Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Nøytral-80 skrev (25 minutter siden):

Jeg har ingen mangel på empati. Jeg må innrømme at jeg blir helt uvel av å tenke på hvor jævlig den familien har det akkurat nå. 

Det var helt til Haakon og Ingrid Alexandra uttalte seg. 

Ja de må for all del ikke svare for seg. Støtter at de svarer for seg 200%. Og det må alle som føler seg truffet , tåle når de er en del av grunnen

Akkurat som mm må tåle at kontakt med epstein var forkastelig. Så er det også forkastelig mye av det som skrives om dem i tråden her også. Jeg syntes det er like kvalmt

Endret av Krokenguri
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Ja de må for all del ikke svare for seg. Støtter at de svarer for seg 200%. Og det må alle som føler seg truffet , tåle når de er en del av grunnen

Føler seg truffet? Av hva? Nå skjønner jeg faktisk ikke hva du prøver å formidle. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
Skrevet

Altså, kronprinsparet som alle andre mennesker står fritt til å velge selv. Det folk ønsker her er ikke av ondskap, selv om kanskje noen ytterst få krysser den grensen. Dette handler om at vi som folk ønsker å ha representanter som kan gjøre den jobben verdig. Når Mette Marit har hatt så tett og ekstremt upassende kontakt med en pedofil sex-forbyter gjennom flere år, fullt vitende om hvem han er (for så dum er hun faktisk ikke. Hun googlet han ble jo avslørt:) så kan ikke lenger Haakon både forene å være gift med henne og gi kongehuset verdighet. Og dermed også Norge. Så dette er dypt alvorlig.

Han har min fulle forståelse om han ikke ønsker/greier belastningen å skilles. Men da bør de velge å abdisere, og Norge bør bli republikk. Så kan de fritt leve sine liv. Jeg mener uansett monarkiet et for innskrekende for et menneskeliv/privatliv i 2026. Harald og Sonja bør bli de siste! All respekt for dem.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvis man tar barna i å gjøre noe galt, så er det lurt å lære dem å ta ansvar. Be dem si unnskyld, og så spørre dem;

"Er du lei deg for det du har gjort, eller er du lei deg for at du ble tatt?"

Det er en fin øvelse i refleksjon. Det kan bli en god samtale om å ta eierskap til de feilene man gjør her i livet. Om empati, medfølelse for andre, om anger og ansvar. Om å eie sin egen oppførsel.

Det ser for meg ikke ut som at kongefamilien praktiserer dette.

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (4 timer siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/GxQ4y4/kronprinsessen-moette-ghislaine-maxwell-paa-clinton-arrangement-i-new-york-i-2012

Mette Marit løy da hun ble spurt om møtet med Maxwell. Hun løy I DAG! 

Vi har en kronprinsesse som glatt lyver på spørsmål fra pressen. Det er en skandale! 

Av bildene kan vi også se at Marius er med henne til møtet i NY. 
Vi har hørt Marius selv høylytte kritikk av pressen som han mener har forfulgt ham fra barnsben. 
Så glemmer de totalt at moren, kronprinsessen har valgt å ta ham med ut i offentligheten. 
Selvinnsikt og selverkjennelse synes å ha vært, og er, fraværende. 

Kan det hende at MM virkelig ikke husker? 14 år siden og godt over 1000 folk til stede (Google), bør hun huske alle hun håndhilste på de to kveldene?

Endret av Sioux
  • Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet
1 minutt siden, etnavn said:

Hvis man tar barna i å gjøre noe galt, så er det lurt å lære dem å ta ansvar. Be dem si unnskyld, og så spørre dem;

"Er du lei deg for det du har gjort, eller er du lei deg for at du ble tatt?"

Det er en fin øvelse i refleksjon. Det kan bli en god samtale om å ta eierskap til de feilene man gjør her i livet. Om empati, medfølelse for andre, om anger og ansvar. Om å eie sin egen oppførsel.

Det ser for meg ikke ut som at kongefamilien praktiserer dette.

Nei, det ser ut til å ha gått mest i at pressen har skylden. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Minthia skrev (37 minutter siden):

Vi kan være enige i at monarkiet i seg selv er arkaisk. Og vi kan også være enige i at disse sakene illustrerer det problematiske med en arkaisk institusjon i en moderne verden. Men menneskene i det er virkelige. Kronprinsen kan ikke oppføre seg som en tegneseriefigur bare fordi monarkiet er en institusjon fra en annen historisk tid. Det er feil løsning på et akutt problem. 
Heier på at HM tar valg som hører hjemme i vår tid i denne situasjonen. Om han hadde kastet familien over bord i dag hadde skandalen vært komplett. 

Kronprinsen må klare å ha to tanker i hodet samtidig. Han kan både ta vare på familien sin, og inntre sin rolle som samlende statsoverhode, komme med en lengre pressemelding hvor alt dette gjennomgås. 

Det handler ikke om å være en tegneseriefigur, men å være sitt ansvar bevisst. 

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet
Sioux skrev (1 minutt siden):

Kan det hende at MM virkelig ikke husker? 14 år siden og godt over 1000 folk til stede (Google), bør hun huske alle hun handhilste på de to kveldene?

Jeg tenker det er godt mulig å ikke huske folk man har hilst på, når man er i en slik posisjon hvor man sikkert blir introdusert for hundrevis/tusenvis av folk i året. I et rom med mange folk oppfatter man vel ikke alltid hva folk heter eller hvem de er.

Det jeg stusser på er at dette jo var en person som var nær Epstein, og når MM har pleiet så tett kontakt med ham, synes jeg det er litt rart om hun ikke visste hvem det var. 

Men jeg har ikke sett henne omtalt i noen av e-postene mellom MM og J, og heller ikke mellom J og Boris, når de har snakket om Mette. 

• Liker 14
Skrevet
Sinsiew skrev (2 minutter siden):

Kronprinsen må klare å ha to tanker i hodet samtidig. Han kan både ta vare på familien sin, og inntre sin rolle som samlende statsoverhode, komme med en lengre pressemelding hvor alt dette gjennomgås. 

Det handler ikke om å være en tegneseriefigur, men å være sitt ansvar bevisst. 

Enig. I tillegg så henger de sammen. Det å svare pressen og gi ærlige svar slik at pressen roer seg ned er også det beste for familiens psykiske helse. 

Haakon kaller det å ikke svare pressen å "ta vare på flokken". Jeg kaller det å stikke hodet i sanden. 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
edlit skrev (5 minutter siden):

HM snakker om å "ta vare på flokken", men spesifiserer ikke hvem han mener. Det virker som om det er familien.

"Ikke vær et 1-tall på jorda, bry deg om flokken din", sa sosialmedisiner Per Fugelli. Han så flokken som en motvekt til individualisme, men definerte den som noe mer enn de nærmeste. "Mennesket har mange flokker, både på skolen, i arbeidslivet, landet, menneskeheten, naturen og guder, men nærmest er familien og venner", sa Fugelli.

Det er ikke urimelig å være opptatt av familien, men en fremtidig konge er ikke bare privatperson. Hvis vår neste konge ikke ser det norske folk som en del av flokken, mister monarkiet kontakten med folket, og hva skal vi da med et monarki?

Helt enig med deg, edlit!

• Liker 9
Skrevet

Herregud da, nå må dere begynne å tenke litt. MM har IKKE visst om det Epstein holdt på med. Tror dere virkelig en tobarnsmor, der IA var liten jente og Marius 14-15(?), ville hatt kontakt med en mann som kjøpte og utnyttet barn? Det er så mot morsinstinktet som det går an. Ingen mødre hadde hatt kontakt med en slik mann. Var først rundt 2018 at saken virkelig rullet opp.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Sandra_Tomine skrev (3 minutter siden):

Herregud da, nå må dere begynne å tenke litt. MM har IKKE visst om det Epstein holdt på med. Tror dere virkelig en tobarnsmor, der IA var liten jente og Marius 14-15(?), ville hatt kontakt med en mann som kjøpte og utnyttet barn? Det er så mot morsinstinktet som det går an. Ingen mødre hadde hatt kontakt med en slik mann. Var først rundt 2018 at saken virkelig rullet opp.

Det er ikke helt sant. Jeg er ikke noe spes into kjendisnyheter, men fikk med meg noen overskrifter og ingresser om Epstein, Prins Andrew og Bill Clinton for rundt 15 år siden. 

Endret av Nettrollet
  • Liker 27
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg bare klarer ikke å ha noe sympati for Mette-Marit på noen måte oppe i det her. Haakon som sier til pressen at dette er så tungt for familien, og ber om at de trenger tid til å samle seg. Altså, hun har jo flørtet og hatt kontakt med en fyr som har ødelagt livene til flere mennesker, innrømmet i en melding at hun Googlet Epstein og sa at det ikke så bra ut, og dette skal være ei dame som skal være vår fremtidige dronning?

Jeg har i flere år støttet monarkiet da jeg har likt Sonja og Harald veldig godt, og fått inntrykk av at det i det norske folket er støtte for å beholde monarkiet. Men dette her er må være det dummeste sirkuset jeg tror jeg noen gang har sett.

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
enkefru skrev (15 minutter siden):

Hun har driti seg ut så det holder, hun har vært tankeløs og dum rett og slett. Det er en skam hun må leve med (tidenes lengstvarende walk of shame? Mon tro om hun noengang kan være vertinne for noe-som-helst på slottet?) Men hun har IKKE tilrettelagt for at E kunne misbruke barn. Jeg mener hennes synder og tabber er langt mindre alvorlig enn Jagland, Juul etc sine, hennes er ikke ulovlige, bare sterkt klanderverdige! Når dette sprakk mente jeg selv hun burde vært avsatt (om det var mulig), at Haakon burde skille seg fra henne etc. etter å ha lest utallige artikler den siste uken, har jeg mildnet… hun har tross alt  «bare» bæsja på leggen -som man sa i gamle dager. 

Jepp, her er jeg enig med deg. Jeg kjenner på en viss avmakt i forhold til disse avlegs opphøyde folka, erkjenner at nordmenn flest er alt for naive og pinlig opptatt av tradisjoner, og gidder egentlig ikke engasjere meg mer så lenge jeg vet at også dette glir over så lenge vi har en tøffelkronprins og Tussi-konge. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Når journalisten spør om Mette-Marit har løyet til han, ser jeg at det er ett betent spm for han. Trodde mannen skulle begynne å gråte. Han måtte summe seg og skalv i stemmen videre. Han får sympati av meg der for det syns at han har det vondt. Samtidig så bør vi ikke være overrasket over at han står ved hennes side. Han falt så hardt for henne da de møttes og truet sin far med å gå av tronen hvis han ikke fikk lov til å gifte seg med henne. "Alt for Norge" utgikk den dagen "Familien først" har gjeldt fra da, men folket har ikke villet innse det selv om det har vært tydelig hele veien. 

Jeg tror ikke han har visst absolutt alt som har foregått mellom MM og Epstein privat. At han besøker Marius i fengsel og utrykker sin støtte til han får magen min til å vrenge seg.  At MM ikke har det bra nå tror jeg på. Hun er nok kjempe stresset over hva som har kommet ut, og hva hun som kan komme ut. Håper Trump venter en stund med å slippe ut resten sånn at hun må "legge kortene på bordet" før det kommer mer. Vi må huske på at det tar tid å koke løgner også, spesielt når man har blitt tatt i løgn så mange ganger. 

Uttalelsen fra Kongehuset var tynt svada som vanlig. Å beklage seg offentlig til svigers, men ikke mannen sin som står i alle stormene for henne syns jeg er rart.

Endret av Jette10
  • Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 16
Skrevet
Sandra_Tomine skrev (13 minutter siden):

Sjekk dette:

https://www.nettavisen.no/fakta-om-epstein-saken/x/5-95-2854729

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Jette10 skrev (2 minutter siden):

Når journalisten spør om Mette-Marit har løyet til han, ser jeg at det er ett betent spm for han. Trodde mannen skulle begynne å gråte. Han måtte summe seg og skalv i stemmen videre. Han får sympati av meg der for det syns at han har det vondt. Samtidig så bør vi ikke være overrasket over at han står ved hennes side. Han falt så hardt for henne da de møttes og truet sin far med å gå av tronen hvis han ikke fikk lov til å gifte seg med henne. "Alt for Norge" utgikk den dagen "Familien først" har gjeldt fra da, men folket har ikke villet innse det selv om det har vært tydelig hele veien. 

Jeg tror ikke han har visst absolutt alt som har foregått mellom MM og Epstein privat. At han besøker Marius i fengsel og utrykker sin støtte til han får magen min til å vrenge seg.  At MM ikke har det bra nå tror jeg på. Hun er nok kjempe stresset over hva som kan komme ut, og hva hun som kan komme ut. Håper Trump venter en stund med å slippe ut resten sånn at hun må "legge kortene på bordet" før det kommer mer. Vi må huske på at det tar tid å koke løgner også, spesielt når man har blitt tatt i løgn så mange ganger. 

Uttalelsen fra Kongehuset var tynt svada som vanlig. Å beklage seg offentlig til svigers, men ikke mannen sin som står i alle stormene for henne syns jeg er rart.

Jeg er enig, det var en blodfattig unnskylding. Hva med en beklagelse til ektefellen sin? Barna sine? Vent litt, de mener at det er pressen som er skyld i at de har det vanskelig. Men det minste kunne beklagelsen ha inneholdt et takk til HM som har stått støtt ved både hennes og Marius sin side. Fyren som ikke har gjort noe galt så vidt vi vet må stå i shitstorm  etter shitstorm, alene og sårbar foran hele Norges pressekorps og svare på deres handlinger. 

• Liker 25
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...