Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest baby-E
Skrevet
Enig!!!

+ at de har hatt en 10 % lønnsøkning de siste årene.

Ja, også får de diettpenger overnatting. NEI. Syns de begynner å bli temmelig grådige.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Forstår kravene, men uansett dumt/lite gjennomtenkt å sette igang med streik ved inngangen til påskeferien. Det vil jo derfor ramme veldig mange og gå ut over en uskyldig tredjepart, som er vi reisende.

SAS (både ledelse og resten) burde tenke seg om snarest mulig, og ordne opp i dette, for fortsetter kaoset med jevne mellomrom forsvinner det siste som er av tillit blandt kundene. Jeg er bare så utrolig glad for at jeg har Norwegianbilletter denne gangen :)

Endret av Majka
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg støtter heller ikke streiken. (Enig med baby-E, Markus og Tom).

Det som er så tragisk (også for de streikende) er at de ikke ser at de nå sager over den greina de selv sitter på. Hvem vil etter dette bestille sin flybillett hos SAS? Hvor sikre arbeidsplasser har SAS da? Tipper vi får nedbemanninger etterhvert pga forbrukernes mistillit. Og da er det ikke bare ledelsen det går utover nei. Både arbeidsgiver og arbeidstaker har et ansvar for jobben sin, og det har de kabinansatte glemt.

Enig i at det er en grådighetskultur vi ser her, fra de streikendes side. Mye vil ha mer osv.

Skrevet

Jeg trodde poenget var at de ville ha like vilkår for ansatte fra SAS og Braathens.

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Forstår kravene, men uansett dumt/lite gjennomtenkt å sette igang med streik ved inngangen til påskeferien. Det vil jo derfor ramme veldig mange og gå ut over en uskyldig tredjepart, som er vi reisende.

Det er jo langt i fra lite gjennomtenkt, det er jo det som er hele poenget. Hvorfor tror du de streiker nå

Gjest baby-E
Skrevet
Det er jo langt i fra  lite gjennomtenkt, det er jo det som er hele poenget. Hvorfor tror du de streiker nå

dette tenkte jeg også!

De streiker nå, for da blir flest berørt, og da håper de at ledelsen vil gi etter fort..

Skrevet

De ansatte i SAS Braathens sager virkelig over den greina de sitter på ja, reelle krav eller ei.

Og uten å vite det for sikkert, så vil jeg tro at de arbeidsvilkårene i SAS er langt bedre enn mange andre flyselskaper sine vilkår. Selv om for eksempel Ryanair er en dårlig arbeidsgiver så skal jo SAS like fullt konkurrere om de samme flypassasjerene. Og da kan de ikke bare gi og gi til sine ansatte, desverre.

Skrevet
Det er jo langt i fra  lite gjennomtenkt, det er jo det som er hele poenget. Hvorfor tror du de streiker nå

Det var min personlige mening at det var lite gjennomtenkt. Selvsagt håper de på større gjennomslagskraft når det blir kritisk for selskapet. Dette er uansett det siste SAS som selskap trenger nå.

Gjest Gjest
Skrevet

Synd at det skal være sånn... Jeg har i likhet med Aline også foretrukket Sas i en del sammenhenger, men nå blir det jo ikke til at man tør! Det er jo sjelden det er greit at man ikke kommer fram når man skal ut på tur liksom... Veldig glad for at jeg fikk endret billetten min denne gangen, men synes synd på alle de som ikke har fått det enda, bl a en del av mine :grine:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg støtter deler av kravet som feks like vilkår for ansatte fra SAS og Braathens. Dette skulle bare mangle.

Kravet om bedre arbeidsvilkår (les mer lønn og ferie) støtter jeg ikke.

Skrevet

Her er de litt mer detaljerte kravene:

"I tillegg til en lønnsøkning på 10% krevde NKF at arbeidstiden ble satt ned fra 194 til 172 arbeidsdager i året – det vil si fem nye ferieuker. Det normale i arbeidslivet er 221 arbeidsdager i året. Et annet krav var en pensjonsordning med full opptjening ved fylte 55 år. "

http://www.sasbraathens.no/WCM/templates/Page____1603.aspx

Skrevet

Jeg forstår at de vil at vilkårene skal være like for alle som er ansatt i samme firma, uavhengig av om de jobbet i Braathens SAFE før eller ikke.

"I tillegg til en lønnsøkning på 10% krevde NKF at arbeidstiden ble satt ned fra 194 til 172 arbeidsdager i året – det vil si fem nye ferieuker. Det normale i arbeidslivet er 221 arbeidsdager i året.

Husk at dette er mennesker som reiser veldig mye. De er gjerne på farta i lengre tider av gangen, slik at det kan bli veldig vanskelig å opprettholde et sosialt nettverk bl.a.

Hvorvidt kravet er urimlig eller ikke har jeg ingen formening om.

Skrevet
Jeg forstår at de vil at vilkårene skal være like for alle som er ansatt i samme firma, uavhengig av om de jobbet i Braathens SAFE før eller ikke.

Husk at dette er mennesker som reiser veldig mye. De er gjerne på farta i lengre tider av gangen, slik at det kan bli veldig vanskelig å opprettholde et sosialt nettverk bl.a.

Hvorvidt kravet er urimlig eller ikke har jeg ingen formening om.

Noe de allerede får fem ekstra uker ferie for. Nå vil de ha fem til. Og høyere lønnn. Og pensjonere seg tidligere.

Jeg tror vi har funnet kjernevelgerne til frp iallfall!

Skrevet
Noe de allerede får fem ekstra uker ferie for. Nå vil de ha fem til. Og høyere lønnn. Og pensjonere seg tidligere.

Jeg tror vi har funnet kjernevelgerne til frp iallfall!

Muligens de mener at 5 uker ekstra er for lite? Jeg har ikke jobbet i det yrket, så jeg kan umulig sette meg i deres posisjon. Noen andre her som har erfaring fra yrket som kan det?

Hvorfor du drar inn FrP i dette vet jeg ikke, men det har sannelig lite med debatten å gjøre.

Skrevet

Ledelsen har også et ansvar her. Man kan jo lure på hva som koster mest? Å møte de ansatte mhp krav eller å ta kostnadene med streik og tapt omdømme. Hadde ledelsen møtt de ansatte med mer velvilje kunne sikkert dette vært ungått. De ansatte forventer helt sikkert ikke å få alle krav innfridd, men noe må man gi dem. Det å gi SAS og de gamle Braatensansatte like vilkår burde egentlig være en selvfølge når alle nå jobber i samme firma. Skjønner at det gir grobunn for misnøye.

Skrevet (endret)

Dette er glimrende eksempel på hvor lurt det er å være organisert for tiden...

Dvs at dette er krav de egentlig ikke burde trengt å stille synes jeg..

Endret av storebror*
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg syns ærlig talt at streiken er på sin plass, hvis dette er det de sloss for:

Er helt enig!!! Her viser det bare at streik er effektivt virkemiddel for å få bedre arbeidsvilkår.

Hvilke andre yrkesgrupper jobber 42timer i uken ordinærtid?

I mitt yrke er det 37,5timer alt over er overtid.

Stå på krava.

Folk syter over streiken kun pga at det rammer dem selv i form av ferie eller annen reisevirksomhet. Det er liksom det som er streik. Her taper SAS mye penger, vil anta at det ville vært bedre å godta kravene fra de kabinansatte før en streik, for nå koster det dobbelt så mye for sas og vel så det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg støtter IKKE streiken, tar det som et hån mot oss universitetsansatte som har god og lang utdannelse og ikke engang kan drømme om å tjene 400 000 i året, som jobber kvelder og helger med å forberede foredrag, skrive artikler, etc, i tillegg til arbeiduken.

Kjenner flere flyvertinner, flere jeg kjenner jobber i reduserte stillinger, på grunn av at lønna er så god at de slipper å jobbe fulltid, og de lever godt på diettpengene. Har aldri hørt dem klage på jobbene sine, tvert imot synes de de er heldige som har funnet en slik nisje - en jobb som ikke krever utdannelse, med så stor frihet og så godt betalt. Mange av arbeidsdagene er de heller ikke på jobb, men er hjemme, med 'telefonvakt'.

(Mine venninner støtter ikke streiken, de synes det er flaut. Dette er damer som har jobbet i braathens før sammenslåinga.)

Skrevet
Muligens de mener at 5 uker ekstra er for lite? Jeg har ikke jobbet i det yrket, så jeg kan umulig sette meg i deres posisjon. Noen andre her som har erfaring fra yrket som kan det?

Hvorfor du drar inn FrP i dette vet jeg ikke, men det har sannelig lite med debatten å gjøre.

Oi, så sinna liten djevel. Lighten up. Skal huske mange slike rare små flagg neste gang (hvis du ikke vet hva frp står for så er det mer av alt og midre skatt. Akkurat som kabinpersonalet: mer penger og mindre jobb).

Så klart mener de fem uker ekstra er for lite, eller så hadde de vel ikke streiket? Mye vil ha mer. Det er jo vanlig i dette landet hvor folk blir mer og mer grådige. Stakkars flyvertinnene blir jo fristet av guccivesker når de går forbi taxfreen hele tiden, så så klart burde de da ha 50 000 ekstra i året, og mer ferie. Og pensjonere seg når de er 55. Norge har jo selvfølgelig ekstra behov for at folk er pensjonister 10 år ekstra.

Kabinpersonalet har null sympati fra meg, og det viser bare grådighetskulturen i sas (og Norge for den del).

Skrevet (endret)

Selvsagt har du ingen sympati for dem! Det virker ikke som du vet hva yrket deres går ut på... ;)

Endret av Superlammet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...