Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
FORFAR skrev (2 minutter siden):

Heldigvis har vi ikke kroning lenger. 

Nei, men dersom hun fortsetter som kronprinsesse og kommende dronning så vil Norge fortsette å hedre henne ved å flagge på fødselsdagene hennes, barnetogene vil juble, synge og veive med norske flagg mot henne på slottsbalkongen 17. mai, og hun vil mest sannsynlig fortsette som øverste beskytter for flere norske organisasjoner ... +++

Alt blir bare så feil, så feil. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når Stortinget  skal sette ned en granskningskommisjon for norske bindinger til Epstein så må også Stortinget tørre å stille krav om at kongehuset legger alle kortene på bordet.  Det er selvmotsigende å ha en granskning av bindinger til Epstein om man skal beskytte de med relasjon til Epstein fra å komme i dårlig lys. 

Det er ikke frivillig å svare Stortinget, det er et krav. Stortinget kan også i motsetning til pressen stille makt bak kravene. . Stortinget er de som finansierer kongehuset og som kan legge ned kongehuset. 

Med tanke på hvor mye kongefamilien og alle andre som er involvert i Epstein-saken har løyet, holdt tilbake opplysninger og nektet å svare så bør taushetsplikten til ansatte i hoffet og livvakttjenesten fjernes for opplysninger de gir til granskningskommisjon. 

Stortinget har fjernet taushetsplikten i tidligere granskningskommisjoner så det er fullt mulig å få til. 

Politikerne må slutte å dulle med kongefamilien når det gjelder noe så alvorlig som dette.

Eksempler på dulling er formuleringenee til  Erna Solberg: For å komme videre tror jeg det er helt nødvendig at kronprinsessen forteller alt akkurat som det er, slik statsministeren har oppfordret til. 

Videre skriver den tidligere statsministeren at hun har full tiltro til at Kongehuset allerede jobber med dette.

– I Norge har vi en klok kongefamilie, som vi ser opp til og setter pris på. Det er derfor reaksjonene blir sterke når noe avdekkes, som bryter med bildet vi har av dem. Det er fordi vi bryr oss, sier hun videre og legger til:

– Det er fordi vi bryr oss. Min erfaring med det norske folk er også at vi kan tilgi, bare vi får vite hva som har skjedd.

https://www.nrk.no/nyheter/erna-solberg_-_-nodvendig-at-kronprinsessen-forteller-alt-1.17752739

Det  samme gjelder Trygve Slagsvold Vedum. 

Trygve Slagsvold Vedum legger også vekt på medmenneskelighet i saken. Han var tydelig på at Mette Marit fortsatt kan bli dronning, da han nylig stilte til intervju hos NRK.

– Nå er det øyeblikkets storm og alt virvles opp, så får alt roe seg litt ned. Så får vi se på de lange linjene, og i de lange linjene har vårt monarki tjent Norge veldig godt, sa Vedum.

Senterpartiets leder trakk fram kongehusets rolle som en stabiliserende og samlende kraft i det norske demokratiet. Vedum uttalte også til statskanalen at han ikke ser det som sin rolle å dømme Mette-Marit.

– Når det stormer som verst må vi huske at også Mette-Marit er et menneske.

https://www.nettavisen.no/kjendis/mette-marit-far-sterk-kritikk-etter-epstein-kontakt-men-ogsa-stotte/s/5-95-2859401

Jeg har ikke noe problem med å skjønne at Mette Marit er menneske. Men det betyr ikke at det er frivillig for henne å svare og det betyr ikke at monarkiet kan fortsette uavhengig av hvordan kongefamilien oppfører seg.  Det er Mette Marit som selv satte seg i denne situasjonen med Epstein og det er hun og kongefamilien som drar konsekvensene ut i tid ved å lyve for å prøve å slippe ansvar for hva de har gjort.  De kunne lagt kortene på bordet med en gang og blitt ferdig med dette for lenge siden. 

Samtlige kjeltringer er mennesker. Desto verre forbrytelser man har gjort desto verre er det å bli tatt. Men det betyr ikke at man skal skjermes fra  å få konsekvenser for hva man har gjort.  Mette Marit er ikke noe mer menneske enn andre. Som kronprinsesse så får hun mer oppmerksomhet i pressen enn andre. Men det var kronprinsessetittelen hun valgte å utnytte for å tjene økonomisk på å hvitvaske Epstein.  

Endret av SVK
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet (endret)
Aricia skrev (38 minutter siden):

Svein Erik Tuastad , førsteamanuensis i statsvitenskap ved Universitetet i Stavanger, har skrevet en fin kronikk om Epstein-dokumentene og folkedomstolen som jeg har lyst til å dele: https://www.forskersonen.no/kronikk-meninger-norge/epstein-filene-jagland-og-mette-marit-i-folkedomstolen/2612581

Er det så åpenbart at Mette-Marit "burde visst"? Tuastad påpeker at forholdene som kom fram i 2018-2019 var av et "enormt omfang", men at dommen fra 2008 var mindre alvorlig enn det som ble avdekket senere, dvs flere år etter at MM hadde avsluttet kontakten med Epstein (men feks fremtredende samfunnstopper som Børge Brende, Thorbjørn Jagland, Terje Rød-Larsen og Mona Juul hadde opprettholdt den).

Slike nyanser forsvinner helt i SoMe-debatten om denne saken, sier Tuastad, og uttrykker bekymring for at grunnleggende prinsipper i rettsstaten slik undermineres.

Tuastad peker videre på det presseetisk problematiske ved å publisere private eposter uten at de impliserte gis mulighet til samtidig imøtegåelse. I stedet tolkes alle løsrevne eposter uten kontekst (og kan jeg legge til for egen regning: Ofte i baklengs rekkefølge, der man lager en egen logikk mellom dem uten å se på klokkeslettene for når de ble sendt, og hva som er svar på hva).

Tuastad maner til slutt med å vente med å felle skråsikre dommer i folkedomstolen til vi har hele bildet og vet mer. Jeg sier meg enig i det.

Kan ikkje seia meg grunnleggande ueinig i dette, MEN MM er jo blitt gitt høve til umiddelbar korrigering; ho er til og med blitt oppfordra til det - ikkje bare av «folkedomstolen» og pressa, men av sjølvaste statsministeren. Mange vonbrotne rojalistar har venta på (og nokre regelrett lengta etter) hennar versjon i fleire dagar allereie. 

Endret av Vonbrotenrojalist
rettskrivingsfeil
  • Liker 8
Skrevet
Aricia skrev (22 minutter siden):

Svein Erik Tuastad , førsteamanuensis i statsvitenskap ved Universitetet i Stavanger, har skrevet en fin kronikk om Epstein-dokumentene og folkedomstolen som jeg har lyst til å dele: https://www.forskersonen.no/kronikk-meninger-norge/epstein-filene-jagland-og-mette-marit-i-folkedomstolen/2612581

Er det så åpenbart at Mette-Marit "burde visst"? Tuastad påpeker at forholdene som kom fram i 2018-2019 var av et "enormt omfang", men at dommen fra 2008 var mindre alvorlig enn det som ble avdekket senere, dvs flere år etter at MM hadde avsluttet kontakten med Epstein (men feks fremtredende samfunnstopper som Børge Brende, Thorbjørn Jagland, Terje Rød-Larsen og Mona Juul hadde opprettholdt den).

Slike nyanser forsvinner helt i SoMe-debatten om denne saken, sier Tuastad, og uttrykker bekymring for at grunnleggende prinsipper i rettsstaten slik undermineres.

Tuastad peker videre på det presseetisk problematiske ved å publisere private eposter uten at de impliserte gis mulighet til samtidig imøtegåelse. I stedet tolkes alle løsrevne eposter uten kontekst (og kan jeg legge til for egen regning: Ofte i baklengs rekkefølge, der man lager en egen logikk mellom dem uten å se på klokkeslettene for når de ble sendt, og hva som er svar på hva).

Tuastad maner til slutt med å vente med å felle skråsikre dommer i folkedomstolen til vi har hele bildet og vet mer. Jeg sier meg enig i det.

Godt oppsummert, og helt enig. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (Akkurat nå):

Kan ikkje seia meg grunnleggande ueinig i dette, MEN MM er jo blitt gitt høve til umiddelbar korrigering; ho er til og med blitt oppfordra til det - ikkje bare av «folkefomstolen» og pressa, men av sjølvaste statsministeren. Mange vonbrotne rojalistar har venta på (og nokre regelrett lengta etter) hennar versjon i fleire dagar allereie. 

Sannheten behøver ikke å pønskes ut. Dersom det tar uker eller måneder å bestemme seg for hva som skal sies, så er det åpenbart ikke sannheten som presenteres.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (Akkurat nå):

Kan ikkje seia meg grunnleggande ueinig i dette, MEN MM er jo blitt gitt høve til umiddelbar korrigering; ho er til og med blitt oppfordra til det - ikkje bare av «folkefomstolen» og pressa, men av sjølvaste statsministeren. Mange vonbrotne rojalistar har venta på (og nokre regelrett lengta etter) hennar versjon i fleire dagar allereie. 

Hun er ikke det ved selve publiseringen, nei.

Det er den som står for publiseringen som kan og skal gi mulighet til samtidig imøtegåelse - FØR publisering. At statsministeren har gått ut og avkrevd Mette-Marit og Jagland forklaringer er faktisk også noe Tuastad kritiserer. https://www.forskersonen.no/kronikk-meninger-norge/epstein-filene-jagland-og-mette-marit-i-folkedomstolen/2612581

Sitat

Jamvel Støre vert riven med og begynner å blande seg inn i korleis kongefamilien og Mette-Marit skal oppføre seg. Det er kongen som utpeikar statsministeren ved å gje råd om kven som skal bli statsminister. Difor bør ikkje Støre opptre uvørdent i rolla si.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Annus horribilis skrev (1 time siden):

Du drømmer.
Om du ikke har fått med deg det. Så har det norske kongehuset i alle år etter kong Olav vært preget av dialog og prate sammen. Lite handling. Der skiller det seg vesentlig fra feks det britiske kongehuset. 
Selv med svigerdatter fra helv… som pleide kontakt med en av historiens verste sexforbrytere må du bare forberede deg en gang for alle å se Mette bli kronet som dronning med pomp og prakt i Nidarosdomen.  

Hva er vel en drøm, om den ikke er litt usannsynlig? 

• Liker 3
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Det er den som står for publiseringen som kan og skal gi mulighet til samtidig imøtegåelse - FØR publisering. At statsministeren har gått ut og avkrevd Mette-Marit og Jagland forklaringer er faktisk også noe Tuastad kritiserer. https://www.forskersonen.no/kronikk-meninger-norge/epstein-filene-jagland-og-mette-marit-i-folkedomstolen/2612581

Jeg skjønner at et fåtall mennesker syntes det er hardt at MM nå får konsekvenser for hodeløse valg, men når selv en ekstremt lavmålt Støre går ut og mener de må forklare seg, så blir det litt dumt å si at det er 'folkedomstol'.

Epstein var dømt, det er ikke folkedomstol. Det handler om moral, rolleforståelse og korrupsjon.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Vonbrotenrojalist skrev (9 minutter siden):

Kan ikkje seia meg grunnleggande ueinig i dette, MEN MM er jo blitt gitt høve til umiddelbar korrigering; ho er til og med blitt oppfordra til det - ikkje bare av «folkedomstolen» og pressa, men av sjølvaste statsministeren. Mange vonbrotne rojalistar har venta på (og nokre regelrett lengta etter) hennar versjon i fleire dagar allereie. 

Kanskje omstendighetene hadde vært annerledes om ikke rettssaken pågikk samtidig. Jeg tar høyde for at MM muligens har "nok" med det for øyeblikket. Samtidig skulle jeg gjerne sett at Kongehuset var mer på ballen, omså HM på vegne av kronprinsessen. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Aricia skrev (20 minutter siden):

Sant nok, men det blir i så fall ei sak mellom dei amerikanske styremaktene som har publisert dette, og kongehuset. Me vil vel strengt teke aldri få vita om dei er blitt advart på førehand, men MM har i alle fall sjølv visst om e-postkorrespondansen ho har hatt og har kunna førebu eit utfyllande svar i lengre tid.

For øvrig vil eg minna om at me i realiteten har eit parlamentarisk monarki, sjølv om det ikkje ser slik ut på papiret. Parlamentarismen blei innført i Noreg (1884) etter at grunnlova blei skriven (1814).

Endret av Vonbrotenrojalist
rettskrivingsfeil
  • Liker 2
Skrevet

Skal lete frem popcornet den dagen Mette skal gi en kreativ forklaring på "Googled u. Agree didn’t look too good :)"

• Liker 6
  • Nyttig 9
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

La oss si hun ikke visste. Men da har virkelig ikke de ansatte i kongehuset gjort jobben sin, for DE skal vite. Det er strenge sikkerhetstiltak rundt de kongelige. Så da har Mette i tilfelle brutt reglementet gjennom å menge seg med folk som kronprinsesse, men kjørt sitt eget, personlige løp. Med resultatet at det norske kongehusets renommé er blitt redusert til en spøk. 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Noen som får tak i om Haakon har møtt Epstein? Han nevnes i filene, men MM skriver noe ala "I want you to meet my husband Haakon" eller noe sånt. Evt kan det ikke vært så mange ganger som hun selv møtte ham, selvsagt. Synes det snakkes om te og frokost ofte.

Endret av -Pusheen-
  • Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Noen som får tak i om Haakon har møtt Epstein? Han nevnes i filene, men MM skriver noe ala "I want you to meet my husband Haakon" eller noe sånt. Evt kan det ikke vært så mange ganger som hun selv møtte ham, selvsagt. Synes det snakkes om te og frokost ofte.

De har vel møttes på St. Barts.

Det var jo det slottet sa var 'tilfeldig', men nå vet vi jo at MM har avtalt også dette møtet. Enda en løgn vi blir servert.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Noen som får tak i om Haakon har møtt Epstein? Han nevnes i filene, men MM skriver noe ala "I want you to meet my husband Haakon" eller noe sånt. 

Jeg har prøvd å søke i filene, men finner ikke noe om det. Har da søkt både på "Haakon", men også "Hakkon" og "Hakoon" siden det er flere skrivemåter som florerer i filene.

• Nyttig 1
Skrevet

For meg er det bildet som ble sluppet fra sofaen med den bikinikledde jenta veldig forstyrrende. Satt sammen med mailene og måten det skrives der (i tillegg til mailene mellom denne Boris og Epstein som omtaler MM). Jeg klarer ikke å se at hun ikke visste i en alvorlighetsgrad som burde gjort at hun kuttet kontakten før. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Skrevet
Ellie42 skrev (Akkurat nå):

Det var jo det slottet sa var 'tilfeldig', men nå vet vi jo at MM har avtalt også dette møtet. Enda en løgn vi blir servert.

Ja, herregud så flaut å bli tatt for å lyve om det og 😂 Kan ikke annet enn å le. 

• Liker 7
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Ifølge Slottet har HM hilst på Epstein en gang ved tilfeldighet, men hvem tror vel på hva Slottet sier...

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Ellie42 skrev (2 minutter siden):

Om det er snakk om noe mer enn et tilfeldig møte, vil det garantert komme frem på en eller annen måte.

Kelia skrev (2 minutter siden):

Jeg har prøvd å søke i filene, men finner ikke noe om det. Har da søkt både på "Haakon", men også "Hakkon" og "Hakoon" siden det er flere skrivemåter som florerer i filene.

Ja, jeg har også prøvd. 

K_mb skrev (Akkurat nå):

Ifølge Slottet har HM hilst på Epstein en gang ved tilfeldighet, men hvem tror vel på hva Slottet sier...

At this point må de legge kortene på bordet, det er mange spekulasjoner og ville teorier. Tenk om de kunne vært åpne, da hadde de sluppet det...

• Liker 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Om det er snakk om noe mer enn et tilfeldig møte, vil det garantert komme frem på en eller annen måte.

Ja, jeg har også prøvd. 

At this point må de legge kortene på bordet, det er mange spekulasjoner og ville teorier. Tenk om de kunne vært åpne, da hadde de sluppet det...

Ja åpenhet og ÆRLIGHET er alfa omega. De har ikke vært noen av delene.

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...