Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Stakkars kongeparet som er endrende mennesker. «Her i huset bestemmer mor» skrev MM til Epstein. Jeg tror hun bestemmer over Håkon og at han er en dott hjemme. Håper han skiller seg fra henne nå men spørs om han har baller til det.

• Liker 22
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kelia skrev (2 minutter siden):

Dette er jeg helt enig i. Hvis kronprinsen ønsker å bli konge en dag - som man jo må håpe på at han faktisk ønsker - så er han nødt til å kvitte seg med "kronprinsessen". Jeg ønsker ikke engang å bruke tittelen hennes, hun har fanden ikke gjort seg fortjent til den.

Ja, Hun har skadet omdømme og tillit i altfor stor grad til at hun kan bli stående. VI må huske at landets førstedame og dronning er en verdig og forpliktende rolle. 

Hvem kan ha tillit til MM etter dette?

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Natttåke skrev (1 minutt siden):

Mette Marit blir dronning  fordi det ble bestemt. 

"Mette-Marit Tjessem Høiby (bildet) blir kronprinsesse, og senere dronning, hvis hun gifter seg med kronprins Haakon. Det er ikke rom for skjønn, mener norske jusprofessorer"

https://www.dt.no/arkiv/mette-marit-blir-dronning/s/2-2.1748-1.2809413

Her er en av mange artikler som bekrefter dette fra hennes tidlige tid med kongefamilien. 

Det kan man vel endre? Det bør jo ikke være et uforbeholdent privilegie selv hvis man driter seg ut.

• Liker 6
Skrevet
Kelia skrev (1 minutt siden):

Lover og regler kan gjøres om på.

Og da den artikkelen ble skrevet tror jeg ikke noen kunne ha sett for seg sirkuset vi har nå. Hvis det er dette som skal til for å redde institusjonen, så kommer det til å løse seg.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er åpenbart nå at denne policyen med å ikke skrive om «ungdommelig ubetenksomhet» hos de kongelige har vært en dårlig strategi.

Tanken har sikkert vært god, at alle skal få lov å gjøre feil uten å bli klistret opp i media i inn og utland. Men da glemmer man hele poenget med pressen; å holde maktpersoner ansvarlig for sine handlinger. Andre ungdommer risikerer også sanksjoner hvis de bryter loven, hvorfor skal ikke de kongelige det? Og hvis man ikke frykter å måtte stå til ansvar for det man gjør, så blir det slik vi ser nå. Grenseløs atferd som bare øker på etterhvert som tiden går.

Det er kanskje i IA og SM sin beste interesse at de blir fulgt med litt tettere blikk i tiden framover, så slipper vi kanskje å stå i samme situasjon med en av dem om ti til femten år! 

• Liker 23
  • Nyttig 9
Skrevet
-Pusheen- skrev (42 minutter siden):

Haha😆

Å, Jon Niklas ❤️ 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Natttåke skrev (2 minutter siden):

Mette Marit blir dronning  fordi det ble bestemt. 

"Mette-Marit Tjessem Høiby (bildet) blir kronprinsesse, og senere dronning, hvis hun gifter seg med kronprins Haakon. Det er ikke rom for skjønn, mener norske jusprofessorer"

https://www.dt.no/arkiv/mette-marit-blir-dronning/s/2-2.1748-1.2809413

Her er en av mange artikler som bekrefter dette fra hennes tidlige tid med kongefamilien. 

Takk for oppklaring. Da blir hun vel dronning. Om noe ufortjent 

• Liker 1
Skrevet
Natttåke skrev (Akkurat nå):

Ja, Hun har skadet omdømme og tillit i altfor stor grad til at hun kan bli stående. VI må huske at landets førstedame og dronning er en verdig og forpliktende rolle. 

Hvem kan ha tillit til MM etter dette?

Tilliten er i beste fall mikroskopisk liten, men realistisk antakelig nærmere ikke-eksisterende. Med fare for å høre fordomsfull ut, virker det på meg som at MM har ønsket seg de fine delene ved å være i kongefamilien og å bli dronning. Dyre ferier, de vakreste kjoler, edelstener og rikdom. Men forpliktelsene? De har hun jo på særdeles omfattende måte bare vist at hun overhodet ikke bryr seg om.

• Liker 22
  • Nyttig 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (5 timer siden):

"Det skal sies at e-posten der Kronprinsessen skriver dette, i noen grad åpner for tolkning. Til tross for bruken av «u» – «du» – kan det se ut som om hun kommenterer noe annet i e-posten hun svarer på, nemlig Epsteins klaging over en oversettelse av den franske forfatteren Michel Houellebecq."

Dette sto ang Googlingen. Ok, la oss si det var det hun googlet. Hvorfor var det da ikke mulig å få en kommentar fra Slottet eller MM selv her omdagen ang Googlingen? For dette er i så fall helt uskyldig. Da kan man jo bare si det...?

Så det kan ha vært feiltolket allikevel? Ikke viktig i det hele tatt det da? Hvorfor venter ikke folk med disse bastante påstandene til alt ligger på bordet?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
- Brian skrev (8 minutter siden):

Ja, Skamløsprisen har trukket seg, men det er fortsatt mange igjen:

Kronprinsesse Mette-Marits beskytterskap:

Agder Vitenskapsakademi
Amandusfestivalen
Blå Kors
Den internasjonale Fossefestivalen
Det Norske Jentekor
FOKUS – Forum for Kvinner og Utviklingsspørsmål
Fosseforedraget og Fosseprisen for oversettere
Fullriggeren Sørlandet
Førdefestivalen
Hamsundagene
Kirkens SOS
Kristiansand Internasjonale Barnefilmfestival
Norges Røde Kors
Norges speiderforbund
Norsk Revmatikerforbund
Norsk bibliotekforening
Nynorsk kultursentrum
Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival
Risør kammermusikkfest
Rådet for psykisk helse
Skamløsprisen
Vivil-lekene

Det er mye her som direkte og inndirekte har med sårbare grupper å gjøre. Det er ikke forenlig med det hun har gjort.

• Liker 19
  • Nyttig 8
Skrevet
Kelia skrev (6 minutter siden):

Lover og regler kan gjøres om på.

Ja, de kan, men i Norge har vi også den tradisjonen siden 1905 at de inngifte blir dronninger. Unntatt prinsesse Martha som dessverre døde før. 

• Nyttig 1
Skrevet
Natttåke skrev (Akkurat nå):

Ja, de kan, men i Norge har vi også den tradisjonen siden 1905 at de inngifte blir dronninger. Unntatt prinsesse Martha som dessverre døde før. 

Tradisjoner kan jo også endres på, dette vet Kongen godt som fikk en fra folket til slutt. 

• Liker 6
Skrevet
Kelia skrev (4 minutter siden):

Tilliten er i beste fall mikroskopisk liten, men realistisk antakelig nærmere ikke-eksisterende. Med fare for å høre fordomsfull ut, virker det på meg som at MM har ønsket seg de fine delene ved å være i kongefamilien og å bli dronning. Dyre ferier, de vakreste kjoler, edelstener og rikdom. Men forpliktelsene? De har hun jo på særdeles omfattende måte bare vist at hun overhodet ikke bryr seg om.

Ja.

Jeg tror absolutt hun vil ha fordelene av rollen og livet, men helst privat og med så liten granskning som mulig. Det jeg ikke skjønner er at hun kunne ha omgang med en slik mann, samt være så uforsiktig. 

Fikk hun stormannsgalskap? Trodde hun at hun ikke ville bli avslørt?

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
Snurrevippen skrev (1 minutt siden):

Så det kan ha vært feiltolket allikevel? Ikke viktig i det hele tatt det da? Hvorfor venter ikke folk med disse bastante påstandene til alt ligger på bordet?

Som jeg har sagt - hvis hun googlet noe annet, så må det ha vært andre rundt henne som har informert henne om denne Epstein-dommen. Hun lever ikke i et vakuum. Det står og faller ikke på en googling. Jeg har til og med skrevet at man ikke vet hva hun har googlet, så har faktisk tatt høyde for det. Og som det også står i sitatet, det er åpent for tolking, hun skriver jo "googled u". Kanskje var det en forfatter, kanskje ikke. Men som sagt, dette står og faller ikke på denne googlingen. Synes dessuten det er merkelig at Slottet eller MM ikke kan svare på hva denne googlingen handlet om når de ble spurt her om dagen. Er det denne forfatteren hun mener, så kan de jo bare si det da? Det er jo ikke farlig å korrigere... Problemet er jo at det er tyst. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
Kelia skrev (2 minutter siden):

Tradisjoner kan jo også endres på, dette vet Kongen godt som fikk en fra folket til slutt. 

Ja, det er også sant, men jeg ønsker ikke en avskiltet dronningmor i sus og dus,.

Jeg vil at dette skal ha konsekvenser, og jeg ønsker dermed at hun må gå roillen og luksusen.

• Liker 11
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Som jeg har sagt - hvis hun googlet noe annet, så må det ha vært andre rundt henne som har informert henne om denne Epstein-dommen. Hun lever ikke i et vakuum. Det står og faller ikke på en googling. Jeg har til og med skrevet at man ikke vet hva hun har googlet, så har faktisk tatt høyde for det. Og som det også står i sitatet, det er åpent for tolking, hun skriver jo "googled u". Kanskje var det en forfatter, kanskje ikke. Men som sagt, dette står og faller ikke på denne googlingen. Synes dessuten det er merkelig at Slottet eller MM ikke kan svare på hva denne googlingen handlet om når de ble spurt her om dagen. Er det denne forfatteren hun mener, så kan de jo bare si det da? Det er jo ikke farlig å korrigere... Problemet er jo at det er tyst. 

Katastrofalt er det hvis Slottet tenker at det å tie ihjel ting vil fungere denne gangen. Jeg håper, og tror, at de vil komme med en eller annen uttalelse etter hvert. Verst er det når det ties, og folk får fritt spillerom til å la fantasien løpe løpsk. 

• Liker 9
Skrevet
Natttåke skrev (1 minutt siden):

Ja, det er også sant, men jeg ønsker ikke en avskiltet dronningmor i sus og dus,.

Jeg vil at dette skal ha konsekvenser, og jeg ønsker dermed at hun må gå roillen og luksusen.

Jeg er absolutt enig. Hun fortjener ikke noen type form for privilegier - jeg skulle gjerne sett at hun ble nødt til å få seg jobb og betale skatt som alle andre. Da hadde hun kanskje hatt et snev av skam for hvordan hun har holdt på. 

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Ja, enig.

Skrevet
Kelia skrev (Akkurat nå):

Jeg er absolutt enig. Hun fortjener ikke noen type form for privilegier - jeg skulle gjerne sett at hun ble nødt til å få seg jobb og betale skatt som alle andre. Da hadde hun kanskje hatt et snev av skam for hvordan hun har holdt på. 

Ja, absolutt. enig!

• Liker 3
Skrevet
Junijulia skrev (12 minutter siden):

Takk for oppklaring. Da blir hun vel dronning. Om noe ufortjent 

Ja, dessverre, dersom han da ikke går fra henne.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...