Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Man får inntrykk av at verken kongeparet eller kronprinsparet har snakket sammen eller med sine barn om rollen, plikt og ansvar. 
Veldig mye ved MMs atferd tilsier veldig lav grad av pliktfølelse, verken før eller nå. Aldri fullført noe som helst, selv ikke studiet på BI med alskens hjelp og tid og der hun hadde oppgave med to andre. Antall oppdrag har vært svært lavt i årevis, gikk nedover før sykdommen, i følge ekspert Noren (han med den artige frisyren) inntil MBH saken kom, da måtte hun steppe opp. 

Kronprinsessen uttalte på tv i fm Marius at det var sårende med kommentarer om oppdragelsen for de «har gjort sitt beste». Men er det ditt beste MM, å dra MBH - som ikke skal være kongelig - på jetset representasjon i USA og Monaco (men aldri noe dugnad på kirkens nødhjelp, operasjon dagsverk, gårdsarbeid på Skaugum), skaffe nakne damer-tapet, be media holde seg unna og legge til rette for et liv som døgenikt? Burde de ikke forutsett den overhengende faren for å bli en ubrukelig borger? Aldri hørt et ord fra MBH som reflekterer ydmykhet, empati, ansvar.

Men det er klart vanskelig å videreføre verdier man ikke har selv.   

Endret av O Rakel
  • Liker 27
  • Hjerte 4
  • Nyttig 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Er ikke kongen i statsråd en som har og får informasjon om alt som rører seg overalt? Kan regjeringen nekte å dele informasjon med kongen i statsråd?

Slik jeg har forstått det så er statsråd bare en formalitet. Alle beslutninger er fattet på forhånd. Så selv om han sikkert får tilgang til noen hemmelige opplysninger så er det begrenset. Han får heller ikke styre informasjonstilgangen.  Så han kan ikke oppsøke noe informasjon for fremmede makter. 

• Liker 2
Skrevet
Maia70 skrev (10 minutter siden):

Hun er nok i en litt mer krevende situasjon enn det, da det finnes mer informasjon om "hvor fort hun har kjørt" der det kommer fra.

Ja her mangler rett og slett oppdragelse og voksen veiledning, virker som barna bare gjør som de vil hele tiden uten å tenke konsekvenser.

Men har ikke barna hatt samme guvernante/barnepike som oppdro HM og ML?

• Liker 1
Skrevet (endret)
O Rakel skrev (14 minutter siden):

Man får inntrykk av at verken kongeparet eller kronprinsparet har snakket sammen eller med sine barn om rollen, plikt og ansvar. 
Veldig mye ved MMs atferd tilsier veldig lav grad av pliktfølelse, verken før eller nå. Aldri fullført noe som helst, selv ikke studiet på BI med alskens hjelp og tid og der hun hadde oppgave med to andre. Antall oppdrag har vært svært lavt i årevis, gikk nedover før sykdommen, i følge ekspert Noren (han med den artige frisyren) inntil MBH saken kom, da måtte hun steppe opp. 

Krinprinsessen uttalte på tv i fm Marius at det var sårende med kommentarer om oppdragelsen bør de «har gjort sitt beste». Men er det ditt beste MM, å dra MBH - som ikke skal være kongelig - på jetset representasjon i USA og Monaco (men aldri noe dugnad på kirkens nødhjelp, operasjon dagsverk, gårdsarbeid på Skaugum), skaffe nakne damer-tapet, be media holde seg unna og legge til rette for et liv som døgenikt? Burde de ikke forutsett den overhengende faren for å bli en ubrukelig borger? Aldri hørt et ord fra MBH som reflekterer ydmykhet, empati, ansvar.

Men det er klart vanskelig å videreføre verdier man ikke har selv.   

Synd det ikke finnes noen Robek-liste for statsoverhoder, for det kan virke som hele kongehuset trenger å bli satt under ekstern styring og kontroll. 

Endret av TigerK
Robek - ikke Robert :) autokorrekt
  • Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner deg godt. Jeg har ikke følt at noen der bryr seg om den store flokken på lenge. 

Ja, og det der er interessant, synes jeg. Trist også. For følgene på samfunns -og individnivå kan bli så store ❤️

• Liker 5
Skrevet
SVK skrev (2 minutter siden):

Slik jeg har forstått det så er statsråd bare en formalitet. Alle beslutninger er fattet på forhånd. Så selv om han sikkert får tilgang til noen hemmelige opplysninger så er det begrenset. Han får heller ikke styre informasjonstilgangen.  Så han kan ikke oppsøke noe informasjon for fremmede makter. 

Han kan vel fritta ut statsministeren om kva han vil når dei møtest ein gong i veka, i alle fall reint uformelt? Eg vil tru at dei norske statsministrane til nå har hatt høg tiltru/tillit til kongen?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror ikke mistanker om noens ulykkelige ekteskap kan brukes som argument mot monarki. Folk lever år ut og år inn i ulykkelige ekteskap av en rekke grunner.

Da er det vi ser nå om bindinger til eliter, hemmelighold, juridisk immunitet (eller tilnærmet immunitet), vennskap med journalister osv mye mer skremmende.

• Liker 19
Skrevet
Nettrollet skrev (3 minutter siden):

Men har ikke barna hatt samme guvernante/barnepike som oppdro HM og ML?

Nei, Berit Tversland arbeidde for hoffet då MM kom inn i familien.

• Liker 1
Skrevet
TigerK skrev (14 minutter siden):

Ikke uenig i dette. Men nå handler denne tråden om kongefamilien, og da er det naturlig å fokusere på deres rolle, selv om det helt klart er mange som har store og alvorlige svin på skogen i denne saken. 

Ikke uenig i det altså. Ser at poenget mitt kom litt dårlig fram. Hvis vi vil sikre oss mot en monark som deler statshemmeligheter mens han er hevet over loven kan vi gå for å avskaffe monarkiet=pronlem løst. Det kan vi ikke med de øvrige problemene som er avdekket knyttet til Epstein-filene. Som illustrerer at monarkiet i dag er av underordnet betydning for at vi skal ha et fungerende samfunn. Sånn ekstremt overforenklet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Cookie123 skrev (2 timer siden):

Så hvis jeg forstod det riktig nå, så kan altså kronprinsfamilien ta med seg hvem som helst inn på Skaugum?? Uten at de blir sjekket på noe vis? Da er det jo bare ren og skjær FLAKS at ikke noen som vil ha kongefamilien drept, ikke har blitt "venn" med f.eks. MBH, blitt med ham til Skaugum på nachspiel f.eks., og sneket seg opp og tatt livet av familien????!!

Skremmende!!!

Ellers skjønte jeg jo forsåvidt FØR pressekonferansen også at PST vil fortelle at det IKKE er deres feil at MM har vært venn med JE. Og det forstår jeg at de vil få frem. Men det overrasket meg at "myndighetspersonen" selv kan bestemme når de IKKE vil ha med seg livvakt!

Er dette noko relativt nytt?

Hugser historier frå HMs ungdom då han gjorde eit poeng av å rista av seg livvaktene sine. Har han heldt fram med den haldninga i vaksen alder?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (6 minutter siden):

Berit Tversland  var også guvernante for Haakon og Martha. 

Ja, det var det som var poenget mitt: ho var barnepike/guvernante for HM og ML, men hadde stilling som kabinettsekretær ved hoffet då HM og MM gifta seg, så ho har ikkje hatt noko med oppsedinga av deira born å gjera.

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 3
Skrevet
25 minutter siden, Maia70 said:

Hun er nok i en litt mer krevende situasjon enn det, da det finnes mer informasjon om "hvor fort hun har kjørt" der det kommer fra.

Ja her mangler rett og slett oppdragelse og voksen veiledning, virker som barna bare gjør som de vil hele tiden uten å tenke konsekvenser.

Synes jeg har hørt mye om at de skulle "finne sin egen vei".

Noen bør utstyre dem med et moralsk kompass i det minste!

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (2 minutter siden):

Ja, det var det som var poenget mitt: ho var barnepike/guvernante for HM og ML, men hadde stilling ved hoffet då HM og MM gifta seg, så ho har ikkje hatt noko med oppsedinga av deira born å gjera.

Ok, takk, beklager feillesning fra mi side. :)

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (6 minutter siden):

Er dette noko relativt nytt?

Hugser historier frå HMs ungdom då han gjorde eit poeng av å rista av seg livvaktene sine. Har han heldt fram med den haldninga i vaksen alder?

Johnny fra Stovner? 😄 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 time siden):

Det fordrar at kongen held orden i eige hus. Tidlegare prins Andrew blir nå etterforska med godkjenning av kong Charles.

Mens vår Konge allerede har utvist at han vil beskytte fanilien sin med sin makt - ref da han bestemte på 90-tallet at Martha ikke skulle vitne i en rettsak i England og hans valg nå om å totalt overse pressen. Jeg håper at det i korridorene på slottet jobbes med en pressekonferanse hvor kongen vil uttale seg i saken. 

Charles har iallefall bestemt at hensynet til ofrene skal veie tyngre enn hensynet til brudern

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Natttåke skrev (11 minutter siden):

Berit Tversland  var også guvernante for Haakon og Martha. 

Her er link 

https://www.vg.no/rampelys/i/8Jgmxw/roert-prinsesse-martha-om-berit-tversland-hun-var-klippen-i-livet-mitt

jeg mener jeg leste noe om at datteren til en tidligere barnepasser av Haakon og Martha ble spurt om å være barnepike for Marius og muligens Ingrid Alexandra? i 2001 eller kanskje litt senere. finner ikke artikkelen da. 

• Liker 1
Skrevet
digggpizza skrev (1 minutt siden):

jeg mener jeg leste noe om at datteren til en tidligere barnepasser av Haakon og Martha ble spurt om å være barnepike for Marius og muligens Ingrid Alexandra? i 2001 eller kanskje litt senere. finner ikke artikkelen da. 

Var det ikke en sak for mange år siden at kronprinsparet måtte få permanent forhøyet apanasje fordi de skulle betale Mettes mor for å passe barna?

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
lurker skrev (9 minutter siden):

Johnny fra Stovner? 😄 

Han hadde ikke sluppet unna med et sånt kallenavn idag 😅

• Liker 6
Skrevet
TigerK skrev (42 minutter siden):

Er ikke kongen i statsråd en som har og får informasjon om alt som rører seg overalt? Kan regjeringen nekte å dele informasjon med kongen i statsråd?

Jeg tror det er utenkelig at kongen ikke skal få innsyn i det som rører seg, når det gjelder statlige anliggender. Det ville være merkelig hvis Norges statsoverhode og øverstkommanderende for landets militære styrker blir holdt utenfor informasjonsstrømmen. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_konge

«I egenskap av å være øverstkommanderende for landets militære styrker (Grunnloven § 25), er Kongen general i Hæren og i Luftforsvaret, og admiral i Sjøforsvaret.» 

• Liker 7
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...