Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jobbermedbarn skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er så utrolig kritikkverdig å lese om disse nachspielene med rus og sex og antagelig kriminelle handlinger på kongelige eiendom! Hvor er de som har ansvaret for sikkerheten? Det er helt umulig å forstå hvordan dette har fått lov til å pågå, det er mange voksne mennesker som ikke har tatt ansvaret sitt her! 

Det virker helt molbo. Kan ikke tenke meg at folk som de dro med seg fra byen var sikkerhetsklarert. Og gikk rett inn i kjelleren der arvingene til tronen lå og sov. Med eneste beskjed fra MBH om at de ikke måtte gå opp i huset. Og vi har pøst ut med penger for denne «sikkerheten». 

• Liker 11
  • Nyttig 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Natttåke skrev (5 minutter siden):

https://www.tv2.no/mening-og-analyse/hva-skjedde-med-sikkerheten-pa-skaugum/18536661/

«Skaugum er en arbeidsplass for veldig mye folk, kompisen min har sovet der en million ganger, men hun måtte ut. Jeg var ikke helt klar for å komme til frokost hos mamma og pappa med henne», het det fra Borg Høiby i vitneboksen.

Kaller han Haakon pappa? Han har da en far i live?

Åh herregud. Den ordbruken burde vært over straks han fylte 22-23 år...

• Liker 9
Skrevet
CeXNS skrev (9 minutter siden):

Jeg skal ta en for laget og erkjenne min naivitet. 

Jeg har jo mange ganger ledd av fortellingen om «Keiserens nye klær». Men må erkjenne at jeg på ingen måte har vært noe bedre enn de som blindt aksepterte Keiseren. 

Jeg synes det er en treffende beskrivelse, inkludert hvordan Keiseren selv ble lurt av skredderen til å gå ut naken. Blind av sin egen forteffelighet. 

Noen skriver at monarki er en anakronisme. Jeg har i grunnen akseptert tanken på at disse menneskene er opphøyet i kraft av blodet som renner gjennom årene deres. Hvor dumt er ikke det egentlig. For å bruke MM sitt begrep; det er flaut. 

Kanskje det er derfor dette engasjerer så veldig; for det er lett å føle seg både dum og lurt. 

Hele premisset for denne historien er jo at man tror at noen mennesker er bedre enn andre. Det er tullete å tenke på i ettertid hvordan Kongehuset krever en form for seremoniell ærbødighet som sementerer inntrykket av at de er opphøyet. Alt rundt dem legger opp til dette. Du skal bøye deg i respekt. Og så raser korthuset sammen i det du skjønner at de ikke er opphøyet. De har ikke en livsførsel som inngir respekt. De har ikke gode verdier og de går ikke av veien for å misbruke posisjonene sine. Det siste er nok det som hele veien har vært det mest provoserende. 

Men nå har endelig teppet falt. Og mynten har droppet for min egen del. 

Jeg har aldri trodd de var bedre. Jeg forstod bare ikke at de var  mye verre.

Jeg tar middelmådighet når som helst framfor dette.

• Liker 17
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Nettrollet skrev (1 minutt siden):

Åh herregud. Den ordbruken burde vært over straks han fylte 22-23 år...

Jeg vet ikke hva du reagerer på. Mamma og pappa kalles vi jo hele livet. (Selv om han er en form for bonusfar. Det sier i alle fall noe om nært forhold.)

Men ikke klar for å komme til frokost kan jeg være enig i da. 

Endret av Natttåke
  • Liker 6
Skrevet

Nå var det veldig mye Marius i denne tråden. Kan dere ikke legge det i riktig tråd? 

• Liker 3
Skrevet
Ellie42 skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/GxQ4y4/kronprinsessen-moette-ghislaine-maxwell-paa-clinton-arrangement-i-new-york-i-2012

Oopsie.

Mette - nå bør du snart slå til. Ellers blir det ikke annet enn forbrente stomper igjen å redde.

Se også bilde 2 i denne saken. MBH sammen med Maxwell.

Slående svar fra Slottet på spørsmål om kontakten med Maxwell.

Det svaret holder ikke. Om man ikke husker selve møtet (forutsatt at det er riktig), må man likevel erkjenne at det fant sted.

• Liker 4
Skrevet
allice skrev (12 minutter siden):

Jeg syntes dere er for harde mot IA nå. Hun er en ung voksen, ja, men hun er fortsatt ung. Mangler livserfaring og har nok følelsene langt utpå huden nå. Familien hennes rives i fillebiter. En mor og bror som har tatt ekstremt dumme valg, en far som ikke har kommet med en offentlig kommentar, en farmor og farfar som står sterkt presset. Det var dumt å agere offentlig, men jeg skjønner henne. Hvilken trygg og stødig familiemedlem som har mer livserfaring kan henne lene seg på nå? Hvem har rom for å omfavne henne og SM nå av nær familie? Som ikke er ansatt for å romme følelsene dine? IA og SM trenger ikke bare noen som er kjøpt og betalt for dem, men og en trygg relasjon som kan gi de en klem å si at stormen går over etterhvert.

Jeg tror vi er mange i denne tråden som ikke har vært i nærheten av å leve så trygt og privilegert som IA, men likevel har klart å bite tennene sammen, rettet opp ryggen, hevet hodet og fullført jobb og studier.

Selv med tomme mager, traumer i bagasjen, smerter i kroppen, ubetalte regninger i skuffen og henvisning til spesialisthelsetjenesten ett halvt år frem i tid. 

Noen av oss måtte bli voksne som barn, og ta vare på både foreldre og søsken. 

IA er ikke et barn. 

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 23
Skrevet (endret)
Thildamor skrev (1 minutt siden):

Nå var det veldig mye Marius i denne tråden. Kan dere ikke legge det i riktig tråd? 

Jo, fokus var vel nachspill hos Mette Marit og sikkerhet på Skaugum som er relevant. Vi kan gå tilbake til det. Du har rett.

Endret av Natttåke
  • Liker 6
Skrevet
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri trodd de var bedre. Jeg forstod bare ikke at de var  mye verre.

Jeg tar middelmådighet når som helst framfor dette.

😂

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har lyst å nyansere litt det jeg skrev tidligere om hva slags grunnlag flere har for å forvente mer av IA, og at hun skulle være smartere enn dette osv. Det kunne leses som kritikk av IA, noe det ikke var ment som. Det var ment som å poengtere at hun er et helt vanlig menneske, som er født med en umenneskelig oppgave. Jeg er redd jeg og hadde kunne «dummet meg ut» i det presset hun står i med det sirkuset familien har satt seg i, men jeg hadde ikke endt opp på VG. Det er det jeg mener med at dette er bare ikke greit, ikke rettferdig mot mennesker å bli født inn i. For til syvende sist er vi bare mennesker, alle sammen. 

• Liker 3
Skrevet
Stille Ferd skrev (2 minutter siden):

Jeg tror vi er mange i denne tråden som ikke har vært i nærheten av å leve så trygt og privilegert som IA, men likevel har klart å bite tennene sammen, rettet opp ryggen, hevet hodet og fullført jobb og studier.

Selv med tomme mager, traumer i bagasjen, smerter i kroppen, ubetalte regninger i skuffen og henvisning til spesialisthelsetjenesten ett halvt år frem i tid. 

IA er ikke et barn. 

Syns ikke vi skal dulle med IA akkurat nå. Hun burde få det moralske kompasset sitt på plass, og slutte og oppføre seg som en tenåring med følelsesutbrudd på internett. Hun er tronarving. Skjerpings.

• Liker 22
  • Nyttig 10
Skrevet
Stille Ferd skrev (3 minutter siden):

IA er ikke et barn. 

Jeg vet sannelig ikke hva som er værst. Tror det er sunnere med motstand enn å vokse opp i kongehuset. Alt til en grense, selvsagt, men skulle heller vokst opp og lært og snu på krona, enn det der. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Stille Ferd skrev (2 minutter siden):

IA er ikke et barn. 

Tenkte noe av det samme som du skriver, angående innlegget til IA, og viktigheten av at hun er klar over sin rolle og sine privilegier. Ja, hun er en ung voksen, hun har fortsatt mye å lære, men jeg vil tro de har rådgivere nok som kan hjelpe til med å forklare hvordan ting kan oppfattes av almuen «utenfra»..

• Liker 8
Skrevet
CeXNS skrev (14 minutter siden):

Jeg skal ta en for laget og erkjenne min naivitet. 

Jeg har jo mange ganger ledd av fortellingen om «Keiserens nye klær». Men må erkjenne at jeg på ingen måte har vært noe bedre enn de som blindt aksepterte Keiseren. 

Jeg synes det er en treffende beskrivelse, inkludert hvordan Keiseren selv ble lurt av skredderen til å gå ut naken. Blind av sin egen forteffelighet. 

Noen skriver at monarki er en anakronisme. Jeg har i grunnen akseptert tanken på at disse menneskene er opphøyet i kraft av blodet som renner gjennom årene deres. Hvor dumt er ikke det egentlig. For å bruke MM sitt begrep; det er flaut. 

Kanskje det er derfor dette engasjerer så veldig; for det er lett å føle seg både dum og lurt. 

Hele premisset for denne historien er jo at man tror at noen mennesker er bedre enn andre. Det er tullete å tenke på i ettertid hvordan Kongehuset krever en form for seremoniell ærbødighet som sementerer inntrykket av at de er opphøyet. Alt rundt dem legger opp til dette. Du skal bøye deg i respekt. Og så raser korthuset sammen i det du skjønner at de ikke er opphøyet. De har ikke en livsførsel som inngir respekt. De har ikke gode verdier og de går ikke av veien for å misbruke posisjonene sine. Det siste er nok det som hele veien har vært det mest provoserende. 

Men nå har endelig teppet falt. Og mynten har droppet for min egen del. 

Ja, vi har helt klart hatt ufortjent høye tanker om kongefamilien. Istedet for at de fremstår som en familie som er et forbilde for oss vanlige dødelige - så opplever vi nå at dette er en familie verre enn de familiene jeg kjenner ti - absolutt ingenting å strekke seg etter og se opp til. . De virker grenseløse rett og slett.. Og nei, jeg lever ikke i en besteborger-familie. Men jeg er stolt av at jeg kommer fra en familie hvor sunn fornuft og bra oppførsel stårt høyt på agendaen i barneoppdragelsen. Moral og empati har alltid stått sterkt i min familie. Dette virker å være fraværendei kongefamilien, dessverre. 

• Liker 17
  • Nyttig 9
Skrevet

Og Ingrid kan velge. Hun kan si neitakk, dette ønsker jeg ikke. Nå som hun er ung har hun ekstra mulighet til å bygge seg et fritt liv  utenfor gullburet. 

• Liker 10
  • Nyttig 8
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (23 minutter siden):

Jeg synes det er så utrolig kritikkverdig å lese om disse nachspielene med rus og sex og antagelig kriminelle handlinger på kongelige eiendom! Hvor er de som har ansvaret for sikkerheten? Det er helt umulig å forstå hvordan dette har fått lov til å pågå, det er mange voksne mennesker som ikke har tatt ansvaret sitt her! 

Tenker det viser systemsvikt på flere plan. Kongehuset har en stor jobb foran seg.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Men nå må det da snart komme en uttalelse fra Slottet snart! Eller er det Støre som må uttale seg på vegne av Kongehuset? Nå har snart det toget kjørt!!

• Liker 7
Skrevet
LilliMilli skrev (4 minutter siden):

Jeg har lyst å nyansere litt det jeg skrev tidligere om hva slags grunnlag flere har for å forvente mer av IA, og at hun skulle være smartere enn dette osv. Det kunne leses som kritikk av IA, noe det ikke var ment som. Det var ment som å poengtere at hun er et helt vanlig menneske, som er født med en umenneskelig oppgave. Jeg er redd jeg og hadde kunne «dummet meg ut» i det presset hun står i med det sirkuset familien har satt seg i, men jeg hadde ikke endt opp på VG. Det er det jeg mener med at dette er bare ikke greit, ikke rettferdig mot mennesker å bli født inn i. For til syvende sist er vi bare mennesker, alle sammen. 

Da må vel dette gjelder for alle unge influensere der ute? Vi kan jo ikke forvente mer av dem, enn av vår kommende dronning?

• Liker 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (9 minutter siden):

Det svaret holder ikke. Om man ikke husker selve møtet (forutsatt at det er riktig), må man likevel erkjenne at det fant sted.

Enig, men jeg tror verken din eller min mening spiller inn. Slottet har effektivt en kommunikasjonsavdeling som ikke kommuniserer. De kan like godt bare sparke hele gjengen og sette gartneren til å svare 'Husker ikke, ingen kommentar, vi har ikke noe å komme med'.

Patetisk.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
edlit skrev (1 time siden):

https://www.nettavisen.no/kjendis/kongehusekspert-om-ingrid-alexandra-utspill-hun-kan-ikke-opptre-som-en-influenser/s/5-95-2866435

En 22-åring er voksen og må tas på alvor. Når IA, som er oppdratt til å bli dronning, ytrer seg, får ordene betydning enten det er tilsiktet eller ikke. Derfor er det rimelig å spørre: Hva er det som faktisk sies?

Innlegget presenteres som et «tankeeksperiment» uten kobling til en konkret sak. Likevel er konteksten så tydelig at det for mange vil fremstå som en kommentar til noe spesifikt. Det skaper en form for strategisk vaghet: Prinsipielle poenger løftes, men det konkrete forblir usagt.

Språket er følelsesdrevet og dramatisk. Eksempelet med å bli beskyldt for drap er ekstremt og reduserer komplekse mediesaker til et svart-hvitt-scenario. Det kan være ment som effektiv retorikk, men fremstår som en karikatur.

Det advares mot insinuasjoner, samtidig som teksten selv opererer gjennom antydninger om skjulte motiver og maktspill, uten å dokumentere noe konkret. Slik inviteres det til sympati snarere enn til reell debatt, og effekten kan bli økt polarisering.

Også i «Året med kongefamilien» ble kritikken fremført i uklare vendinger. Dersom kongehuset ønsker mindre konflikt, krever det vilje til å være tydelig og til å møte de konkrete spørsmålene som stilles.

Er så trist med dem som infantaliserer voksne, hun er en voksen kvinne og bør vurderes som voksen. 

Hun bommet når hun prøvde seg på strategisk kommunikasjon gjennom en kanal som hun kontrollerer. 

• Liker 11
  • Nyttig 10
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...