Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis du har 15.000 i inntekt og husleien er på 10.000, så har du jo rett på supplerende sosialhjelp. Satsen er vel i overkant av 8.000 kroner til livsopphold. Så at du får avslag på det grunnlaget skjønner jeg ikke. Da må det være noe du ikke forteller her. Du har forresten rett i at man ikke tar hensyn til gjeld når man får sosialhjelp. Og har du bil tas heller ikke det med i beregningen. Men noe er shady her, for du skal som sagt ikke få avslag på det grunnlaget. Bor du sammen med noen eller alene? 

Anonymkode: 37753...209

Driver ikke med noe shady hahah, er jo en grunn til at jeg spørr om hjelp. Jeg har snakket med de, og fikk beskjed om at jeg ikke har rettigheter på dette. Men ho jeg snakket med i November hjalp meg med hele husleia med nødhjelp og fikk godkjent sosial hjelp for strømregningen. Men etter dette har jeg gått null hjelp og bare fått avslag. Som sagt jeg driver ikke med noe shady, og ønsker bare å få hjelp. Jeg bor alene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Bostøtte gjennom husbanken.

Har du sjekket om du har krav på noe gjennom forsikring? Hvis du har uføreforsikring f.eks. 

Anonymkode: b2724...71e

Nei det har jeg ikke gjort, har søkt om bostøtte fra husbanken nå. Vist jeg har krav på noe igjennom forsikring, er AAP det samme som da uføreforsikring? Eller må jeg da være trygda? :) 

Skrevet
Mari21 skrev (4 timer siden):

Nei det har jeg ikke gjort, har søkt om bostøtte fra husbanken nå. Vist jeg har krav på noe igjennom forsikring, er AAP det samme som da uføreforsikring? Eller må jeg da være trygda? :) 

Forsikringer er sikkert forskjellige. Min forsikring betaler en viss sum i måneden fra og med man starter på Aap. Akkurat det samme Statens pensjonskasse gjør med deres uførepensjon- den starter samme dag man får Aap, og kommer som et tillegg.  Uførepensjon kan  for noen også være aktuell uten aap. Navnet uførepensjon oppleves misvisende, syns jeg….. Kompenserer deler av tapet  av inntekt når man kun får  Aap og ikke full lønn. 

Anonymkode: 5c862...7e1

Skrevet

Du har ikke uføreforsikring gjennom fagforening eller jobb, hvis du ikke har har det privat? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2026 den 12.56):

Kanskje  ikke aktuelt, men er/ har du vært tilknyttet statens pensjonskasse gjennom jobb? Mulighet å søke  uførepensjon der fra man søker Aap. Tror det samme gjelder KLP. Jeg har søkt der nå nettopp. Ingen som fortalte meg om den muligheten. 

Oi, det viste jeg ikke! Takk for tips, da skal jeg sjekke ut dette :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2026 den 20.42):

Du har ikke uføreforsikring gjennom fagforening eller jobb, hvis du ikke har har det privat? 

Jeg er medlem i et fagforbund igjennom kommunen jeg jobber i, skal høre med de også! Takk for tips :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.1.2026 den 20.35):

Forsikringer er sikkert forskjellige. Min forsikring betaler en viss sum i måneden fra og med man starter på Aap. Akkurat det samme Statens pensjonskasse gjør med deres uførepensjon- den starter samme dag man får Aap, og kommer som et tillegg.  Uførepensjon kan  for noen også være aktuell uten aap. Navnet uførepensjon oppleves misvisende, syns jeg….. Kompenserer deler av tapet  av inntekt når man kun får  Aap og ikke full lønn. 

Åå så bra! Da skal jeg sjekke ut dette :) 

AnonymBruker
Skrevet
Mari21 skrev (På 31.1.2026 den 8.25):

Oi det har jeg ikke tenkt på, det skal jeg sjekke ut! Takk for tips :) 

Det skulle sosialtjenesten ha opplyst deg om. 

AnonymBruker skrev (På 31.1.2026 den 8.34):

Hvis du har 15.000 i inntekt og husleien er på 10.000, så har du jo rett på supplerende sosialhjelp. Satsen er vel i overkant av 8.000 kroner til livsopphold. Så at du får avslag på det grunnlaget skjønner jeg ikke. Da må det være noe du ikke forteller her. Du har forresten rett i at man ikke tar hensyn til gjeld når man får sosialhjelp. Og har du bil tas heller ikke det med i beregningen. Men noe er shady her, for du skal som sagt ikke få avslag på det grunnlaget. Bor du sammen med noen eller alene? 

Anonymkode: 37753...209

Ser ut som ts ikke bor i by, samt er enslig. Jeg antar at husleien er høyere enn hva de har som godkjent husleie. 

Men det skal fremkomme i vedtaket hvorfor ts har fått avslag.

Anonymkode: 623c0...79f

AnonymBruker
Skrevet
Mari21 skrev (På 31.1.2026 den 15.54):

Driver ikke med noe shady hahah, er jo en grunn til at jeg spørr om hjelp. Jeg har snakket med de, og fikk beskjed om at jeg ikke har rettigheter på dette. Men ho jeg snakket med i November hjalp meg med hele husleia med nødhjelp og fikk godkjent sosial hjelp for strømregningen. Men etter dette har jeg gått null hjelp og bare fått avslag. Som sagt jeg driver ikke med noe shady, og ønsker bare å få hjelp. Jeg bor alene.

Du fikk dekket hele husleia i novemver. Skattefri utbetaling på en av utbetalingene i desember? Trippel utbetaling i desember. Hvordan beregner de? Inntekter fra inneværende måned eller forrige måned?

AnonymBruker
Skrevet

Skulle være et spørsmålstegn etter det med trippel utbetaling. 

Skrevet

Om du kun har 15000 utbetalt må du sette ned skattetrekk for da må dette være skyhøyt eller være kreditorer trekker direkte. Da må du sende til kreditorer bekreftelse på aap og husleie. De har ikke lov å trekke når du ikke har til livsopphold men du må selv sende inn om inntekt og utgifter.  Du skal ha ca 8500 til livsopphold etter husleie/strøm. Gjeld telles ikke med da det må settes i stopp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...