Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #1 Skrevet 6. april 2006 Hmm.. sitter her og småleser og kaster bort tid.. Jeg lurte litt på om det var en oversikt som viste livssynstilhørlighet for smartinger, f.eks mensa-medlemmer. Tror dere det er en overvekt av kristne og muslimer som er medlemmer av den norske mensa-branchen eller tror dere det er flest agnostikere/ateister?
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #3 Skrevet 6. april 2006 Send mail til Mensa og spør da vel. Selv er jeg Mensa-medlem og agnostiker. Men ett menneske lager dårlig statistikk alene...
punktom Skrevet 6. april 2006 #4 Skrevet 6. april 2006 I følge "test nasjonen" skårte iallfall religiøse lavere enn gjennomsnittet. Men det var ikke akkurat snakk om så mange poeng.
Superlammet Skrevet 6. april 2006 #5 Skrevet 6. april 2006 Tror nok ikke religiøse er noe mindre eller mer intelligente enn de som ikke er religiøse.
Gjest King James II Skrevet 6. april 2006 #6 Skrevet 6. april 2006 Hvor høy IQ du har. Har ingenting og si om du er troende eller ikke.
Gjest gjest1 Skrevet 6. april 2006 #7 Skrevet 6. april 2006 Det har kanskje mer å gjøre med at ateister og agnostikere er mer åpen for å ta sånne tester, mens de som er aktivt troende har andre ting og bruke tid og tanker på?
lillesky Skrevet 6. april 2006 #8 Skrevet 6. april 2006 I følge "test nasjonen" skårte iallfall religiøse lavere enn gjennomsnittet. Men det var ikke akkurat snakk om så mange poeng. ← Test nasjonen som NRK sendte har ingenting med Mensa å gjøre i det hele tatt. Igjen, gå inn på Mensa sitt forum og spør.
punktom Skrevet 6. april 2006 #9 Skrevet 6. april 2006 Test nasjonen som NRK sendte har ingenting med Mensa å gjøre i det hele tatt. ← Det er jeg da klar over, men det er nok det eneste nasjonale "resultatet" vi har som omhandler religion og iq.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #10 Skrevet 14. april 2006 Hvor høy IQ du har. Har ingenting og si om du er troende eller ikke. ← Nei og ja. Jeg lurte på om det var grunnlag for å tippe at religiøse er noe dummere i snitt enn ikke-religiøse. De religiøse favner også fanatikere som jeg vil tippe trekker snittet ned. Siden vanlige folk i mindre grad er religiøse i dagens norge, ville jeg tippe at det er en større andel fanatikere blant de religiøse nå, og dermed også en større andel folk som trekker snittet ned.
Gjest King James II Skrevet 14. april 2006 #11 Skrevet 14. april 2006 Nei og ja. Jeg lurte på om det var grunnlag for å tippe at religiøse er noe dummere i snitt enn ikke-religiøse. De religiøse favner også fanatikere som jeg vil tippe trekker snittet ned. Siden vanlige folk i mindre grad er religiøse i dagens norge, ville jeg tippe at det er en større andel fanatikere blant de religiøse nå, og dermed også en større andel folk som trekker snittet ned. ← Jeg tror nok at disse fanatikerene er litt dumere en andre. Men når det gjelder andre relgioøse..Liberale religiøse så er de like smarte som ikke troende. Tror nå jeg.
Gjest Gjest_KR-øst_* Skrevet 14. april 2006 #12 Skrevet 14. april 2006 Da er nok jeg med og trekker ned statistikken for min gruppe, uansett hvilken dere setter meg i. Jeg vet faktisk ikke hva Mensa er for noe. Burde jeg det? Jeg har klart meg ganske bra så langt uten denne viten, og har ikke tenkt å kaste bort noe tid på å finne det ut heller. Det man ikke vet, er det ikke sikkert man har vondt av.
Gjest Gjest_KR-øst_* Skrevet 14. april 2006 #14 Skrevet 14. april 2006 ja du burde vite hva mensa er. ← Hvilken skade tror du jeg har fått som følge av en slik uvitenhet? Og en ting til, hvilke fordeler kan jeg oppnå hvis du drister deg til å fortelle meg hva det er?
Gjest Gjest_Trajan Cicero_* Skrevet 14. april 2006 #15 Skrevet 14. april 2006 Hvilken skade tror du jeg har fått som følge av en slik uvitenhet? Og en ting til, hvilke fordeler kan jeg oppnå hvis du drister deg til å fortelle meg hva det er? ← Jeg tviler på at du har tatt noen skade av og ikke vite hva mensa er. Det er vel ingen fordeler med mensa. som jeg kan se
SniperCat! Skrevet 14. april 2006 #16 Skrevet 14. april 2006 (endret) Har man høy intelligens ønsker man stort sett mindre religion og færre landegrenser. Rent historisk sett. Men hva Mensa-medlemmene og deres søte figurtegninger mener, det vet jeg ingenting om. Endret 14. april 2006 av SniperCat!
Lillesøster Skrevet 14. april 2006 #17 Skrevet 14. april 2006 Har man høy intelligens ønsker man stort sett mindre religion og færre landegrenser. Rent historisk sett. ←
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2006 #18 Skrevet 15. april 2006 Jeg tenderer nok til å tro at Mensa-medlemmer er mindre religiøse enn befolkningen ellers (rettere sagt: at færre Mensa-medlemmer er religiøse enn blant befolkningen ellers). Dette fordi mange Mensa-medlemmer er vitenskapsmenn (naturvitenskap), og jeg tror at dersom du har stor kunnskap om f.eks. universets historie, utviklingslære, astronomi, biologi, eller fysikk, blir det vanskeligere å holde fast på en gudstro.
Gjest Gjest_KR-øst_* Skrevet 15. april 2006 #19 Skrevet 15. april 2006 Jeg tenderer nok til å tro at Mensa-medlemmer er mindre religiøse enn befolkningen ellers (rettere sagt: at færre Mensa-medlemmer er religiøse enn blant befolkningen ellers). Dette fordi mange Mensa-medlemmer er vitenskapsmenn (naturvitenskap), og jeg tror at dersom du har stor kunnskap om f.eks. universets historie, utviklingslære, astronomi, biologi, eller fysikk, blir det vanskeligere å holde fast på en gudstro. ← Dette må jo helt avhenge av hvilke kriterier som gir positive poeng. Jeg vet ikke hvordan de bedømmer dette, men hvis det hadde vært kristne som hadde laget programmet for en slik intelligensmåling, så er jeg ganske sikker på at det var de som hadde skåret høyest.
Gjest Gjest Skrevet 16. april 2006 #20 Skrevet 16. april 2006 Dette må jo helt avhenge av hvilke kriterier som gir positive poeng. Jeg vet ikke hvordan de bedømmer dette, men hvis det hadde vært kristne som hadde laget programmet for en slik intelligensmåling, så er jeg ganske sikker på at det var de som hadde skåret høyest. ← Jaha? Hvorfor det? Mener du at kristne måler IQ gjennom quizer à la: Først gikk Moses i ørkenen i 19 år, så i 21 år til. Hvor lenge gikk Moses i ørkenen? Jeg er enig i at det finnes forskjellige måter å måle IQ på, Mensa sin er kanskje en smule matematisk, men jeg tror ikke at det er så store forskjeller at religionen til den som lager testen vil ha betydning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå