Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-om-epstein-kontakten_-unnskyld-til-alle-dere-jeg-har-skuffet-1.17758708

Jeg synes dette intervjuet er fint, jeg. Fra et menneskelig perspektiv.

Den største grunnen til at jeg liker kongefamilien godt selv om jeg ikke ser helt poenget med ordningen er:

De har alltid vist at de er mennesker, og Mette Marit spesielt tok inn en omsorgsfull varme. Det kan ikke benektes tross alvoret de står i nå.

Jeg heier på at Haakon Magnus setter familien først. Han er først og fremst pappa og ektefelle. 

Han sier MM ønsker å svare, men jeg forstår hun er for fysisk og psykisk preget av alt til at en klassisk «rask og korrekt» uttalelse har noe for seg.

Uansett hvordan dette ender så heier jeg på at historiebøkene forteller om en kronprins som satte sin nærmeste familie foran eventuelt kongelige plikter og institusjon om det blir utfallet. 

Mette Marit har opptrådt svært uakseptabelt i sin kontakt mtp tidslinjen - men hun har ikke gjort noe straffbart såvidt vi vet. 

Jeg synes de må svare etterhvert, men det trenger ikke skje akkurat

Skal monarkiet avvikles tar det sin tid. 

• Liker 6
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At reaksjonene er mange og kritikken sterk, har nok noe å gjøre med hvilke type mennesker og hvilket miljø det var Mette har beveget seg i. 

Pedofili, seksuelle overgrep, kjøp og salg av barn gjør de fleste litt oppskjørtet, for å si det mildt. 

Sikkert ikke vært like voldsomt hvis hun hadde blitt ferska for å omgåes og hatt intime samtaler med fremmede menn i korpsmiljøet. 

Jeg tar på det sterkeste avstand til forsøk på å «shame» folk for å reagere sterkt på dette alvorlige sakskomplekset.

Det er ikke galt å bli opprørt over salg av barn til bruk som sex leketøy! Ærlig talt!

• Liker 11
  • Nyttig 15
Skrevet
Sumarina skrev (13 minutter siden):

Er alle filene/dokumentene frigitt eller er det ventet å offentliggjøres mer? Noen som vet?

Dette lurer jeg også på. 

• Liker 2
Skrevet

Interessant dette med at mm trenger mer tid. Haakon sier hun er for sliten nå. De må passe på hverandre og flokken. Haakon er ekspert på å appellere til nordmenns empati. For empati er faktisk noe nordmenn har mye av, og det vet pr-apparatet bak kongehuset. Ved å legge det fram slik han gjør idag, og slik han har gjort det ved tidligere anledninger, får han sympati og tilbakemeldinger om at han er sterk og en beskytter. Men dette er jo snudd helt på hodet. Det er jo ikke synd på hverken han eller mm. Det er en selvforskyldt situasjon!! Det er ofrene for Epstein og andre kvinner og jenter og barn som er utsatt for seksuelle handlinger, det er synd på. Hvorfor snakker han ikke om dette. Nei, hvis nordmenn lar dette passere, er det ikke håp for noen. Aller minst barn som fanges i pedofile nettverk. 

• Liker 18
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
TigerK skrev (5 minutter siden):

At reaksjonene er mange og kritikken sterk, har nok noe å gjøre med hvilke type mennesker og hvilket miljø det var Mette har beveget seg i. 

Pedofili, seksuelle overgrep, kjøp og salg av barn gjør de fleste litt oppskjørtet, for å si det mildt. 

Sikkert ikke vært like voldsomt hvis hun hadde blitt ferska for å omgåes og hatt intime samtaler med fremmede menn i korpsmiljøet. 

Jeg tar på det sterkeste avstand til forsøk på å «shame» folk for å reagere sterkt på dette alvorlige sakskomplekset.

Det er ikke galt å bli opprørt over salg av barn til bruk som sex leketøy! Ærlig talt!

Ikke minst dette. Det er interessant å bevitne hvordan norsk media toner dette ned, og velger å fokusere på potensielt økonomisk utroskap, og andre årsaker til kontakt med JE. I motsetning til utenlandske medier, som stadig peker på hva denne saken faktisk har handlet om. Det er faktisk en grusom og grotesk sak. 

Endret av etnavn
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Nøytral-80 skrev (20 minutter siden):

Seriøst? 

Selvfølgelig.  Klar tale. Han trenger å ta seg av flokken sin, hun får ikke lov av han akkurat nå å uttale seg. Hun er syk. Folk med bittwlitt empati forstår såpass. 

Smøre seg med tålmodighet.

Du er velkommen til å være uenig. I mine øyne vokste han her. Mye. Han har ryggrad

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
etnavn skrev (2 minutter siden):

Ikke minst dette. Det er interessant å bevitne hvordan norsk media toner dette ned, og velger å fokusere på potensielt økonomisk utroskap, og andre årsaker til kontakt med JE. I motsetning til utenlandske medier, som stadig peker på hva denne saken faktisk har handlet om. Det er grusomt og groteskt. 

Synes dette er et vendepunkt for Norges del. Jeg tror faktisk ikke kongelige fra andre land hadde sluppet unna med å appellere til sympati. Det ville blitt en kort prosess. Men jeg tror ikke nordmenn forstår helt implikasjonene denne saken har. Det er en enorm naivitet. Allerede her inne strømmer det på med sympatierklæringer til Haakon. Så lett er det faktisk å få folkeopinionen til å snu. Men realiteten er den at mange nordmenn lett snur ryggen til det å ta et endelig og definitivt oppgjør med pedofili, ved at de så lett gir syndsforlatelse 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Minthia skrev (46 minutter siden):

Det er det største tøyset jeg har hørt. Hvilken arkaisk eventyrfortelling er det du lever i? Det er ikke en krigssituasjon hvor han må etterlate familien for å redde landet. Det er 2026 og mannsrollen rommer langt mer enn å sitte foran solbading på hest med sverdet hevet. Han er et uhyre viktig forbilde i Norge, og viser at han står ved familien i tøffe tider. 

Som jeg skrev - situasjonen er alvorlig og det er ikke gitt at han blir konge eller at MM forblir i kongefamilien. Om hun har sviktet ham, og de ikke allerede har hatt et ekte oppgjør om dette på den tiden det skjedde må det skje nå. Da er skilsmisse et reelt alternativ. At han i denne prosessen tar vare på familien er forbilledlig. Selv om det skulle ende med skilsmisse lengre ned i veien. Begge deler går an, å ta vare på de nærmeste og ikke akseptere svik. Samtidig. 

Hehe, ja, landet han er overhode for passer han i hvert fall ikke på. 

Det her er jo hele grunnen til hvorfor monarki er avleggs. Monarki, demokrati og det moderne samfunnet går ikke sammen. Monarki ER arkaisk. 

Jeg lever i den virkelige verden, hvor Monarki ikke har den samme plassen den hadde for 100 år siden. Så min virkelighet er sikkert veldig annerledes enn din virkelighet, heldigvis. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (33 minutter siden):

I høyeste grad. Men dette blir også overdramatisert. Er som en sa, værre med de med formell makt. Mm har ikke det. Men absolutt kritikk verdig at hun har satt seg i en posisjon, hvor hun potensielt har latt seg også utnytte. 

Overdramatisert at den som skal være Norges ansikt utad har hatt utstrakt samvær med en dømt pedofil overgriper? Jaja. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

PR-ekspert forteller at tidspunkt for når ting deles sjelden er tilfeldig (som flere her inne har tenkt og vært inne på flere ganger). Artikkelen har med eksempler som f.eks at MM kom ut med ny helseoppdatering akkurat samme dato som fristen for Epstein-filene gikk ut, og samtidig en fredag. Og at Kronprinsen og MM nå kommer med en ny uttalelse, nok engang falt valget på fredag.

Kronprinsesse Mette-Marit og Epstein: Sammenfallende kunngjøringer vekker oppsikt

Samme dato som fristen for Epstein-filene gikk ut, altså 19. desember, kom kronprinsesse Mette-Marit med en personlig oppdatering om sin egen helse. 

- Kongehusene hører til blant de mest medievante institusjonene i verden. I kommunikasjonsmessig forstand er timing sjelden tilfeldig, selv når den underliggende saken er uunngåelig.

- Vi har sett dette internasjonalt mange ganger: Helseoppdateringer, personlige avsløringer eller institusjonelle uttalelser som kommer på tidspunkter der nyhetsbildet allerede er mettet eller følelsesmessig ladd.

Historisk har mange bedriftsledere også tenkt at det er lurt å legge dårlige nyheter en fredag ettermiddag, når journalistene går ut i helg og på vei til hytta. 

En uttalelse som slippes i et urolig nyhetsøyeblikk, kan bli møtt med større sympati, mindre detaljert granskning eller kortere levetid i overskriftene. Enten det er bevisst eller ikke, er effekten ofte den samme: Offentlighetens oppmerksomhet blir delt. 

Endret av Susanne
Skrivefeil
  • Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
TigerK skrev (6 minutter siden):

Helt enig. Skal ha meg frabedt å bli kalt en hater fordi jeg ikke aksepterer hvor langt ute kongehuset er nå.  

Det er ille nok dette med Epstein, men så har det også vært en festbule med bruk av narkotiske stoffer med fri flyt av folk  i kongefamiliens hus, hvor det svært mulig har skjedd et seksuelt overgrep. 

Jeg vet at HM setter familien først (det har vi alle skjønt), men allikevel klarer jeg ikke helt å fordøye at han stadig påpeker at det er viktig for de å støtte Marius, samtidig som flere kvinner står i sin livs kamp i rettsalen.

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
Sgirl skrev (2 minutter siden):

Synes dette er et vendepunkt for Norges del. Jeg tror faktisk ikke kongelige fra andre land hadde sluppet unna med å appellere til sympati. Det ville blitt en kort prosess. Men jeg tror ikke nordmenn forstår helt implikasjonene denne saken har. Det er en enorm naivitet. Allerede her inne strømmer det på med sympatierklæringer til Haakon. Så lett er det faktisk å få folkeopinionen til å snu. Men realiteten er den at mange nordmenn lett snur ryggen til det å ta et endelig og definitivt oppgjør med pedofili, ved at de så lett gir syndsforlatelse 

Kanskje denne saken vil bidra til å belyse nettopp det. For min del kan det gjerne bli livstid i fengsel for pedofili, og det er ingen overgripere som får et snev av sympati fra meg. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Tillia skrev (4 minutter siden):

Samtidig har nok Haakon mye å vinne på å ikke miste ansiktet helt totalt her. Tross alt ser det bedre ut om han er den store beskytteren enn at han sier noe annet. 

Både han og søstra har valgt sine livspartnere og må vel forsåvidt stå for det - noe annet ville kanskje nesten virke enda dummere! 

Men ja, han snakker jo som at de/ hun er offer for et eller annet - og det blir vel å vri det litt på hodet ..

Jeg opplever virkelig ikke det. Seriøs og skikkelig. Han gjør inntrykk, sterkt å både se og høre. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Sinsiew skrev (Akkurat nå):

Overdramatisert at den som skal være Norges ansikt utad har hatt utstrakt samvær med en dømt pedofil overgriper? Jaja. 

Ja men så antar jeg at ikke alle som taster i forumet her, er så perfekte selv. Som klarer å hoste opp så mye stygge konspurasjons teorier.

Har ikke  sagt at hennes kontakt med han ikke er kritikk verdig. Men har ikke noe behov for karakter drap der. De andre deriomt, som virkelig har utnyttet situasjonen. Det er 10.000 ganger værre og mer skadelig for norge

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig.  Klar tale. Han trenger å ta seg av flokken sin, hun får ikke lov av han akkurat nå å uttale seg. Hun er syk. Folk med bittwlitt empati forstår såpass. 

Du er velkommen til å være uenig. I mine øyne vokste han her. Mye. Han har ryggrad

Flokken er rammet at Marius og Mette er avslørt for ting som er alt annet en greit som dem har gjort. 

Er helt riktig at det skal påvirke dem negativt. 

Når det gjelder Marius burde dem ha hatt mer fokus på å passe på han sist helg da han ruset seg, truet med kniv og utøvet vold mot enn kvinne. Nå er han i sikkerhet, passes på av profesjonelle folk, har tilgang til helsehjelp, og så har den godt voksne mannen faktisk en helt egen pappa som ikke er kronprins. 

Du skriver at Mette er syk. Ja hun har en kronisk sykdom, hvorfor er det e poeng å ta frem det nå. 

Du og jeg vet ikke mer om henne nå. Hvis hun er i så stor krise at det er fare for liv og helse håper jeg at Haakon har sett til at hun får helsehjelp. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet
Stille Ferd skrev (1 minutt siden):

Fordi det finnes ikke noe jævligere en overgrep mot barn. Å forgripe seg på et barn er egna til å ødelegge det totalt. Også voksne kan bli svært syke av seksuelt misbruk og voldtekt. 

Voldtekt blir brukt som våpen i krig og konflikt. 

Fordi det river samfunn fra hverandre. 

Kongehuset var ment å være samlende. Kongehuset står alt for tett på overgrep mot barn, og voldtekter av også voksne. 

MM har gjort seg til talskvinne for overgrepsutsatte. 

Men hun har vært nær venn med en av disse overgriperne. 

Det er helt riktig å bli rasende. Det er lov å prate med følelsene. 

Du skal heller ikke se bort i fra at de som er mest sinte har opplevd overgrep selv. 

Mm har ikke bedrevet overgrep mot barn. 

Men hennes mail og kontakt med han , er det helt innafor at hun får sparken som beskytter for overgreps utsatte barn. En akkurat passe konsekvens.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (21 minutter siden):

Ja men så antar jeg at ikke alle som taster i forumet her, er så perfekte selv. Som klarer å hoste opp så mye stygge konspurasjons teorier.

Har ikke  sagt at hennes kontakt med han ikke er kritikk verdig. Men har ikke noe behov for karakter drap der. De andre deriomt, som virkelig har utnyttet situasjonen. Det er 10.000 ganger værre og mer skadelig for norge

Jeg kan kaste den første steinen jeg altså, for idet jeg fikk vite at en her i bygda hadde begått ikke så veldig fine handlinger ovenfor barn, var det første jeg gjorde å slette han fra alt jeg hadde og ignorere han totalt på gata.. Akkurat som jeg forventer at ethvert anstendig menneske gjør når de finner ut at andre har gjort slike ting.  

Nei, det er nok ingen her som er perfekte, de fleste har nok kjørt for fort en gang, eller tatt en hvit løgn.

Men jeg tviler på at så mange har fortsatt kontakt med en overgriper, eller kuttet bånd for åpning av krisesentre og så litt senere gått ut og beskyttet en overgriper i andre enden. 

Ellers så klarer jeg faktisk å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg klarer både å se at Jagland bør etterforskes OG se at MM er uegnet som samlende symbol for landet Norge. 

Endret av Sinsiew
  • Liker 13
  • Nyttig 12
Skrevet

Jeg klarer ikke å stole på disse folka lenger jeg. De er godt vant med å få styre narrativet tror jeg, og med å bruke pressen til egen vinning. Men nå ser vi det, og forstår mer av hva som foregår. F.eks når de besøkte MBH på sykehuset nå nylig, og stilte seg opp i døra der. Jeg klarer ikke å tro det var tilfeldige bilder. Dette fremstår nesten som "plantet", et ønske om å bli sett, og å høste sympati. Tviler ikke på at sønnen var på sykehuset, men det at de ikke har klart å snike seg inn der usett, den kjøper jeg ikke. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet
Sinsiew skrev (21 minutter siden):

Hehe, ja, landet han er overhode for passer han i hvert fall ikke på. 

Det her er jo hele grunnen til hvorfor monarki er avleggs. Monarki, demokrati og det moderne samfunnet går ikke sammen. Monarki ER arkaisk. 

Jeg lever i den virkelige verden, hvor Monarki ikke har den samme plassen den hadde for 100 år siden. Så min virkelighet er sikkert veldig annerledes enn din virkelighet, heldigvis. 

Vi kan være enige i at monarkiet i seg selv er arkaisk. Og vi kan også være enige i at disse sakene illustrerer det problematiske med en arkaisk institusjon i en moderne verden. Men menneskene i det er virkelige. Kronprinsen kan ikke oppføre seg som en tegneseriefigur bare fordi monarkiet er en institusjon fra en annen historisk tid. Det er feil løsning på et akutt problem. 
Heier på at HM tar valg som hører hjemme i vår tid i denne situasjonen. Om han hadde kastet familien over bord i dag hadde skandalen vært komplett. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Krokenguri skrev (27 minutter siden):

Jeg har ingen mangel på empati. Jeg må innrømme at jeg blir helt uvel av å tenke på hvor jævlig den familien har det akkurat nå. 

Det var helt til Haakon og Ingrid Alexandra uttalte seg. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...