Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
fire24 skrev (18 minutter siden):

Jeg føler jeg nettopp har våknet opp til et mareritt når jeg faktisk ser intervjuer og taler der mørket blir eksponert. Vi ville ikke se det. Hvordan kan vi ha vært så blinde?

Hvis man bare ser på NRK, og bare leser VG, Dagbladet og Aftenposten, så er dette sjokkerende. Men hvis man følger litt med på alternative media, så har dette vrt kjent i mange år. (Ikke detaljene, men de store trekkene. George Carlin oppsummerer dette bra:

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (18 timer siden):

Da beklager jeg feilen - trodde selv hun skrev "save us" fra bryllupet. Når det er sagt så var det nok fordi jeg syntes akkurat meldingen hun sendte til Epstein derfra var den absolutt groveste. Og om det stod save us eller ei ville ikke gjort den store forskjellen for mitt vedkommende. Jeg får vondt i magen ved tanken på at noen snakker så stygt om et bryllup og hvordan hun beskriver det som gammeldags og det som verre er. Stakkars Harald og Sonja som skal treffe disse folkene igjen. 

Hun var jo sammen med Marius i New York når hun skrev save us. Det er jo sjukere synes jeg. 

ja, flaut for kongen og dronning at hun beskriver bryllup hos deres slektninger som kjedelig og en gammel film . 

• Liker 9
Skrevet
Ellie42 skrev (1 time siden):

Så fordi det ikke var like skandaløst stort som i 2019, så er det en unnskyldning?

De absolutt aller fleste hadde fått med seg hva Guiffre hadde delt. Det var søksmål i Storbritannia, Andrew satt i klisteret. Det var overalt.

At du mener det må være like stort som i 2019 før en Kronprinsesse av Norge skal finne det for dumt å besøke en pedofil, sier litt om hvordan man graderer Mette Marit på en kurve. Litt barneprostutisjon er ok, liksom. Men i 2019 ble det for mye da. Host.

Ja, og det stemmer jo med MM`egen uttalelse. "Jeg visste ikke omfanget av hans forbrytelser" .... Det fremstår som hun visste om det - men ikke at det var så mange ofre? 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Ja, og det stemmer jo med MM`egen uttalelse. "Jeg visste ikke omfanget av hans forbrytelser" .... Det fremstår som hun visste om det - men ikke at det var så mange ofre? 

Visste ikke om alvorlighetsgraden, er det vel. Men ja, slik jeg tolker det, høres det som hun visste noe, men unnlot å sjekke eller tenkte det ikke var så ille.

• Liker 6
Skrevet
Kvittre skrev (24 minutter siden):

Hun var jo sammen med Marius i New York når hun skrev save us. Det er jo sjukere synes jeg. 

ja, flaut for kongen og dronning at hun beskriver bryllup hos deres slektninger som kjedelig og en gammel film . 

Det viser bare hvor ufattelig lite respekt MM har for sin familie og Norges befolkning. Jeg håper hun mister tittelen fort som fy - jeg grøsser av tanken på at hun kan komme til å representere Norge noen gang igjen.

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Rick skrev (28 minutter siden):

Hvis man bare ser på NRK, og bare leser VG, Dagbladet og Aftenposten, så er dette sjokkerende. Men hvis man følger litt med på alternative media, så har dette vrt kjent i mange år. (Ikke detaljene, men de store trekkene. George Carlin oppsummerer dette bra:

Stand up har vært omtrent eneste godkjente måte å fortelle ting på. Carlin hadde "The American Dream" show i 2005.

20 år senere og det er en håndfull av enkeltpersoner og corpo som eier alt, hver enkelt har mer penger enn mange land, og folk går fortsatt til massemedier for å bli fortalt hvordan verden ser ut og hvem som driver med konspirasjonsteorier.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (På 2.2.2026 den 21.42):

Det må jo telle for noe? Man kan ikke ha en dronning "ingen" vil ha...?

Folk flest har gullfiskhukommelse. Om et års tid er hele saken glemt, og MM er så populær som aldri før. Da kan hun igjen gi intervjuer hvor hun snakker om hvor flink hun var til å gi Marius seksualundervisning. Hvis hun da ikke er blitt for "syk". 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
SVK skrev (7 timer siden):

Eksempler på dulling er formuleringenee til  Erna Solberg: For å komme videre tror jeg det er helt nødvendig at kronprinsessen forteller alt akkurat som det er, slik statsministeren har oppfordret til. 

Videre skriver den tidligere statsministeren at hun har full tiltro til at Kongehuset allerede jobber med dette.

– I Norge har vi en klok kongefamilie, som vi ser opp til og setter pris på. Det er derfor reaksjonene blir sterke når noe avdekkes, som bryter med bildet vi har av dem. Det er fordi vi bryr oss, sier hun videre og legger til:

– Det er fordi vi bryr oss. Min erfaring med det norske folk er også at vi kan tilgi, bare vi får vite hva som har skjedd.

https://www.nrk.no/nyheter/erna-solberg_-_-nodvendig-at-kronprinsessen-forteller-alt-1.17752739

Det  samme gjelder Trygve Slagsvold Vedum. 

Trygve Slagsvold Vedum legger også vekt på medmenneskelighet i saken. Han var tydelig på at Mette Marit fortsatt kan bli dronning, da han nylig stilte til intervju hos NRK.

– Nå er det øyeblikkets storm og alt virvles opp, så får alt roe seg litt ned. Så får vi se på de lange linjene, og i de lange linjene har vårt monarki tjent Norge veldig godt, sa Vedum.

Senterpartiets leder trakk fram kongehusets rolle som en stabiliserende og samlende kraft i det norske demokratiet. Vedum uttalte også til statskanalen at han ikke ser det som sin rolle å dømme Mette-Marit.

– Når det stormer som verst må vi huske at også Mette-Marit er et menneske.

https://www.nettavisen.no/kjendis/mette-marit-far-sterk-kritikk-etter-epstein-kontakt-men-ogsa-stotte/s/5-95-2859401

Jeg har ikke noe problem med å skjønne at Mette Marit er menneske. Men det betyr ikke at det er frivillig for henne å svare og det betyr ikke at monarkiet kan fortsette uavhengig av hvordan kongefamilien oppfører seg.  Det er Mette Marit som selv satte seg i denne situasjonen med Epstein og det er hun og kongefamilien som drar konsekvensene ut i tid ved å lyve for å prøve å slippe ansvar for hva de har gjort.  De kunne lagt kortene på bordet med en gang og blitt ferdig med dette for lenge siden. 

Samtlige kjeltringer er mennesker. Desto verre forbrytelser man har gjort desto verre er det å bli tatt. Men det betyr ikke at man skal skjermes fra  å få konsekvenser for hva man har gjort.  Mette Marit er ikke noe mer menneske enn andre. Som kronprinsesse så får hun mer oppmerksomhet i pressen enn andre. Men det var kronprinsessetittelen hun valgte å utnytte for å tjene økonomisk på å hvitvaske Epstein.  

Det er faktisk ganske provoserende at «hen er faktisk et menneske»-kortet til stadighet blir dratt frem når maktpersoner blir forsøkt holdt ansvarlig for noe. Hele «sakskomplekset» blir snudd på hodet. Tok de selv hensyn til at ofrene bare var mennesker? Som tross alt ikke hadde noe valg. Mette forventer at vi skal gi henne den omtanke og omsorg og ta hensyn til henne, uten selv å ha utøvd samme hensyn ovenfor alle av Epsteins offer.

Vi skal selvfølgelig ha (og det tror jeg tross alt de aller fleste har) forståelse for at det er fryktelig krevende situasjon å være i. Men - det er en konsekvens av en feilvurdering (som er det nye begrepet for alt fra utroskap til korrupsjon, menneskehandel, vold og overgrep) som hun har gjort helt selv. Muligens også handling hun har gjort på tross av råd hun har fått. 

De aller fleste av oss klarer å unngå slike feilvurderinger. Ikke fordi vi ikke kunne tenke oss to uker på en luksus-yacht betalt av en milliardær, men fordi vi vet at det kommer med konsekvenser som vi vurderer ikke er verdt risikoen. Det er en grunn til at fyllekjøring straffes med helt sinnsykt høye bøter - fordi det skal være avskrekkende. Man skal tenke seg om både en og to ganger, om man virkelig har råd til å betale bot på halvannen ganger brutto månedsinntekt. Det er en ganske brutal konsekvens av en «liten feilvurdering». 

Hvis Mette og/eller Marius nå slipper unna konsekvenser fordi de er syk/lei seg/stresset/føler seg trakassert/ikke mente det sånn osv. så er det en måte å signalisere til alle andre maktmennesker at det er ikke noen ordentlige konsekvenser, og risikoen med å begi seg ut i gråsonene mellom riktig og galt er minimal. Man må bare gjemme seg, ikke svare på spørsmål, kanskje gråte litt, og vipps så har det ordnet seg. Det er mange som har prøvd seg på denne taktikken, alt fra de med pendlerbolig de ikke skulle hatt, og de med suspekte mastergrader til de som bare var litt sosialt klønete (tenk #metoo). Sjeldent det funker i lengden. 

Faktisk litt fornøyelig å se at Solberg er ute å kommer med formaninger. Hun som virkelig brukte dette kortet for alt det var verdt, med saken om Sindres aksjekjøp. Hold kjeft, gråt litt, flytt ansvaret, tåkelegg litt og nekt å ta ansvar. Smil og vink som om ingenting har skjedd. Men det kom en kostnad til slutt allikevel. og det vil det gjøre for Mette også. 

Kanskje hun tenker at hun kan vinne slaget med denne taktikken, men hun vil aldri vinne krigen!

• Liker 17
  • Nyttig 18
Skrevet
Kelia skrev (1 time siden):

Det viser bare hvor ufattelig lite respekt MM har for sin familie og Norges befolkning. Jeg håper hun mister tittelen fort som fy - jeg grøsser av tanken på at hun kan komme til å representere Norge noen gang igjen.

Tror vi kan slappe av med det. Hun kan aldri representere Norge igjen. Hvem i all verden skulle ha tillit og respekt for henne?

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (12 minutter siden):

Kanskje hun tenker at hun kan vinne slaget med denne taktikken, men hun vil aldri vinne krigen!

Jeg tenker det om hele kongefamilien. Hvis de har tenkt å tie i hjel dette og fortsette som før, så kan de nok det for sin egen del.  Men hva vinner de egentlig? Folk vet. Hvis de heller vil stå ved MMs side ubetinget enn å si at «Vi er ikke sånn», så blir det til at folk tenker at de er sånn de også eller at de synes det er uproblematisk å være sånn. 

De kan ikke få pose og sekk. Jeg tror kanskje de velger konfliktvegring når det gjelder svigerdatter og kone, foran renommé. Da må de leve med at renommeet ryker, og konsekvensene av det.

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Stillingsutlysning:

"Vi tilbyr.....Mange millionar menneske som veit kva du burde gjera.

Søkjarar vil bli vurderte på bakgrunn av: eigen biografi, relasjonar, familie, utsjånad og framtidige tolkingar av fortid. Det kan bli lagt vekt på e-postar, eksar, vener, barn, feil, rykte og tabloidoverskrifter."

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/ExwG4A/stilling-ledig-kronprinsesse-med-utsikt-til-dronning

Høyst leseverdig.

• Liker 5
  • Hjerte 5
Skrevet
Kvinne31 skrev (1 minutt siden):

Det er vel en enkel løsning på dette om det er så ille å være kongelig: avvikle monarkiet. Bare å si ifra seg alle privilegium som følger med, og leve som vanlige mennesker 😃

Fryktelig lett å glemme at verden kommer til å gå videre selv om Norge ikke har en kronprinsesse.

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Kvinne31 skrev (3 minutter siden):

Det er vel en enkel løsning på dette om det er så ille å være kongelig: avvikle monarkiet. Bare å si ifra seg alle privilegium som følger med, og leve som vanlige mennesker 😃

Sier meg enig med deg. Akkurat nå kjennes det som de hadde gjort folket en tjeneste ved å velge den løsningen! 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Susanne skrev (25 minutter siden):

Fra NRK: IA med uttalelse på lukket Instagram

Ingrid Alexandra på lukket Instagram-konto: «Når er det nok» – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

"..... Jeg valgte å legge den ut her. Fordi jeg blir helt gæren. Når er det nok"

Nå er det ikke akkurat mulig å "ta et kraftig oppgjør med pressen" på en lukket instagramkonto med 800 følgere slik NRK skriver og viser til et fragmentert innhold, men IA skal ha for å vise bein i nesa.

Jeg håper hun en dag gjør som sine kusiner, uttrykker seg om det som engasjerer henne på tross av å være tronarving. På denne måten kan vi bli bedre kjent med den som skal bære monarkiet videre i fremtiden, gjennom å delta i (misliker dette uttrykket ->) moderne kommunikasjon.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvinne31 skrev (Akkurat nå):

Nå bekrefter jo ihvertfall IA at hun heller ikke forstår alvoret hennes mor og bror står i, og at hun synes at det er bagateller. Godt å vite! Jeg har vært usikker på hvordan hun stiller seg til alle disse tingene, og har lurt på om jeg ønsker at HUN blir fremtidig dronning, men da kan jeg med hånden på hjertet si at jeg er 100% for at monarkiet må avsluttes etter kong Harald. 

Etter å ha lest det platte innlegget gjenfortalt tenker jeg stillhet faktisk ER bedre for deres del. 

• Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...