Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nymerïa skrev (14 minutter siden):

🤪 Jeg lurer på hva mamma hadde syntes om Madam G som kommende svigerdatter. Etter at hun og HM lærte oss at kjærligheten motstår alt så hadde hun jo møtt seg selv i døra hvis hun prøvde å snakke han ut av det.

😅 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
TigerK skrev (2 minutter siden):

Jeg tror Haakon også har noen ting han bør svare på. Vi er ganske sikre på at Mette må ha visst hva Epstein holdt på med, men tror vi seriøst at ikke Haakon vet hva Mette har drevet med? Haakon har jo tilgang til all informasjon som finnes tilgjengelig i alle offentlige instanser han ønsker. I enda større grad enn Mette. Det er klart han har visst! Allikevel støtter han henne ett hundre prosent, prioriterer hennes og «flokkens» ved og vel over nasjonens og oppfører seg som dette er noe som kun berører dem, personlig som en familie. Han framstår altså så totalt blottet for innsikt og forståelse for sin egen rolle og posisjon at man kan begynne å lure på om han ikke «spiller med full kortstokk» - direkte oversatt fra engelsk

Takk!

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Natttåke skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal vi gi henne tid til å finslipe? Jeg mener hun burde forklart seg så fort som mulig, og jeg mener hun burde gjøre det uten Haakon.

Det finnes ingen forklaring, utover at tilgang og nettverk gikk på bekostning av etikk. I ettertid har både hoffet og kronprinsesse et forklaringsproblem, så de kjøper tid ved å sende brev til organisasjoner kronprinsessen er beskytter for, et brev som slottet vet vil nå også den øvrige befolkning.

Det kongelige slott pleier å gjøre disse tingene bedre. Vanligvis tar man iniativ til TV- intervju med location. At man sender ut et brev vitner om mangel på kontrolll såvel som et narrativ man kan enes om.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
FORFAR skrev (1 minutt siden):

Det finnes ingen forklaring, utover at tilgang og nettverk gikk på bekostning av etikk. I ettertid har både hoffet og kronprinsesse et forklaringsproblem, så de kjøper tid ved å sende brev til organisasjoner kronprinsessen er beskytter for, et brev som slottet vet vil nå også den øvrige befolkning.

Det kongelige slott pleier å gjøre disse tingene bedre. Vanligvis tar man iniativ til TV- intervju med location. At man sender ut et brev vitner om mangel på kontrolll såvel som et narrativ man kan enes om.

Sant, så er er de muligens desperate.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
TigerK skrev (7 minutter siden):

Jeg tror Haakon også har noen ting han bør svare på. Vi er ganske sikre på at Mette må ha visst hva Epstein holdt på med, men tror vi seriøst at ikke Haakon vet hva Mette har drevet med? Haakon har jo tilgang til all informasjon som finnes tilgjengelig i alle offentlige instanser han ønsker. I enda større grad enn Mette. Det er klart han har visst! Allikevel støtter han henne ett hundre prosent, prioriterer hennes og «flokkens» ved og vel over nasjonens og oppfører seg som dette er noe som kun berører dem, personlig som en familie. Han framstår altså så totalt blottet for innsikt og forståelse for sin egen rolle og posisjon at man kan begynne å lure på om han ikke «spiller med full kortstokk» - direkte oversatt fra engelsk

Har ikke kapasitet til å lete frem, men er det ingen andre som husker at HM fikk noen spørsmål i media ang formuen sin, og han svarte med at han hadde fått investeringshjelp fra utlandet? Det var rundt den tida der (12-15 år siden). Vet vi at ikke Epstein var økonomisk rådgiver for HM? 

Endret av Nettrollet
  • Liker 6
  • Nyttig 9
Skrevet
TigerK skrev (6 minutter siden):

Selvsagt har han det. 

Han vil jo umulig kunne ta "Alt for Norge" siden det det tydeligvis er "alt for flokken" som gjelder...

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg reagerte på det Haakon sa med at han nå var nødt å beskytte flokken sin (jeg husker ikke ordrett hva han sa, om det var prioritere, beskytte, eller noe lignende). Jeg har full forståelse og sympati for at man må prioritere barna og familien, og det skal man jo også, men det virker som han (og resten av Kongehuset) glemmer at også vi, folket, er flokken hans/deres. Så utdatert monarkiet enn er, så har det sterke tradisjoner og røtter hos oss, og de fleste av oss er glad i kongehuset, særlig i kongen. Vi betaler dem jo også for dette, å representere oss. At de nå til stadighet prioriterer seg og sitt og ikke oss, er bare med på å skape et enda dypere skille mellom dem og oss. Det skulle ha vært et vi. 

Når det gjelder de kongeliges sikkerhet, husker jeg at jeg nevnte dette da saken om MHB kom opp. Nå etter å ha lest om PST sin pressekonferanse, blir jeg bare mer bekymret. Det er fint de legger ansvaret der det hørere hjemme; MM må selv være ansvarlig for sin kontakt med Ebstein, men som flere her har skrevet: kan noen bare bli venner med den utvidede kongefamilien og få drept en av de kongelige? For ikke å snakke om å utlevere informasjon til fiendlige makter. 

Om ikke annet håper jeg denne saken kan få satt fokus på systemene som beskytter overgriperne.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Natttåke skrev (22 minutter siden):

Hvorfor skal vi gi henne tid til å finslipe? Jeg mener hun burde forklart seg så fort som mulig, og jeg mener hun burde gjøre det uten Haakon.

Hun er i en krevende situasjon akkurat som den som har kjørt for fort å blitt tatt og syns det er fælt å få bot. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Hun er i en krevende situasjon akkurat som den som har kjørt for fort å blitt tatt og syns det er fælt å få bot. 

Ja, men da er det vår oppgave å gi henne konsekvesene av sine valg.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
LeneXCII skrev (2 minutter siden):

Han har vel "jobbet" for World Economic Forum i Davos med å selektere fremtidige medlemmer..

Sabla suppe alt sammen... 

Ja, det er det virkelig, da!

• Liker 3
Skrevet
TigerK skrev (11 minutter siden):

Jeg har også tenkt på hva Haakon må ha visst og vet. En ting er om de har en "avtale" i ekteskapet sitt, de kan jo for alt vi vet ha et åpent forhold, men at han ikke har visst hvem Epstein er, det kan jeg virkelig ikke skjønne.

• Liker 15
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (2 timer siden):

Det kan umulig å ha stått om dette  i 2007. Epsteinrettsaken i 2008 var ikke langvarig. Han inngikk en tilståelseavtale i juni 2008. 

https://www.dailymail.co.uk/lifestyle/article-483401/Prince-Andrews-friend-Ghislaine-Maxwell-underage-girls-disturbing-story.html

Sitat og glorifisert: Det finnes få mer glamorøse eller innflytelsesrike skikkelser enn finansmannen Jeffrey Epstein: milliardær, polyhistor og kjent veldedig giver som tjener pengene sine på å forvalte milliardporteføljene til en velstående elite. Men den grånende 54-åringen vil snart bytte havutsikten og Manhattans silhuett ut med de barskere omgivelsene i en amerikansk fengselscelle

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Skrevet
LeneXCII skrev (2 minutter siden):

Han har vel "jobbet" for World Economic Forum i Davos med å selektere fremtidige medlemmer..

Sabla suppe alt sammen... 

WEF har vært hans primære nettverksarena i utlandet. Er hans nettverk der som gjorde at Mette ble kjent med Epstein. I Norge har han laget to strukturer for å dyrke sin pasjon for makt og penger. 

PS. Er litt tragikomisk når han har belært folk flest om miljø og bærekraft, samtidig som han har fløyet rundt hitt og ditt, brukt en luksus yatch med et Co2 utslipp i løpet av en uke som en normal norsk husholdning har på et år. 

Eller PR bildet som folkelig og jordnær. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
TigerK skrev (48 minutter siden):

Det er nå en ting, men tanken på at de i praksis uhindret og uten risiko kan servere hele nasjonen på sølvfat til høystbydende fremmed makt, vil gi meg mareritt en stund framover, kjenner jeg. 

Jeg skjønner deg. Men kongefamilien kan man lett skjerme fra konfidensiell informasjon fordi de har ingen behov for å vite noe som helst. 

Mona Juul, Rød-Larsen og Jagland.  De to første fikk holde på i 40 år. Mona Juul fikk fortsette å være  ambassadør i Israel selv om utenriksdepartementet fant ut etter presseoppslag at hun og mannen i skjul hadde mottatt  1 million kroner fra et senter grunnlagt av Israels utenriksminister/statsminister Shimon Peres. Samme par som hadde fremforhandlet en fredsavtale mellom  Israel og PLO og destruert all dokumentasjon .

I tillegg  til hva som må regnes som underslag på 130 millioner kroner fra UD og tett kontakt med Epstein. 

Det er grovt nok om det ekteparet ikke skulle være israelske agenter. Men hvordan kan de ikke være isrealske agenter?

Endret av SVK
  • Liker 16
Skrevet
SVK skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner deg. Men kongefamilien kan man jo lett skjerme fra konfidensiell informasjon fordi de har ingen behov for å vite noe som helst. 

Mona Juul, Rød-Larsen og Jagland.  De to første fikk holde på i 40 år. Mona Juul fikk fortesette å være  ambassadør i Israel selv om utenriksdepartementet fant ut etter presseoppslag at hun og mannen i skjul hadde mottatt  1 million kroner fra et senter grunnlagt av Israels utenriksminister/statsminister Shimon Peres. Samme par som hadde fremforhandlet en fredsavtale mellom  Israel og PLO og destruert all dokumentasjon .

I tillegg  til hva som må regnes som underslag på 130 millioner kroner fra UD og tett kontakt med Epstein. 

Dette. Kongehuset får mest oppmerksomhet blant «folk flest» pga stillingen de har hatt i befolkningen. Men det som har foregått med Juul, Rød-Larsen, Jagland og Brende er ekstremt mye mer alvorlig, og er også alvorlig med tanke på samfunnsstrukturer og tillit i befolkningen. Nettopp fordi vi klarer oss fint uten et kongehus, men vi klarer oss ikke fint som samfunn hvis demokratiets bærebjelker er dysfunksjonelle og preget av ukultur, og politikerforakt og manglende tillit til dem som styrer får fotfeste eller det som nå avdekkes ikke blir gransket og korrigert og får konsekvenser. Så det disse personene har gjort og vært del av, og apparatet rundt som har svikta, er en mye større trussel for oss som samfunn på lengre sikt, enn det MM har gjort (og eventuelt HM). Det er ikke en bagatellisering av MM og HM, bare så det er klart.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
SVK skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner deg. Men kongefamilien kan man jo lett skjerme fra konfidensiell informasjon fordi de har ingen behov for å vite noe som helst. 

Mona Juul, Rød-Larsen og Jagland.  De to første fikk holde på i 40 år. Mona Juul fikk fortsette å være  ambassadør i Israel selv om utenriksdepartementet fant ut etter presseoppslag at hun og mannen i skjul hadde mottatt  1 million kroner fra et senter grunnlagt av Israels utenriksminister/statsminister Shimon Peres. Samme par som hadde fremforhandlet en fredsavtale mellom  Israel og PLO og destruert all dokumentasjon .

Det er grovt nok om det ekteparet ikke skulle være israelske agenter. Men hvordan kan de ikke være isrealske agenter?

Er ikke kongen i statsråd en som har og får informasjon om alt som rører seg overalt? Kan regjeringen nekte å dele informasjon med kongen i statsråd?

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (3 minutter siden):

Ta vare på «barna»? Snakker vi da om den 29 årige rusmisbrukende voldsmannen som for tiden er varetektsfengslet og i retten tiltalt for rundt 40 lovbrudd? Og den snart 22 årige kvinnen som rusler rundt i offentligheten i Australia med flere liter vin på skulderen, og som nylig lirte av seg en usammenhengende rant hvor hun skjøt vilt fra hofta i alle retninger? Eller snakker vi om den 20 årige unge mannen som ingen har sett snurten av på mange måneder, som ikke har avtjent verneplikt, ikke er under utdanning og som mest sannsynlig ikke er i betalt arbeid? 

Mulig Haakon skulle startet litt tidligere med å ta vare på flokken sin? Sånn ca for 20 år siden. Det er som kjent for seint å snyte seg når nasen er borte. 

Jeg tror det dype skillet mellom oss og dem startet for lenge siden, det er komplekst, så klart, men jeg tror vi nå ser resultatene av prioriteringen: «ta vare på flokken sin».

Om de nå faktisk har greid å ta vare på hverandre er en annen ting og var ikke helt mitt poeng.  

• Liker 17
Skrevet
Fremmed fugl skrev (12 minutter siden):

Hun er nok i en litt mer krevende situasjon enn det, da det finnes mer informasjon om "hvor fort hun har kjørt" der det kommer fra.

TigerK skrev (3 minutter siden):

Ta vare på «barna»? Snakker vi da om den 29 årige rusmisbrukende voldsmannen som for tiden er varetektsfengslet og i retten tiltalt for rundt 40 lovbrudd? Og den snart 22 årige kvinnen som rusler rundt i offentligheten i Australia med flere liter vin på skulderen, og som nylig lirte av seg en usammenhengende rant hvor hun skjøt vilt fra hofta i alle retninger? Eller snakker vi om den 20 årige unge mannen som ingen har sett snurten av på mange måneder, som ikke har avtjent verneplikt, ikke er under utdanning og som mest sannsynlig ikke er i betalt arbeid? 

Mulig Haakon skulle startet litt tidligere med å ta vare på flokken sin? Sånn ca for 20 år siden. Det er som kjent for seint å snyte seg når nasen er borte. 

Ja her mangler rett og slett oppdragelse og voksen veiledning, virker som barna bare gjør som de vil hele tiden uten å tenke konsekvenser.

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Dette. Kongehuset får mest oppmerksomhet blant «folk flest» pga stillingen de har hatt i befolkningen. Men det som har foregått med Juul, Rød-Larsen, Jagland og Brende er ekstremt mye mer alvorlig, og er også alvorlig med tanke på samfunnsstrukturer og tillit i befolkningen. Nettopp fordi vi klarer oss fint uten et kongehus, men vi klarer oss ikke fint som samfunn hvis demokratiets bærebjelker er dysfunksjonelle og preget av ukultur, og politikerforakt og manglende tillit til dem som styrer får fotfeste eller det som nå avdekkes ikke blir gransket og korrigert og får konsekvenser. Så det disse personene har gjort og vært del av, og apparatet rundt som har svikta, er en mye større trussel for oss som samfunn på lengre sikt, enn det MM har gjort (og eventuelt HM). Det er ikke en bagatellisering av MM og HM, bare så det er klart.

Ikke uenig i dette. Men nå handler denne tråden om kongefamilien, og da er det naturlig å fokusere på deres rolle, selv om det helt klart er mange som har store og alvorlige svin på skogen i denne saken. 

• Liker 18
Skrevet
LullaSkrulla skrev (5 minutter siden):

Jeg tror det dype skillet mellom oss og dem startet for lenge siden, det er komplekst, så klart, men jeg tror vi nå ser resultatene av prioriteringen: «ta vare på flokken sin».

Om de nå faktisk har greid å ta vare på hverandre er en annen ting og var ikke helt mitt poeng.  

Jeg skjønner deg godt. Jeg har ikke følt at noen der bryr seg om den store flokken på lenge. 

• Liker 20
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...