akkurat ny i gamet, for å si det forsiktig. Ikke gjennomskuet hun det heller. Hun gav ham legitimitet, noe som selvfølgelig også burde slått henne. Hun skjønte for sent at han brukte henne og hun skjønte for sent hva slags menneske han var. Ser du virkelig ikke det vanvittige i at hun hadde denne typen kommunikasjon med en foretningsmann fra USA. De seksuelle referansene, flørtingen. Men ja, ikke straffbart, så da er det bare «kritikkverdig». Burde ikke en kronprinsesse forventes å ha en høyere standard på etikk? Eller gjengs forståelse av hvordan noen kunne komme til å utnytte hennes posisjon. Jeg må si st du setter lista lavt for posisjonen som landets kronprinsesse. 

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (16 minutter siden):

Gaver fra familie og venner blir ikke offentliggjort. 

Endret av Pilaff
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
1600 skrev (2 timer siden):

Du bør sjekke tjenesteloven om hva man faktisk får lov til å ta imot, der hadde både MM og HM slitt tungt

Hva snakker du om???

• Liker 4
Skrevet
1600 skrev (2 timer siden):

Prada-veske frekvensen økte betraktelig etter 2011, lurer på hvorfor.

Har hun mottatt veske i gave? Hvor har du dokumentasjon på dette?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Snurrevippen skrev (8 minutter siden):

Hva snakker du om???

Hva tenker du om at Mette har vært å handlet luksusvarer sammen med Epstein og Eva Dubin?

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
TigerK skrev (15 minutter siden):

Hva tenker du om at Mette har vært å handlet luksusvarer sammen med Epstein og Eva Dubin?

Tenker at jeg ikke har sett dokumentasjon på at hun har fått vesker av den grunn. Har du?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...