AnonymBruker Skrevet 30. januar #1 Skrevet 30. januar Barnet har samvær ca 70/30 (mest hos meg). Den andre forelderen betaler ikke bidrag. Barnet har ingen klær hos den andre forelderen, så må ta med seg bag med klær hver gang det skal dit. Barnet synes det er litt stress å ta med bag, og kunne heller tenke seg å ha klær der og. Bør ikke den andre forelderen da sørge for å ha klær til barnet der så hen slipper å ta med seg det hver gang? Hva kan en forvente i en sånn situasjon? Kan jeg kreve at den andre forelderen må ordne dette for barnet sin del? Anonymkode: 61646...f46
skeiv-ostepop Skrevet 30. januar #2 Skrevet 30. januar Naturligvis ber du den andre om å kjøpe inn mer klær. Og så ordner du barnebidrag til barnet. 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #3 Skrevet 30. januar Dere skal holde barna med alt de trenger når de er hjemme hos hver av dere, så dere skal ikke trenger å sende klær frem og tilbake. De fleste oppegående foreldre klarer dog å samarbeide og kjøper ikke dobbelt opp av ski, utstyr, uteklær osv, sånt er unødvendig å ha masse av. Men å holde ungene med truser, sokker, gensere osv er et minimum. Anonymkode: 75d57...bb6 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #4 Skrevet 30. januar Den med fast bosted skal sørge for å kjøpe inn det barnet trenger av vanlige ting (ikke spesialutstyr osv). Husker ikke hjemmel sånn forbigående. Barnebidrag skal være med å dekke dette. Samværsforelder plikter ikke å ha klær hos seg. Man har derimot avtalefrihet, og mange foreldre velger å kjøpe inn alt fordi det er enklere enn å holde på med flyttelass. Hvis den andre forelderen nekter så er det barnebidrag som er ditt eneste «våpen», så vidt jeg vet. Anonymkode: 992a3...9d1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #5 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere skal holde barna med alt de trenger når de er hjemme hos hver av dere, så dere skal ikke trenger å sende klær frem og tilbake. De fleste oppegående foreldre klarer dog å samarbeide og kjøper ikke dobbelt opp av ski, utstyr, uteklær osv, sånt er unødvendig å ha masse av. Men å holde ungene med truser, sokker, gensere osv er et minimum. Anonymkode: 75d57...bb6 Klær skal egentlig dekkes av bostedsforelderen, se eks: https://advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/hvem-eier-barnets-klaer Men det er tungvint å følge lovens ordning, helt klart, og de færreste gjør vel det. Anonymkode: 992a3...9d1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #6 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den med fast bosted skal sørge for å kjøpe inn det barnet trenger av vanlige ting (ikke spesialutstyr osv). Husker ikke hjemmel sånn forbigående. Barnebidrag skal være med å dekke dette. Samværsforelder plikter ikke å ha klær hos seg. Man har derimot avtalefrihet, og mange foreldre velger å kjøpe inn alt fordi det er enklere enn å holde på med flyttelass. Hvis den andre forelderen nekter så er det barnebidrag som er ditt eneste «våpen», så vidt jeg vet. Anonymkode: 992a3...9d1 For noe bullshit. Anonymkode: 75d57...bb6
AnonymBruker Skrevet 30. januar #7 Skrevet 30. januar Syntes det høres litt spesielt ut og skulle ha ulike klær hos hver av foreldrene. Skal barnet bytte ut av klærne sine før de drar tilbake da for å ikke blande klærne? Når det er sagt så burde den andre forelderen som ikke betaler bidrag selvfølgelig bidra på ett vis. Anonymkode: 206e2...592
AnonymBruker Skrevet 30. januar #8 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Dere skal holde barna med alt de trenger når de er hjemme hos hver av dere, så dere skal ikke trenger å sende klær frem og tilbake. De fleste oppegående foreldre klarer dog å samarbeide og kjøper ikke dobbelt opp av ski, utstyr, uteklær osv, sånt er unødvendig å ha masse av. Men å holde ungene med truser, sokker, gensere osv er et minimum. Anonymkode: 75d57...bb6 Det er ikke riktig Anonymkode: a7c63...8b6
AnonymBruker Skrevet 30. januar #9 Skrevet 30. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Syntes det høres litt spesielt ut og skulle ha ulike klær hos hver av foreldrene. Skal barnet bytte ut av klærne sine før de drar tilbake da for å ikke blande klærne? Når det er sagt så burde den andre forelderen som ikke betaler bidrag selvfølgelig bidra på ett vis. Anonymkode: 206e2...592 Klærne følger vel ungene. Her har far klær hos seg nok til skift når ungene er der, klærne er barnas og hva de har på hvor spiller ingen rolle. Jeg mottar bidrag og kjøper inn klær, hvor noe av dette da leveres hos far. Uteklær har vi ikke dobbelt av, bortsett fra luer og votter etc. Ts, om far ikke evner eller vil kjøpe inn noe så hadde jeg fikset det selv, så barna slipper å dra med bag frem og tilbake. Anonymkode: 3017d...c91 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar #10 Skrevet 30. januar Far har ikke bidragsevne, så det er grunnen til at han ikke betaler noe. Men han leier ut en leilighet og har nok god nok penger til å kjøpe inn noen få klesplagg som barnet kan ha der tenker jeg. Tenker hovedsakelig på at han kunne kjøpt noen bukser, gensere og undertøy som barnet kunne hatt de dagene som hen skal være der. I ferier kan jeg godt sende med klær etter behov. Er bare det at i hverdagen blir barnet nødt til å ta med bag på skolen, og det har hen ikke lyst til. Anonymkode: 61646...f46
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:38 #11 Skrevet lørdag kl. 10:38 Hvor gammelt er barnet? Du kan spørre eksen, men jeg tror ikke du får tvunget gjennom noe. Regner med at du får hele barnetrygden? Anonymkode: 8fd86...33e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:46 #12 Skrevet lørdag kl. 10:46 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Barnet har samvær ca 70/30 (mest hos meg). Anonymkode: 61646...f46 Du er bostedsforelder og har ansvaret for klær. Anonymkode: 7342f...e3f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:53 #13 Skrevet lørdag kl. 10:53 AnonymBruker skrev (13 timer siden): For noe bullshit. Anonymkode: 75d57...bb6 Hva er feil? Anonymkode: 6bd18...bf0
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 11:04 #14 Skrevet lørdag kl. 11:04 Hva som er riktig og feil vet jeg ikke, vi hadde alltid mye klær her til mine bonusbarn mens de var små, noe fikset vi (dvs jeg ), og noe kom fra mor. I en del år hadde vi også egne sykler (kjøpte brukt, barnesykler blir sjelden utslitt) og ski (også kjøpt brukt) her. Yttertøy, sko osv fulgte stort sett barna, men vi hadde alltid luer og votter her, feks. Også badetøy (vi dro mye i svømmehallen om vinteren, kunne ikke forlange at mor skulle huske å pakke badetøy i januar bestandig). Far betalte mye i barnebidrag her, men vi valgte rett og slett det som var enklest for ungene. Hvis far ikke vil kjøpe inn klær, så hadde jeg gjort det selv for å gjøre det enklere for ungene. Evt må du kjøre innom og hente og levere bag da, hvis de går til de ulike hjemmene rett fra skolen (men de må jo fortsatt passe på å legge tingene sine i den når de bytter hjem). Her holdt det med skolesekk og evt fotballdrakt/håndballdrakt når det var kamper osv (hver spiller får bare én hver, så den måtte bii med barnet). Tror det bidro til at barna syntes det var litt mindre stress ihvertfall (det er jo alltid stress å bo to steder, det har jeg full forståelse for). Anonymkode: 3cd2e...d5d 1
exictence Skrevet lørdag kl. 11:05 #15 Skrevet lørdag kl. 11:05 Hva om du bare sender barnet uten ekstra klær?
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:20 #16 Skrevet lørdag kl. 20:20 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Far har ikke bidragsevne, så det er grunnen til at han ikke betaler noe. Men han leier ut en leilighet og har nok god nok penger til å kjøpe inn noen få klesplagg som barnet kan ha der tenker jeg. Tenker hovedsakelig på at han kunne kjøpt noen bukser, gensere og undertøy som barnet kunne hatt de dagene som hen skal være der. I ferier kan jeg godt sende med klær etter behov. Er bare det at i hverdagen blir barnet nødt til å ta med bag på skolen, og det har hen ikke lyst til. Anonymkode: 61646...f46 Det er ditt ansvar å sende med klær Anonymkode: a7c63...8b6
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:37 #17 Skrevet lørdag kl. 20:37 Vet bror min sendte med klær når barnet hans var hos mor ca hver 3 helg. Men ofte ble ikke klærne brukt siden mor hadde egene klær som ser hadde fått dee og av mors familie. Så ved 10/11 års alder ble de bare enig om at klær ikke behøvde å sendes slik mellom dem. Anonymkode: 6251b...1f0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå