Gå til innhold

Kongehuset

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Hun har vel hatt full myndighet til å beordre dette gjort , eller hun har gjort det selv.

Man er rådgiver - man gir råd, og det kan man gjøre  til man blir blå, hvis den man gir råd til, ikke hører.  Og de kongelige an ikke låses inne, heller. 

Nei, nemlig. Slottet er ikke et fengsel. Hun gjorde som hun ville.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Reverend skrev (1 minutt siden):

Til det uthevede: Denne situasjonen er det ingen som ønsker å stå i, presset er enormt, og de færreste av oss ville taklet dette på noen som helst god måte etter over ett år med titusenvis av oppslag om familiemedlemmer  i media. Jeg håper alle i familien har god hjelp og bistand og at ingen presses utfor stupet nå.

Når jeg var liten hadde vi et uttrykk som vi brukte når noen erta på seg bråk, for så å begynne å grine når de ble stilt ovenfor konsekvensene av sine handlinger. 

«Den som er med på leken, må tåle steken»

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

1) Noen ganger er det en fordel å være «mild» i tonen i hverdagen (aka tåkefyrste), fordi da vet folk at du mener alvor når du blir meget tydelig i talen, ref Støre.

2) Slottet bør gå ut med en foreløpig uttalelse à la: «Slottet jobber med å få full oversikt i saken, og vil komme med en uttalelse så snart det lar seg gjøre».

3) MM er nå brennmerket og kan aldri bli dronning. Hvis HM ikke har visst, så er det skilsmisse som kan redde dette. 
4) Å avskaffe monarkiet krever vel minimum 2 stortingsperioder, så det er stor sjanse for at vi ikke rekker det før Kong Harald dør uansett. Ergo må det tiltak på plass fortere enn svint. Uavhengig av om monarkiet avvikles etter hvert.

5) Uansett så håper jeg nå noen passer på MM, på mer enn en måte. Hun må soleklart stå til ansvar, og mediene må skrive om dette, men akkurat nå bør vi ha i bakhodet at den totalbelastningen dette gir uansett hvor mye hun er «skyldig» i er enorm, og at det kan være greit å ta ting i riktig rekkefølge. 

jeg skrev allerede i august 2024 at det mest alvorlige med MBH-saken og MM sine handlinger der var sikkerhetsrisikoen det faktisk utgjør mtp dømmekraft og info osv, ikke bare deres sikkerhet, men Rikets sikkerhet. Til protester fra flere på at det var å dra det langt. Jeg hadde ikke trodd at det skulle nå de dimensjonene vi nå ser, med FSB og hele pakka. Men poenget står seg jo til gangs kan man si. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
NiceOrNothing skrev (9 minutter siden):

Vil gå så langt som å kalle det helt «blåst « . Totalt uten moralsk kompass . Noe som dessverre ser ut til å være arvelig . 

Ja. Det er blåst.

• Liker 4
Skrevet
LeneXCII skrev (14 minutter siden):

Mener du at du faktisk tror at PST etc er avhengige av hva hun sier hun skal for å vite det? Nei så naive kan man ikke være! Det er klart man har visst, det er ikke mulig å tenke seg til noe annet, vi snakker tross alt om de best påpasselige og overvåkede menneskene i landet.. 

selvfølgelig! Hun kan ha sagt hva som helst. Klart hun ikke har vært ærlig. Ved private reiser kan PST gi veiledning, å ikke fysisk følge. De kan også delvis delegert til lokale. Hvis det hun «skal» blir vurdert som lov risiko kan dette ha skjedd. Ikke glem at det kanskje dreide seg om en forelskelse, en rebelsk handling, en sterk lyst og et behov. Hun fløy med flyskrekk som aldri før.  Jeg tror hun må ha løyet og ufarliggjort reisene til NY. PST og kongelige skal jo også ha et samarbeid basert på tillit.

Skrevet
Junijulia skrev (1 minutt siden):

Så du mener av sikkerhetsmessige hensyn skulle de nektet henne å dra. Noe de ikke har myndighet til.

Jeg skjønner ikke hva du vil frem til? 

Selvsagt er de kongelige omgitt av et sikkerhetsnett og de skulle selvsagt varslet personer (les hennes mann) om hva hun foretok seg! 

Man har selvfølgelig ikke noe som heter privatliv når du som kongelig lever på skattebetalernes regning. Da må alt opp på bordet. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Frisk Frosk skrev (28 minutter siden):

Akkurat i øyeblikket orker jeg ikke gå inn i diskusjonen om hva MM har gjort. Det viser uten tvil enormt dårlig dømmekraft, for å si det pent.

Men denne saken, sammen med minst to andre saker rundt Kongehuset siste årene (inngifte av DV og MBHs saker), stiller langt mer alvorlige spørsmål. 

Vi har sett det i alle disse sakene at det virker som om Kongehuset og kongefamiliens medlemmer omgir seg med rådgivere som kanskje ikke er gode nok. 

Og verre, hvordan er det egentlig sikkerheten rundt de kongelige ivaretas? Ja, de har rett til et privatliv. Men, uansett er ikke deres omgangsvenner/-bekjente bare en privatsak. Det er i aller høyeste grad også et spørsmål om sikkerhet. Ikke bare sikkerheten til de enkelte kongelige, men også Kongehusets sikkerhet, og faktisk også tildels landets sikkerhet. 

Vi har en prinsesse som valgte å gifte seg med en mann som selv hadde innrømmet seksuelle overgrep mot sine pasienter, også til ML selv, iflg. offentliggjorte samtaler mellom DV og Eric Nies. Nå har DV riktignok offentlig trukket disse tilståelsene tilbake, men det virker ikke oppriktig, da han selv var så tydelig i sine samtaler med EN. 

Så har vi det faktum at MBK over år har hatt aktiviteter som de som har med de kongeliges sikkerhet må ha fått med seg, eller burde ha fått med seg. 

Og nå altså at MM har hatt en langt mer utstrakt kontakt over tid med JE enn hva som har vært kjent tidligere, inkl. deling av personlige opplysninger, hvor hun kom til å oppholde seg på bestemte datoer, og flere dagers besøk i samme hus hvor det var kjent at han hadde begått seksuelle forbrytelser mot barn. Hvorfor i all verden har ikke sikkerhetsansvarlige fanget dette opp?

Sammenlagt har dette satt Kongehuset i en krise. Selv om man på ingen måte skal legge ansvar over på andre enn her MM, ML og MBH selv, så burde det gått av så sterke alarmklokker hos alle som sikrer kongeliges sikkerhet, at de ville blitt gjort oppmerksom på hva de involverte seg i og hva som var de potensielle følgene av det. 

Når man også ser dette sammen med det at flere av landets topper i politikk og ellers også har hatt altfor nær kontakt med JE, så tegner det seg et mønster, hvor det virker som om JE var en brikke for å samle mest mulig informasjon om flest mulige "viktige" personer i en rekke land - og også sørge for å få ulike "skittpakker" på disse samme personene i tilfelle det en gang skulle bli praktisk å ha noe på disse som ikke helt tåler offentlighetens lys. Praktisk om man skulle ønske å få makt over samfunnstopper i avgjørende posisjoner. Det ble jo tegnet opp mange mønster i hva de gjorde, hvor de var, hvem de omgikk, hvor ofte/lenge, selv hvor de skulle være bestemte datoer. 

Så kan man lure på hvorfor akkurat de som nå blir slengt ut til media nå, blir det, mens andre store topper som iflg. media og ofrene har utsatt ofrene for seksuelle overgrep blir sladdet i filene som nå er publisert?

Hva og hvem er det som egentlig ligger bak? Det er ikke disse toppene som avsløres i seg selv, det er nok langt større. Og en fin måte å skape kaos og mistenkeliggjøring i mange land.

Og nei, jeg unnskylder ikke MM, på ingen måte. Men jeg tror dette er langt større enn både henne og andre som til nå er avslørt i media, og det kan utgjøre en alvorlig sikkerhetsrisiko for både vårt Kongehus og de som styrer landet vårt, og andre land vi samarbeider med.

Ekstra urovekkende blir dette når man vet hvilken sikkerhetssituasjon Europa, Nato og verden står i om dagen...

Godt skrevet og dette er jo noe flere av oss har påpekt siden MBH saken sprakk og enda mer aktuelt er det blitt etter denne helgen

Jeg synes det er vanskelig å finne ord egentlig, det er en blanding av sjokk, tristhet og sinne, hvordan i alle dager kunne landets kongehus ende i denne situasjonen? Det verste er at man sitter med følelsen av at det er mer. Jeg har ikke ord. Det er ubehagelig å lese mailene, det er ubehagelig å tenke på at Marius er nevnt; hva har det å si for situasjonen han er i nå? 

Også tenker man jo også på mennesket MM oppi alt, det er jo en helt forferdelig situasjon hun står i. Hvordan kunne dette gå så langt? Men så får jeg også følelsen av at de fortsetter med strategien om å tie, fortelle halvsannheter osv. Jeg tror den tiden er over, hvis man skal redde noe av tilliten og verdigheten må hun på banen og være ærlig. Men jeg tror ikke hun kommer til å gjøre det; jeg tror hun er i en loop som har vart altfor lenge der skjule og begrense har vært hovedmålet. 

Dette er bare rett og slett skikkelig vondt. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Reverend skrev (7 minutter siden):

Til det uthevede: Denne situasjonen er det ingen som ønsker å stå i, presset er enormt, og de færreste av oss ville taklet dette på noen som helst god måte etter over ett år med titusenvis av oppslag om familiemedlemmer  i media og en livstruende sykdom på toppen. Jeg håper alle i familien har god hjelp og bistand og at ingen presses utfor stupet nå.

Her har familien norges beste hjelpeapparat rundt seg, det være seg lege, psykiater, psykolog, rådgivere, kommunikasjonsfolk - de har økonomiske midler til å dra når som helst hvor som helst, de har direktenummer til statsminister, ordfører/e, politikere m.fl. Det er overhode ikkr mangel på hjelp og bistand! Det er det ikke nå, det har det ikke vært tidligere! Men spørsmålet er vel heller - hvorfor har ikke MM og resten av kongefamilien benyttet kompetansen som er tilgjengelig?

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet
Anonymies skrev (5 minutter siden):

selvfølgelig! Hun kan ha sagt hva som helst. Klart hun ikke har vært ærlig. Ved private reiser kan PST gi veiledning, å ikke fysisk følge. De kan også delvis delegert til lokale. Hvis det hun «skal» blir vurdert som lov risiko kan dette ha skjedd. Ikke glem at det kanskje dreide seg om en forelskelse, en rebelsk handling, en sterk lyst og et behov. Hun fløy med flyskrekk som aldri før.  Jeg tror hun må ha løyet og ufarliggjort reisene til NY. PST og kongelige skal jo også ha et samarbeid basert på tillit.

Hvis noe godt har kommet utav det, må d jo være at flyskrekken har blitt kurert . 

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet
Istapp skrev (3 minutter siden):

Her har familien norges beste hjelpeapparat rundt seg, det være seg lege, psykiater, psykolog, rådgivere, kommunikasjonsfolk - de har økonomiske midler til å dra når som helst hvor som helst, de har direktenummer til statsminister, ordfører/e, politikere m.fl. Det er overhode ikkr mangel på hjelp og bistand! Det er det ikke nå, det har det ikke vært tidligere! Men spørsmålet er vel heller - hvorfor har ikke MM og resten av kongefamilien benyttet kompetansen som er tilgjengelig?

Fordi de (dessverre dette tilfellet) gjør som de vil. Liker de ikke å bli fortalt hva som er lurt og ikke, kan de, hvis de vil, drite i rådene. Noen er staere enn andre og liker å gjøre det de selv mener er best.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Selis skrev (7 timer siden):

Dem fleste som vil ha monarkiet i norge er høy rank frimurere  fordi dem forguder kongefamilien for en rar religiøs grunn. Synes vi burde avskaffe begge deler hvis ikke disse folka slutter å tilber dem. Vi vanlige folk får da ingenting godt av å ha monarkiet i landet bare masse giftig slange gift i mediaen og spirituell indoktrenering fra marta .  Vi hadde hatt mer penger å rutte med uten dem.

Nei, det hadde vi ikke. Sannsynligvis noe mindre å rutte med

Skrevet
Reverend skrev (16 minutter siden):

Til det uthevede: Denne situasjonen er det ingen som ønsker å stå i, presset er enormt, og de færreste av oss ville taklet dette på noen som helst god måte etter over ett år med titusenvis av oppslag om familiemedlemmer  i media og en livstruende sykdom på toppen. Jeg håper alle i familien har god hjelp og bistand og at ingen presses utfor stupet nå.

De har nok all den hjelpen og bistanden de kan få hvis de ønsker det, sånn i motsetning til oss andre spesielt på den psykiske helse siden. Men man må jo da ønske å få den og være åpen for å ta det til seg. Men ja, klart dette er menneskelig tøft. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Chlypa skrev (2 minutter siden):

Nei, det hadde vi ikke. Sannsynligvis noe mindre å rutte med

Hva mener du med det?

Skrevet
Purple Basil skrev (3 timer siden):

HM og MM står sammen i stormen. Husk at HM også nevnes i filene, pluss at mye enda ikke blitt publisert. 

https://www.seher.no/kongelig/her-reiser-mette-marit-fra-skaugum/84176276

Tja, jeg ser ikke hvorfor de trekker den slutningen. Dessuten kan det være enda en fasade-gest. Men at han kjører henne kan være en nokså nøytral handling og, eller? Bare sånn tatt i betraktning at de på papiret er et lykkelig gift par, og at hun er syk. Tenkte i alle fall ikke at det var så oppsiktsvekkende.

• Liker 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (18 minutter siden):

"– Men samtidig mener vi at det som allerede er gjort kjent er uforenelig med det Skamløsprisen står for." 

Akkurat dette. 

De som ikke snart går ut og sier det samme har et kjempeproblem senere. Synes de ikke at det som er kommet fram nå er ille nok?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Istapp skrev (14 minutter siden):

Vil man ikke selv, så nytter det ikke uansett hvem man har tilgjengelig. 

• Liker 4
Skrevet
Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

Hva skal dem si? 

"Her er det fult kaos, Haakon har ikke sovet på to døgn, griner og har det ikke bra. Mette har vi ikke hørt fra direkte med PST sier at hun har låst seg inn på hotellrommet og kun slipper inn romservice og kjederøyker. Kongen er sint og lei seg, men kan ikke gjøre stort innen Haakon tar et valg. For øvrig så kommer nok de fleste her på kommunikasjonsavdelingen å slutte nå, er noen dritt å bli misbrukt som vi har blitt. Beklager, vi har aldri ønsket å lyve. "

Kvinneguiden er nødt til å gi oss flere emoji valg asap..  Savner flau og latter emoji. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Man skulle tro jeg jobber i Dagbladet, for jeg reklamerer stadig for Dagbladets artikkelserie Kongemakta. Jeg gjør ikke det, altså. Det ble skrevet for pluss minus 10 år siden, men er stadig interessant og relevant. Kan leses gratis mot innlogging.

https://www.dagbladet.no/emne/kongemakta

Angående prisen på kongehuset, så kom de frem til at det kostet 760 millioner i året, med garden og alt. Legg på 35-40 prosent prisstigning, samt alle ekstrabevillinger, så får man en årlig cirkapris nå. 🙈

Endret av Pilaff
  • Liker 4
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
TigerK skrev (53 minutter siden):

Hva skulle de gjort, da? Hvis noen sa «dette kan du ikke gjøre», og Mette svarte «Jo!».

Gi henne tenketid? Ta bort skjermtid? Legge seg uten kveldsmat? Skammekroken? 

Tja, Meghan Markle fortalte jo at ho vart fråteken både pass og kredittkort då ho gifta seg inn i den britiske kongefamilien og heller ikkje fekk lov til å forlata bustaden utan å be hoffet om lov. Det var visst heilt vanleg prosedyre.

Ein mellomting mellom dette og totalt frislepp hadde kanskje ikkje vore så dumt?

Endret av Vonbrotenrojalist
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...