AnonymBruker Skrevet 31. januar #21 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Hvis du leser setningen "for å dra nytte av terapien må du tro på den" som krast, da vet jeg ikke helt hvordan jeg ellers skal hjelpe deg. Du bør uansett ta disse spørsmålene med behandleren din, her inne kan du få råd som går på tvers av behandlingen. Anonymkode: b563b...172 Er ikke i behandling. Det har jeg ikke skrevet. Jeg har bare skrevet at jeg leser om metakognitiv terapi og lurer på hvordan det er egnet for slike omfattende belastninger og typer plager jeg har. Tenkte om andre hadde lignende erfaring med lignende utfordringer og slik type terapi bare 🤷♀️ Anonymkode: d2e76...f68
AnonymBruker Skrevet 31. januar #22 Skrevet 31. januar Strigiformes skrev (37 minutter siden): Hva skjer om du bare velger å stå i det? Ikke skyver det bort? Handler ikke metakognitiv om å flytte fokus til alt annet? Jeg klarer ikke «stå i det», det er for voldsomt og for overveldende. Så jeg prøver vel å skyve det bort og kroppen bare reagerer og jeg har ikke lenger kapasitet på et vis. Så derfor jeg føler mkt blir feil metode? Anonymkode: d2e76...f68
Strigiformes Skrevet 31. januar #23 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Handler ikke metakognitiv om å flytte fokus til alt annet? Jeg klarer ikke «stå i det», det er for voldsomt og for overveldende. Så jeg prøver vel å skyve det bort og kroppen bare reagerer og jeg har ikke lenger kapasitet på et vis. Så derfor jeg føler mkt blir feil metode? Anonymkode: d2e76...f68 Jeg velger å stå i det. Min erfaring er at det kan være en ekstremt krevende prosess, likevel så har jeg tro på at det er det som hjelper for meg. Med tanke på mine symptomer så har de redusert seg betraktelig, og jeg opplever å ha livskvalitet. Om jeg hadde skyvd bort alt så tror jeg ikke det hadde hjulpet. Det hadde nok snarere forverret situasjonen min. Jeg vil framover 🙌
AnonymBruker Skrevet 31. januar #24 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har alvorlig uavklart sykdom med lite hjelp og svar, jeg jeg er pårørende til noen som strever og kanskje er i fare, i kjølvannet av sistnevnte er min tilknytning og grunnleggende trygghet revet bort. For å nevne NOE. Så opplever at jeg er i «fare» ja. Jeg opplever at tilværelsen er meget overveldende og uhåndterbar, og det er kroppen som reagerer og går i reaksjon, mer enn at det er mine tanker om ting som er problemet. Anonymkode: d2e76...f68 La oss ta den uavklarte sykdommen som ett eksempel. Ja, den er reell. Frykten er reell. Bekymringen er reell. Men hvis du har legetime om en uke, hjelper det å bekymre seg hele uken? Eller hjelper det mer om du klarer fokusere på noe annet å slappe litt av i løpet av den uken? Hvis du har time om en uke, så får du ikke gjort noe med det før da, og da hjelper det heller ikke bekymre seg. Du sier den grunnleggende tryggheten er revet bort, det forstår jeg. Det er kjempevanskelig være pårørende. Men igjen, du får ikke gjort så mye med det. Hva med å heller prøve fokusere på noe annet som gir trygghet? Ikke for å erstatte den tryggheten du føler du har mistet, men for å ha en annen trygghet i tillegg. Anonymkode: 73daa...bff 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar #25 Skrevet 31. januar Hvordan vet du at du i det heletatt har en alvorlig sykdom hvis ingen vet hva det er? Anonymkode: 15b18...958
AnonymBruker Skrevet 31. januar #26 Skrevet 31. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er ikke i behandling. Det har jeg ikke skrevet. Jeg har bare skrevet at jeg leser om metakognitiv terapi og lurer på hvordan det er egnet for slike omfattende belastninger og typer plager jeg har. Tenkte om andre hadde lignende erfaring med lignende utfordringer og slik type terapi bare 🤷♀️ Anonymkode: d2e76...f68 Det er jo ikke lett for en pasient å finne ut hvor skoen trykker, hvilken diagnose man har og hva slags behandling som hjelper best. Det er dette utredning er til for. Da går man gjennom symptomer og historikk med lege, dette kan ta noen behandlingstimer. Så vil legen legge en behandlingsplan med beste egnet metode. Noen ganger bytter man metode i løpet av behandlingen også! Jeg fikk en kombinasjon av vanlig kognitiv terapi og meta-kognitiv. Pluss en hel masse tips, triks og helt vanlige råd til hva jeg kunne gjøre for å gjøre livet mitt lettere... Skreddersydd for akkurat meg. Det er for mye forlangt at noen uten bakgrunn eller utdannelse innen helse skal finne ut av dette alene samtidig som man er syk. Jeg hadde ikke nubbsjans til å vite hva som feilte meg en gang! Anonymkode: 61487...400
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå