Gå til innhold

Hvordan fortelle at sønnen deres lukter av røyk?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lydia_*
Skrevet

Jeg leier hos et ektepar med en sønn på tretten år. Foreldrene hans røyker inne, og han sitter av og til på med meg til skolen om morgenen.

Jeg har røykt selv inntil for litt over et år siden, og nå kjenner jeg at det stinker røyk av klærne hans når han setter seg inn i bilen. Han vet sikkert ikke om det selv, engang, i og med at foreldrene røyker inne.

Alle som ikke røyker selv kjenner lukta, det VET jeg. Jeg vet også at det ikke er ham selv som røyker.

Bør jeg si fra til foreldrene at han lukter av deres røyk, eller bør jeg la være?

Hvordan sier jeg eventuelt i fra om dette?

Skal jeg legge det fram som om jeg lurer på om det er sønnen som har begynt å røyke, og la dem trekke konklusjonene selv om at det er deres røyking som lager lukta?

Eller skal jeg bare si det rett ut? Eller tie...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du kanskje du skal være så grei at du snakker med gutten jeg og får hans syn på saken- det kan såre gutten mer enn det gavner kanskje hvis du trår feil?? Han er jo i en sårbar alder...

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er problemet her - at du ikke vil det skal lukte røyk i bilen din?

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Kjenner til dette problemet.

jeg har sagt det til en venninne som datteren luktet av røyk- ikke noe problem men jeg kjenner henne godt da.

Dagmammen til datteren min røyker inne om kvelden når ikke ungene er der men ungen min stinker av røyk når jeg får henne tilbake, men der får jeg ikke gjort noe for det er ikke opp til meg hva folk gjør på kvelden.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke kunnskap nok eller kjenner gutten nok til å si fra at han lukter av røyk. Jeg er nemlig 100% sikker på at det ikke er han som røyker. Begge foreldrene røyker, som sagt, og en av dem røyker Prince som jo stinker!

Vil det ikke være en veldig byrde for gutten å vite at han lukter røyk fordi mor og far røyker inne? Å vite at når det kommer ei jente bort til ham, så kjenner hun røyklukt av klærne hans? Han er ganske følsom av seg, og er veldig omsorgsfull og omtenksom, denne gutten.

Jeg tenker som så, at hvis jeg sier det til foreldrene, så kan de bare stille og rolig begynne å røyke ute, sånn at gutten slipper å tenke at det er pga ham.

Gjest Gjest
Skrevet
Hva er problemet her - at du ikke vil det skal lukte røyk i bilen din?

Nei, overhodet ikke det som er problemet.

Jeg tenker KUN på at gutten går rundt på skolen og lukter av røyk uten å kunne gjøre noe med det selv fordi han antageligvis ikke er klar over det.

Jeg trodde ikke dette kunne oppfattes som egoistisk, men det kunne det tydeligvis. Det er hvertfall overhodet ikke min hensikt i det hele tatt.

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Jeg trodde ikke dette kunne oppfattes som egoistisk, men det kunne det tydeligvis. Det er hvertfall overhodet ikke min hensikt i det hele tatt.

Det er noen som kun vil oppfattet det slik også da :)

Jeg forstod deg sånn at du tenkte på gutten og at han gikk rundt og luktet vondt.

Skrevet (endret)
Alle som ikke røyker selv kjenner lukta, det VET jeg. Jeg vet også at det ikke er ham selv som røyker.

Dette stemmer ikke alltid. Når jeg bodde hjemme så røykte begge mine foreldre. Jeg røyker ikke og jeg kjente ikke røyklukten av klærne i det hele tatt. Jeg la ikke merke til det helt sikkert fordi jeg var så vant til lukten av røyk mens jeg bodde hjemme.

Nå 7 år etter at jeg flyttet ut så merker jeg det med en gang etter at vi har vært hos mine foreldre.

Du kan egentlig ikke gjøre noenting. De har lov til å røyke i sitt eget hjem og røyker de mye, så setter lukten seg på alt og alle.

Så det er lite du faktisk kan gjøre. Du kan gjerne si det, men det hjelper vel lite. Så det trenger ikke å bety at han har begynt å røyke i det hele tatt for foreldrene røyker og det er jo nok at til at lukten sitter seg i klærne.

Min mor røyker mye og lukten sitter seg på alt. Er vi innom dem,

f eks 5 minutter, så stinker vi ekkel røyk etterpå og alle klærne må rett til vask når vi kommer hjem.

Som sagt, du kan gjerne si det, men om de følger det opp, er opp til dem.

Endret av Kittykat
Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Hvorfor skal du si fra? Foreldrene vet jo selv at de røyker, og de er sikkert ikke fremmed for at det lukter røyk av klær når man har vært i et røykfullt lokale.

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Hvorfor skal du si fra? Foreldrene vet jo selv at de røyker, og de er sikkert ikke fremmed for at det lukter røyk av klær når man har vært i et røykfullt lokale.

Vet du- det er mange røykere som ikke tenker over det . Jeg sluttet for et år siden og jeg tenkte faktisk ikke over hvor vondt jeg luktet.

Min venninne var heller ikke klar over at ungene luktet og satte pris på at jeg sa i fra

Gjest Gjest
Skrevet
Dette stemmer ikke alltid. Når jeg bodde hjemme så røykte begge mine foreldre. Jeg røyker ikke og jeg kjente ikke røyklukten av klærne i det hele tatt. Jeg la ikke merke til det helt sikkert fordi jeg var så vant til lukten av røyk mens jeg bodde hjemme.

Nå 7 år etter at jeg flyttet ut så merker jeg det med en gang etter at vi har vært hos mine foreldre.

Du kan egentlig ikke gjøre noenting. De har lov til å røyke i sitt eget hjem og røyker de mye, så setter lukten seg på alt og alle.

Så det er lite du faktisk kan gjøre. Du kan gjerne si det, men det hjelper vel lite. Så det trenger ikke å bety at han har begynt å røyke i det hele tatt for foreldrene røyker og det er jo nok at til at lukten sitter seg i klærne.

Min mor røyker mye og lukten sitter seg på alt. Er vi innom dem,

f eks 5 minutter, så stinker vi ekkel røyk etterpå og alle klærne må rett til vask når vi kommer hjem.

Som sagt, du kan gjerne si det, men om de følger det opp, er opp til dem.

Du må lese hva jeg skriver :)

Jeg skriver at han selv ikke kjenner det nettopp pga det du sier.

Jeg mente alle andre som ikke røyker kjenner lukta. :)

Så vi er helt enige, vi to.

Jeg tror overhodet ikke at det er han som røyker, men jeg lurte på om jeg skulle legge det fram som om jeg lurte på det for å få fram at det lukter røyk av ham til foreldrene.

De har bare ham, og jeg tror nok at hvis de var klar over det, så ville de begynne å røyke ute igjen.

Skrevet

Jeg tenker som så, at hvis jeg sier det til foreldrene, så kan de bare stille og rolig begynne å røyke ute, sånn at gutten slipper å tenke at det er pga ham.

:ler::sjenert: eh - altså, en røyker starter ikke stille og rolig å røyke ute dersom de har røkt inne - spesielt ikke på oppfordring fra andre.. :ler: jeg har selv røkt i mange år og hadde noen sagt til meg at jeg burde gå ut fordi ungene mine luktet røyk - veel... :forvirret: jeg hadde nok ikke blidnet nei - selv om jeg aldri har røkt inne eller sammen med mine barn så det er sagt..

Jeg tror fortsatt du kan snakke med gutten - du trenger ikke være elefant og gå rett på "du stinker røyk vet du det?" praten heller da - det er mulig å føle seg litt frem for å finne ut hva man mener og tror om røyk osv..

Hvis du ikke tror du klarer det foreslår jeg at du lar det ligge siden lukten ikke var et problem for deg som du skrev i et annet innlegg..

Skrevet
Du må lese hva jeg skriver :)

Jeg skriver at han selv ikke kjenner det nettopp pga det du sier.

Jeg mente alle andre som ikke røyker kjenner lukta. :)

Så vi er helt enige, vi to.

Jeg tror overhodet ikke at det er han som røyker, men jeg lurte på om jeg skulle legge det fram som om jeg lurte på det for å få fram at det lukter røyk av ham til foreldrene.

De har bare ham, og jeg tror nok at hvis de var klar over det, så ville de begynne å røyke ute igjen.

Åh, hehe, er visst ikke helt våken enda :forvirret:

Du kan jo nevne det til dem og se hva de sier.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Det kommer litt ann på personen

Hadde noen sagt til meg at ungen min luktet røyk- hadde jeg sluttet og røyke inne tvert.

( Nå skal det sies at jeg synes det er utrolig ego og røyke inne når du har unger uansett)

Gjest Gjest_Lydia_*
Skrevet
Må du si noe da?

Nei, jeg må ikke det, men jeg syns oppriktig talt synd på gutten. Han er overvektig i tillegg, og om han går rundt og stinker røyk også, så syns jeg det er vondt.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, overhodet ikke det som er problemet.

Jeg tenker KUN på at gutten går rundt på skolen og lukter av røyk uten å kunne gjøre noe med det selv fordi han antageligvis ikke er klar over det.

Det var heller ment i en litt oppgitt tone. Jeg skjønner rett og slett ikke hva du har med det å gjøre.

Ser nå at du slenger på at han også er overvektig og går mye alene - tror du det at foreldrene eventult slutter å røyke inne vil hjelpe for overvekten og ensomheten også?

Vil du bidra positivt til den guttens liv, så gi ham positive tilbakemeldinger - alt annet bærer preg av skvaldrekjerring lang vei.

Skrevet

Kan hende han er fullstendig klar over det, og at det fort kan bli enda vondere for han hvis du i tillegg skal ta det opp :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

Det er derfor jeg ikke har sagt noe til nå. Nettopp pga det Aeriana og gjest sier.

Men lukten er ganske VELDIG merkbar.

Kanskje det bare er like greit å ikke si noe, da..

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Synes det er synd at folk er så redde for å si ifra jeg.

Hvis de er oppgående voksene så tar de dette til seg . Ikke si noe til gutten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...