Anonym941 Skrevet lørdag kl. 22:18 #1 Skrevet lørdag kl. 22:18 Hver gang jeg lager lasagne så synes jeg at sausen alltid får så stram smak, akkurat som at man spiser hermetiske tomater synes ikke lasagnen blir så veldig god da .. er det noen her som vet om man kan surre f eks litt rømme inn i sausen for at det skal bli litt mer kremete og bedre smak ?
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:41 #2 Skrevet lørdag kl. 22:41 Rømme smaker jo også syrlig, ville gått for fløte, crème fraîche, sukker, husholdningssaft eller noe sånt. Anonymkode: 52c0f...05b
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:47 #3 Skrevet lørdag kl. 22:47 Ville heller valgt fløte da…. Anonymkode: e8200...85f 2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:47 #4 Skrevet lørdag kl. 22:47 Neinei, det blir ikke bra! Alle tomatbaserte sauser skal koke lenge - jo lenger, desto søtere blir tomatene. Lag skikkelig saus fra bunnen med ferske tomater, og la den putre i minst 3 timer (gjerne mer) før du bruker den i selve lasagnen. God mat tar tid. Anonymkode: f39bc...dc1 5 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:48 #5 Skrevet lørdag kl. 22:48 Reven gulrot kan søte opp stram tomatsmak fra boks-tomater. Anonymkode: e8200...85f 3 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:53 #6 Skrevet lørdag kl. 22:53 Du bruker antagelig billige hermetiske tomater, glemmer å bruke sukker, og lar deg ikke koke lenge nok. å koke opp/steke cherrytomater i ovn med olje, løk og hvitløk er best. Bruk så stavmikser og bittelitt sukker. om du bruker hermetiske tomater, så bruk de med god kvalitet, la sausen småkoke i 30-60 minutter. Husk litt sukker. Bruker du ostesaus? Det kan også gjøre smaken mildere. Anonymkode: 74c94...85c 2
Maia70 Skrevet lørdag kl. 23:04 #7 Skrevet lørdag kl. 23:04 Tomater må kokes enten veldig kort - tror det var under ti eller kanskje fem minutter - eller veldig lenge, over 45 minutter. Mellom der kan man risikere at de blir veldig syrlige. De må også være faste, ikke bløte, da er de overmodne. Tror kokingen har med syre i kjernene og skallet å gjøre, når det brytes ned frigjøres syre, og når de koker lenger, så fordamper den. Leste dette for noen år siden, men finner det ikke igjen. Jeg har hatt hell med å gjøre det sånn. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:14 #8 Skrevet lørdag kl. 23:14 Du må velge gode hermetiske tomater, ikke billige. Også kan du bruke litt brunsukker i (balanser gjerne med litt rødvinseddik eller lignende om sausen blir litt for søt). Ostesausen vil jo også gi samme effekt som feks å putte fløte i tomatsausen, og personlig tenker jeg at det egentlig ikke blir noe god kombo. Anonymkode: 2328a...122
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 05:53 #9 Skrevet søndag kl. 05:53 Jeg ville ikke ha brukt rømme i selve lasagnen, men synes det er veldig godt å ha litt rømme på som topping. Anonymkode: 09d8a...1c8 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:19 #10 Skrevet søndag kl. 07:19 Bruk litt sukker i tomatsausen. Anonymkode: e914d...d5d 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:32 #11 Skrevet søndag kl. 08:32 Dt handler ikke om prisen på tomatene, men hva annet du har i sausen og hvor lenge den får koke. Rømme vil ikke balansere en tomatsaus, har du ikke tid til å la den koke, bruk heller sukker eller honning. Anonymkode: 4886c...2a0 1 1
Cam03 Skrevet søndag kl. 08:35 #12 Skrevet søndag kl. 08:35 Vi blander hvit saus og tomatsaus sammen, og det smaker veldig godt.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:33 #13 Skrevet søndag kl. 09:33 Jeg har aldri fått til tomatsausen så god som jeg vil ha den, så jeg bruker ferdig saus på glass. Det er lov å jukse litt. Jeg kan lage mye mat fra bunnen av, men orker ikke dulle med en saus i tre timer. Anonymkode: 37f9b...442
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:42 #14 Skrevet søndag kl. 16:42 Enig med andre. Rømme vil ikke balansere riktig ut fra det du beskriver. Men man kan ha litt rømme i en lasagne om det er det man har den dagen, hvis man har nok sødme. Noen lager gjerne en rømmesaus som serveres ved siden av, eller som dressing på fersk salat. Jeg pleier å ha i en del løk i lasagnen, det hjelper både på å gi ekstra fylde samt balansere med sødme uten at det må tilsettes mye sukker. Som andre nevner så hjelper også det å ha en hjemmelaget hvitsaus eller ostesaus, som man legger lag på lag. Anonymkode: 0c8e8...55a
Arild37 Skrevet søndag kl. 16:49 #15 Skrevet søndag kl. 16:49 Anonym941 skrev (18 timer siden): Hver gang jeg lager lasagne så synes jeg at sausen alltid får så stram smak, akkurat som at man spiser hermetiske tomater synes ikke lasagnen blir så veldig god da .. er det noen her som vet om man kan surre f eks litt rømme inn i sausen for at det skal bli litt mer kremete og bedre smak ? Velg hermetiske tomater av høy kvalitet. Det er stor forskjell, de billigste er ofte sure. Og trenger tomatsausen være mer kremete når en lager hvit saus til? Og kok sausen lenge, rundt 3 t
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:50 #16 Skrevet søndag kl. 16:50 Ikke kok eller stek rømme. Da benytter du heller crème fraîche. Når det er sagt burde det være unødvendig å ha dette i tomatsausen, da du jo har en variant av bechamel saus i lasagnen. Anonymkode: 3d580...ba6 1
Enmanelskeråhate Skrevet søndag kl. 16:56 #18 Skrevet søndag kl. 16:56 Rør inn en stor skje hvit saus i kjøttsausen, kjøper du billige knuste tomater må du tilsette litt sukker, gulerøtter tilsetter også litt sødme, man kan fint tilsette litt seterrømme eller chreme fraiche også evt, men stort sett unødvendig
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:36 #19 Skrevet søndag kl. 17:36 Har du ikke i bechamelsaus, da? Anonymkode: 27f41...43b 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:41 #20 Skrevet søndag kl. 17:41 Anonym941 skrev (19 timer siden): Hver gang jeg lager lasagne så synes jeg at sausen alltid får så stram smak, akkurat som at man spiser hermetiske tomater synes ikke lasagnen blir så veldig god da .. er det noen her som vet om man kan surre f eks litt rømme inn i sausen for at det skal bli litt mer kremete og bedre smak ? Kjøttsaus kan med hell kokes i 3-5 timer. Jeg tilsetter 1-2 grillede paprika i tillegg til tomater. Men trikset bak å kvitte seg med den skarpe smaken er rett og slett - tid. Har du ikke tid? Kjøp heller ferdig saus som er kokt i timevis på en fabrikk et sted og bruk den heller enn hermetiske tomater. Anonymkode: 428a1...e15
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå