Gå til innhold

Hverdagsmat til mange

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg trenger forslag til hverdagsmat for mange mennesker (10 stk).

Blir litt utfordring dette, med beregning av mengde og selve kokinga, som blir av en litt annen skala enn det jeg er vant til.

Håper på god hjelp fra dere :)

Klem fra ny beboer i kollektiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zalomine

en god ide til så mange er i alle fall å lage noe som du kan lage restemat av! Det er jo vanskelig å vite helt eksakt hvor mye alle spiser, og det er bedre å ha for mye. Men ikke ALTFOR mye, selvsagt. Men noe du godt kan varme opp senere er en selvfølge ved matlaging til så mange.

Ellers lite med ideer her, jeg lager bare mat til to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Er det lett å beregne? Vi ender alltid med lapskaus to dager på rad, og/eller lapskaus til kveldsmat for min kjære når jeg lager det. Aldri rett mengde... Mamma klarte jo på et vis å lage rett mengde, sånn ca, hjemme. Men det hadde noe med at pappa fikk alltid ned resten uansett trur jeg :)

Sånn sett lettere med mange, letter å forldele "resten" mellom de store sterke guttene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lett å beregne? Vi ender alltid med lapskaus to dager på rad, og/eller lapskaus til kveldsmat for min kjære når jeg lager det. Aldri rett mengde... Mamma klarte jo på et vis å lage rett mengde, sånn ca, hjemme. Men det hadde noe med at pappa fikk alltid ned resten uansett trur jeg :)

Sånn sett lettere med mange, letter å forldele "resten" mellom de store sterke guttene?

Jeg lager alltid for mye mat når jeg venter gjester. Jeg mener det er bedre å ha for mye mat, enn for lite. Og dessuten kan man jo godt spise lapskaus to dager på rad - det gjør ikke meg no :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Men når man forsøker å overbevise en kjæreste om at man kan lage mer enn to typer mat, og at et liv sammen med meg ikke er ensformig i kosten, da er samme midag to dager på rad et dårlig triks...

Men, nå har vi vært sammen så lenge at han vet at jeg er "kjedelig" i matveien, men verd å være sammen med likevel.

Kanskje det blir lapskaus en dag neste uke? (det er ikke på menyen for denne uka. Vi lager meny på lørdagen, og handler det som trengs, nemlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lapskaus blir da bare bedre den andre dagen.

Dessuten er den enkel å varme opp i microen på en tallerken hvis noen kommer for sent til middag.

Andre tips..

-Karbonader stekt i langpanne med potetmos eller kokte poteter

-Spaghetti med kjøttsaus eller ostesaus.

-Stekt ris med skinke og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Dette med stekt ris, det har jeg lurt litt på. Koker du den først? Er det en spesiell ris? "koker" du den i stekepanne?

Det høres spennende ut, men jeg vet ikke hvordan man lager det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager en enkel variant av stekt ris jeg da. Synes at det blir mye fett i den man kjøper.

Jeg bruker kokt ris (langkornet, basmati, jasmin e.l.)

Så tar jeg litt olje i en panne (medium til sterk varme) og har oppi risen, skinkestrimler, erter, mais og annet som slenger i skuffer og skap.

Så steker jeg og rører til risen har blitt gylden. Krydrer med det jeg føler for og har for hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj.. glemte egg i stekt-ris-oppskriften.

Dra hele risblandingen til side i pannen og lag eggerøre av neon egg+vann+salt. Bland inn i risblandingen.

Milla:

Chili con Carne er kanskje ikke akkurat hverdagsmat??

Og en lapskaus trenger ikke å bli kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal hvertfall ikke lage risengrynsgrøt, for det gjorde vi på jobb på fredag og det gikk baaaaaad :-?

Først og fremst må jeg bare få det på det rene at det ikke var jeg som lagde mat på fredag. Men vi skulle som sagt ha risengrynsgrøt til 15 unger og fant frem den store kjelen. Køla oppi melk og grøt og begynte å vente på boblinga. Siden det var snakk om en stoooor kjele og myyyyyye risengryn og myyyyyyyye mere melk var vi nødt til å ha plata på fullt og vi venta og venta og venta og venta. Men grøten kokte aldri og selvfølgelig brente jo hele dritten seg :-?

Grøten stod å varma seg :) i 1.5 time og ble til slutt fast nok til servering. Stakkars ungene som måtte spise, for den smakte ikke godt :P Men er man 1 år så er nå igrunnen mat mat :D

Kjelen var svart i bunnen og ble satt i bløtt til mandag, men da var jeg uheldigvis syk så hvordan skrubbinga gikk vet jeg ikke :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gryterett av noe slag med ris/baguetter til.

Kjøttsuppe.

Eeeh..ja..det var mitt bidrag. *kom ikke på mer i farta*

Lapskaus hørtes veldig godt ut da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lapskaus er et godt forslag, men hva med "Brennsnut"/betasuppe??

Bruk det du finner av grønnsaker; kål, kålrot, sellerirot, løk, purre, gulrot, potet. I gamle dager bløtte man bygg-gryn over natta og hadde i, - et annet alternativ er litt makaroni (12-minutters....)

Opprinnelig hører det vel også kjøtt til brennsnut, men til hverdags gjør pølsebiter eller små kjøttboller absolutt nytten sammen med vann + grønnsakbuljong som kraft.

lJeg lager alltid mye av dette og fryser restene - det blir hurtigmiddag til senere (det kan du jo gjøre med lapskaus også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Spørs vel hva man mener med hverdagsmat da, her er i alle fall chili con carne ganske så hverdagslig! :wink: Tilogmed gutten vår på 9 måneder spiser det! :o

Hva med pasta carbonara? Det er ganske enkelt å lage mye av, en kjempegryte med spaghetti og en stor stekepanne med løk, bacon og fløte (eller rømme) Og grovmalt pepper, selvsagt!

Pasta bolognese? Nok en kjempegryte med pasta og kjøttsaus etter eget ønske.

Wok? Bare å steke i små porsjoner, helt til du tror det er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg ser også på Chili con Carne som hverdagsmat, men bruker du biffkjøtt i den blir den litt mer "festlig".

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei!

Det var jeg som starta denne tråden.

Takk for mange gode idèer! Flere forslag mottas selvfølgelig med takk, men nå har jeg allerede fått litt å velge i.

Klem fra kollektivboer`n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sleng litt kjøttdeig, potetbiter og løk i en stor gryte. La det putre til det får lapskauskonsistens. Smak til med salt, pepper og evt. litt brun saus fra pose. Serveres med flatbrød og tyttebær.

Fiskegryte

Bruk langpanne eller stor ildfast form. Legg purreringer i hele bunnen. Oppå der legger du torsk eller seifilet (fra frysedisken). Dekke det hele med et lag tomater. Over dette tømmer du noen poser med lofoten fiskesaus (fra pose). Ost på toppen til fratinering. Stekes på 200 grader i ca 30 minutter. Serveres med kokte poteter

nero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...