AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:33 #1 Skrevet lørdag kl. 20:33 Bare røde tall Kan det gå galt? Anonymkode: 375c9...564
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:35 #2 Skrevet lørdag kl. 20:35 Nei. Ja, det kan jo alltids det. Anonymkode: 63b1a...1ba 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:16 #3 Skrevet lørdag kl. 21:16 Hver gang det er en liten dupp så kommer dette spørsmålet. Bare la pengene stå, det går nok opp igjen om en stund. Poenget med indeksfond er jo å være leeenge i markedet. Har du ikke mage til opp og nedturer, bør du ha pengene på sparekonto. Anonymkode: 5073e...444 6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:24 #4 Skrevet lørdag kl. 21:24 Hvem gjør det best på lang sikt, de som selger på rødt og kjøper på grønt eller de som kjøper på rødt og selger på grønt? Investerer du på kort sikt, kjøp noe helt annet! På lang sikt betyr de små krusningene ingenting. Anonymkode: 658f5...1d2 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:24 #5 Skrevet lørdag kl. 21:24 Nei, kjøper mer siden det er salg. Anonymkode: 8df45...5e8 1
zondaar Skrevet lørdag kl. 21:25 #6 Skrevet lørdag kl. 21:25 Ikke stress!!! Globale indeksfond pleier å stige over tid Et globalt indeksfond følger verdensmarkedet. Historisk har verdens aksjemarkeder beveget seg slik: • De svinger mye på kort sikt • De faller innimellom • Men over tid har trenden vært oppover Det betyr at et lite minus nå ikke sier noe om hvor du ender om 1–5-10 år. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:37 #7 Skrevet lørdag kl. 21:37 Ikke helt emnet men dere som er nervøse og vil selge på et nå dårlig tidspunkt, prøv denne kalkulatoren. Den er beregnet på pensjonssparing men vil nok gi noen en vekker i forhold til langsiktig sparing og hvor mye det utgjør å spare på riktig måte og ha is i magen når markedet svinger. Dette kommer til å gå så bra så lenge du ikke er avhengig av å ta ut pengene i løpet av kort tid (men da burde du ikke satt de i fond):https://www.nrk.no/norge/pensjonskalkulator-1.16811720?fbclid=IwdGRjcAPrVD1leHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZAo2NjI4NTY4Mzc5AAEeYkzPmMue0jEwni5YqXLqWgG3GHqGEzvgpQVtIi1F27FYwoFVujvoDlpPr4I_aem_an9mD0jSYXeZSLKQWvoZnA Anonymkode: efd27...a3c 1
Toast Skrevet lørdag kl. 22:06 #8 Skrevet lørdag kl. 22:06 Først og fremst, man kan ikke si noe om fremtiden basert på tidligere kortsiktig utvikling. Det at det nylig har vært røde tall, verken øker eller minker sannsynligheten for at det fortsette å være røde tall. Markedseffisiens sørger for at slike spådommer er umulig. Nylig nedgang er altså ingen grunn til å selge. Derimot kan man med noe større grad av trygghet si at global indeksfond har en tendens til å øke på lengre sikt, blant annet på grunn av befolkningsvekst, inflasjon og den generelle tendensen for global økonomisk vekst. I snitt er oppgangen 7-10 % i året. Min anbefaling: Invester så mye du klarer i globale indeksfond, gjerne sett av et fast månedlig beløp. Hold på investeringen så lenge som mulig. Selg kun når du trenger å bruke pengene til noe. 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #9 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei, kjøper mer siden det er salg. Anonymkode: 8df45...5e8 I utgangspunktet enig. Men synes det er en forskjell om fondsandeler er billigere på grunn av nedgang i aksjemarkedet, eller om det skyldes valutasvingninger som nå. Jeg har tjent godt på at kronen har vært svak. Når den nå har styrket seg betydelig mot dollar den siste tiden, blir avkastningen mindre. Det kan være at det ikke er salg, men mer i retning av et normalt nivå. Det kan også være at det normale nivået er en enda svakere dollar. Jeg holder meg til å kjøpe jevnt og trutt nå. Anonymkode: 6876c...c57 1
newman01 Skrevet 20 timer siden #10 Skrevet 20 timer siden Det er litt seint å selge når det allerede har blitt rødt. Med mindre du tror markedet kræsjer fullstendig og du selger deg helt ut i påvente av økonomisk ragnarok ville jeg sittet stille i båten. Antagelig er det bare en liten korreksjon. 1
Hololo Skrevet 20 timer siden #11 Skrevet 20 timer siden Så fremt du ikke trenger penger om kort tid så er det ikke noe å bekymre seg for. Nedganger i aksje markede skjer, har folk glemt hva som skjedde i Mars i fjor allerede? da falt jo globale fondet med nesten 20%, mange som mente at verdens undergang var i ferd med å skje da og, men vi endte med en grei oppgang til slutt. Viss du sliter med å se at pengene faller, går det utover hverdagen så er du kanskje best tjent med å sette de på en høyrente konto, for skal du spare i 10-20år så vil du oppleve mange nedganger, men er avkastning du står igjen med til slutt som teller. 1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #12 Skrevet 20 timer siden Nei, det er salg så kjøper mer. Historisk sett vil du alltid ville langsiktig i indeksfond. Anonymkode: 3f1c4...572
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #13 Skrevet 19 timer siden Jeg var heldig å solgte høsten 2024...inn igjen når det dumpet i USA pga valget. Anonymkode: 8165e...4bc
Hololo Skrevet 18 timer siden #14 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var heldig å solgte høsten 2024...inn igjen når det dumpet i USA pga valget. Anonymkode: 8165e...4bc Det har vært en god oppgang siden høsten 2024 da
Hololo Skrevet 18 timer siden #15 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg var heldig å solgte høsten 2024...inn igjen når det dumpet i USA pga valget. Anonymkode: 8165e...4bc Det var en ganske god oppgang fra høsten 2024 til det falt i mars 2025, så om du ikke traff de dagene som var helt på bånn å tjente du nok ikke så mye på det, ble bare satt noen få mnd tilbake da(var vel på det laveste på samme nivå som Juli 2024)
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #16 Skrevet 17 timer siden Tja... Det kommer jo an på div faktorer. Hvor lang sparehorisont har du? Har du fondene dine i en ASK-boble? En dine globale indeksfond i minus, totalt sett? Selv vektet jeg kraftig ned på globale indeksfond rundt juletider for et år siden, og overførte mesteparten til norske indeksfond samt mer spissede bransjefond. Siden den gang har utviklingen på f.eks. global og norsk indeks vært relativt lik i prosent, men føler likevel jeg har sittet tryggere i norsk. Anonymkode: 18d68...9ee
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #17 Skrevet 17 timer siden Hvis du har hatt globale indeksfond i mer enn et kvarter så vet du at det har vært stor gevinst de siste årene. Da vet du også at det ikke er lurt å selge, og at det har vært svigninger hele veien. Om du nettopp har kjøpt og allerede stresser, så er kanskje ikke denne spareformen for deg. Anonymkode: bbcaa...614
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #18 Skrevet 16 timer siden Følger ikke med - fortsetter bare med måndelig sparing. Som alle sier - det er den langsiktige horisonten som teller - og ingen har fasiten - men historisk sett har det alltid lønt seg å sitte stille i båten - med mindre du har det svært trangt økonomisk og trenger de pengene innen den neste måneden.. Anonymkode: d2e1b...123
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #19 Skrevet 13 timer siden Jeg solgte alt i fjor høst. Planen er å unngå nedturen og kjøpe meg inn igjen når verden har roet seg. Foreløpig står de 9 tusen på sparekonto, men flytter de til høyrentekonto til uken. Anonymkode: f21c2...4ab
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #20 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg solgte alt i fjor høst. Planen er å unngå nedturen og kjøpe meg inn igjen når verden har roet seg. Foreløpig står de 9 tusen på sparekonto, men flytter de til høyrentekonto til uken. Anonymkode: f21c2...4ab 9 tusen? Glemte du en null eller to? Anonymkode: 5073e...444 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå