Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tror det er viktig at vi ikke reduserer MM til ei naiv kvinne som har blitt lurt. Det er en metode for å frata ansvar som kan være effektiv, men den har også liten reell effekt. MM var ei voksen trebarnsmor og gift på denne tiden, hun hadde vært kronprinsesse lenge, og fremstår for meg ikke som noen naiv kvinne.

Et barn kan ikke ta ansvar for alt siden det ennå har mye å lære, og selv voksne kan gjøre feil, men dette har vært flere gjentakende feil over tid. Fra et menneske med rådgivere, ressurser og som fortsatte kontakt med en overgriper hun har googla og har funnet ut at det ikke ser bra ut.

Likevel fortsetter hun, utleverer seg selv og familien og søker denne mannen gjennom flere år. Dette er alvorlig og det er aktive valg.

Endret av Natttåke
skrivefeil
  • Liker 24
  • Nyttig 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nattogdag skrev (12 minutter siden):

Ja, MM har vært naiv. Hun har vært smigret og nærmest forført av denne kyniske, kalde, beregnende manipulatoren, og til alle i hylekoret her på KG: hvem ville ikke mistet hodet under slike omstendigheter? Hun skal vel ikke unnskyldes, men en viss form for forståelse bør hun få. Epstein var sjarmerende og visste nøyaktig hvordan han skulle manipulere alle som kom i hans vei. Og han visste at jo flere «trofeer» han kunne vise frem, jo større troverdighet ville han få. Han ga vel blanke i MM, men det å kunne vise til å ha kontakt med kronprinsessen i Norge, på samme linje som en engelsk prins, ex-presidenter, høytstående politikere osv ga ham større legitimitet. I stedet for å sable ned en høyst ubetenksom kronprinsesse som står i sitt livs mareritt bør alle lese seg opp på Rød Larsen, Mona Juul, Jagland, Brende osv, for her snakker vi om folk som virkelig burde visst bedre, og som faktisk visste, men ga faen for egen vinnings skyld

Hun har og har hatt et kobbel av rådgivere og folk som vurderer både sikkerhet og hva hun bør og ikke bør si og gjøre. Hun er ikke som andre «vanlige» naive førtiåringer som har blitt forført. Hun har fått råd og valgt å gjøre som hun vil uansett. Ingenting kan eller bør unnskyldes. Og for ordens skyld, jeg har alltid vært for monarkiet. Jeg har tenkt at det er stabiliserende og tjener Norge vel. Jeg er ikke så sikker lenger. 

• Liker 24
  • Nyttig 5
Skrevet
Andrea59 skrev (25 minutter siden):

Alle disse som mottar gaver og lån av hus osv - både MM og de andre (Jagland, Juul/Rød-Larsen) - jeg skjønner at vanlige folk kn la seg friste til å motta luksus gratis (eller, de betaler jo dyrt nå :D ) - men alle disse kunne vel uansett skaffet seg det de ville av egne midler? Skjønner det ikke. Og rart det ikke er flaut, burde jo vært litt stolthet i å vise at man selv har råd? 

"Mye vil ha mer", er det vel noe som heter.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg vil også bare nevne at ekskona til Bill Gates ble med sin daværende mann til Epstein kun én gang for å se hvem det var mannen hang så mye med. Hun har sagt i intervju at hun merket med en gang hun kom inn døra at Epstein var en avskyelig mann. Hun beskrev han som ondskapen  selv. Og hun syntes synd på alle jentene som har vært utsatt for han. Gates nektet å avslutte kontakten med Epstein så hun valgte å skille seg. Så det kan bare ikke ha vært umulig å fange opp hvilken ond mann dette var. 
Utdrag av intervjuet. 

Endret av frizzbee
  • Liker 25
  • Nyttig 10
Skrevet
Sinsiew skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke overrasket. Når man ser på arbeidet alt i alt, er kongelige i Norge langt unna å ha en vanlig fulltidsjobb. I perioder er det en del reiser ja, men de har lange perioder uten særlig mange oppdrag. 

Og så er det ikke til å feie under teppe at oppdragene sjeldent er veldig belastende arbeid. De blir fraktet til og fra, og oppdragene er gjerne middager og kirkebesøk. Med tid til private opplevelser mens de er der de er. En middag i Frankrike kan fint supplementeres med en privat tur på båt mellom slags. 

Jeg er heller ikke en av de som har syntes at MM fremstår som sympatisk og varm.

Kronprinsen har jeg er sansen for, samtidig syns jeg også at han har tapt seg mye mot sin far som alltid har vært mer åpen med folket. 

Hehe, ja det har jeg også tenkt på - det med deres arbeidsbelastning. De holder en middag for noen = de forbereder seg nok litt på hvem det er, hva man kan snakke om - dvs får sikkert info fra hoffet, de bestemmer hva de skal ha på seg, spiser en god middag. De gjør jo intet av det andre folk gjør når man holder en middag :) - og reiser, ja - på første klasse og med privatsjåfører hit og dit. Jo, de bruker tiden det tar, meen. Og MM har jo i tilsvarende settinger moret seg med å sende mailer og chatte innimellom selv i bryllup og booring fester/oppdrag.

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Mm har jo også skrevet ttil

Andrea59 skrev (2 minutter siden):

Hehe, ja det har jeg også tenkt på - det med deres arbeidsbelastning. De holder en middag for noen = de forbereder seg nok litt på hvem det er, hva man kan snakke om - dvs får sikkert info fra hoffet, de bestemmer hva de skal ha på seg, spiser en god middag. De gjør jo intet av det andre folk gjør når man holder en middag :) - og reiser, ja - på første klasse og med privatsjåfører hit og dit. Jo, de bruker tiden det tar, meen. Og MM har jo i tilsvarende settinger moret seg med å sende mailer og chatte innimellom selv i bryllup og booring fester/oppdrag.

Nettopp. Dersom vi ser på rollene som vår jobb til dem, så  er det bekymringsverdig med en kronprinsesse som åpenbart kjeder seg og dermed ikke trives i rollen sin.

• Liker 11
Skrevet (endret)
Natttåke skrev (1 time siden):

Jeg tror det er viktig at vi ikke reduserer MM til ei naiv kvinne som har blitt lurt. Det er en metode for å frata ansvar som kan være effektiv, men den har også liten reell effekt. MM var ei voksen trebarnsmor og gift på denne tiden, hun hadde vært kronprinsesse lenge, og fremstår for meg ikke som noen naiv kvinne.

Et barn kan ikke ta ansvar for alt siden det ennå har mye å lære, og selv voksne kan gjøre feil, men dette har vært flere gjentakende feil over tid. Fra et menneske med rådgivere, ressurser og som fortsette kontakt med en overgriper hun har googla og har funnet ut at det ikke ser bra ut.

Likevel fortsetter hun, utleverer seg selv og familien og søker denne mannen gjennom flere år. Dette er alvorlig og det er aktive valg.

Enig.

I tillegg det ikke noe som taler for at hun vil få bedre dømmekraft i fremtiden. Hun er over 50 år, har vært i kongefamilien i over 25 år, de dårlige valgene har pågått over lang tid og  hun har valgt å ikke lytte til rådgiverne sine. Valgene hun tok er også så åpenbart gale at hun ikke burde trengt rådgivere til å forstå at det hun gjorde er uakseptabelt. 

Hun nekter også å gi en sann forklaring og å ta ansvaret for det hun har gjort. 

Det at man blir avslørt betyr ikke at man får bedre dømmekraft. Spesielt ikke når man hverken tar ansvar eller får konsekvenser for det man gjorde. 

Endret av SVK
  • Liker 24
  • Nyttig 6
Skrevet
SVK skrev (Akkurat nå):

Enig. I tillegg det vel ikke noe som taler for at hun vil få bedre dømmekraft i fremtiden. Hun er over 50 år, har vært i kongefamilien i over 25 år, de dårlige valgene har pågått over lang tid, hun har valgt å ikke lytte til rådgiverne sine, hun nekter også å gi en sann forklaring og å ta ansvaret for det hun har gjort. 

Det at man blir avslørt betyr ikke at man får bedre dømmekraft. Spesielt ikke når man hverken tar ansvar eller får konsekvenser for det man gjorde. 

Helt sant!

Nå trenger vi både forklaring og etterpå at hun tar konsekvensene av sin handling. Og om ikke hun kronprinsen. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Kelia skrev (5 minutter siden):

https://www.dagbladet.no/kjendis/skjermes-fra-kommentarfeltet/84185556

Nei, uff. Klart det er grusomt å få høre folkets meninger om at man har lagt seg langflat etter en dømt pedofil :( Stakkars!

https://www.kongehuset.no/taler-og-budskap/kong-harald-v/nyttarstalen-2014

Som Harald selv sier;

Sitat

Et annet aspekt ved det å bruke ord, handler om ytringsfriheten. Vi har – og skal ha – god takhøyde for ytringer i Norge. Jeg er glad for at vi holder denne fanen høyt, selv når det kan føles urimelig. Dette må vi alle tåle å leve med.

Ytringsfrihet oppleves fint for de fleste så lenge vi er enige i det som blir sagt. Men testen står når vi er dypt uenige. Samtidig er det viktig å huske at selv når ytringer ikke rammes av straffeloven, bør de ikke få stå uimotsagt – når vi mener de trenger å bli utfordret.

Vi må oppmuntre hverandre til å våge å ta til motmæle.

Dette. Er. Komisk.

Endret av Ellie42
  • Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
BLOMSTERKVAST skrev (Akkurat nå):

Hvordan kan hun fly med 30% lungekapasitet? Og står op venteliste for lungetransplantasjon? 

Vet vi at hun skal fly? 

Skrevet
Carrot skrev (28 minutter siden):

eller så betyr det bare at ved å bli hjemme er hun mindre "fritt vilt" for utenlandsk og norsk presse akkurat nå og at hun her hjemme har et større nettverk til å verne seg og støtte i det hun står overnfor? 

Sånn personlig syns jeg de epstein filene er mindre vesentlig for rollen som kongelig enn det som er mer i nåtiden som går på hvordan de evt har visst og håndtert sin sønns greier.. At hun flørtet med jetsetlivet for over ti år siden og gjorde dårlige vurderinger da er en ting, men at de dårlige vurderingene har sett ut til å følge inn i nåtiden er liksom en større greie tenker jeg. 

jeg vakler som royalist og lurer på hvordan kongehuset ser for seg å stå i dette fremover..

Folk snakker så distanser om Epstein. "Dømt". "Overgrep". "Pedofil". Ladede ord for all del, men allikevel distansert. Det er snakk om barn som er blitt solgt som dyr og eiendom. De er blitt utsatt for seksuelle overgrep av ulike typer. Krenkelser. Utrygghet. Frykt. Smerter. Varige skader. Død. Alle voksne med mer enn en halv hjernecelle forstår dette. Når man googlet Epstein i 2011 så må det ha fremkommet at han var dømt, og for hva. Til dette svarer hun t det ikke ser bra ut, slenger på en fuckings smiley og fortsetter å ha nær, privat kontakt. Derfor synes jeg de filene absolutt er vesentlige i dag samt en redegjørelse fra MM slik at vi kan få en bedre kontekst og forståelse dersom det "ikke er så ille som det ser ut". 

• Liker 19
  • Nyttig 5
Skrevet
BLOMSTERKVAST skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan hun fly med 30% lungekapasitet? Og står op venteliste for lungetransplantasjon? 

Ja, og når kroppen i tillegg er så i beredskap vil jeg anta at lungekapasiteten forverres. Mest sansynlig er hun vel frarådet å fly. Skjønner ikke hvorfor hun skal på en privat reise når alt dette pågår. Hadde det vært meg som sto i det presset hadde jeg nok bare blitt liggende i senga på Skaugum og ikke gått ut døra. I det  presset hun står i nå skal det ikke være mulig å gjennomføre en reise… hvis ikke det er mangel på empati. 

• Liker 6
Skrevet
SVK skrev (Akkurat nå):

Slottet burde gitt Mette Marit  beskjed om å se og lese intervjuer av ofrene. 

Det er jeg helt enig i. Dessverre tror jeg at empati sjelden er noe en kan lære seg til å få, dersom en ikke har så mye av det i utgangspunktet.

• Liker 9
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg har ikke Facebook. Har de slått av kommentarene for alle på sidene til slottet der?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke Facebook. Har de slått av kommentarene for alle på sidene til slottet der?

Ja. Slottet har nå TATT GREP ved å skjerme kronprinsesse MM

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Minitroll skrev (14 minutter siden):

Ja. Slottet har nå TATT GREP ved å skjerme kronprinsesse MM

Bra!

• Liker 2
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...