Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og typen min er der at vi gjerne vil ha barn, men nå har vi opplevd å miste to ganger. Jeg vet at vi har rett på utredning hvis vi opplever det en gang til, men jeg ville bare spørre om noen har noen tips og ideer til meg? Hadde vært fint å ikke miste neste gang også...Har vært MA begge gangene. 

Anonymkode: 849f8...487

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mest sannsynlig er det ingenting du kan gjøre annerledes ❤️ de fleste spontanaborter skjer pga kromosomavvik eller andre avvik som ikke er forenlig med liv. Noen skjer kanskje pga mangel på enkelte hormoner, og dette er jo ting de utreder om dere skulle være så uheldige at det skjer igjen. Hvor gammel er du? 

Jeg mistet to ganger på rad, men har fått to friske barn etterpå, og er nå gravid igjen. Så det finnes håp ❤️ 

Anonymkode: e0f36...f79

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg vet, og jeg håper jo også bare at jeg har vært uheldig, men jeg blir så bekymret for at det skal bli et vedvarende problem. Jeg er 36 alt, så jeg har heller ikke tiden på min side. 

Takk for at du delte ❤️ Håper jeg kan bli like heldig som deg. 

- Ts. Kanskje endra kode, da jeg skriver fra en annen enhet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg vet, og jeg håper jo også bare at jeg har vært uheldig, men jeg blir så bekymret for at det skal bli et vedvarende problem. Jeg er 36 alt, så jeg har heller ikke tiden på min side. 

Takk for at du delte ❤️ Håper jeg kan bli like heldig som deg. 

- Ts. Kanskje endra kode, da jeg skriver fra en annen enhet. 

Krysser fingrene for deg 🤞🏻❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Krysser fingrene for deg 🤞🏻❤️

Tusen takk ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Ts, vi er i samme båt ❤️ en kjemisk og to MA på rappen. Skal ha medisinsk abort på mandag. Det er skikkelig kjip situasjon og være i og jeg har «gitt» opp håpet om å se et levende foster på ultralyd. Med Mine to MA har embryoet stoppet å utvikle seg i midten av uke fem også ble det utskraping første gang i uke 7 og nå blir det medisinsk abort i uke 7. Heier på oss. Får du oppfølging nå?

Anonymkode: d06ce...fd3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to MA og to friske barn. Sannsynligheten for at det går bra neste gang er stor, tenker jeg. Lykke til❤️

Anonymkode: 7aa69...a99

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mest sannsynlig er det ingenting du kan gjøre annerledes ❤️ de fleste spontanaborter skjer pga kromosomavvik eller andre avvik som ikke er forenlig med liv. Noen skjer kanskje pga mangel på enkelte hormoner, og dette er jo ting de utreder om dere skulle være så uheldige at det skjer igjen. Hvor gammel er du? 

Jeg mistet to ganger på rad, men har fått to friske barn etterpå, og er nå gravid igjen. Så det finnes håp ❤️ 

Dette.

Det er kroppen/naturen som ordner opp. Den frastøter seg ikke friske foster. ❤️

Plutselig "sitter den" 😊😊

Anonymkode: ef2a0...173

AnonymBruker
Skrevet

Gå til gyn og be om progesteron-tilskudd 

Anonymkode: 50ad7...bb5

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette.

Det er kroppen/naturen som ordner opp. Den frastøter seg ikke friske foster. ❤️

Plutselig "sitter den" 😊😊

Anonymkode: ef2a0...173

Etter min mening er dette den tommeste, minst konstruktive og mest irriterende kommentarer man kan få når man har mistet. Spesielt for de av oss som har mistet mange ganger. 

Og jo, man kan også miste friske foster / av andre grunner enn  avvik hos fosteret. 

• Liker 3
Skrevet

Hei, TS ❤️

Lei meg for det dere har opplevd. Det er tøft å stå i bekymringene, uvissheten og tankekjøret ❤️

Vurder om dere skal ta privat utredning i mellomtiden. Selv når du "kvalifiserer" etter retningslinjene i det offentlige, så tar det lang tid fra henvisning til ferdig utredning. 

Privat utredning koster ikke så mye, og det er ikke sikkert man finner årsak (noen ganger kan det ikke påvises en årsak). For min del hadde utredningen en verdi i seg selv også utover funnene, fordi det ga meg en viss ro om at jeg var i gode hender, fikk oppfølging, og fikk troen på at vi ville komme i mål. 

Jeg vet ikke hvor lenge dere har prøvd, men ha det i bakhodet hvert fall. 

Krysser fingrene og håper det blir deres tur veldig snart ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg TS, er i samme sko selv. To mislykkede svangerskap bak meg (i uke 10 og 11), og i tillegg blir jeg ikke så fort gravid. Dette er veldig tungt. Også poppes det ut barn rundt om meg i omgangskretsen. Så føles ensomt ut i tillegg

Det eneste positive er at det blir utredning hvis det blir enda et mislykket svangerskap.

Jeg gikk til gynekolog og fikk resept på blodfortynnende, som skal øke blodsirkulasjonen til livmoren. Den tar jeg nå i prøveperioden, og skal fortsatt tas i starten av evt. svangerskap. I tillegg fikk jeg progesteron (stikkpiller), som skal brukes etter positiv test. Dette er et hormontilskudd som skal hjelpe kroppen skjønne at den er gravid, og unngå kramper og sånt som støter ut foster

Hilsen K32

Anonymkode: 8e50b...a27

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt mange kjemiske selv, og går igjennom IVF nå. Jeg var 35 da jeg begynte prøvingen, og alle tester og undersøkelser tyder på at det mest sannsynlig er kromosomavvik hos embryoet. Sannsynligvis pga min alder.

Det er dessverre ikke så mye du kan gjøre selv for å unngå det. Legene på min klinikk sier "ha et normalt og sunt kosthold, ikke drikk alkohol eller røyk, moderat aktivitet, ta folat". Altså veldig kjedelige råd. Men sånn er det bare. 😕

Jeg kan anbefale deg å ta en privat fertilitetsjekk av deg og mannen. Det koster ikke så mye. Rundt 3500? Da tar de masse blodprøver, ser på livmoren og eggstokkene din med ultralyd, mannen får tatt en sædanalyse. 

Da kan du i det minste utelukke noen ting og snakke med en gynekolog. De aller fleste tidlige spontanaborter skyldes embryoet, men det kan også være andre ting slik som tynn slimhinne, kort luthealfase, muskelknuter, polypper, adenomyose eller dårlig sædkvalitet. 

Anonymkode: 56977...2ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har hatt to MA og to friske barn. Sannsynligheten for at det går bra neste gang er stor, tenker jeg. Lykke til❤️

Anonymkode: 7aa69...a99

Det hjelper å høre at andre har mistet, og samtidig opplevd suksess til slutt ! Jeg håper du har rett ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Gå til gyn og be om progesteron-tilskudd 

Anonymkode: 50ad7...bb5

Jeg er ikke så dreven på dette enda, så det kan godt hende jeg tar feil - men det er vel ikke progesteron som mangler hvis jeg ikke støter ut fosteret før lenge etter at det har stoppet å vokse ?  

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ts, vi er i samme båt ❤️ en kjemisk og to MA på rappen. Skal ha medisinsk abort på mandag. Det er skikkelig kjip situasjon og være i og jeg har «gitt» opp håpet om å se et levende foster på ultralyd. Med Mine to MA har embryoet stoppet å utvikle seg i midten av uke fem også ble det utskraping første gang i uke 7 og nå blir det medisinsk abort i uke 7. Heier på oss. Får du oppfølging nå?

Anonymkode: d06ce...fd3

Ja det er faktisk utrolig vondt. Når jeg blir gravid igjen kommer jeg bare til å være redd for å miste, uansett om det går bra eller ikke. 

Vi er ikke helt sikre på når det første sluttet å utvikle seg, men det var tidlig, men nummer to var i uke 9. Får ikke noe oppfølging nå, siden det "bare" har skjedd to ganger. .. 

Håper den sitter snart for oss begge ❤️

AnonymBruker
Skrevet
Stjertmeis skrev (14 timer siden):

Hei, TS ❤️

Lei meg for det dere har opplevd. Det er tøft å stå i bekymringene, uvissheten og tankekjøret ❤️

Vurder om dere skal ta privat utredning i mellomtiden. Selv når du "kvalifiserer" etter retningslinjene i det offentlige, så tar det lang tid fra henvisning til ferdig utredning. 

Privat utredning koster ikke så mye, og det er ikke sikkert man finner årsak (noen ganger kan det ikke påvises en årsak). For min del hadde utredningen en verdi i seg selv også utover funnene, fordi det ga meg en viss ro om at jeg var i gode hender, fikk oppfølging, og fikk troen på at vi ville komme i mål. 

Jeg vet ikke hvor lenge dere har prøvd, men ha det i bakhodet hvert fall. 

Krysser fingrene og håper det blir deres tur veldig snart ❤️

Ja har tenkt litt på det selv. Vi har blitt ganske raskt gravide begge gangene, men på grunn av komplikasjoner har vi måtte vente lenge mellom de to forsøkene og jeg må også vente en stund nå før jeg prøver igjen. Denne ventingen spiser også opp tiden vår.. 😕

Tusen takk ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har hatt mange kjemiske selv, og går igjennom IVF nå. Jeg var 35 da jeg begynte prøvingen, og alle tester og undersøkelser tyder på at det mest sannsynlig er kromosomavvik hos embryoet. Sannsynligvis pga min alder.

Det er dessverre ikke så mye du kan gjøre selv for å unngå det. Legene på min klinikk sier "ha et normalt og sunt kosthold, ikke drikk alkohol eller røyk, moderat aktivitet, ta folat". Altså veldig kjedelige råd. Men sånn er det bare. 😕

Jeg kan anbefale deg å ta en privat fertilitetsjekk av deg og mannen. Det koster ikke så mye. Rundt 3500? Da tar de masse blodprøver, ser på livmoren og eggstokkene din med ultralyd, mannen får tatt en sædanalyse. 

Da kan du i det minste utelukke noen ting og snakke med en gynekolog. De aller fleste tidlige spontanaborter skyldes embryoet, men det kan også være andre ting slik som tynn slimhinne, kort luthealfase, muskelknuter, polypper, adenomyose eller dårlig sædkvalitet. 

Ja, jeg prøver å gjøre så godt jeg kan, med tilskudd og matinntak. Har ikke gått på omega 3 før nå da, og lurer på om det har bidratt til at jeg mistet...  

Nå sliter jeg fortsatt med ettervirkninger fra den forrige aborten, så jeg må nok vente litt med alt. Men om jeg ikke blir gravid med engang når vi prøver igjen , så skal jeg faktisk hoppe rett på en sånn sjekk. Jeg har jo faktisk ikke tid å miste. 

Takk for svar ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ja, jeg prøver å gjøre så godt jeg kan, med tilskudd og matinntak. Har ikke gått på omega 3 før nå da, og lurer på om det har bidratt til at jeg mistet...  

Nå sliter jeg fortsatt med ettervirkninger fra den forrige aborten, så jeg må nok vente litt med alt. Men om jeg ikke blir gravid med engang når vi prøver igjen , så skal jeg faktisk hoppe rett på en sånn sjekk. Jeg har jo faktisk ikke tid å miste. 

Takk for svar ❤️

Anonymkode: 

Omega 3 er bra for fertilitet, så det skal du ikke være redd for. Vet at det er lett å klandre seg selv og lete etter årsaker, men dette er ting du ikke har kontroll over. Du har ikke gjort noenting som helst galt. ❤️

Ser at det blir nevnt progesterontilskudd her, men det er egentlig ikke grunnlag for ekstra progesteron med mindre man har symptomer på det. Leger kan ofte gi det fordi det skader ikke å prøve, men har man normal syklus, normal luthealfaselengde og ingen spotting, så har mam mest sannsynlig ikke et problem med manglende progesteron.

Det blir dessverre litt vanskeligere jo eldre man blir, og sjangsen for spontanaborter øker. Noen av oss har dessverre mer uflaks enn andre. 😕 men hvis det er noen trøst, så ser min ivf klinikk på det som positivt. Det er alltid et positivt tegn at man klarer å bli gravid, selv om det ender i en kjemisk. Da er sjangsen stor for suksess så lenge man bare fortsetter å prøve. 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

men hvis det er noen trøst, så ser min ivf klinikk på det som positivt. Det er alltid et positivt tegn at man klarer å bli gravid, selv om det ender i en kjemisk. Da er sjangsen stor for suksess så lenge man bare fortsetter å prøve. 😊

Tar med meg dette og håper 🤞

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...