Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
etnavn skrev (9 minutter siden):

Så ditt argument er i tilfelle at hvis en dynastisk maktovertagelse har vart lenge nok, så er den legitim?

Nei, jeg mener at etter denne logikken så er ikke én eneste institusjon vi har i dag gyldig. Etnisitet er så irrelevant det kan få blitt akkurat nå. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Blini skrev (3 minutter siden):

Nå MÅ det da komme en uttalelse fra Slottet?!

Hva skal dem si? 

"Her er det fult kaos, Haakon har ikke sovet på to døgn, griner og har det ikke bra. Mette har vi ikke hørt fra direkte med PST sier at hun har låst seg inn på hotellrommet og kun slipper inn romservice og kjederøyker. Kongen er sint og lei seg, men kan ikke gjøre stort innen Haakon tar et valg. For øvrig så kommer nok de fleste her på kommunikasjonsavdelingen å slutte nå, er noen dritt å bli misbrukt som vi har blitt. Beklager, vi har aldri ønsket å lyve. "

• Liker 17
  • Nyttig 14
Skrevet
Nymerïa skrev (7 minutter siden):

I tillegg døde brudens mor to måneder før bryllupet. Det kan jo ha gjort sitt inntrykk på stemningen. Og det gjør kommentarene fra MM enda mer usmakelige.

Det er så upassende, uhøflig og uhørt å si noe sånt om et bryllup. Trenger ikke å ha gått prinsesseskole for å forstå det en gang. Mye barnslig "rebell" igjen bak fasaden der. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Hva skal dem si? 

"Her er det fult kaos, Haakon har ikke sovet på to døgn, griner og har det ikke bra. Mette har vi ikke hørt fra direkte med PST sier at hun har låst seg inn på hotellrommet og kun slipper inn romservice og kjederøyker. Kongen er sint og lei seg, men kan ikke gjøre stort innen Haakon tar et valg. For øvrig så kommer nok de fleste her på kommunikasjonsavdelingen å slutte nå, er noen dritt å bli misbrukt som vi har blitt. Beklager, vi har aldri ønsket å lyve. "

😆😆😆

• Liker 10
Skrevet
Pastels skrev (2 minutter siden):

Jeg tipper hun har vært utro, absolutt.. Og så dennne kommentaren et sted «she wants to carry your baby now?». 

Jeg er også sikker på at hun har vært utro. Hvis hun med den kommentaren mener å være frem barnet til JE, så klarer jeg ikke forstå hvorfor. JE var da absolutt ingen kjekk mann og penger har vel MM nok av fra før. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Endelig kommer det reaksjoner fra politikere. 

Simen Bondevik mener at hun ikke kan bli dronning. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprinsesse-mette-marit-far-kraftig-kritikk-av-politiker-etter-epstein-avsloringen-ikke-egnet-til-a-bli-dronning/s/5-95-2857462

Det er å håpe på at flere politikere står opp for etikk og moral, noe som er behøvelig i en kongelig rolle. 
Mette Marit viser at hun har store mangler på evne til forståelse på dette, noe som ikke er forenlig med å være kongelig, og/ eller dronning. 

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg er en stor monarki-forkjemper og ser opp til kongefamilien. Da mener jeg Harald, Haakon og Ingrid Alexandra. 

Dessverre har Märtha, Marius og nå selveste Mette Marit gjort ting svært vanskelig for vår ærefulle kongefamilie. 

Kronprins Haakon og kongehuset står nå ovenfor et stort valg rundt Mette Marit. De kan like det eller ikke, og det kan være et svært emosjonelt og vanskelig valg, men slik Mette Marit har holdt på med Epstein er ikke en dronning av Norge verdig. 

Det føles helt feil at jeg skal be Kronprins Haakon om å bryte alt av med Mette Marit. Det føles som et privat anliggende. Men opplegget rundt Mette Marit og Epstein er langt derifra en privatsak. Det er en offentlig sak som omgår henne - og nå han - i deres verv og representasjoner av Norge. Saken treffer kongehuset rett i kjernen.

Kongehusets representanter lever på tillit. Det har alt å si. Og det vet også kongefamilien. De har brukt titalls av år, om ikke hundrevis av år, på å bygge tillit til folket. De har opptrådd eksemplarisk og kongelige av en grunn. Det har blitt deres egen levestil. For at tilliten skal bli fortjent. Problemet med tillit er at det er ferskvare og må kontinuerlig jobbes for. Og da går det ikke an å drive på sånn som Mette Marit har gjort. Det er som sagt ikke en dronning av Norge verdig. Så den tittelen må Haakon og kongehuset nå hindre at hun får. Kjærlighet eller ikke. I slike omstendigheter må kjærlighet gå på bekostning av tillit og verv. Ellers kan man bare legge ned hele kongehuset.

Endret av Bombasi
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
JustAsking skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg mener at etter denne logikken så er ikke én eneste institusjon vi har i dag gyldig. Etnisitet er så irrelevant det kan få blitt akkurat nå. 

Nå var det store protester og demonstrasjoner i befolkningen til langt inn på 1700-tallet mot det man på folkemunne kalte for "fremmedkongen." Dette er en del av vårt opphav som har gått i glemmebøkene den siste tiden, og historiebøkene er jo heller ikke spesielt gode til å løfte frem denne informasjonen - men den finnes, og det er fullt mulig å lese seg opp. Det handler altså om at vi fikk tysk kongefamilie, og at den norske befolkningen protesterte mot dette i hundrevis av år.

Det er vel bare de siste tre generasjonene at kongen faktisk har snakket norsk. Og såvidt meg bekjent en HM den første norske kongen som faktisk er født i Norge. Så det er svært nylig tidsramme på denne fornorskingen av nåværende kongefamilie. Dette burde være særs interessant, når debatten om kongehuset nå kommer opp.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Hva skal dem si? 

Helt sant. Akkurat nå er det ingenting å si. Nå har jo Marius truet med kniv og er pågrepet også. Det eneste vi mangler nå er at sjamanen og prinsessen blir oppmerksomhetsugne, og legger opp til en ny bråkeperiode. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenker HM tilslutt har to valg; bli i ekteskapet og frasi seg kongemuligeten eller gå fra sin kone (med lav dømmekraft og intelligens) 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Dersom kongehuset skal overleve dette, er de nødt til å strippe MM for titler, ansvar og andre goder. Man kan kanskje, om man legger godvilja til, forstå at det ville være et tap for Kronprinsen dersom det skulle bli skilsmisse, men som institusjon er de nødt til å ta ansvar. 

Om de ikke ønsker å ta dette ansvaret, så kan vi like gjerne gå over til å bli en republikk. Jeg har alltid vært en stolt tilhenger av Kongen og Dronningen, men dette sirkuset kan ikke fortsette lenger. 

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (7 minutter siden):

Hva skal dem si? 

Vel ja? Hvis det er sannheten så er det best å bare si det akkurat som det er. 

• Liker 4
Skrevet
Isild skrev (3 minutter siden):

Helt sant. Akkurat nå er det ingenting å si. Nå har jo Marius truet med kniv og er pågrepet også. Det eneste vi mangler nå er at sjamanen og prinsessen blir oppmerksomhetsugne, og legger opp til en ny bråkeperiode. 

De andre har lagt lista ganske høyt for sjamanparet nå.

• Liker 3
Skrevet
missLynch skrev (4 timer siden):

Kronprinsessen er headliner på selveste BBC World nå. Det sier mye om alvorlighetsgraden https://www.bbc.com/news/articles/c1508llzw4qo

Norwegians are already preparing for the trial of her son, Marius Borg Høiby, and questions are being asked about his mother's failure to realise the toxic nature of maintaining contact with Epstein, and especially the role of her advisers.

Norway's PM agrees crown princess had 'poor judgement' over Epstein links

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Bombasi skrev (29 minutter siden):

Jeg er en stor monarki-forkjemper og ser opp til kongefamilien. Da mener jeg Harald, Haakon og Ingrid Alexandra. 

Dessverre har Märtha, Marius og nå selveste Mette Marit gjort ting svært vanskelig for vår ærefulle kongefamilie. 

Kronprins Haakon og kongehuset står nå ovenfor et stort valg rundt Mette Marit. De kan like det eller ikke, og det kan være et svært emosjonelt og vanskelig valg, men slik Mette Marit har holdt på med Epstein er ikke en dronning av Norge verdig. 

Det føles helt feil at jeg skal be Kronprins Haakon om å bryte alt av med Mette Marit. Det føles som et privat anliggende. Men opplegget rundt Mette Marit og Epstein er langt derifra en privatsak. Det er en offentlig sak som omgår henne - og nå han - i deres verv og representasjoner av Norge. Saken treffer kongehuset rett i kjernen.

Kongehusets representanter lever på tillit. Det har alt å si. Og det vet også kongefamilien. De har brukt titalls av år, om ikke hundrevis av år, på å bygge tillit til folket. De har opptrådd eksemplarisk og kongelige av en grunn. Det har blitt deres egen levestil. For at tilliten skal bli fortjent. Problemet med tillit er at det er ferskvare og må kontinuerlig jobbes for. Og da går det ikke an å drive på sånn som Mette Marit har gjort. Det er som sagt ikke en dronning av Norge verdig. Så den tittelen må Haakon og kongehuset nå hindre at hun får. Kjærlighet eller ikke. Kjærlighet går på bekostning av vervet. Ellers kan man bare legge ned hele kongehuset.

Godt summert opp. 

Imidlertid så er jeg av den mening at om Mette Marit eier kjærlighet for kronprinsen, så ville hun ikke tilsynelatende hemningsløst herjet i vei på denne måten. Det er så skammelig og uverdig det er mulig som både ektefelle og ikke minst som kronprinsesse av Norge. Hun ser ut til å ha store begrensinger på mange områder, noe som ikke er forenlig med å være verken kronprinsesse eller fremtidig dronning. Det er ikke engang mulig at hun beklager mer, dette fordi hun har gruset sin troverdighet ved å ha løyet tidligere. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
MiominMio skrev (24 minutter siden):

Man kan håpe, men skal jeg være brutalt ærlig så har de ikke akkurat vært veldig på det per nå........
Nå blåser det virkelig fra alle bauger og kanter mtp at sønnen igjen er arrestert.....

Nå er det faktisk ikke noe igjen å hente. De har jo ødelagt hele ryktet Haakon, Olav og Harald har bygd opp.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
etnavn skrev (24 minutter siden):

Er det nå muligens på tide å ta debatten om kongefamiliens etnisitet..?

Vi kritiserer MM for å ikke være flink nok til å google, men hvor mange har googlet følgende:

"Er kongefamilien etnisk norsk" og "hvor stammer kongefamilien fra" og "hvor mange generasjoner har kongen snakket norsk".

De fleste har ikke lest nok historie. Jeg vil minne om at sist vi hadde en konge med norrønt opphav (hårfarge-ætten) var i 1387. Det var Kong Olav Håkonsson som var den siste norske kongen. Det som skjedde var at han giftet seg med dronning Margrete (av Slesvig), og da både kongen og hans eneste arvesønn døde, ga hun tronen videre til sin slektning Erik av Pommeren - og dermed gikk den norske tronen ut av norrøn slekt.

Erik av Pommeren var av tysk slekt, av samme slekt som huset Gluksburg - hvilket er vår nåværende kongeslekt. Så kan man diskutere omstendighetene rundt kongens dødsfall den gangen, og hvorfor tronen gikk til tysk slekt, i samme tidsrom som norrøn tro og praksis ble ulovliggjort og straffeforfulgt. Dette burde reise en del spørsmål:

Var det en dynastisk maktovertagelse? Hvorfor ble aldri noen fra norrøn slekt gjeninnsatt som konge i Norge? Og har vi egentlig noengang gjenvunnet suverenitet?

Kanskje det er på tide å belyse hele kongehistorien en gang for alle.

Hårfarge ætten 😆

altså, du går så langt tilbake i historien . Hvorfor ingen av norrøn slekt ble ( gjen) innsatt som konge? I 1915 mener du? 

Det kunne vært fint om vi fikk et svar på om Margaret drepte sønnen sin eller ikke, men litt sent å etterforske det nå. Hvorfor hun ville ha denne tyske forstersønnen som sin arvtaker får du heller aldri svar på. Det er jo århundrer mellom Erik av pommeren og hus Gluksburg, men er Harald i slektlinjen fra Erik? Uansett, 900 år. 

det finnes jo ingen slekt igjen fra hårfarge 😆slekten ? Så hvilken norrøn skulle blitt gjeninnsatt? Har MM noe svin på skogen i familietreet som danske forfedre eller hun norrøn?  Nja, vi har kanskje aldri gjenvunnet vår suveniret og er vel nærmest for en tysk/ dansk koloni å regne. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (47 minutter siden):

Det er vanskelig å finne ord som dekker skandalene. 
Jeg tipset media i Luxembourg forrige dagen om Mette Marits uttalelser til Epstein etter at kronprinsparet var gjester i deres bryllup i 2012. På morgenen i dag var artikkelen den mest leste. 

https://www.luxtimes.lu/luxembourg/epstein-files-norwegian-princess-calls-luxembourg-royal-wedding-boring/128067617.html

Så vidt jeg vet er storhertugens avdøde bestemor (farmor) Kong Haralds kusine. Altså er dette nær familie. 

Det er skammelig og fryktelig pinlig. Som nordmann er jeg flau, og ønsker å gi uttrykk for at dette ikke representerer det norske folks oppfatning og holdning til det flotte Storhertugparet av Luxembourg. 

Det er så alvorlig at Slottet og UD på det sterkeste må beklage ovenfor Storhertugparet, samt alle gjestene. 
Vi må nemlig også huske at kongelige fra hele Europa var til stede i bryllupet. Disse bør også motta en beklagelse fra Norge. 

Enig, jeg fikk vondt av Storhertugparet av Luxembourg. Mette Marit eier ikke klasse, moral eller verdighet. Hun er en skam for Norge. Kong Harald bør fjerne tittelen hennes, hun fortjener ikke å være kronprinsesse eller dronning.

#Ikkemindronning.

Endret av Ti.09
  • Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg tenker Haakon bør skilles, og etterhvert blir Martha skilt. Mannen hennes er jo homofil og vil etterhvert finne noe han egentlig vil ha, når prinsessetittelen ikke er så spennende.

Barna til Haakon virker som flotte mennesker, og Marthas barn kommer nok snart over grønt hår og influenserflyten etter noen flere år på baken.

• Liker 7
Skrevet
fjellglad skrev (15 minutter siden):

Det fremstår som sannsynlig at MM har vært utro, ja: 

"Jeffrey he made me feel like the most beautiful woman on Earth
I know I will have to find that somewwhere else"

og "Paris good for adultery" 

Den eneste andre muligheten jeg kan se for den øverste kommentaren er at hun snakker om Haakon når hun skriver "he made me feel like the most beautiful woman on Earth" og at hun nå må "find that somewwhere else".

Sammeholdt med "Paris good for adultery" så fremstår den muligheten derimot som usannsynlig. Ingen sier at en by er bra for utroskap uten noen kontekst dersom noe ikke har skjedd. 

Jeg lurer på hvor mye medlemmene av kongehuset leser av det som kommer ut i media, har HM og IA lest disse tingene? Har kongen og dronningen? Hvis ikke, er det noen på slottet eller i kretsen rundt HM som faktisk informerer HM om hva kona hans har holdt på med?

Du..... hele Norgde har nå lest det. They know! 

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...