Gå til innhold

Dere med fibromyalgi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hvordan fant dere det ut, hvilke plager/ symptomer har dere?  Ble dere tatt seriøst og hvilke undersøkelser ble tatt?

føler jeg huker av på mye, men vet liksom ikke om det er vits å nevne for lege, føler slik ikke blir tatt på alvor..

Anonymkode: 8228d...324

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen? Hvordan bli tatt seriøst med slike plager? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 47 nå, fikk diagnosen tidlig i 20årene. Har ingen anelse hvordan en skal bli tatt seriøst. Enten møter du dem som mener det er psykisk  eller møter du dem som uansett hva du feiler, sier det skyldes fibro. 🤷‍♀️

Gir denne en dytt for deg. Jeg har ihvertfall gitt opp.

Anonymkode: eba6a...1f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hvordan fant dere det ut, hvilke plager/ symptomer har dere?  Ble dere tatt seriøst og hvilke undersøkelser ble tatt?

føler jeg huker av på mye, men vet liksom ikke om det er vits å nevne for lege, føler slik ikke blir tatt på alvor..

Har du blitt undersøkt for andre sykdommer da? Det er vel fortsatt ikke noe som kan påvises, så man må vel utelukke alt annet først?  

Anonymkode: c6031...682

Skrevet

Jeg er 43, fikk diagnosen da jeg var 30. Har hatt mye smerter i typiske fibro-tenderpoints siden jeg var tenåring.

Skrevet

Slik helsetjenesten i Norge fungerer så skal du slippe å du stille diagnose på deg selv. Det er legen sin jobb. Det er meningsløst å spekulere i om du kanskje har fibromyalgi, eller om legen kommer til å tror deg eller ikke. Om du har symptomer som plager deg i tilstrekkelig grad, så drar du til legen og lar vedkommende finne ut hva som er galt.

AnonymBruker
Skrevet

Be fastlegen om å henvise til en revmatolog. 

Mine symptomer var smerter i kroppen. Veldig sliten. Ble aldri uthvilt selv om jeg sov bra om natten. 

Anonymkode: bf5be...0f8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til en privat revmatolog. Brukte helseforsikringen jeg har via jobb. På grunn av annen autoimmun sykdom jeg har så var revmatolog der jeg startet. Fikk diagnosen 1,5 måned etter at jeg ble syk pga. et fysisk traume. Opplevde at det private helsevesenet tok meg på alvor. Først hos revmatolog, så kardiolog og indremedisiner før jeg var tilbake hos revmatolog igjen og fikk diagnosen. 

Anonymkode: 73684...1aa

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si noe om symptomer. Det var smerter i kroppen og utmattelse. Så ille at jeg satt i bilen og gråt før jeg gikk inn på jobb. Fibromyalgi var aldri én diagnose jeg hadde i tankene. 

Anonymkode: 73684...1aa

AnonymBruker
Skrevet
Toast skrev (9 timer siden):

Slik helsetjenesten i Norge fungerer så skal du slippe å du stille diagnose på deg selv. Det er legen sin jobb. Det er meningsløst å spekulere i om du kanskje har fibromyalgi, eller om legen kommer til å tror deg eller ikke. Om du har symptomer som plager deg i tilstrekkelig grad, så drar du til legen og lar vedkommende finne ut hva som er galt.

ja, må selvfølgelig til legen, ville bare høre litt andres erfaringer om sine erfaringer rundt dette. om man blir tatt mer seriøst med slike plager nå enn tidligere og om det evt. finnes noe som funker på all muskelværk/smerter...
Mamma har fibro, men er ikke akkurat imponert over hjelpen det er å få for det. Men nå er ikke hun typen som klager eller ber om noe heller da, men går der i smerter så mulig andre har bedre opplevelser rundt dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...