Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Sandra_Tomine skrev (12 minutter siden):

Herregud da, nå må dere begynne å tenke litt. MM har IKKE visst om det Epstein holdt på med. Tror dere virkelig en tobarnsmor, der IA var liten jente og Marius 14-15(?), ville hatt kontakt med en mann som kjøpte og utnyttet barn? Det er så mot morsinstinktet som det går an. Ingen mødre hadde hatt kontakt med en slik mann. Var først rundt 2018 at saken virkelig rullet opp.

Nå var jo Epstein dømt før Mette Marit traff han. Du mener vel ikke seriøst at du kan tro hun ikke visste om dette? 

• Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sandra_Tomine skrev (13 minutter siden):

Herregud da, nå må dere begynne å tenke litt. MM har IKKE visst om det Epstein holdt på med. Tror dere virkelig en tobarnsmor, der IA var liten jente og Marius 14-15(?), ville hatt kontakt med en mann som kjøpte og utnyttet barn? Det er så mot morsinstinktet som det går an. Ingen mødre hadde hatt kontakt med en slik mann. Var først rundt 2018 at saken virkelig rullet opp.

Sjekk dette:

https://www.nettavisen.no/fakta-om-epstein-saken/x/5-95-2854729

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-om-epstein-kontakten_-unnskyld-til-alle-dere-jeg-har-skuffet-1.17758708

Jeg synes dette intervjuet er fint, jeg. Fra et menneskelig perspektiv.

Den største grunnen til at jeg liker kongefamilien godt selv om jeg ikke ser helt poenget med ordningen er:

De har alltid vist at de er mennesker, og Mette Marit spesielt tok inn en omsorgsfull varme. Det kan ikke benektes tross alvoret de står i nå.

Jeg heier på at Haakon Magnus setter familien først. Han er først og fremst pappa og ektefelle. 

Han sier MM ønsker å svare, men jeg forstår hun er for fysisk og psykisk preget av alt til at en klassisk «rask og korrekt» uttalelse har noe for seg.

Uansett hvordan dette ender så heier jeg på at historiebøkene forteller om en kronprins som satte sin nærmeste familie foran eventuelt kongelige plikter og institusjon om det blir utfallet. 

Mette Marit har opptrådt svært uakseptabelt i sin kontakt mtp tidslinjen - men hun har ikke gjort noe straffbart såvidt vi vet. 

Jeg synes de må svare etterhvert, men det trenger ikke skje akkurat

Skal monarkiet avvikles tar det sin tid. 

Det virker som om noen tror at MMs handlinger primært skal vurderes som rettslige spørsmål. Det er en alvorlig misforståelse. Det sentrale er selvfølgelig om hun har opptrådt på en måte som er uforenlig med de rolleforventninger befolkningen med rimelighet må kunne ha til en kronprinsesse og kommende dronning.  Oppfyller hun de forventninger til ansvarlighet, modenhet og personlig integritet som det er nødvendig å leve opp til hvis folket fortsatt skal være villig til å holde seg med, og skattefinansiere, et kongehus? Forholdet til grunnlov og straffelov er ikke det dette handler om, men den kollektive, folkelige tilliten hele institusjonen hviler på.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 22
Skrevet
Jette10 skrev (2 minutter siden):

Når journalisten spør om Mette-Marit har løyet til han, ser jeg at det er ett betent spm for han. Trodde mannen skulle begynne å gråte. Han måtte summe seg og skalv i stemmen videre. Han får sympati av meg der for det syns at han har det vondt. Samtidig så bør vi ikke være overrasket over at han står ved hennes side. Han falt så hardt for henne da de møttes og truet sin far med å gå av tronen hvis han ikke fikk lov til å gifte seg med henne. "Alt for Norge" utgikk den dagen "Familien først" har gjeldt fra da, men folket har ikke villet innse det selv om det har vært tydelig hele veien. 

Jeg tror ikke han har visst absolutt alt som har foregått mellom MM og Epstein privat. At han besøker Marius i fengsel og utrykker sin støtte til han får magen min til å vrenge seg.  At MM ikke har det bra nå tror jeg på. Hun er nok kjempe stresset over hva som kan komme ut, og hva hun som kan komme ut. Håper Trump venter en stund med å slippe ut resten sånn at hun må "legge kortene på bordet" før det kommer mer. Vi må huske på at det tar tid å koke løgner også, spesielt når man har blitt tatt i løgn så mange ganger. 

Uttalelsen fra Kongehuset var tynt svada som vanlig. Å beklage seg offentlig til svigers, men ikke mannen sin som står i alle stormene for henne syns jeg er rart.

Jeg er enig, det var en blodfattig unnskylding. Hva med en beklagelse til ektefellen sin? Barna sine? Vent litt, de mener at det er pressen som er skyld i at de har det vanskelig. Men det minste kunne beklagelsen ha inneholdt et takk til HM som har stått støtt ved både hennes og Marius sin side. Fyren som ikke har gjort noe galt så vidt vi vet må stå i shitstorm  etter shitstorm, alene og sårbar foran hele Norges pressekorps og svare på deres handlinger. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Caniggia skrev (3 minutter siden):

Det virker som om noen tror at MMs handlinger primært skal vurderes som rettslige spørsmål. Det er en alvorlig misforståelse. Det sentrale er selvfølgelig om hun har opptrådt på en måte som er uforenlig med de rolleforventninger befolkningen med rimelighet må kunne ha til en kronprinsesse og kommende dronning.  Oppfyller hun de forventninger til ansvarlighet, modenhet og personlig integritet som det er nødvendig å leve opp til hvis folket fortsatt skal være villig til å holde seg med, og skattefinansiere, et kongehus? Forholdet til grunnlov og straffelov er ikke det dette handler om, men den kollektive, folkelige tilliten hele institusjonen hviler på.

Det er ikke vi, folket som kan avgjøre det, men en avgjørelse Krompen tok da han valgte å gifte seg med henne. Vi, "folket", kan starte underskriftskampanjer eller stemme på partier som ønsker å avskaffe monarkiet. Ellers sitter MM veldig trygt.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Grunnet rettssaken til Marius Borg Høiby vil tråden være stengt i helgene. Dette, samt stengt på natten, vil fortsette ut uken rettssaken er ferdig. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...