AnonymBruker Skrevet 1. februar #1 Skrevet 1. februar Jeg har tenkt på en ting, hvorfor er det så mye fokus på at kvinner trenger påfyll av hormoner ifb MEd overgangsalder ? Det er jo en naturlig prosess og det er meningen at hormonele skal synke? Anonymkode: 05b60...4f3
AnonymBruker Skrevet 1. februar #2 Skrevet 1. februar Vi er jo i utgangspunktet dyr, og de fleste dyr er reproduktive omtrent til de dør. Kvinner har en stor del av livet der de ikke kan få barn. Denne delen av livet øker de overlevelsen til egne slektninger ved å ta seg av barnebarn. Det å pøse på med kunsthormoner er jo et eksperiment. Anonymkode: 7bf33...650 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar #3 Skrevet 1. februar Pga at den naturlige prosessen kan føre med seg store psykiske lidelser, ekstrem søvnmangel, betennelsestilstander i skjellet og muskler mm. Hvorfor skal ikke da kvinner ta behandling som kan endre på alt dette? Anonymkode: c29da...aa7 11 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar #4 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har tenkt på en ting, hvorfor er det så mye fokus på at kvinner trenger påfyll av hormoner ifb MEd overgangsalder ? Det er jo en naturlig prosess og det er meningen at hormonele skal synke? Anonymkode: 05b60...4f3 Det er en naturlig prosess ja, men det er ikke sånn at man utsetter eller hindrer denne prosessen ved å ta hormonbehandling. Det er rett og slett symptomlindring ettersom overgangsalder for en del kvinner medfører søvnproblemer, angst, depresjon, hetetokter, betennelser, hjernetåke, utmattelse med mer. AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi er jo i utgangspunktet dyr, og de fleste dyr er reproduktive omtrent til de dør. Kvinner har en stor del av livet der de ikke kan få barn. Denne delen av livet øker de overlevelsen til egne slektninger ved å ta seg av barnebarn. Det å pøse på med kunsthormoner er jo et eksperiment. Anonymkode: 7bf33...650 HRT består i hovedsak av bioidentiske hormoner, ikke syntetiske. Det er også forsket på, og resultatene viser at hormonbehandling, i tillegg til å gi bedre livskvalitet, også kan beskytte mot blant annet benskjørhet og hjerte- karsykdom. Anonymkode: a1c50...504 4 1 8
AnonymBruker Skrevet 1. februar #5 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Pga at den naturlige prosessen kan føre med seg store psykiske lidelser, ekstrem søvnmangel, betennelsestilstander i skjellet og muskler mm. Hvorfor skal ikke da kvinner ta behandling som kan endre på alt dette? Anonymkode: c29da...aa7 Jeg sier ikke at man ikke skal. Jeg lurer på hvorfor det er sånn at man «trenger» det for å være fungerende, når det strengt tatt er meningen at disse hormonene skal synke i denne fasen. Da syns jeg det er rart det gir alle disse plagene Anonymkode: 05b60...4f3
AnonymBruker Skrevet 1. februar #6 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er en naturlig prosess ja, men det er ikke sånn at man utsetter eller hindrer denne prosessen ved å ta hormonbehandling. Det er rett og slett symptomlindring ettersom overgangsalder for en del kvinner medfører søvnproblemer, angst, depresjon, hetetokter, betennelser, hjernetåke, utmattelse med mer. HRT består i hovedsak av bioidentiske hormoner, ikke syntetiske. Det er også forsket på, og resultatene viser at hormonbehandling, i tillegg til å gi bedre livskvalitet, også kan beskytte mot blant annet benskjørhet og hjerte- karsykdom. Anonymkode: a1c50...504 Såkalte "bioidentiske" hormoner er selvfølgelig også syntetiske, dvs produsert i en fabrikk/lab. Anonymkode: 7bf33...650 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar #7 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg sier ikke at man ikke skal. Jeg lurer på hvorfor det er sånn at man «trenger» det for å være fungerende, når det strengt tatt er meningen at disse hormonene skal synke i denne fasen. Da syns jeg det er rart det gir alle disse plagene Anonymkode: 05b60...4f3 Hvorfor tror du aldring skal ha noen "mening"? Det er bare at kroppen eldes, fungerer dårligere og går mot døden. Anonymkode: 7bf33...650 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar #8 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg sier ikke at man ikke skal. Jeg lurer på hvorfor det er sånn at man «trenger» det for å være fungerende, når det strengt tatt er meningen at disse hormonene skal synke i denne fasen. Da syns jeg det er rart det gir alle disse plagene Anonymkode: 05b60...4f3 Man trenger det fordi fallet/svingningene i hormoner for mange kvinner gir svært plagsomme symptomer. Jeg gjentar: søvnproblemer, angst, depresjon, hetetokter, betennelser, hjernetåke, utmattelse med mer. Kan også legge til tørre slimhinner, tap av sexlyst, humørsvingninger, tinnitus, kløe med mer. Ikke alle blir plaget med alt, men mange opplever å miste seg selv, miste arbeidsevne og at det går negativt ut over både livskvalitet og relasjoner. Ja, du kan si at det er rart at noe så naturlig kan være så invalidiserende, men det kan man jo si om mye annet også. Fødsel er også den naturligste ting i verden, men svært smertefullt og potensielt farlig - derfor har vi et helt fagfelt som omhandler dette, og vi intervenerer med smertestillende og medisiner der det er nødvendig. Anonymkode: a1c50...504 5 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar #9 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg sier ikke at man ikke skal. Jeg lurer på hvorfor det er sånn at man «trenger» det for å være fungerende, når det strengt tatt er meningen at disse hormonene skal synke i denne fasen. Da syns jeg det er rart det gir alle disse plagene Anonymkode: 05b60...4f3 Hvorfor bruker folk medisiner mot høyt blodtrykk og høye nivåer av kolesterol? Et raskt google-søk gir deg mange artikler som forklarer om hormoner og fordelene. Anonymkode: e4fe4...f54 7
AnonymBruker Skrevet 1. februar #10 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg sier ikke at man ikke skal. Jeg lurer på hvorfor det er sånn at man «trenger» det for å være fungerende, når det strengt tatt er meningen at disse hormonene skal synke i denne fasen. Da syns jeg det er rart det gir alle disse plagene Anonymkode: 05b60...4f3 Det er en veldig interessant spørsmålsstilling. Har vi flere plager enn kvinner i tidligere generasjoner - eller handler det om at vi lever andre liv nå? Mange av oss har krevende karrierer i tillegg til oppfølging av egne barn, omsorg for gamle foreldre osv. Det får større konsekvenser om vi ikke fungerer optimalt (sykefravær osv.), og vi har nok en høyere forventning; vi må fungere hver dag. Jeg er for hormonbehandling, men livsstil kan også ha en betydning. Jeg har blitt kvitt alle mine plager ved endringer i kosthold. Anonymkode: 8b24d...851 2
Karmelia Skrevet 1. februar #11 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er en veldig interessant spørsmålsstilling. Har vi flere plager enn kvinner i tidligere generasjoner - eller handler det om at vi lever andre liv nå? Mange av oss har krevende karrierer i tillegg til oppfølging av egne barn, omsorg for gamle foreldre osv. Det får større konsekvenser om vi ikke fungerer optimalt (sykefravær osv.), og vi har nok en høyere forventning; vi må fungere hver dag. Jeg er for hormonbehandling, men livsstil kan også ha en betydning. Jeg har blitt kvitt alle mine plager ved endringer i kosthold. Anonymkode: 8b24d...851 Vi lever også betydelig lengre enn tidligere generasjoner. Enig angående kosthold. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar #12 Skrevet 1. februar Fordi verden går fremover. Det er naturlig å få kreft og dø av det. Det er naturlig å få karies og miste alle tenner før fylte 35. Det er naturlig at man dør av en liten infeksjon. Det er naturlig å ha bankende hodepine og bare la det stå til uten en paracet. Det er naturlig å få mindt 13 barn, men her bruker vi jammen hormoner for at så ikke skal skje. Hormonterapi fra perimeopause (før overgangsalderen, altså) beskytter kroppen mot en lang rekke sykdommer, det er bare å google dette. Det holder kropp og utseende ungt, og gjør at vi har mer krefter til jobb, trening og andre ting. Huden eldes langsommere også, fordi østrogen hjelper med opprettholdelse av kollagenproduksjoben. Færre leddsmerter av samme grunn. Det er menneskets natur å skape fremskritt, medisinsk og på andre måter. Så det er helt naturlig å bruke de hjelpemidlene som finnes. Hva er egentlig grunn til å la være å bruke hormoner..? Bortsett fra hvis det er medisinske årsaker til det? Det er å være en smart og opplyst kvinne å bruke hormoner i dag. Vel og merke fra perimenopause. Anonymkode: 59099...363 7 1
Maleficenta Skrevet 1. februar #13 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg sier ikke at man ikke skal. Jeg lurer på hvorfor det er sånn at man «trenger» det for å være fungerende, når det strengt tatt er meningen at disse hormonene skal synke i denne fasen. Da syns jeg det er rart det gir alle disse plagene Anonymkode: 05b60...4f3 Det er jo fordi vi lever lengre nå. Før en gang døde man gjerne i den alderen og slapp unna plagene pga det .. 3
Stjertmeis Skrevet 1. februar #14 Skrevet 1. februar Du finner mange betraktninger i den så og si identiske tråden fra noen få dager siden: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1888421-overgangsalder-gjennom-tidene/#comments
AnonymBruker Skrevet 1. februar #15 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Fordi verden går fremover. Det er naturlig å få kreft og dø av det. Det er naturlig å få karies og miste alle tenner før fylte 35. Det er naturlig at man dør av en liten infeksjon. Det er naturlig å ha bankende hodepine og bare la det stå til uten en paracet. Det er naturlig å få mindt 13 barn, men her bruker vi jammen hormoner for at så ikke skal skje. Hormonterapi fra perimeopause (før overgangsalderen, altså) beskytter kroppen mot en lang rekke sykdommer, det er bare å google dette. Det holder kropp og utseende ungt, og gjør at vi har mer krefter til jobb, trening og andre ting. Huden eldes langsommere også, fordi østrogen hjelper med opprettholdelse av kollagenproduksjoben. Færre leddsmerter av samme grunn. Det er menneskets natur å skape fremskritt, medisinsk og på andre måter. Så det er helt naturlig å bruke de hjelpemidlene som finnes. Hva er egentlig grunn til å la være å bruke hormoner..? Bortsett fra hvis det er medisinske årsaker til det? Det er å være en smart og opplyst kvinne å bruke hormoner i dag. Vel og merke fra perimenopause. Anonymkode: 59099...363 Problemet er at alvorlige bivirkninger ofte ikke kommer fram før i ettertid. Anonymkode: 7bf33...650 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar #16 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en veldig interessant spørsmålsstilling. Har vi flere plager enn kvinner i tidligere generasjoner - eller handler det om at vi lever andre liv nå? Mange av oss har krevende karrierer i tillegg til oppfølging av egne barn, omsorg for gamle foreldre osv. Det får større konsekvenser om vi ikke fungerer optimalt (sykefravær osv.), og vi har nok en høyere forventning; vi må fungere hver dag. Jeg er for hormonbehandling, men livsstil kan også ha en betydning. Jeg har blitt kvitt alle mine plager ved endringer i kosthold. Anonymkode: 8b24d...851 Hva gjorde du med kostholdet? Anonymkode: 7bf33...650
AnonymBruker Skrevet 1. februar #17 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Problemet er at alvorlige bivirkninger ofte ikke kommer fram før i ettertid. Anonymkode: 7bf33...650 Hvilke bivirkninger er det snakk om? Og betennelser pga perimenopause? Anonymkode: 7fca4...d48
AnonymBruker Skrevet 1. februar #18 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilke bivirkninger er det snakk om? Og betennelser pga perimenopause? Anonymkode: 7fca4...d48 Kreftrisiko på lang sikt. Anonymkode: 7bf33...650
aksase Skrevet 1. februar #19 Skrevet 1. februar (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har tenkt på en ting, hvorfor er det så mye fokus på at kvinner trenger påfyll av hormoner ifb MEd overgangsalder ? Det er jo en naturlig prosess og det er meningen at hormonele skal synke? Anonymkode: 05b60...4f3 Det handler jo om å lindre symptomer og plager. Det kan være veldig slitsom for kvinner i overgangsalderen når hetetoktene herjer, uroen i kroppen ødelegger søvnen og humørsvigninger gjør det krevende også for de som kvinnen omgås og bor sammen med. I ekstreme tilfeller kan overgangsplagene føre til sykemeldinger og samlivsproblemer. Endret 1. februar av aksase 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar #20 Skrevet 1. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kreftrisiko på lang sikt. Anonymkode: 7bf33...650 Det finnes allerede en god del studier på dette Anonymkode: e4fe4...f54
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå