Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
SVK skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde flere påstander så jeg er ikke sikker på om du er uenig i alle eller kun noen av dem. 

Men for å prøve å svare. IA er voksen, ung voksen. Men man er datter og halvsøster hele livet.  Man er inhabil til å vurdere sin egen familie selv om man er voksen. 

Kan legge til at det er godt mulig at foreldrene har fortalt barna hele livet at pressen er slem og ikke til å stoles på. 

Jeg er enig i at desto eldre man blir desto mer bør en klare å tenke selv og se at foreldrenes historie ikke er troverdig.  Jeg er også enig i at desto yngre barna er desto mer ansvar har foreldrene for å beskytte barna. 

Men jeg tror ikke hun lyver når hun skriver innlegget. Jeg tror hun oppriktig tror at pressen dikter opp forferdelige anklager mot foreldrene og halvbroren.  Jeg tror hun er oppriktig lei seg og sint.  Da lider hun jo selv om hun skulle være naiv. Kronprinsparet bør ikke la datteren lide fordi de synes det er vondt å fortelle sannheten om hva de har gjort.

Jeg vet ikke om dette var svar på det du var uenig i 

Jeg er både uenig og uenig. Jeg kan forstå lojaliteten. Men jeg skjønner ikke hvorfor hun eventuelt ikke oppdaterer seg på situasjonen selv. Det amerikanske justisdepartementet og norsk politi finner okke på ting, liksom. Jeg tenker dessuten at hun og hennes familie er blant de aller siste som skal prøve å kneble pressen.

Når man er dyrket og sett opp til fra alle hold så lenge man kan huske, så får man kanskje et litt spesielt inntrykk av egen brillians. Det gjelder egentlig alle de kongelige og deres kjente barn. Den teksten er bare pinlig.

• Liker 28
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ninaen skrev (9 minutter siden):

Kanskje det ikke var så lurt å sende henne tilbake til andre siden av kloden alene, nesten rett fra sykebesøk hos en svært redusert storebror, og med tidenes krise pågående for både storebror og mor. Hun er bare 22 år. Det er som å se en dysfunksjonell familie gå i oppløsning for åpen scene, og at de yngste da ikke har verktøy til å håndtere det. Storebror må ivaretas. Men hvem ivaretar egentlig de to yngste? 

Ja, akkurat det har eg faktisk tenkt mykje på dei siste dagane.

Ein ting er imidlertid sikkert: det hadde neppe vore nokon god ide å lata MM reisa saman med IA nå og ta med seg heile mediesirkuset tilbake til studieplassen hennar i Australia og lata IA vera terapeuten til mor si med pressa ståande utanfor huset. Samstundes må det vera ufatteleg tungt å vera på den andre sida av jordkloda akkurat nå. Ho treng utan tvil nokon som kan støtta henne der ho er nå.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Junijulia skrev (Akkurat nå):

Hvis hun allerede føler det sånn, kommer årene fremover til å bli veldig tunge. I 2026 burde vi ikke tvinge noen til å leve et slikt liv, alltid i søkelyset. Og dette kommer bare til å bli verre. 

Ja hvis hun allerede nå sliter så vil ikke fremtiden bli lett. Hadde håpet og trodd at kanskje kongeparet hadde spilt en større rolle i hennes forberedelser til fremtidig kronprinsesse- og dronningtilværelse. Håper ikke at det er MM som er "læreren" hennes. 

• Liker 20
  • Nyttig 5
Skrevet
Junijulia skrev (Akkurat nå):

Hvis hun allerede føler det sånn, kommer årene fremover til å bli veldig tunge. I 2026 burde vi ikke tvinge noen til å leve et slikt liv, alltid i søkelyset. Og dette kommer bare til å bli verre. 

Hva mener du er rett for kongelige i 2026? 

• Liker 1
Skrevet
pøbelsara skrev (18 minutter siden):

Er det lurt? Nei. Er det forståelig? ja, definitivt. Det er folk hun er glad i som står i dette. Bra at hun har integritet og kan stå opp for noe(n).

Og det er faktisk ikke slik at vi/mediene/folket har hele historien om disse sakene. Så det har hun faktisk helt rett i.

Og dette mediepresset kan ikke rettferdiggjøres.

Og så må jeg si at alle dere som gjør narr av dette nå - hun er en ung jente på 22 som er glad i familien sin - hva med bittelitt empati? 

Bare slutt!

Er det så vanskelig å forstå at et medlem av kongefamilien må ha rolleforståelse? Man kan ikke agere som privatperson i full offentlighet i saker som handler om institusjonen. Det er selve essensen av problemet her. Skjønner ingen av dem (og heller ikke du) hvor problematisk disse to sakene er. Og nå, med IA sin melding har vi beveget odd sidelengs; fra MBH som ikke er en del sv Kongehuset, via mor, som er inngiftet i kongehuset og nå snakker vi om kommende monark. Du har ikke luksusen av å være privatperson i offentligheten, når hele institusjonen står og vakler. 

Og hvor er empatien hennes? Forståelsen hennes?

• Liker 23
  • Nyttig 18
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (1 minutt siden):

Ein ting er imidlertid sikkert: det hadde neppe vore nokon god ide å lata MM reisa saman med IA nå og ta med seg heile mediesirkuset tilbake til studieplassen hennar i Australia og lata IA vera terapeuten til mor si med pressa ståande utanfor huset. Samstundes må det vera ufatteleg tungt å vera på den andre sida av jordkloda akkurat nå. Ho treng utan tvil nokon som kan støtta henne der ho er nå.

Men, altså, har ikke denne familien et stort og kunnskapsrikt støtteapparat i ryggen da? IA burde kunne reise tilbake til Australia med en psykolog, en lege, en prest, en fysioterapeut, en yogalærer eller hva-som-helst. Hun har vel rådgivere eller en mentor eller noe slikt? Eller ramler tronarvingen alene rundt i verden på måfå?

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (4 minutter siden):

Hytta med bestemor Sonja alene hadde kanskje vært det beste… 

• Liker 19
  • Hjerte 2
Skrevet
Kelia skrev (1 minutt siden):

Sånn helt seriøst.. HVOR er pressefolka til Kongehuset? Har de alle sammen gått ut i sykmelding? Er de på ferie? Hvis sistnevnte, så håper jeg virkelig ikke at de er på en yacht. 

Dette går ikke. At en 22-årings emosjonelle utbrudd er det eneste kommunikasjonen folket har fått fra Kongehuset er rett og slett ikke bra nok. 

Kanskje alle har fått sparken eller slutta. Virker som kongefamilien kjører solo 🫣

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker at IA sitt utbrudd er en konsekvens av at ingen på Slottet har forsøkt skadebegrensing. 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
TigerK skrev (2 minutter siden):

Men, altså, har ikke denne familien et stort og kunnskapsrikt støtteapparat i ryggen da? IA burde kunne reise tilbake til Australia med en psykolog, en lege, en prest, en fysioterapeut, en yogalærer eller hva-som-helst. Hun har vel rådgivere eller en mentor eller noe slikt? Eller ramler tronarvingen alene rundt i verden på måfå?

MM hadde definitivt ikke vært noen god idé nei. Bestemor Sonja er kanskje det mest stabile hun har (ut ifra det vi vet da…). 

• Liker 9
Skrevet
CeXNS skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at IA sitt utbrudd er en konsekvens av at ingen på Slottet har forsøkt skadebegrensing. 

🎯🎯🎯 

Og at hun oppi det nå er tilbake på andre siden av kloden, og muligens har fått enda flere dråper i det berømte glasset. Det er dysfunksjonelt hele greia. Nå må de som faktisk er VOKSNE på jobb!

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (6 minutter siden):

Hun begynner vel ikke før mandag på universitetet, kan like gjerne være hjemme  i skrivende stund. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Sioux skrev (1 time siden):

Ja, det er latterlig, spesielt med tanke på at selve konseptet med en monark bygger på at vedkommende er bedre enn andre, har en gudsgitt rett til å være høyt oppe, og at vi er hans undersåtte. 

Det er ikke følelser som gjør at jeg ønsker monarkiet bestå, heller pragmatisme. En nasjon trenger noe felles å tro på, noen urokkelige verdier, for å være sterk. Dette har historien vist oss om og om igjen så det er blitt bevist mer enn nok. Det er som regel verdier som religion, familie, patriotisme, kongehuset og felles valuta.

I løpet av de siste 20 år har folk blitt fratatt den ene felles verdi etter den andre, kirke ble skilt fra staten, familie og barn mistet sin status, vi ble fratatt fysiske penger, det er sjeldent man får høre nasjonalsangen og på skoler har pride flagg erstattet det norske flagget. Hvis Kongehuset forsvinner nå, har vi virkelig lite igjen å forsvare og stå sammen om som nasjon.

De kongelige skal være over oss. De skal være overhode. Det betyr at de skal handle etter Norges beste. Ha svært høy moral. Gå som veldig gode forbilder. Representere Norge på en svært god måte etc. 

Det gjør ikke kommende dronning og konge. 

Det er ikke noe å forsvare lengre når de færreste har tillit til kongehuset. 

De må nesten ta oppgavene sine på alvor eller frasi seg tittelen hvis de ikke ønsker det. 

Ellers blir det å finansiere et luksusliv for de kongelige uten at de gir noe særlig igjen og ikke oppfyller oppgavene sine. 

• Liker 26
  • Nyttig 4
Skrevet

Kan noen legge ut IA sin tekst her. Hele uten betalingsmur. 

• Liker 1
Skrevet
MorTil2 skrev (Akkurat nå):

Hva mener du er rett for kongelige i 2026? 

Jeg mener i utgangspunktet at kongehuset er en anakronisme, og burde avvikles. Ingen burde arve en stilling. Kong Harald burde bli den siste kongen.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Det krever integritet og karakter , og visse trekk i personligheten for å fylle rollen som inngiftet kongelig. 

Mange har disse egenskapene , eller har godt utgangspunkt for å tilpasse seg et slikt liv, men det har jeg aldri følt at MM har. 

Det er noe med utgangspunktet. Jeg har aldri trodd på at personligheten til et menneske kan endre seg så radikalt. De valga hu tok som ung voksen gjorde hu av en grunn. Personlighet og trekk er ganske stabilt. 

Så ja. Jeg mener det er ubegripelig at hun ble kronprinsesse i utgangspunktet men vi levde i en mer naiv tid.. 

Slik hu fremstår så virker hu å jakte status , og fremstår som nyrik. Lar seg vippe av pinnen av komplimenter fra mektige menn. 

Hva skjedde med prinsesseskole? Det burde hu hatt. Eller hva med common sense om å ikke by så mye på seg selv når man er i den posisjonen hu er i..? 

Hadde hu vært født inn i familie av gamle penger, evt kongelig fra blodet selv så hadde hun garantert hatt et bedre utgangspunkt. 

Min mening

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet

Greit at hun er ung, greit at hun er følelsesmessig engasjert, greit at hun fremstår indignert by proxy. Men- i sin skolering i fremtidig rolle må da noen ha lært henne forskjell på snørr og bart?

Innlegget så usammenhengende og lite logisk oppbygd og treffer dårlig med sin kritikk med mindre det tolkes i hjel, men hjelpes meg- har det virkelig ikke sivet inn at i begrepet demokrati ligger ikke bare retten til å ytre seg, men også vettet til å holde sin munn lukket når man må se saker og tinger fra flere perspektiv?

Tenker ikke på morra- men tenker på den pågående straffesaken mot hennes opphøyde forbilde, den hvit-nesede broren. Her er det mange som er i behov av at noen ser deres perspektiv. Disse som hun skal være HKH for resten av livet. Pressen gjør jobben sin og ivaretar disse sine behov for demokratiske rettigheter i den pågående prosessen. Sammen med øvrige aktører i retten selvfølgelig. 

Dette kan man forvente at en 22-åring forstår, hun hadde sikkert både media&kommunikasjon samt rettslære på skolen hun også!

• Liker 28
  • Nyttig 9
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Grunnloven § 102 (fra 2014) og EMK artikkel 8 sikrer at alle, inkludert kongelige, har rett til respekt for sitt privatliv, familieliv, hjem og kommunikasjon.

Selvfølgelig har de kongelige rett på et privatliv, men de har ikke fritak fra at folk kan være uenige i hvordan de representerer landet vårt.

• Liker 25
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...