liv Skrevet 6. april 2006 #41 Skrevet 6. april 2006 Jeg trodde poenget var at de ville ha like vilkår for ansatte fra SAS og Braathens. ← Akkuratt det støtter jeg. Men lønn og ferie har de mer enn nok av
punktom Skrevet 6. april 2006 #42 Skrevet 6. april 2006 Selvsagt har du ingen sympati for dem! Det virker ikke som du vet hva yrket deres går ut på... ← Og det virker ikke som du og de sas-ansatte er klar over hva slags langsiktig effekt dette vil ha for selskapet. Tidligere i uka lå sas på bunn av lista over bedrifter nordmenn stolte på (173.plass eller noe). Tror du dette gjorde det noe bedre? Tror du mer lønn, mindre arbeid og tidligere pensjon er oppskriften som skal til for en konkurranseutsatt bedrift? Folk flyktet allerede til andre selskap etter den forrige streiken. Det blir enda flere nå. Tjener ikke firmaet penger får ikke du jobb. Men slik kan man ikke forvente at ansatte skal forstå.
punktom Skrevet 6. april 2006 #43 Skrevet 6. april 2006 Akkuratt det støtter jeg. Men lønn og ferie har de mer enn nok av ← Hvorfor streiker ikke de tidligere Braathens-ansatte som vel har dårligere arbeidsvilkår da? Dette har noe med at tidligere sas-ansatte vil at Braathens-ansatte også skal være like grådige som dem slik at resten av oss ikke ser hvor grådige de er.
Superlammet Skrevet 6. april 2006 #44 Skrevet 6. april 2006 Og det virker ikke som du og de sas-ansatte er klar over hva slags langsiktig effekt dette vil ha for selskapet. Tidligere i uka lå sas på bunn av lista over bedrifter nordmenn stolte på (173.plass eller noe). Tror du dette gjorde det noe bedre? Tror du mer lønn, mindre arbeid og tidligere pensjon er oppskriften som skal til for en konkurranseutsatt bedrift? Folk flyktet allerede til andre selskap etter den forrige streiken. Det blir enda flere nå. Tjener ikke firmaet penger får ikke du jobb. Men slik kan man ikke forvente at ansatte skal forstå. ← Akkurat her er jeg helt enig med deg. Det blir som å pisse i buksa for å holde varmen. Men likefullt er det ledelsens ansvar å forhindre at slike ting ikke skjer. De har feilet totalt og strengt tatt burde nedskjæringene som høyst sannsynlig kommer begynne på toppen og jobbe seg nedover.
punktom Skrevet 6. april 2006 #45 Skrevet 6. april 2006 (endret) Akkurat her er jeg helt enig med deg. Det blir som å pisse i buksa for å holde varmen. Men likefullt er det ledelsens ansvar å forhindre at slike ting ikke skjer. De har feilet totalt og strengt tatt burde nedskjæringene som høyst sannsynlig kommer begynne på toppen og jobbe seg nedover. ← Ledelsens skyld? Nei, her er det alles skyld. Alle har ansvar for at firmaet nå får enda dårligere omdømme. Vi vil garantert se flere flyselskap dukke opp i Norge framover, og de vil nok ta kunder fra sas. Det er mange som har fått med seg hvor mye Norwegian tjener på dette, og her er det penger å hente. Etter nsbs siste knekk gikk det fem år før de var tilbake igjen. Et flyselskap har enda flere konkurrenter. Men kanskje jeg har for store tanker om ansatte i sas? Ok, jeg tar det tilbake. Sas-ansatte er noen umyndige barbiedukker som drømte om et liv i sus og dus i karibien, og de har ikke intellekt nok til å innse ansvaret de har som arbeidstakere. Arbeidsgiver bør derfor ta det hele og fulle ansvaret og finne ledere som kan lede slike individer. Kanskje føreskolelærere er midt i blinken? Endret 6. april 2006 av punktom
Superlammet Skrevet 6. april 2006 #46 Skrevet 6. april 2006 Cause and effect. Ledelsen ignorerte og forskjellbehandlet en gruppe ansatte altfor lenge, og resultatet blir da streik.
punktom Skrevet 6. april 2006 #47 Skrevet 6. april 2006 Cause and effect. Ledelsen ignorerte og forskjellbehandlet en gruppe ansatte altfor lenge, og resultatet blir da streik. ← En gruppe ansatte som mener de er mye mer verd enn ansatte i tilsvarende yrker i andre firma i samme land. Det er ikke bare ledelsen som konkurrerer med andre selskap. Alle konkurrerer med andre selskap.
Superlammet Skrevet 6. april 2006 #48 Skrevet 6. april 2006 En gruppe ansatte som mener de er like mye verd som en lik gruppe i samme firma. Og det er der ledelsen har gjort i skuffen.
punktom Skrevet 6. april 2006 #49 Skrevet 6. april 2006 En gruppe ansatte som mener de er like mye verd som en lik gruppe i samme firma. Og det er der ledelsen har gjort i skuffen. ← Hvor har du dette fra? Har du fulgt med i saken? Braathens takket akkurat ja til samme tilbud som de sas-ansatte fikk. For de sas-ansatte var ikke dette bra nok. Du ville ha enda mer. Noe som er en del av ukulturen i sas hvor de sas-ansatte ser på seg som overlegne de Braathens-ansatte. Nei, de streikende i denne saken har null realistisk syn på det som skjer nå. Dette åpner for enda mer konkurranse, og enda større krav til moderasjon for de ansatte. Hvis de vil at selskapet skal overleve.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2006 #50 Skrevet 6. april 2006 Jeg støtter at alle som gjør samme arbeid skal ha samme arbeidsvilkår hos samme arbeidsgiver. Men skal de ha 15 uker ferie???? Hvorfor det????? Nei, det støtter jeg IKKE! Og lønnsøkning på 10%??? I hotellnæringen trenger vi 10% lønnsøkning for å komme opp på samme gjennomsnittslønn som industriarbeidere. Får vi det? Ne-hei! I 2002 fikk vi 2,7 %, etter å ha vært på nippet til å streike.... Pøh... flyvertinnene får mer enn nok!
Kosepia Skrevet 6. april 2006 #51 Skrevet 6. april 2006 Jeg har overhodet ingen sympati med SAS-delen sine kabinansatte som streiker. Det morsomme er at de og ledelsen sitter og sier hver sine ting, slik at det høres ut som at de ikke bor på samme planet en gang. MEN.. Når braathensdelen har godtatt avtalen, og sasdelen nekter.. da er det noe riv ruskende galt. Mye vil ha mer også videre. Ja, de jobber lange dager, men de jobber ikke stort mer enn oss "vanlige" mennesker i normale jobber. De har mer fri, slik at det jevner seg ut. Og 400.000 plussplusspluss i året.. Det kan de fleste av oss bare se langt etter. Og at de med viten og vilje utsetter så mange mennesker for den tragedien de havner oppi når de ikke kommer seg til sine reisesteder, enten det er til etterlengtet familie, hjem eller til en sydhavsøy... DET kaller jeg idiotisk. Går det ann å være mindre egoistisk? jeg er helt for at sas og braathens kabinpersonale skal ha like rettigheter, lønninger og fri.. men dette blir bare alt for dumt. Ja til et konkursrammet SAS.
T.S Skrevet 7. april 2006 #52 Skrevet 7. april 2006 Jeg støtter at alle som gjør samme arbeid skal ha samme arbeidsvilkår hos samme arbeidsgiver. Men skal de ha 15 uker ferie???? Hvorfor det????? Nei, det støtter jeg IKKE! Og lønnsøkning på 10%??? I hotellnæringen trenger vi 10% lønnsøkning for å komme opp på samme gjennomsnittslønn som industriarbeidere. Får vi det? Ne-hei! I 2002 fikk vi 2,7 %, etter å ha vært på nippet til å streike.... Pøh... flyvertinnene får mer enn nok! ← Siden 2004 har de gått 2% NED i lønn.... Så 10 % opp er feil. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=166105
Gjest Gjest Skrevet 7. april 2006 #53 Skrevet 7. april 2006 jo jeg støtter de som streiker, de jobber oppimot 20 timer hver dag, og har ikke mye fri!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 8. april 2006 #54 Skrevet 8. april 2006 jo jeg støtter de som streiker, de jobber oppimot 20 timer hver dag, og har ikke mye fri!!!!! ← Eh.... Når de har 5 uker mer ferie enn alle andre, pluss muligheter for å ta ut avspassering, så har de faktisk en del fri.
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #55 Skrevet 9. april 2006 Jeg syns streik er et mer passende virkemiddel for lavtlønte og de som jobber under dårlige forhold (og da mener jeg ikke at man "bare" har 10 uker ferie). Alle SAS ansatte ligger langt over norsk gjennomsnittslønn og har meg ferie enn de fleste av oss. Det er dem vel unt, men er det noe mer de bør kreve burde de styre unna streik. Vi har 240 000 kroner i året pluss ca 20000 i diverse tillegg (heltidsansatte), og har gjennom 2 år vært gjennom store omveltninger. Jobber opptil 65 timer i uka, skjønt dette klager vi ikke over da dette jevner seg ut over flere uker. Har også uker hvor vi jobber ikke mer enn 18 timer. Det blir 154 timer i snitt pr måned i løpet av året uansett. Slike utjevningsturnuser har alle flyplassansatte som jobber skift. Ubekvemme vakter har vi alle på en flyplass, det er bare å finne seg i. Vi har 150 kroner i flyplasstillegg; SAS har 1500 kroner. Vi må betale over 6000 kroner i året for å stå parkert med bilen når vi er på jobb; SAS ansatte slipper med 600 kroner i året. Burde vært gratis å parkere på jobb..... I fjor sommer ble vi til og med bedt om å finne oss andre steder å parkere fordi de skulle tilby parkeringshuset for ansatte til passasjerer......... men vi måtte fortsatt betale årsavgiften vår (bør nevne at det var OSL som prøvde seg der, ikke SAS). Nå har vi lønnsoppgjør om noen uker og det er snakk om streik. Jeg er organisert og vil vel støtte mine og gå ut i streik hvis jeg må......... men håper for guds skyld vi slipper det. Bare tanken på å være streikevakt..........blæ. Jeg mener uansett vi bør klare oss uten streik. Min bransje er uansett upopulære fra før, trur ikke folk unner oss noe mer i lønn uansett. Nei, jeg støtter ikke streiken til de som har såpass gode arbeidsforhold som SAS har! Hvem faen tror de at de er? Flyvertinner er ikke noe mer enn serveringsdamer i lufta, flyvere gjør mindre jobb enn drosjesjåfører. De har data til å peile ut retning og høyde og fart, og har hele luftrommet og boltre seg i; drosjesjåfører har knappe to meter å holde bilen på og klarer fint å bruke huet selv for å svinge og avpasse farten. Sitat: "jo jeg støtter de som streiker, de jobber oppimot 20 timer hver dag" Ingen jobber 20 timer HVER DAG, ærlig talt hvor tett går det an å være? En dag innimellom kanskje, det hadde jeg også vært villig til hvis jeg hadde fått over 400 000 kroner i årslønn.......
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #56 Skrevet 9. april 2006 Det er nok ikke mange her i Norge som ville jobbet under slike forhold, og derfor burde de fått gjennomslag for kravene sine med en gang. Blir egentlig for dumt at de må streike, når det egentlig burde vært enkelt å godkjenne slike krav. ← Enig med trådstarter og enig med deg. Hvis det var akkurat dette, og kun dette, som var kravene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå