Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 
Litt usikker på hvorfor jeg skriver dette, men kanskje håper jeg innerst inne på noen med samme reaksjon for å lette litt på samvittigheten. 

Min baby er nå 8,5 mnd og har slitt med søvn siden han var 5-6 mnd ca. Av og på. Babytiden tar på, og jeg merker at jeg blir mer og mer sliten av å ikke få sove. Samboeren jobber offshore og derfor er jeg en del alene. 

Poenget er: er det normalt å reagere med høyere stemme, ta babyen raskere opp (med kontroll såklart) for at man blir så frustrert? 
har blitt sånn noen dager og merker at det tærer på meg og jeg er redd babyen har tatt skade av det … 

Anonymkode: 6fc3a...016

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg, du er en helt normal utslitt mamma! Søvnmangel er en velkjent torturmetode, så det er jo ikke rart man blir gal av det. Kan du kjøpe en sånn moonbon som vugger barnet? Du MÅ få deg søvn på et eller annet vis. Be helsestasjonen om hjelp, les bøker om temaet, hva som helst. Det er fullt mulig å lage gode søvnmønster for barn, men du må stå i det noen dager. Gjør det når samboer er hjemme, be han sykemelde seg omså for å være hjemme og avlaste deg. Dere er to om dette barnet. God klem til deg. 

Skrevet

Åh, dette hjalp! Tusen takk for godt svar ❤️ noen ganger trenger man virkelig å høre at man ikke er «gal», men «normal» .. og ja, det å ikke få nok søvn er virkelig tortur … prøver så langt det lar seg gjøre å ikke la deg gå utover baby ved å reagere slik jeg forklarte. 

Skal absolutt snakke med helsestasjonen om det og lese meg litt opp! 
klem

Skrevet

Du bør sjekke ut om mannen din kan være hjemme og ta over din perm så du får hentet deg litt inn, men det kreves mer enn bare sykemelding. Du kan se på NAV sine sider hva som kreves av legeattest i tillegg til sykemelding. Jeg ble selv sykemeldt 1 uke (men skulle nok vært sykemeldt i 4 mnd minst) under min perm pga det, jeg klarte f.eks ikke fysisk holde meg våken lengre og jeg klarte ikke kjenne kroppsproposjonene mine og kroppen min i forhold til omgivelsene osv. Var sikkert ikke langt unna psykose. (Mitt barn har hatt mye altså fra fødselen, og er ikke et terminfødt friskt barn så det er sagt)

Jeg har i disse ille periodene ved 2 anledninger som jeg kommer på, snakket til barnet med høy stemme og sagt "nå må du roe deg ned" og det føles helt forferdelig med en gang jeg har sagt det, så da har jeg med en gang tatt opp barnet og sagt unnskyld. Det er egentlig ingen unnskyldning at man er så utslitt at man ikke vet opp ned på seg selv, men det er jo tortur det å ikke sove mer enn 2 timer i strekk i måned etter måned.

Min er over året nå, men jeg har begynt å kjenne igjen i større grad hvor grensa går. Så for eksempel akkurat nå har barnet grått i 2 timer og vi har prøvd alt, men mannen er rask på å be meg om hjelp og står ikke i skriking særlig lenge selv, men nå sa jeg at jeg trenger pause, så jeg hører på pitbull og roer meg ned, så jeg vet at jeg kan være en bedre versjon av meg selv når jeg fått 10 minutt pause fra gråten og mannen kan trøste. 

Så mitt råd er at du MÅ få hjelp til mer avlastning, enten at mannen din er hjemme en periode eller at du får hjelp fra familie og venner. 

Anonymkode: 463f2...2b4

• Nyttig 1
Skrevet

Mannen bør ta ALT når han er hjemme så du kan hente deg inn.

Anonymkode: 4ca3a...a79

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! 
Litt usikker på hvorfor jeg skriver dette, men kanskje håper jeg innerst inne på noen med samme reaksjon for å lette litt på samvittigheten. 

Min baby er nå 8,5 mnd og har slitt med søvn siden han var 5-6 mnd ca. Av og på. Babytiden tar på, og jeg merker at jeg blir mer og mer sliten av å ikke få sove. Samboeren jobber offshore og derfor er jeg en del alene. 

Poenget er: er det normalt å reagere med høyere stemme, ta babyen raskere opp (med kontroll såklart) for at man blir så frustrert? 
har blitt sånn noen dager og merker at det tærer på meg og jeg er redd babyen har tatt skade av det … 

Prøv 5 år...vi har en datter som ikke sov igjennom en hel natt før hun ble 5..jeg p mannen min ble i en periode da hun var mindre sykemeldt 

Spør om mannen din kan få en sykemelding.. eller dy slikt at han må "passe" på deg og være hjemme 

Og du er ikke alene 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! 

Helt normalt. Noen har det sånn i årevis. 

Anonymkode: 47ff2...5e4

Skrevet

For meg hjalp det å samsove og amme liggende, på den måten, selv om jeg våkner ofte for amming, så våkner jeg ikke for lange perioder, ofte merker jeg det ikke en gang (9 måneder gammel, aldri sovet gjennom). Er det et alternativ?

Anonymkode: 7159c...5ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei! 

Dette må du faktisk jobbe med. Fort! 
Stakkars baby, hen har jo ingen forutsetninger for å kunne si hva som er galt - gråt er deres måte å kommunisere på. 

Du må rett og slett bare ta deg sammen! Kan fort bli frustrert jeg også hvis det har vært en natt med lite søvn, men man må rett og slett bare ta seg sammen og «fake it til you make it». Denne babyen er dessverre lovpriset oss mødre og det er vår oppgave å ikke fucke dem opp. 

Kanskje du skulle kontaktet helsestasjonen for litt veiledning? 

Anonymkode: 913d6...30a

AnonymBruker
Skrevet

Etter tre barn er det min erfaring at søvnproblem på den alderen ofte skyldes at foreldrene ikke kontrollerer dagsovingen riktig. Enten overvurderer de behovet for dagsoving, eller så legger de dagsoving for tett opp til leggetid. 

Anonymkode: 33da3...79a

AnonymBruker
Skrevet

Kan du få avlastning fra noen andre når pappaen er offshore? Hvis ikke støtter jeg forslaget om at du må bli sykemeldt og pappa overta litt av permisjonen. Reaksjonen din er en normal reaksjon på søvnmangel og utmattelse, men det betyr likevel ikke at det er greit for hverken deg eller baby ❤️

Anonymkode: 693ab...87f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...