Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samarbeidet tett med mange og ulike personer. Nå jobber jeg med en dame på snart 50, og jeg opplever for første gang at det stadig dukker opp problemer.

Kanskje er jeg litt tander, men opplever at det stadig kommer en utblåsning. Gjerne foran andre, og så har hun ikke tid å snakke om det i etterkant. Opplever også at situasjoner/ utfordringer blir diskutert med andre, utenfor team. Og det kan være nyttig det, men da må man jo også bruke tid på å snakke om dem i teamet. 

Så er det dette behovet for å ha en mening om alt, også på områder der hun ikke er involvert i det hele. Som en underavdeling der hun aldri har vært innom.

Jeg er sikkert også blitt litt rigid med årene. Prøver å gjøre en endring ca hvert 7 år, på jobbfronten. For å unngå å gro helt fast. (Vi har en arbeidsplass der mange har vært i flere tiår).

Men er det sånn at vi damer blir litt mer krevende i denne perioden? I så fall er det jo lurt å være litt obs på det, og har noen tips til hvordan få det til?

Anonymkode: 3b235...e24

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tips til deg, mener du? Siden du skriver «vi»? Egentlig høres du jo allerede ganske oppmerksom ut, så tipper du har det under kontroll. 

Men du kan jo prøve å legge merke til om du aksepterer mer slik oppførsel fra menn enn fra kvinner, og gå litt i deg selv på hvorfor. Dette er jo typisk «manneoppførsel». 

Anonymkode: f5f85...e3b

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Damer er ikke verre enn menn, og personlighet spiller største rolle, ikke alder. 

Anonymkode: 431ca...75f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker har en vanskelig personlighet, men etter mange år i arbeidslivet på flere store arbeidsplasser med alle aldre og kjønn kan jeg ikke knytte det til en bestemt alder eller et bestemt kjønn. De fleste er jo hyggelige, og selv om vi kan være rykende uenige om sak, går som regel samarbeidet bra.

Veldig sjelden jeg har møtt på noen som er håpløse, men en del er rimelig eksentriske, riktignok mest på en tidligere arbeidsplass. 

Anonymkode: 4c0ac...2a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som kvinne i 30-årene i et kvinnedominert yrke, så er det aldersgruppen du nevner, som er verstinger når de kommer til arbeidsmiljøet. De fleste har roet seg når overgangsalderen er «over», men noen bruker det som en unnskyldning til å bli en kronisk bitch. 

Anonymkode: 54f9b...56a

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke en fellesnevner for kvinner at man blir vanskelig etter fylte 45. Men vanskelige personer finnes overalt, blant begge kjønn. Det er personlighet, og ikke alder det handler om.

Anonymkode: 67979...413

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Er bare så overrasket over at absolutt alt skal inn til ledelsen, om det er en liten hump i veien. Og at det 5 minutter etter en utblåsning er topp stemning sammen med andre, mens her bruker tid på å lande.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har samarbeidet tett med mange og ulike personer. Nå jobber jeg med en dame på snart 50, og jeg opplever for første gang at det stadig dukker opp problemer.

Kanskje er jeg litt tander, men opplever at det stadig kommer en utblåsning. Gjerne foran andre, og så har hun ikke tid å snakke om det i etterkant. Opplever også at situasjoner/ utfordringer blir diskutert med andre, utenfor team. Og det kan være nyttig det, men da må man jo også bruke tid på å snakke om dem i teamet. 

Så er det dette behovet for å ha en mening om alt, også på områder der hun ikke er involvert i det hele. Som en underavdeling der hun aldri har vært innom.

Jeg er sikkert også blitt litt rigid med årene. Prøver å gjøre en endring ca hvert 7 år, på jobbfronten. For å unngå å gro helt fast. (Vi har en arbeidsplass der mange har vært i flere tiår).

Men er det sånn at vi damer blir litt mer krevende i denne perioden? I så fall er det jo lurt å være litt obs på det, og har noen tips til hvordan få det til?

Så du har jobbet med mange personer uten problemer, når du for første gang har trøbbel med EN person, tar du på bakgrunn av den ene personen og vurderer alle tusenvis av damer over 45 som en gruppe? Man har null trend/statistikk/sammenligningsgrunnlag når det er snakk om én person.

Det er ikke dama på 50 som fremstår som litt vanskelig her…

Anonymkode: e42ea...382

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det handler mer om personlighet enn alder. Hun var nok sånn for 20 år siden også.

Anonymkode: 5481d...4dd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er nok en alder der det gjerne skjer mye i kroppen og livet som det nesten ville vært rart om ikke påvirket adferd og oppførsel. 

En del virker også å ha kommet i en fase der de skal ‘si ifra’ og ‘tenke mer på seg selv’, uten at timingen alltid virker like god.

Samtidig er det jo også de i samme gruppe som med fordel kunne gjort seg litt mer ‘vanskelige’ og jeg mistenker at de ‘vanskeligste’ ofte ikke var så enkle å ha med å gjøre tidligere heller. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette har jeg ikke opplevd.

Anonymkode: f2cbf...89d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når en nærmer seg 50 har en mer livserfaring og jobberfaring, en har ofte blitt lei av å gå stille i dørene og blir mer tydelig. Kanskje likner en da mer på menn i oppførselen og at det for noen blir feil. 
Men hvis en mann var sånn, ville du lagt merke til det? Eller ville du ikke tenkt over det?

Anonymkode: 93b51...2ab

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er 46 og anser ikke meg selv som vanskelig.

Vil heller si snarere tvert imot 😊 Jeg bryr meg om folk og er et medmenneske. 

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp meg med å forstå hvorfor du trekker slutningen om at "damer 45+" er ekstra vanskelige, basert på møtet med én.

Anonymkode: d8972...de4

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes folk som er vanskelige å samarbeide med i alle aldre, og her er litt mine betraktninger:

- Unge/nyutdannede: Paragrafryttere og veldig nøye på at alt skal være helt korrekt, - ingen slingringsmonn.

- Mellom 40 - 55: Disse er ikke redde for å si ifra og gir høylytt beskjed om hva de mener. Liker å innynde seg.

- Mellom 55 - 70: Disse gir inntrykk at de vet best, men sluntrer unna der de kan. Ingenting er nøye i det hele tatt.

Selvfølgelig gjelder ikke dette alle, men endel er sånn.

Anonymkode: 8a484...a29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hjelp meg med å forstå hvorfor du trekker slutningen om at "damer 45+" er ekstra vanskelige, basert på møtet med én.

Anonymkode: d8972...de4

Jeg trenger også en forklaring...

Anonymkode: c0724...e52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...