AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:14 #21 Skrevet søndag kl. 11:14 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med eldste gikk vi til hd og følte oss så små, bare negativ helsesøster osv. Selv om barnet gikk ned i vekt så skulle en ikke gi morsmelkerstatning for det var fyfy. Var fastlege som sa nå slutter du med pappa og gi mme i stede. Og fikk da et barn som var utrolig blid og fornøyd. Kjeft fordi barnet satte seg opp ved 3/4 mnd og gikk ved 6/7 mnd alder for det var ikke normalt. Så da med nr 2 sa vi klart fra vi går kun til legen så da gikk jeg hele svangerskapet til fastlege og han satte opp timene hos seg når barnet skulle ha kontroll og vaksiner. Jeg hadde mistet all tiltro til helsestasjonen Anonymkode: 902c2...128 Det er trist å lese, hvordan foregikk denne kjeften? Barn er jo ulike i utvikling. Men hvis det var slik at dere lærte barnet å sitte, altså barnet ble støttet opp av puter el uten at det kom ut/inn av sittestillingen selv er jo ikke det anbefalt. Er det tidlig ute til å sette seg opp av seg selv så er de jo sterke nok til det og da er jo alt ok. Anonymkode: 44991...819
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:22 #22 Skrevet søndag kl. 11:22 Hva er konsekvensen av sviktende oppfølging av barnas helse? Det er barna som taper aller mest på det. Helsekontroller er som eu-sjekk på bilen. For de fleste er det bare å krysse av at alt fungerer, men noen ganger oppdages avvik. Sykdommer oppdages vel til slutt, men kjedelig å ikke vite når det startet. Anonymkode: 3edf5...93d 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:51 #23 Skrevet søndag kl. 18:51 Antageligvis bekymringsmelding til BV. Ja, de er så petty at dette er "alvorlig omsorgssvikt". Samme om ungen misser en time hos helsestasjon eller om den ikke er 100% kledd med minst 3 lag når du er der. Anonymkode: baeeb...9b2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:56 #24 Skrevet søndag kl. 18:56 Noen i min utvidede familie valgte å droppe både svangerskapskontroller og helsestasjon/lege med den lille gutten, da varslet legen barnevernet. Det endte med omsorgsovertakelse, de var uansett ikke skikket til å ha barn. Anonymkode: 5f77a...b04
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:24 #25 Skrevet søndag kl. 19:24 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Antageligvis bekymringsmelding til BV. Ja, de er så petty at dette er "alvorlig omsorgssvikt". Samme om ungen misser en time hos helsestasjon eller om den ikke er 100% kledd med minst 3 lag når du er der. Anonymkode: baeeb...9b2 Hva du mener er petty er irrelevant, barnet har selvstendig rett på oppfølging og det tror jeg vi som samfunn skal være glad for. Du har sikkert fantasi nok til å tenke ut noen grunner for hvorfor foreldre unndrar seg alt av kontroller hos helse. Er ikke snakk om en glemt time her. Jeg har forøvrig glemt time med begge mine i ammetåka, man får en ny. Anonymkode: 36591...595 3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:33 #26 Skrevet søndag kl. 19:33 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Antageligvis bekymringsmelding til BV. Ja, de er så petty at dette er "alvorlig omsorgssvikt". Samme om ungen misser en time hos helsestasjon eller om den ikke er 100% kledd med minst 3 lag når du er der. Anonymkode: baeeb...9b2 I den grad det er rutiner på dette, er de gjerne i sjiktet: forsøk telefonisk kontakt, sjekk folkeregister, forsøk hjemmebesøk, deretter faglig drøft og deretter eventuelt bekymringsmelding. Jeg mener det er juridisk tvilsomt om man har hjemmel til slik melding om det eneste man vet er at familien er ikke møter opp, men f.eks kommuneadvokaten i Oslo går god for det. Det er ganske omstridt i juridiske kretser. Har så vidt jeg kjenner til aldri vært rettslig prøvd. Det er absolutt ikke vanlig at det sendes noen bekymringsmelding på bakgrunn av en bortglemt time eller en manglende lue. Anonymkode: b772a...61b
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:40 #27 Skrevet søndag kl. 19:40 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det gir grunnlag for bekymringsmelding. Så det er konsekvensen. Barnet har selvstendig rett til oppfølging av helse. Skal man ikke følge kontrollene på helsestasjonen, så gir man dem beskjed om at det gjøres hos fastlege (og tar da selvfølgelig også da kontrollene der). Anonymkode: 36591...595 Det gir ikke grunnlag for bekymringsmelding. Tvert imot er det er frivillig tilbud. Mange bruker andre land eller leger og det kan man gjee er ene gjøre. Anonymkode: 6da81...aba
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:42 #28 Skrevet søndag kl. 19:42 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hei Er det noen som har opplevd konsekvenser av å melde seg ut av tilbudet til helsestasjonen og evt ikke gjort kontroller hos legen? Anonymkode: 0167c...6f8 Ble anmeldt til bv pga hs ikke var så blid pga jeg ikke gikk til de. Lege sendte alt han skulle til hs var altså kun hs som ikke var helt i lodd. Måtte på et møte så ble saken henlagt Anonymkode: 7b612...7cd
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:11 #29 Skrevet søndag kl. 20:11 Hva som faktisk skjer vet jeg ikke, men jeg regner med at det kan bli sendt en bekymringsmelding dersom et barn ikke får nødvendig oppfølging. Når man velger å få barn, har man et ansvar for å følge opp helsen deres. Kontrollene er viktige for barnets utvikling, og jeg skjønner ikke hvorfor man ikke vil det beste for barnet sitt. Anonymkode: 140c2...6e6
mommyaka Skrevet søndag kl. 20:13 #30 Skrevet søndag kl. 20:13 Ts Får ikke barnet ditt sine vaksiner?
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:22 #31 Skrevet søndag kl. 20:22 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nja. Det er ekstremt i grenseland. Det tolkes slik en del steder, men har så vidt meg bekjent aldri vært ordentlig rettslig prøvd. Å melde direkte uten først å søke kontakt med familien, er helt klart ikke lovlig. Anonymkode: b772a...61b Men det gjøres nok. Vet om flere som har blitt meldt til barnevern fordi de har uteblitt til timer på Bup. Ene hadde vært på ferie og ikke fått innkallingen, andre husker jeg ikke nøyaktig, men det var i samme gate, ikke å sabotere utredning/behandling. Jeg tror vi ble litt mistenkeliggjort selv. Første innkalling til tannpleier nådde ikke oss (sms-system), vi fikk bare brev om at vi hadde uteblitt fra time, men kunne bestille ny innen 6 mnd. Før 6 mnd var gått, fikk vi innkalling til tannLEGE, ikke tannpleier. Far fulgte, han var veldig fornøyd med tannlegen som stilte SÅ mange spørsmål😄 Barnet falt også ut av vanlig helsestasjonsoppfølging pga corona. Timen var like etter nedstenging, og da ble bare de minste og sårbare grupper prioritert i starten. De glemte å kalle inn vår da det roet seg, og de oppdaget det ikke før 4-åringen var 6 og de skulle overføres til skole. Barnet var helsesjekket i mellomtiden, men hadde ikke tatt hørsels- og synstest. Helsesykepleieren var ikke vår faste, og hun var litt mistenksom på hvorfor vi kom så sent. Uansett, barn har rett til helsesjekk tilsvarende kontrollene. Du er pliktig å ta imot tilbudet ved helsestasjonen, eller få legen til å ta det og bekrefte til helsestasjon at det er gjort. Helsestasjon har også programmer med vekstkurver osv som ikke nødvendigvis er integrert i fastlegens journalsystem. Da kan det være lettere å overse avvik. Legene er gjerne heller ikke så drillet i å snakke om småbarnsting og huske når milepæler skal nås og andre ting de pugget til eksamen i barnesykdommer for mange år siden. Anonymkode: 307d3...503
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:26 #32 Skrevet søndag kl. 20:26 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei Er det noen som har opplevd konsekvenser av å melde seg ut av tilbudet til helsestasjonen og evt ikke gjort kontroller hos legen? Anonymkode: 0167c...6f8 Hvis barn uteblir fra slike kontroller eller tannlegetimer så vil det bli sendt en bekymringsmelding til barnevernet Anonymkode: 74b13...467
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:27 #33 Skrevet søndag kl. 20:27 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det gjøres nok. Vet om flere som har blitt meldt til barnevern fordi de har uteblitt til timer på Bup. Ene hadde vært på ferie og ikke fått innkallingen, andre husker jeg ikke nøyaktig, men det var i samme gate, ikke å sabotere utredning/behandling. Anonymkode: 307d3...503 Mulig. Etter 20 år i barnevernet, har jeg til gode å se slike meldinger fra verken helsestasjon eller BUP. Kan selvsagt være geografiske forskjeller. De gangene helsestasjon har meldt, har sett alltid vært litt rariteter i tillegg. F.eks kjennskap til tidligere barnevernssak i familien eller at foreldre har flyttet åtte ganger de siste par årene og slikt. Har som oftest vist seg å være enten god grunn til bekymring eller at familien har flyttet til utlandet uten å flyttemelde (mest utbredt). Anonymkode: b772a...61b 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:43 #34 Skrevet søndag kl. 20:43 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mulig. Etter 20 år i barnevernet, har jeg til gode å se slike meldinger fra verken helsestasjon eller BUP. Kan selvsagt være geografiske forskjeller. De gangene helsestasjon har meldt, har sett alltid vært litt rariteter i tillegg. F.eks kjennskap til tidligere barnevernssak i familien eller at foreldre har flyttet åtte ganger de siste par årene og slikt. Har som oftest vist seg å være enten god grunn til bekymring eller at familien har flyttet til utlandet uten å flyttemelde (mest utbredt). Anonymkode: b772a...61b Geografiske forskjeller kan være så enkelt som at et helsepersonell eller to på ett enkelt sted har sin egen tolkning av hva som er meldepliktig 🙂 Sakene jeg kjenner gjelder autistiske barn og unge som ikke klarer skolegang. Når skolefraværssaker blir langvarige er veien til å lure på om foreldre følger opp riktig kort, og en del blir meldt for sikkerhets skyld, med de følger det får for familier som allerede er hardt rammet direkte av barnets problemer. Anonymkode: 307d3...503
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:47 #35 Skrevet søndag kl. 20:47 Marimma skrev (14 timer siden): Brudd på barnets rett på helsehjelp er grunnlag for bekymringsmelding, ja. Det, samt undervisningsplikt, er noen av få omsorgsoppgaver foreldre har pålagt seg. Men det er jaggu ikke mange kontroller barnet må ha (legekontorene bare), så om man ikke ønsker noen som helst oppfølging av barnet er det kanskje like greit å outsource deler av omsorgen til det offentlige. Det er vel strengt tatt ikke helsehjelp, men forebyggende helsearbeid de driver med på helsestasjonen. Ellers er jeg enig med deg Anonymkode: 4eeaf...df9
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:48 #36 Skrevet søndag kl. 20:48 Man er pliktig som forelder til å følge barnet til kontrollene, så når man utelater å møte til kontroll på helsestasjon og ikke svarer på telefon når de ringer, ikke møter på ny time som blir satt opp etc så er det naturlig at det blir meldt til barnevernet, og det er helt riktig å gjøre det fordi det er klart det er bekymringsfullt at man som forelder oppfører seg på denne måten. Anonymkode: a0dc3...5e8
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:49 #37 Skrevet søndag kl. 20:49 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel strengt tatt ikke helsehjelp, men forebyggende helsearbeid de driver med på helsestasjonen. Ellers er jeg enig med deg Anonymkode: 4eeaf...df9 Det er helsehjelp selv om det er forebyggende Det føres journal, dermed er det helsehjelp. Anonymkode: a0dc3...5e8 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:10 #38 Skrevet søndag kl. 21:10 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det gir ikke grunnlag for bekymringsmelding. Tvert imot er det er frivillig tilbud. Mange bruker andre land eller leger og det kan man gjee er ene gjøre. Anonymkode: 6da81...aba Helsestasjonen er et frivillig tilbud, du står fritt til å ta kontrollene hos lege i stedet. Her var der snakk om å ikke møte på Helsestasjonen og heller ikke hos lege. Anonymkode: 36591...595 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:27 #39 Skrevet søndag kl. 21:27 TS har ikke svart på noen innlegg her inne, og det viser at hun ikke er moden nok til å ta imot konstruktiv kritikk. I stedet for å engasjere seg i diskusjonen, trekker hun seg bare unna når hun får svar hun ikke liker. Anonymkode: 140c2...6e6 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 23:35 #40 Skrevet søndag kl. 23:35 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Geografiske forskjeller kan være så enkelt som at et helsepersonell eller to på ett enkelt sted har sin egen tolkning av hva som er meldepliktig 🙂 Sakene jeg kjenner gjelder autistiske barn og unge som ikke klarer skolegang. Når skolefraværssaker blir langvarige er veien til å lure på om foreldre følger opp riktig kort, og en del blir meldt for sikkerhets skyld, med de følger det får for familier som allerede er hardt rammet direkte av barnets problemer. Anonymkode: 307d3...503 Ja, skjønner. Jeg kan selvfølgelig ikke utelukke at det skjer. Jeg har bare jobbet i Oslo, der har alle bydeler jobbet systematisk med å heve kompetansen på hva som er meldepliktig og mitt inntrykk er at det har vært nyttig. At skoler melder på grunnlaget du beskriver, er skremmende utbredt. BUP og helsestasjonstjenesten har jeg ikke sett det fra. (...så har jeg jo møtt folk fra disse bitteknøttjenestene rundt i landet i ulike sammenhenger, og sitter med et inntrykk av at det enkelte steder skjer veldig mye juridisk rart hos både barnevern, utdannings- og helseinstanser). Anonymkode: b772a...61b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå