AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:38 #1 Skrevet lørdag kl. 20:38 Trenger litt tips og råd. Jeg er hobbyfotograf og har semiprofesjonelt fotoutstyr. Fullformat speilrefleks og gode objektiver. Tar innimellom bilder på oppdrag for både aviser, magasiner og privatpersoner. Bare for å gi litt bakgrunnsinfo. Redigerer i Lightroom og Photoshop. Jeg elsker å ta bilder, men syntes helt ærlig at det er noe skikkelig dritt å drasse på det digre kameraet. Har lenge ønsket meg et mindre kamera jeg bare kan putte i lomma. Spørsmålet er da bare: Er det verdt det? Jeg har iPhone 17 pro og får veldig ok bilder med denne. Savner så klart valgmulighetene et "ordentlig" kamera gir. Vil jeg kunne få et kompaktkamera til en ok pris som gir med bedre bilder enn iPhonen? Er ikke interessert i å betale en halv bondegård. Skal jeg ta spesielle bilder vil jeg så klart bruke speilrefleksen. Dette blir mer til hverdagsbruk. Har kikket på f.eks Canon powershot g7x mark iii men dette er jo langt over budsjettet. Noen som har erfaring? Dette har jeg ingen peiling på 🙃 Anonymkode: f14b2...3b8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:41 #2 Skrevet lørdag kl. 20:41 Du kjøper virkelig ikke en IPhone hvis du bryr deg om kvalitet på bildet? Hobbyfotograf og mener IPhone tar OK bilder, ja da burde du understreke OK - Samsung tar vitterlig høykvalitetsbilder ifht til IPhone 🥹. Jeg syntes IPhone tar ganske så rævva bilder faktisk. Ønsker man kvalitet på bildene bruker man eget kamera eller Samsung. Anonymkode: ed911...a61
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:50 #3 Skrevet lørdag kl. 20:50 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du kjøper virkelig ikke en IPhone hvis du bryr deg om kvalitet på bildet? Hobbyfotograf og mener IPhone tar OK bilder, ja da burde du understreke OK - Samsung tar vitterlig høykvalitetsbilder ifht til IPhone 🥹. Jeg syntes IPhone tar ganske så rævva bilder faktisk. Ønsker man kvalitet på bildene bruker man eget kamera eller Samsung. Anonymkode: ed911...a61 Der får vi være enige i og være uenige. Jeg kjenner flere fotografer og journalister som sverger til iPhone over Samsung. Jeg har tatt bilder med iPhone som har stått på trykk i store landsdekkende aviser og til og med store reklamekampanjer, så den tar mer enn gode nok bilder til privatbruk 😁 Det var uansett ikke det jeg spurte om. TS Anonymkode: f14b2...3b8 2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:20 #4 Skrevet søndag kl. 10:20 Det har alltid vært slik at kunnskap og erfaring trumfer utstyret innen foto. Noen av tidenes beste pressebilder og portretter er tatt for 70-90 år siden. Å hevde at "iPhone tar ganske så ræva bilder faktisk" blir for banalt. i likhet med trådstarter har jeg de siste årene tatt en lang rekke pressebilder med iPhone, der flere har vært oppslagsbilder over to sider på glanset papir. Investerer en litt tid i å lære å bruke iPhone (eller en Android for den saks skyld) optimalt så er det et utmerket verktøy innenfor rammene det gir. For å sitere en av landets mer erfarne pressefotografer som fikk spørsmål om hva han mente var det optimale reportasjekameraet: «Det du har for hånden der og da". Men et godt kompaktkamera er selvsagt ikke til å kimse av. Anbefaler ts å søke råd i et mer spisset fagforum. Anonymkode: 9146d...9ac 1 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:34 #5 Skrevet søndag kl. 10:34 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det har alltid vært slik at kunnskap og erfaring trumfer utstyret innen foto. Noen av tidenes beste pressebilder og portretter er tatt for 70-90 år siden. Å hevde at "iPhone tar ganske så ræva bilder faktisk" blir for banalt. i likhet med trådstarter har jeg de siste årene tatt en lang rekke pressebilder med iPhone, der flere har vært oppslagsbilder over to sider på glanset papir. Investerer en litt tid i å lære å bruke iPhone (eller en Android for den saks skyld) optimalt så er det et utmerket verktøy innenfor rammene det gir. For å sitere en av landets mer erfarne pressefotografer som fikk spørsmål om hva han mente var det optimale reportasjekameraet: «Det du har for hånden der og da". Men et godt kompaktkamera er selvsagt ikke til å kimse av. Anbefaler ts å søke råd i et mer spisset fagforum. Anonymkode: 9146d...9ac Kunnskap og erfaring trumfer definitivt utstyret ja. Jeg elsker speilrefleksen min og de valgmulighetene den gir, men syntes det blir for "drassete" i det daglige. Det er vel egentlig det jeg savner mest hos iPhonen - valgmulighetene. Men jeg har helt ærlig ikke satt meg skikkelig godt inn i det, det finnes kanskje gode apper? Jeg må nok kanskje søke råd i et mer spisset forum ja, men tenkte det var verdt forsøket å spørre her først Jeg er ikke ute etter å erstatte speilrefleksen, men heller ha et godt alternativ som er enklere når man er på farta. Takk for svar! TS Anonymkode: f14b2...3b8 1
Okapi Skrevet mandag kl. 10:01 #6 Skrevet mandag kl. 10:01 Litt av problemet nå er at brukbare kompaktkameraer har blitt svindyre, siden vanlige folk ikke kjøper sånt lenger. Skulle jeg kjøpt et hadde det vel blitt en Ricoh GR eller en Fuji X100, men de koster jo små formuer nå. Opptil flere av produsentene hadde rimeligere varianter før, men de har enten skutt opp i pris, eller blitt kuttet tvert. Dessverre er det litt sånn at enten svir du av en titusener, eller så kan du like gjerne bruke telefonen. En mulighet er jo å kjøpe et kompakt systemkamera da, med et par små linser. Finnes masse Olympus og Panasonic på Finn, og Fuji har et par interessante modeller. Mye mulig det går an å gjøre et kupp på et Canon EOS M-system, siden det ikke lenger støttes av produsenten. Tar jo fortsatt bra bilder.
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 16:22 #7 Skrevet mandag kl. 16:22 Okapi skrev (6 timer siden): Litt av problemet nå er at brukbare kompaktkameraer har blitt svindyre, siden vanlige folk ikke kjøper sånt lenger. Skulle jeg kjøpt et hadde det vel blitt en Ricoh GR eller en Fuji X100, men de koster jo små formuer nå. Opptil flere av produsentene hadde rimeligere varianter før, men de har enten skutt opp i pris, eller blitt kuttet tvert. Dessverre er det litt sånn at enten svir du av en titusener, eller så kan du like gjerne bruke telefonen. En mulighet er jo å kjøpe et kompakt systemkamera da, med et par små linser. Finnes masse Olympus og Panasonic på Finn, og Fuji har et par interessante modeller. Mye mulig det går an å gjøre et kupp på et Canon EOS M-system, siden det ikke lenger støttes av produsenten. Tar jo fortsatt bra bilder. Det er litt dette jeg føler også, at de kompaktkameraene som faktisk er gode nok koster en halv formue og da er jo litt av poenget borte. Jeg har et svært godt kamera og kan ikke forsvare å bruke veldig mye penger på et til som jeg skal ha bare fordi det tar litt bedre bilder enn mobilen min. Jeg kjøpte meg faktisk et kompakt systemkamera på Finn. Husker ikke modell, men mener det var Sony. Dette ble akkurat så stort at jeg ikke fikk det i lomma og litt av det med å ta bilder på impuls forsvant når jeg hele tiden måtte bytte linser for å finne et som passet situasjonen. I tillegg tok helt ærlig mobilen like gode bilder, så jeg endte opp med å selge det igjen 🫣 Det er derfor jeg tenker et reint kompaktkamera denne gangen dersom jeg velger å investere. Speilrefleksen min er også ganske gammel, så at det er et gammelt system gjør meg ingenting Skal sjekke ut de du foreslår her! Takk! TS Anonymkode: f14b2...3b8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå