Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (11 minutter siden):

Må bare presisere at det ikke er noe dokumentasjon på pengeoverføringer, og at det ikke er bekreftet at bilde av den blonde kvinnen er Mette. 

Foreløpig..

Det er konstantert at det er utvekslet tusenvis av meldinger frem og tilbake mellom epstein og MM. Bare vent, det blir verre. Dette er trolig toppen av isfjellet, slik det var i starten når nyheten om sønnen sprakk første gang. 

Endret av Blondine94
  • Liker 32
  • Nyttig 5
Skrevet
Avispapir skrev (Akkurat nå):

Jeg vil få argumentere for at en person som Epstein alltid hadde en agenda, alle mennesker hadde en funksjon/det var et mål. De gikk tur sammen på kvelden? Hvorfor? Hva ville han få ut av det. Time is money, whats in it for him? Hvorfor HENNE og ikke feks Victoria av Sverige? Hva fikk Epstein ut av å gå kveldstur med henne? Kan være jeg tar feil, men tviler på at det var veving de snakket om.

Victoria kommer fra annen bakgrunn. MM har problemer med å innrette seg autoriteter og systemer.

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet

Tråden er nå ryddet for regelbrudd. De offentlige dokumentet kan deles direkte, men vi ønsker at det legges ved lenke hvor de er funnet slik at det er lettere å kunne lese de selv. 

Minner samtidig om at det å dele skjermdumper fra nettaviser, sosiale medier, nyhetssendinger o.l. er brudd på opphavsrett og vil bli slettet. 

Ved sitering fra andre sider skal det benyttes " før og etter sitat for å skille dette fra resten av teksten. Det skal også legges ved lenke til siden det er sitert fra. 

Sitat

"Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger."

https://lovdata.no/lov/2018-06-15-40/§29

Feilsiteringer og siteringer som ikke er i samsvar med god skikk vil også bli fjernet. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Vil ikke forklare googlingen av Jeffrey Epstein

Tro om Haakon visste omfanget da han uttalte det man ser i videoen her, fra 2019? Jeg mistenker nei.

Kommentar ang Googlingen. Det er sant at vi ikke vet hva hun fant, men jeg har som sagt mine tvil om at det var noe annet det handlet om enn lovbrudd. Da gir det hvert fall mening hvorfor Slottet eller MM ikke ønsker å kommentere denne Googlingen nå og hva det var hun egentlig fant, om ikke dette. 

"– Det er interessant at hun googlet ham, men det er ikke kjent hva hun fant. Tonen i denne e-posten og andre utvekslinger tyder ikke på at hun tok det veldig alvorlig, sier Alstadheim."

Endret av -Pusheen-
Korrigering
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
TigerK skrev (18 timer siden):

noen må gå!

Virker som silkehanskene kommer av, smått om senn: 

https://www.tv2.no/mening-og-analyse/hele-statsapparatet-har-feilet/18519738/

Jeg håper det blir en granskning av hvordan styre og sikkerheten er rundt de kongelige. Det har jo kommet frem i forbindelse med Marius at det har vært fester med kriminelle i de private delene  av Skaugum, og det kriminelle miljøet han har vært en del av, samtidig som han er en del av kogefamilien og bor på Skaugum. 

I epostene som er lekket nå kommer det også frem at MM har sovet over hos Epstein mens sikkerhetsvaktene hennes har sovet på et hotell. 

Jeg får inntrykket av at de kongelige har bestemt alt selv, og at sikkerhetsfolka og rådgiverne ikke har hatt noe å si. Det hadde kansnje fungert hvis de kongelige hadde god dømmekraft og moral selv, men det er det åpenbart flere i denne familien som ikke har. 

• Liker 21
  • Nyttig 7
Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Jeg håper det blir en granskning av hvordan styre og sikkerheten er rundt de kongelige. Det har jo kommet frem i forbindelse med Marius at det har vært fester med kriminelle i de private delene  av Skaugum, og det kriminelle miljøet han har vært en del av, samtidig som han er en del av kogefamilien og bor på Skaugum. 

I epostene som er lekket nå kommer det også frem at MM har sovet over hos Epstein mens sikkerhetsvaktene hennes har sovet på et hotell. 

Jeg får inntrykket av at de kongelige har bestemt alt selv, og at sikkerhetsfolka og rådgiverne ikke har hatt noe å si. Det hadde kansnje fungert hvis de kongelige hadde god dømmekraft og moral selv, men det er det åpenbart flere i denne familien som ikke har. 

Jeg vet ikke om sikkerhetsfolkene har "myndighet" til å avslå "ordre" om å la dem være i fred, jeg. Som person har man jo alltid en viss rett på å kunne være der man vil uten å bli fotfulgt av bodyguards. Det tror jeg ikke gjelder kun for vår kongefamilie, men for andre også. Noen er kanskje bare smartere og lar sikkerheten være tettere på.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

VG jobber på. Nå er også dette med bilder et tema. 

https://www.vg.no/nyheter/i/JOEX48/e-post-jeffrey-epstein-skal-ha-tatt-bilder-av-mette-marit

Det ble altså sendt to eposter til Epstein med bilder benevnt Mette1 og Mette 2. 

«11. januar, rett etter at kronprinsessen hadde reist fra huset i Palm Beach, er det sendt to e-poster til Epstein med titlene «Mette 1» og «Mette 2».»

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Slottet har nå gått over til «ikke mer å tilføye». Programmet skal følges som vanlig fremover; og jeg synes synd på alle de skal besøke. Synd på HM også som må gjennomføre dette med alt som henger over. Han må ha det tøft.

• Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (1 minutt siden):

VG jobber på. Nå er også dette med bilder et tema. 

https://www.vg.no/nyheter/i/JOEX48/e-post-jeffrey-epstein-skal-ha-tatt-bilder-av-mette-marit

Det ble altså sendt to eposter til Epstein med bilder benevnt Mette1 og Mette 2. 

«11. januar, rett etter at kronprinsessen hadde reist fra huset i Palm Beach, er det sendt to e-poster til Epstein med titlene «Mette 1» og «Mette 2».»

«Jeg er sikker på at det ikke er noen ond hensikt bak, bare dårlig dømmekraft». Jeg foretrekker (hvis det passer deg) at denne e-posten forblir mellom oss»

So much for that😅

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
CeXNS skrev (2 minutter siden):

Slottet har nå gått over til «ikke mer å tilføye». Programmet skal følges som vanlig fremover; og jeg synes synd på alle de skal besøke. Synd på HM også som må gjennomføre dette med alt som henger over. Han må ha det tøft.

Ja, jeg kan tenke meg at også prinsessen mister noen beskytteroppdrag fremover,

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Det har oppstått en debatt etter kronprinsessens relasjon med Epstein. Burde livvaktene passet på at hun holdt seg unna Epstein? Er hoffet og Utenriksdepartementet ansvarlig? Politisk redaktør i Aftenposten mener at kronprinsessen selv er ansvarlig. 

«En slik forvirring ville ikke oppstått om dette dreide seg om en statsråd. Det ville ikke holdt å plassere ansvaret hos livvaktene eller byråkratiet i departementet. Ingen ville vært i tvil om hvem som måtte gå. Nemlig statsråden selv.»

Sitat: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/pBpxeE/sjaman-og-rettssak-dette-er-verre

Jeg er enig med redaktøren i Aftenposten.

Endret av Callista
Skrivefeil
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 24
Skrevet
Callista skrev (7 minutter siden):

Det har oppstått en debatt etter kronprinsessens relasjon med Epstein. Burde livvaktene passet på at hun holdt seg unna Epstein? Er hoffet og Utenriksdepartementet ansvarlig? Politisk redaktør i Aftenposten mener at kronprinsessen selv er ansvarlig. 

«En slik forvirring ville ikke oppstått om dette dreide seg om en statsråd. Det ville ikke holdt å plassere ansvaret hos livvaktene eller byråkratiet i departementet. Ingen ville vært i tvil om hvem som måtte gå. Nemlig statsråden selv.»

Sitat: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/pBpxeE/sjaman-og-rettssak-dette-er-verre

Jeg er enig med redaktøren i Aftenposten.

Sikkerheten og rådgiverne er kun et verktøy egentlig. De kan brukes eller ikke brukes. Min personlige grunn for at jeg har lurt på om rådgiverne har sovet på jobb, er jo det inntrykket MM har gitt om at hun "ikke visste". Hvis oppgaven om å bakgrunnssjekke de hun skal møte, er for "vanskelig" for henne selv, må jo nesten noen andre ta den jobben. Men hun har jo googlet og alt, så da tenker jeg at rådgiverne kanskje også har gjort det og at det ikke var så nøye for henne? Her har hun rett og slett tråkka kraftig i salaten.

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
Kronprinsesse Mette-Marit har som medlem av kongehuset et særskilt ansvar for hvordan hennes handlinger og forbindelser kan oppfattes i offentligheten.

"Ved hjelp av berømte venner kunne han bygge seg opp igjen og bli sluppet inn i det gode selskapet etter fengselsdommen. Slik fikk han fortsette sine overgrep mot unge tenåringsjenter.

..... Kronprinsessen var med på å kaste glans på et monster."

Dette står i direkte konflikt med den rollen hun formelt har som beskytter for en rekke humanitære og samfunnsnyttige organisasjoner.

Når et sentralt medlem av kongefamilien har hatt kontakt med en dømt seksualforbryter, kan hun ha bidratt til å gi ham sosial legitimitet. Det reiser prinsipielle spørsmål om Kongehusets integritet, dømmekraft og tillitsgrunnlag. I et konstitusjonelt monarki, der institusjonens legitimitet hviler på offentlig tillit, kan slike forhold ikke uten videre avfeies.

".... Jeg må ta ansvar for at jeg ikke sjekket Epstein sin bakgrunn bedre og at jeg ikke raskt nok forsto hva slags menneske han var."

Da gjenstår det å se hvordan dette ansvaret faktisk vil bli fulgt opp i praksis. Når handlingene til et medlem av kongehuset kan ha bidratt til å gi en dømt overgriper sosial legitimitet, kan ansvar vanskelig begrenses til en etterfølgende beklagelse. Spørsmålet er hvilke konkrete konsekvenser dette får – både for hennes egne roller og for Kongehusets institusjonelle tillit i offentligheten.
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

En hvem som helst 'vanlig' person, i en stilling hvor det kreves plettfri vandel, klarering o.l. hadde mest sannsynlig mistet stillingen sin hvis man hadde en sønn som MBH, (med klare tilknytninger til kjente kriminelle) og hvis man i tillegg hadde disse epostene som kom frem, da hadde det bare vært å pakket sekken. Skal man forvente mindre av en som skal bli DRONNING? 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 25
Skrevet

Erik Fosnes Hansen har på sin Facebook-side skrevet ganske krasst om Børge Brendes «jeg husker ingenting» om hans kontakt med Epstein. Jeg mener det han skriver der, fint kan overføres til MM, Jagland og alle som nå er i samme situasjon. Skal de «plead insanity» alle sammen, en kollektiv kognitiv brist?

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
CeXNS skrev (27 minutter siden):

Tror slottet kommer til å prøve å tie dette ihjel.  
Det kommer vel uansett til å forsvinne noe i bakgrunnen når rettssaken mot MBH starter.

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...