AnonymBruker Skrevet 8. februar #21 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (På 7.2.2026 den 10.56): Mammut-salget er neste blitt en vits. Mye av det skyldes jo at det er mye mer tilbud ellers i året også. Før var jo Mammut-salget nokså enerådende. Ser også en del bøker som har vært billigere før også. Det er en stund siden dette var store greier.... .. ellers er jo dette med å eie bøker blitt litt desimert de siste årene, det er jo haugevis av dødsbo som har så mye bøker at de bare går rett på dynga. For et par generasjoner siden var jo dette fine arvestykker. Dog er lesingen tydeligvis på vei opp igjen - det er jo hyggelig. . Anonymkode: 40448...623 Husker mammut salget for 20 år siden, da var det masse gode tilbud i alle sjanger, jeg skulka skolen hele dagen og bladde i bøker, good times Anonymkode: 7ab58...024 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar #22 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Husker mammut salget for 20 år siden, da var det masse gode tilbud i alle sjanger, jeg skulka skolen hele dagen og bladde i bøker, good times Anonymkode: 7ab58...024 Heia oss bokormer! Det var en drøm å bare gå rundt og se på alle bøkene 🤩 Anonymkode: a9914...4e0 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar #23 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Husker mammut salget for 20 år siden, da var det masse gode tilbud i alle sjanger, jeg skulka skolen hele dagen og bladde i bøker, good times Anonymkode: 7ab58...024 Men da var jo bokhandelbransjen noe helt annet enn det er i dag. Mammutsalget har stått stille, bokhandelbransjen har beveget seg… Nå er jo titlene som kommer på Mammutsalg rabattert allerede fra 1. mai året før. Titlene på Mammutsalg NÅ blir frigitt fra fastprisavtalen 1. mai året før. Ergo er bøkene utgitt i 2024, noen titler er allerede over to år gamle. Gammal moro på salg - igjen. Er ikke noe bra tilbud. Følg heller med i bokhandelen 2. mai, ingen grunn å vente til midten av februar året senere… Mammut er bare historie. Ikke ekte tilbud. Lureri, ville jeg nærmest kalt det. Hilsen tidligere bokhandler Anonymkode: f4bdf...15f 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 11:53 #24 Skrevet mandag kl. 11:53 AnonymBruker skrev (På 8.2.2026 den 22.12): Men da var jo bokhandelbransjen noe helt annet enn det er i dag. Mammutsalget har stått stille, bokhandelbransjen har beveget seg… Nå er jo titlene som kommer på Mammutsalg rabattert allerede fra 1. mai året før. Titlene på Mammutsalg NÅ blir frigitt fra fastprisavtalen 1. mai året før. Ergo er bøkene utgitt i 2024, noen titler er allerede over to år gamle. Gammal moro på salg - igjen. Er ikke noe bra tilbud. Følg heller med i bokhandelen 2. mai, ingen grunn å vente til midten av februar året senere… Mammut er bare historie. Ikke ekte tilbud. Lureri, ville jeg nærmest kalt det. Hilsen tidligere bokhandler Anonymkode: f4bdf...15f Takk for tips. Ja den gangen for 20-25 år siden så kjøpte jeg en del gamle bøker på mammutsalget, som så mer ut som kom fra loftet til bokhandleren de var ikke bare utgitt året før så var masse interessant å meske seg i, dagens kan ikke sammenlignes en gang Anonymkode: 7ab58...024 2 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:01 #25 Skrevet mandag kl. 13:01 AnonymBruker skrev (På 8.2.2026 den 22.12): Men da var jo bokhandelbransjen noe helt annet enn det er i dag. Mammutsalget har stått stille, bokhandelbransjen har beveget seg… Nå er jo titlene som kommer på Mammutsalg rabattert allerede fra 1. mai året før. Titlene på Mammutsalg NÅ blir frigitt fra fastprisavtalen 1. mai året før. Ergo er bøkene utgitt i 2024, noen titler er allerede over to år gamle. Gammal moro på salg - igjen. Er ikke noe bra tilbud. Følg heller med i bokhandelen 2. mai, ingen grunn å vente til midten av februar året senere… Mammut er bare historie. Ikke ekte tilbud. Lureri, ville jeg nærmest kalt det. Hilsen tidligere bokhandler Anonymkode: f4bdf...15f Jeg er enig med deg i at mammutsalget ikke er et så fantastisk kjempesalg som bokbransjen vil ha oss til å tro. Mange av titlene har allerede vært på salg til samme, eller kanskje til og med bedre, priser. Jeg må imidlertid arrestere deg på en ganske viktig faktafeil: Du har tydeligvis ikke fulgt med på ramme- og regelverk etter at du sluttet som bokhandler, for 1. mai er ikke lenger en fast dato for opphør av fastpris. Fra 2024 bestemmer Bokloven at fastprisen gjelder i tolv måneder fra utgivelsen. Derfor kan det, i alle fall i teorien, være bøker på årets mammutsalg som er utgitt i januar i fjor. Anonymkode: b77c5...c59 1 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 13:21 #26 Skrevet mandag kl. 13:21 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er enig med deg i at mammutsalget ikke er et så fantastisk kjempesalg som bokbransjen vil ha oss til å tro. Mange av titlene har allerede vært på salg til samme, eller kanskje til og med bedre, priser. Jeg må imidlertid arrestere deg på en ganske viktig faktafeil: Du har tydeligvis ikke fulgt med på ramme- og regelverk etter at du sluttet som bokhandler, for 1. mai er ikke lenger en fast dato for opphør av fastpris. Fra 2024 bestemmer Bokloven at fastprisen gjelder i tolv måneder fra utgivelsen. Derfor kan det, i alle fall i teorien, være bøker på årets mammutsalg som er utgitt i januar i fjor. Anonymkode: b77c5...c59 Ah! Se det - noen få år ute av bransjen, og allerede utdatert. Takk for arresteringen! Anonymkode: f4bdf...15f 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 05:36 #27 Skrevet tirsdag kl. 05:36 AnonymBruker skrev (På 7.2.2026 den 11.53): Nå før mammut utsalget er det jo 40% på bøker hvis man er ARK venn, så mammut er en vits. Jeg synes det er synd at ebøker ikke er inkludert i mammut, men ebok.no har av og til tilbud. Anonymkode: ca424...6d5 Ark har 1195 e-bøker på mammutsalget! Anonymkode: 1d27a...386
Capazitet Skrevet torsdag kl. 17:17 #28 Skrevet torsdag kl. 17:17 Har kjøpt ei naturfotobok som skal bli bursdagsgåve til ein slekting
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:37 #29 Skrevet torsdag kl. 17:37 AnonymBruker skrev (På 16.2.2026 den 12.53): Takk for tips. Ja den gangen for 20-25 år siden så kjøpte jeg en del gamle bøker på mammutsalget, som så mer ut som kom fra loftet til bokhandleren de var ikke bare utgitt året før så var masse interessant å meske seg i, dagens kan ikke sammenlignes en gang Anonymkode: 7ab58...024 Mesteparten av mammutsalgbøkene er nok relativt nye, men vi blir også anbefalt å legge inn egne bøker vi har på lager til "mammutpriser", så det kan være verdt å ta en titt innom en fysisk butikk for å se hva de har lagt til! Men tror på at det ikke er like spennede som for 20+ år siden, mange butikker har lite lagerplass og får stadig inn store mengder nye varer, så bøker som ikke blir solgt på mange år blir gjerne kastet til slutt. Anonymkode: 62c3f...2d2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:47 #30 Skrevet torsdag kl. 21:47 Lurer på hva som er grunnen til at Mammutsalget er så populært på KG at man må ha ikke mindre enn tre tråder om dette; er dette årets store kulturbegivenhet? Det virker nesten slik; i alle fall ser det ut som om det er langt mer begeistring på forumet for noen bøker som settes ned i pris enn for reflektert diskusjon om malerkunst, skulpturer, teater, kunstutstillinger, utøvende kunst eller opera. Anonymkode: 5ed64...c2b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:22 #31 Skrevet torsdag kl. 22:22 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Lurer på hva som er grunnen til at Mammutsalget er så populært på KG at man må ha ikke mindre enn tre tråder om dette; er dette årets store kulturbegivenhet? Det virker nesten slik; i alle fall ser det ut som om det er langt mer begeistring på forumet for noen bøker som settes ned i pris enn for reflektert diskusjon om malerkunst, skulpturer, teater, kunstutstillinger, utøvende kunst eller opera. Anonymkode: 5ed64...c2b Mammut salget har en sterk historisk forankring blandt norske lesere. Mammut salget i 2026 er ikke i nærheten av å ropes like mye hurra for som det en gang var. Alikevel er det mulig å finne titler vært å lese også under dagens Mammut salg. Jeg diskuterer gjerne utøvende kunst, konserter, malerkunst ect hvis det tas opp kultur scener jeg har interesse innenfor, men i likhet med mote delen av forumet er det veldig lite faktisk mote prat men mere er dette kjærring eller dette kjærring tråder. Samme skjer her inne under kultur. Dette er et forum med mere generiske hverdags tråder. Top temaer er som regel hverdags problematikk. Jeg diskuterer mere kultur på andre arenaer enn her inne. Mest i fysiske møter mellom likesinnede. Skulle gjerne hatt en levende kultur diskusjon her inne. Jeg dro opp mote delen av forumet da jeg en gang i tiden var aktiv på diskusjons forumet til mote.no og det var av et helt annet kaliber. Det er et savn. Digital literatur prat bruker jeg goodreads til. Der får jeg ulike anmeldelser. Kan se hva likesinnede leser og det finnes flere under forum for diskusjoner. Ikke helt perfekt det stedet heller men digitalt blir aldri det samme som en livlig diskusjon over en kaffe, middag eller glass vin. Anonymkode: 8cb87...aa1 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:57 #32 Skrevet torsdag kl. 22:57 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg diskuterer gjerne utøvende kunst, konserter, malerkunst ect hvis det tas opp kultur scener jeg har interesse innenfor, men i likhet med mote delen av forumet er det veldig lite faktisk mote prat men mere er dette kjærring eller dette kjærring tråder. Samme skjer her inne under kultur. Dette er et forum med mere generiske hverdags tråder. Top temaer er som regel hverdags problematikk. Jeg diskuterer mere kultur på andre arenaer enn her inne. Mest i fysiske møter mellom likesinnede. Skulle gjerne hatt en levende kultur diskusjon her inne. Jeg dro opp mote delen av forumet da jeg en gang i tiden var aktiv på diskusjons forumet til mote.no og det var av et helt annet kaliber. Det er et savn. Digital literatur prat bruker jeg goodreads til. Der får jeg ulike anmeldelser. Kan se hva likesinnede leser og det finnes flere under forum for diskusjoner. Ikke helt perfekt det stedet heller men digitalt blir aldri det samme som en livlig diskusjon over en kaffe, middag eller glass vin. Anonymkode: 8cb87...aa1 Enig, men straks man våger å påpeke dette, blir man sett på som en snobb som ikke anerkjenner den spirituelle verdien av Margit Sandemo eller Mammutsalget; spørsmålet er om kulturdefinisjonen på KG er på Fleksnes-nivå. Eller kjærring, som du skriver. Jeg forstår at Mammutsalget er viktig for noen, noe som er fint isolert sett, men kultur er tross alt noe mer enn bøker på salg, og hvis KG skal være et bilde på interessene til den gjennomsnittlige norske kvinnen, er dette dårlig reklame. Anonymkode: 5ed64...c2b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:23 #33 Skrevet torsdag kl. 23:23 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Enig, men straks man våger å påpeke dette, blir man sett på som en snobb som ikke anerkjenner den spirituelle verdien av Margit Sandemo eller Mammutsalget; spørsmålet er om kulturdefinisjonen på KG er på Fleksnes-nivå. Eller kjærring, som du skriver. Jeg forstår at Mammutsalget er viktig for noen, noe som er fint isolert sett, men kultur er tross alt noe mer enn bøker på salg, og hvis KG skal være et bilde på interessene til den gjennomsnittlige norske kvinnen, er dette dårlig reklame. Anonymkode: 5ed64...c2b Margit Sandemo har vært en viktig del av mange sin ungdoms lesing. Ser også mange referanser til det hennes litteratur nå som voksen, så at hun har en kulturell verdi for mange er det ingen tvil om, også venner som ofte frekventerer operaen trykker sagaen om isfolket fortsatt til seg. Så hun står sterkt i folkehjertet. Jeg har forsøkt innimellom å skape spesifikke diskusjoner her inne rundt kultur eller mote/design, men får skjeldent noe napp til en god diskusjon. Jeg velger å ha de diskusjonene på andre arenaer. Blir mest blandt venner og kolleger som deler mine interesser. Anonymkode: 8cb87...aa1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:31 #34 Skrevet torsdag kl. 23:31 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Margit Sandemo har vært en viktig del av mange sin ungdoms lesing. Ser også mange referanser til det hennes litteratur nå som voksen, så at hun har en kulturell verdi for mange er det ingen tvil om, også venner som ofte frekventerer operaen trykker sagaen om isfolket fortsatt til seg. Så hun står sterkt i folkehjertet. Jeg har forsøkt innimellom å skape spesifikke diskusjoner her inne rundt kultur eller mote/design, men får skjeldent noe napp til en god diskusjon. Jeg velger å ha de diskusjonene på andre arenaer. Blir mest blandt venner og kolleger som deler mine interesser. Anonymkode: 8cb87...aa1 Hvilke diskusjoner er det? Kan du ikke lenke til dem? (PS, har du dysleksi? Det er veldig uvanlig å se mennesker opptatt av litteratur med et språk som ditt. ) Anonymkode: d1dd2...ba4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 23:39 #35 Skrevet torsdag kl. 23:39 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Margit Sandemo har vært en viktig del av mange sin ungdoms lesing. Ser også mange referanser til det hennes litteratur nå som voksen, så at hun har en kulturell verdi for mange er det ingen tvil om, også venner som ofte frekventerer operaen trykker sagaen om isfolket fortsatt til seg. Så hun står sterkt i folkehjertet. Jeg har forsøkt innimellom å skape spesifikke diskusjoner her inne rundt kultur eller mote/design, men får skjeldent noe napp til en god diskusjon. Jeg velger å ha de diskusjonene på andre arenaer. Blir mest blandt venner og kolleger som deler mine interesser. Anonymkode: 8cb87...aa1 Det er ikke noen grunn til å rakke ned på Margit Sandemo, men det finnes faktisk flere forfattere enn henne. Noe tilsvarende gjelder Mammutsalget. Kan ikke huske sist man diskuterte Sartre, Han Kang eller László Krasznahorkai her inne. Anonymkode: 5ed64...c2b
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #36 Skrevet 19 timer siden AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er ikke noen grunn til å rakke ned på Margit Sandemo, men det finnes faktisk flere forfattere enn henne. Noe tilsvarende gjelder Mammutsalget. Kan ikke huske sist man diskuterte Sartre, Han Kang eller László Krasznahorkai her inne. Anonymkode: 5ed64...c2b For at ikke trådavsporingen skal bli for stor. 2 av Han Kang sine bøker er å finne på mammut salget. Jeg har allerede lest Vegetarianeren, men enda ikke hatt sjansen til å lese Levende og døde. Den er nå kjøpt og plasserte i lese køen. Spent på den. Anonymkode: 8cb87...aa1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå