Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Caniggia skrev (3 minutter siden):

Det virker som om noen tror at MMs handlinger primært skal vurderes som rettslige spørsmål. Det er en alvorlig misforståelse. Det sentrale er selvfølgelig om hun har opptrådt på en måte som er uforenlig med de rolleforventninger befolkningen med rimelighet må kunne ha til en kronprinsesse og kommende dronning.  Oppfyller hun de forventninger til ansvarlighet, modenhet og personlig integritet som det er nødvendig å leve opp til hvis folket fortsatt skal være villig til å holde seg med, og skattefinansiere, et kongehus? Forholdet til grunnlov og straffelov er ikke det dette handler om, men den kollektive, folkelige tilliten hele institusjonen hviler på.

Det er ikke vi, folket som kan avgjøre det, men en avgjørelse Krompen tok da han valgte å gifte seg med henne. Vi, "folket", kan starte underskriftskampanjer eller stemme på partier som ønsker å avskaffe monarkiet. Ellers sitter MM veldig trygt.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnet rettssaken til Marius Borg Høiby vil tråden være stengt i helgene. Dette, samt stengt på natten, vil fortsette ut uken rettssaken er ferdig. 

• Liker 4
Skrevet

Så måtte Mona Juul gå av som toppdiplomat og ambassadør. Men flere «eksperter» har uttalt seg om at monarkiet nok består og at MM vil bli dronning åkke som. Nå «legger hun seg flat», og snart vinker hun nok på slottsbalkongen igjen. Nordmenn refser hverandre i kommentarfelt i sosiale medier, KAST DEN FØRSTE STEIN DU SOM ER UTEN SKYLD (nåde den som kritiserer kronprinsessen, hun er jo så fiiin og hun har sagt unnskyld så!!) og sånn går no dagan i kongeriket Noreg.

• Liker 31
  • Nyttig 9
Skrevet
Hebbe-lille skrev (På 6.2.2026 den 19.14):

Jeg er enig, det var en blodfattig unnskylding. Hva med en beklagelse til ektefellen sin? Barna sine? Vent litt, de mener at det er pressen som er skyld i at de har det vanskelig. Men det minste kunne beklagelsen ha inneholdt et takk til HM som har stått støtt ved både hennes og Marius sin side. Fyren som ikke har gjort noe galt så vidt vi vet må stå i shitstorm  etter shitstorm, alene og sårbar foran hele Norges pressekorps og svare på deres handlinger. 

Det kan jo være så enkelt som at respekten for og lojaliteten til Kongeparet veier tyngst ved hoffet, og at noen der skrev beklagelsen slik og at MM bare godtok det de kom med.

• Liker 10
Skrevet (endret)
rebella81 skrev (4 timer siden):

Så måtte Mona Juul gå av som toppdiplomat og ambassadør. Men flere «eksperter» har uttalt seg om at monarkiet nok består og at MM vil bli dronning åkke som. Nå «legger hun seg flat», og snart vinker hun nok på slottsbalkongen igjen. Nordmenn refser hverandre i kommentarfelt i sosiale medier, KAST DEN FØRSTE STEIN DU SOM ER UTEN SKYLD (nåde den som kritiserer kronprinsessen, hun er jo så fiiin og hun har sagt unnskyld så!!) og sånn går no dagan i kongeriket Noreg.

Jeg tror du har rett. Og oppi det hele blir Epstein-sakens alvorlighetsgrad og ofrene helt glemt. Veldig spesielt å se at for mange ligger sympatien hos kronprinsessen. En av samfunnets aller mest privilegerte.

Når det er sagt, så forstår jeg selvsagt at hun har det jævlig om dagen, selv om mye er selvforskyldt. Hele landet får blant annet tilgang på hennes aller innerste og private tanker og følelser. Det gjelder også sønnen, på en helt annen måte. For meg understreker deres livsførsel og fall med all tydelighet de prinsipielle grunnene til å avvikle monarkiet. Jeg skulle ønske at det ble slutt på "sånn har det alltid vært, og sånn kommer det alltid til å være".

Endret av Pilaff
Vil ikke skrive kronprinsessen med stor k!
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Skrevet (endret)
rebella81 skrev (57 minutter siden):

Ja hjelpe meg .. Hun sa vel at både at hun tenker på ofrene og beklager for å ha utvist dårlig dømmekraft ... problem solved. Da er det full kronprinsesse-jobbing videre ... uten tanke for at nei, det norske folk glemmer ikke, våre skandinaviske naboer glemmer ikke, europeiske kongehus glemmer ikke. 

Vi får vente og se om hun dukker opp i flere filer når de eventuelt publiseres. Jeg tenker at det er frykten for at det kommer mer som gjør at hverken hun eller slottet står fram og forteller "sannheten". Litt pinlig å bli tatt i mer løgner. 

Endret av Gulline
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Caniggia skrev (På 6.2.2026 den 19.13):

Det virker som om noen tror at MMs handlinger primært skal vurderes som rettslige spørsmål. Det er en alvorlig misforståelse. Det sentrale er selvfølgelig om hun har opptrådt på en måte som er uforenlig med de rolleforventninger befolkningen med rimelighet må kunne ha til en kronprinsesse og kommende dronning.  Oppfyller hun de forventninger til ansvarlighet, modenhet og personlig integritet som det er nødvendig å leve opp til hvis folket fortsatt skal være villig til å holde seg med, og skattefinansiere, et kongehus? Forholdet til grunnlov og straffelov er ikke det dette handler om, men den kollektive, folkelige tilliten hele institusjonen hviler på.

Spot on! Takk for en glitrende formulering! 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
rebella81 skrev (1 time siden):

Jepp. Hørte podcasten til Torbjørn Røe Isaksen hvor han har besøk av historikeren Tor Bomann-Larsen. Sistnevnte var svært ivrig på å melde at det er kun kong Harald, kronprins Haakon og prinsesse IA som er av utøvende kongehusmakt. De andre i kongehuset/kongefamilien trenger man ikke å legge merke til, liksom. Og at for flere hundre år siden så skjedde det faktisk mord i kongehusene. Så dette med den svært belastede Høiby-slektens voldsomme inntog i det norske monarkiet, er altså knapt nok verdt en liten fotnote i historisk sammenheng.

Nordmenn skal, uten å mukke, bekostige en halv milliard kroner per år til kongehuset inkludert Høibyslekta. Vi skal hylle og klappe for dem og late som om de er flotte forbilder. Og utover dette så skal befolkningen holde helt kjeft, for historie forstår vi oss altså ikke på.

Endret av Rastebenk
  • Liker 26
  • Hjerte 3
  • Nyttig 11
Skrevet

Eg har sagt det før i tråden om Herr og fru Verret. Eg undrar meg over kva kongefamilien sjølv meiner om pressa, og kva slags diskusjonar dei har heime om dette. Utspela frå prinsesse Ingrid Alexandra kan tolkast som eit uttrykk for at mediedekninga ikkje berre blir opplevd som kritisk, men også som personleg belastande. For meg er det viktig å halde fast ved eitt grunnleggjande prinsipp. I eit fritt land må vi tole ja, til og med verne om , ei fri presse, også når ho er ubehageleg. Kanskje burde nettopp kongefamilien, med si unike stilling, vere ekstra varsame med å så tvil om ein av dei viktigaste institusjonane vi har.

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Sgirl skrev (På 6.2.2026 den 17.33):

Synes dette er et vendepunkt for Norges del. Jeg tror faktisk ikke kongelige fra andre land hadde sluppet unna med å appellere til sympati. Det ville blitt en kort prosess. Men jeg tror ikke nordmenn forstår helt implikasjonene denne saken har. Det er en enorm naivitet. Allerede her inne strømmer det på med sympatierklæringer til Haakon. Så lett er det faktisk å få folkeopinionen til å snu. Men realiteten er den at mange nordmenn lett snur ryggen til det å ta et endelig og definitivt oppgjør med pedofili, ved at de så lett gir syndsforlatelse 

Hvilken empati er det han spiller på, mon tro? Hvordan rettferdiggjør kongehuset at de vil ha i pose og sekk? De sitter på en massiv formue selv, og gjør ikke så mye annet enn å være svært velkledde og velstelte Profesjonelle Hyggelige Mennesker mens de får en enorm apanasje SAMTIDIG som de vil leve et jet set liv hvor vanlig etikk og moral ikke gjelder. Kan de ikke velge jetset livet og drite i kongelige titler? Det er vel ingen i 2026 som tror at det er noen mennesker som er mer opphøyde enn andre?

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Pilaff skrev (1 time siden):

Jeg tror du har rett. Og oppi det hele blir Epstein-sakens alvorlighetsgrad og ofrene helt glemt. Veldig spesielt å se at for mange ligger sympatien hos Kronprinsessen. En av samfunnets aller mest privilegerte.

Når det er sagt, så forstår jeg selvsagt at hun har det jævlig om dagen, selv om mye er selvforskyldt. Hele landet får blant annet tilgang på hennes aller innerste og private tanker og følelser. Det gjelder også sønnen, på en helt annen måte. For meg understreker deres livsførsel og fall med all tydelighet de prinsipielle grunnene til å avvikle monarkiet. Jeg skulle ønske at det ble slutt på "sånn har det alltid vært, og sånn kommer det alltid til å være".

Det virker som om folk ikke skjønner hvor alvorlig dette er, og argumenter med at det er verre med Jagland og diplomat-paret. Som om det ene utelukker det andre!

Synes det er helt motbydelig å forsvare kronprinsessen i dette, og å kalle folk hatere og empatiløse fordi man har empati med de utsatte ofrene og ikke hos den priviligerte overklassen som mangler både etikk, moral og rolleforsåelse. 

• Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
K_mb skrev (24 minutter siden):

Det virker som om folk ikke skjønner hvor alvorlig dette er, og argumenter med at det er verre med Jagland og diplomat-paret. Som om det ene utelukker det andre!

Synes det er helt motbydelig å forsvare kronprinsessen i dette, og å kalle folk hatere og empatiløse fordi man har empati med de utsatte ofrene og ikke hos den priviligerte overklassen som mangler både etikk, moral og rolleforsåelse. 

enig. 

Endret av digggpizza
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Stusser også ganske kraftig over at MM syntes det er OK å besøke MBH to ganger i fengsel på 3 dager, bare snakke om MBH og "flokken", og familien. Denne mannen skal bli konge for hele Norge, ikke bare MBH og Mette Marit.

Det er noe urovekkende tonedøvt over PR-opplegget til slottet. De virker ikke å fortså alvoret i det MM har gjort ved å legitimere verdens mest kjente pedo-hallik selv om hun visste han var det.

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)

https://www.justice.gov/epstein/files/DataSet 9/EFTA00951170.pdf

Her kan vi lese om hvor nært og intim relasjonen var mellom kronprinsesse MM og Jeffrey Epstein. 
Linken må leses nedenfra, hvor Epstein skriver om hvordan han kjenner til hennes utfordringer med ulike ting. 
Han viser til «rebellion», helse, røyking osv. - noe som forteller hvordan MM delte svært privat informasjon. 

Hun svarer at hun ble overveldet over hans svar, etc. 

Sitat; «Jeffrey he made me feel like the most beautiful woman on earth I know I will have to find that somewhere else And I know the only answer is within Thank you for seeing me»

Hva i all verden er dette for en uttalelse fra en gift kronprinsesse?! Snakker hun om et forhold på siden av ekteskapet, og som har tatt slutt? Hun skriver jo at hun må finne dette, som hun savner, et annet sted. Er ikke denne kvinnen gift da, og med landets kronprins!? 
Er hun utro? 

Epstein skriver i mailen til henne om hennes «rebellion» og at han mener at denne befinner seg i henne selv, og at det henne selv. 

Sitat; «I understand rebellion, and the only person you are rebeling against now is yourself.» 

————————————————-

Det er så patetisk. Opprør! Det har vi hørt flere ganger fra henne. Først ble det sagt i intervjuet ved forlovelsen(?) der hun snakket om hvor sterkt opprør hun hadde i seg da hun fortalte om den utagerende fortiden sin, og hvor hun testet på tvers av aksepterte grenser. Osv. 

Så kan vi huske at hun fotårtalte om dette opprøret igjen selv om hun da var både voksen og mor. 
https://www.vg.no/rampelys/i/GGqEyV/mette-marit-i-ny-bok-jeg-har-masse-opproer-i-meg-ennaa

Hjelpes altså, når blir denne kvinnen voksen nok til å ta ansvar for å håndtere seg selv og dette opprøret, hva nå enn dette går ut på? I mine øyne fremstår det infantilt og jeg har virkelig vanskelig for å relatere til legitimitet i dette vedvarende opprøret hun synes å dyrke, i mine øyne. 

OPPRØR! Kjære vene, er det rart det går i grøfta. Når en voksen kvinne, som også er kronprinsesse, ikke kommer seg videre fra dette vedvarende opprøret, så tenker jeg at hun er på helt feil plass, på mange måter. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 29
Skrevet
Nettrollet skrev (18 minutter siden):

Ja, det tror jeg også kommer til å skje. Det blir glemt og alt fortsetter som før. Det er flest tradisjonelle mennesker i Norge, selvom jeg har til gode å høre et eneste fornuftig argument for monarki. Om litt er alt glemt. Særlig fordi hun også har en alvorlig sykdom og fordi hun har mannens støtte fullt ut. 

Ja. Hun har en alvorlig diagnose. Kronisk lungefibrose har jo en gj snitt levetid på 3-5 år etter diagnosetidspunktet. Så HM vil selvfølgelig aldri skille seg fra MM da og hun vil få sympati. 
Som menneske får hun også min sympati, men klarer likevel å være såpass klarsynt til å si hun er totalt uegnet som dronning. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
Eufemia- skrev (11 minutter siden):

Her kan vi lese om hvor nært og intim relasjonen var mellom kronprinsesse MM og Jeffrey Epstein. 
Linken må leses nedenfra, hvor Epstein skriver om hvordan han kjenner til hennes utfordringer med ulike ting. 
Han viser til «rebellion», helse, røyking osv. - noe som forteller hvordan MM delte svært privat informasjon. 

Sitat; «Jeffrey he made me feel like the most beautiful woman on earth I know I will have to find that somewhere else And I know the only answer is within Thank you for seeing me»

Hva i all verden er dette for en uttalelse fra en gift kronprinsesse?! Snakker hun om et forhold på siden av ekteskapet, og som har tatt slutt? Hun skriver jo at hun må finne dette, som hun savner, et annet sted. Er ikke denne kvinnen gift da, og med landets kronprins!? 
Er hun utro? 

Epstein skriver i mailen til henne om hennes «rebellion» og at han mener at denne befinner seg i henne selv, og at det henne selv. 

Sitat; «I understand rebellion, and the only person you are rebeling against now is yourself.» 

————————————————-

Det er så patetisk. Opprør! Det har vi hørt flere ganger fra henne. Først ble det sagt i intervjuet ved forlovelsen(?) der hun snakket om hvor sterkt opprør hun hadde i seg da hun fortalte om den utagerende fortiden sin, og hvor hun testet på tvers av aksepterte grenser. Osv. 

Så kan vi huske at hun fotårtalte om dette opprøret igjen selv om hun da var både voksen og mor. 
https://www.vg.no/rampelys/i/GGqEyV/mette-marit-i-ny-bok-jeg-har-masse-opproer-i-meg-ennaa

Hjelpes altså, når blir denne kvinnen voksen nok til å ta ansvar for å håndtere seg selv og dette opprøret, hva nå enn dette går ut på? I mine øyne fremstår det infantilt og jeg har virkelig vanskelig for å relatere til legitimitet i dette vedvarende opprøret hun synes å dyrke, i mine øyne. 

OPPRØR! Kjære vene, er det rart det går i grøfta. Når en voksen kvinne, som også er kronprinsesse, ikke kommer seg videre fra dette vedvarende opprøret, så tenker jeg at hun er på helt feil plass, på mange måter. 

Det kan verke som ho har ein forkjærligheit for denne type oppførsel.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-og-fransk-forfattar-virginie-despentes-fann-tonen-pa-litteraturtoget-1.16924361

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Syntes alle burde ta seg tid til å lytte og se videoen av denne sangen, som er laget av denne tiden. En veldig viktig låt tenker jeg da.

Igjen sier jeg det er lov å kritisere, man skal det. Men det er noe med måten det gjøres på. Forøvrig er jeg svært enig med noe tix tok opp generelt i et nylig intervju. Hvor har det blitt av samtalene, alle bare diskuterer. Ingen lytter til hverandre. Og når alle bare roper høyest, så blir det ingen løsninger bare bråk.

Denne sangen snakker ut min bekymring rundt hvordan man henger ut folk med feil på nett. Og hvilken retning det tar, mens vi kan velge andre måter, som fungerer bedre.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (12 minutter siden):

Er hun utro? 

————————————————-

Ja, hun er på helt feil plass. Men hvem har ansvaret for dette? Hun burde selvsagt ha forstått hva rollen innebærer før hun bestemte seg for å gifte seg inn i kongehuset. Men har ikke kronprinsen og kongeparet klart å gjøre henne inneforstått med oppgaven rollen som kronprinsesse innebærer? Og hva som kreves av egenskaper for den personen som kommer utenfra for å bekle rollen? Det fremstår som om det hele har foregått på "lykke og fromme".

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
Eufemia- skrev (20 minutter siden):

Er hun utro? 

————————————————-

Det var sånn han opererte, mot politikere, næringslivstopper, kvinner og menn. Smiger, speiling, sosial kapital mm. "Grooming", om du vil.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...