Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #1 Skrevet 6. april 2006 Jeg sa for 1 mnds tid opp jobben og skal etter planen kun jobbe ut sommeren, Så skulle jeg studere til høsten. Men så blir jeg plutselig gravid nå og jeg skal beholde ungen. Hvordan blir dette økonomisk? Hva skal jeg gjøre? Søke skole uansett? Prøve å trekke tilbake oppsigelsen? Noen med innsikt i lover og regler på dette området? Hvilke rettigheter har jeg her? Hva kan jeg gjøre for å komme best unna det økonomisk? Har ikke søkt skole enda.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #2 Skrevet 6. april 2006 Hvor langt er du på vei? Du må ha jobbet -er det 6 av de siste 10 månedene? - for å få støtte. kanskje kommer du deg innenfor dette? Da har du rettigheter som alle andre. Jeg ville utsatt studiene ett år, for det er nok ikke det enkleste å være høygravid/nybakt mamma og studere samtidig. Nattevåk og søvnmangel er liksom ikke det beste for en frisk og opplagt hjerne.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #3 Skrevet 6. april 2006 6 av de siste 10 når du blir gravid eller når du skal ha barnet?
Eliza Doalot Skrevet 6. april 2006 #4 Skrevet 6. april 2006 Du må ha jobbet 6 av de 10 siste måndene før fødselen for å ha rett på permisjonspenger. Fyller du ikke det kravet har du rett på en engangsstønad i forbindelse med fødselen. Så vidt jeg vet er det også noen muligheter hos lånekassa hvis du er student, men jeg vet ikke hvordan det forholder seg siden du allerede var gravid før du søkte skoleplass. (Har ikke den søknadsfristen gått ut, forresten?) Jeg tror jeg ville hørt med arbeidsgiveren min om muligheten til å trekke tilbake oppsigelsen, eventuelt hørt om muligheten for å få jobbe noen månder ekstra for å fylle kravet om 6 av 10 månder. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #5 Skrevet 6. april 2006 Går dette utover arbeidsgiver eller er det staten som må punge ut?
Eliza Doalot Skrevet 6. april 2006 #6 Skrevet 6. april 2006 Både fødselspenger og engangsstønaden er betalt av staten, den koster ikke arbeidsgiveren noenting.
Gjest yyyy Skrevet 6. april 2006 #7 Skrevet 6. april 2006 Går dette utover arbeidsgiver eller er det staten som må punge ut? ← Gud, for en fantastisk holdning. Og hvem tror du nå denne staten er da?
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #8 Skrevet 6. april 2006 Gud, for en fantastisk holdning. Og hvem tror du nå denne staten er da? ← Helt kurant spørsmål når man har tenkt å be arbeidsgiver om å utsette en oppsigelse. Dersom arbeidsgiver skulle betalt, ville denne naturlig nok være mer skeptisk til å la trådstarter fortsette et par måneder for så å betale for fødselspenger.
Gjest gjest1 Skrevet 6. april 2006 #9 Skrevet 6. april 2006 (Har ikke den søknadsfristen gått ut, forresten?) ← Nei, den går ut 15. april for ordinære søkere som ikke søker på grunnlag av spesiell vurdering/realkompetanse e.l.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #10 Skrevet 6. april 2006 Du kan enten fortsette å studere selv om du er gravid og selv når barnet vokser opp. Eller du kan ta abort. Eller du kan få barn og la være å jobbe og studere. Eller du kan jobbe og ta abort. Siden abort ikke er et reelt alternativ for deg er det nok best at du fortsetter dine planer som før.
Plym Skrevet 6. april 2006 #11 Skrevet 6. april 2006 Du får fødselsstipend av lånekassa, men som for arbeidstakere, så må du ha mottatt studielån i seks måneder føre termin. Dette rekker du vel ikke, så det er vel kanskje gunstigst for deg å utsette studiene i et år. Ellers må du ikke være redd for å være student og småbarnsmor. Jeg synes det har flere fordeler enn ulemper. Man er mer fleksibel enn arbeistakerne. En kjempefordel når barnehagebasillene slår dere ut Lykke til og gratulerer!
liv Skrevet 6. april 2006 #12 Skrevet 6. april 2006 (endret) Men rekker du ikke å ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før terminen starter da? Du er nå en mnd på vei? og du har jobbet de siste 2 mnd? Det skulle gå bra det, i og med at du jobber frem til august! det er jo 4 mnd. Så da får du jo permisjonspenger fra trygdekontoret! Eller har jeg tenkt feil? Endret 6. april 2006 av liv
diddi Skrevet 10. april 2006 #13 Skrevet 10. april 2006 Her bør du sjekke med trygdkontoret. Du vil jo ikke ha studert i 6 mnd før fødselen, så da ryker vel fødselstipend fra Lånekassen. Da er det ikke så greit å slutte i jobben. Sjekk hvor mye du evt kan få i fødselspenger fra folketrygden. Jeg ville bedt om å få jobbe frem til fødselspermisjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå