Gjest Gjesta Skrevet 6. april 2006 #1 Skrevet 6. april 2006 Jeg syns ærlig talt at streiken er på sin plass, hvis dette er det de sloss for: Stiller seks krav Allerede ved inngangene til flyplassen ble passasjerene møtt med informasjon fra streikevakter. Med flygeblader informerte de om seks krav som er fremsatt under forhandlingene som endte i streik torsdag morgen. ** En felles avtale for alle kabinansatte i SAS Braathens AS. ** Samme arbeid og fritidsbestemmelser for alle flygende i SAS Braathens AS. ** Normalarbeidsdagen ned til 10 timer og 30 minutter. ** NKFs krav er like lønn for likt arbeid for alle kabinansatte i SAS Braathens AS. ** Opprettholde minimum én helg fri i måneden. ** En normalarbeidsuke begrenset til 42 timer, utover dette skal det betales overtid.
Gjest Piper Skrevet 6. april 2006 #2 Skrevet 6. april 2006 Jeg er enig, men det er jo frustrerende for de som ikke kommer seg dit de har planlagt.
Gjest Gjesta Skrevet 6. april 2006 #3 Skrevet 6. april 2006 Jepp, det er jo ledelsen som er ute og kjøre!!! Synes ikke man skal skylde på de ansatte jeg... ledelsen må rydde opp.
Gjest Gjesta Skrevet 6. april 2006 #4 Skrevet 6. april 2006 ..ø. det er jo frustrerende for de som ikke kommer seg dit de har planlagt. ← Ja så klart det er. Men allikevel syns jeg de bør få gjennomslag for kravene sine, hvem andre ønsker å jobbe under de vilkårene der? 42 timers uke uten overtidsbetalt?
Gjest Piper Skrevet 6. april 2006 #5 Skrevet 6. april 2006 Det er nok ikke mange her i Norge som ville jobbet under slike forhold, og derfor burde de fått gjennomslag for kravene sine med en gang. Blir egentlig for dumt at de må streike, når det egentlig burde vært enkelt å godkjenne slike krav.
Brunhilde Skrevet 6. april 2006 #9 Skrevet 6. april 2006 Jepp, det er jo ledelsen som er ute og kjøre!!! Synes ikke man skal skylde på de ansatte jeg... ledelsen må rydde opp. ← Uansett om det er ledelsen eller de ansatte som er årsaken til konflikten så er situasjonen like vanskelig for oss som rammes av denne streiken.
Gjest Gjesta Skrevet 6. april 2006 #10 Skrevet 6. april 2006 Hvor står disse kravene, Eve? ← De står her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=165992
Gjest Bellatrix Skrevet 6. april 2006 #11 Skrevet 6. april 2006 Ja, men det er ledelsen som har skylda nå.
Gjest Bellatrix Skrevet 6. april 2006 #12 Skrevet 6. april 2006 De står her: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=165992 ← Jeg fant det.
aline Skrevet 6. april 2006 #14 Skrevet 6. april 2006 det som er så rart er jo at det ikke virker som de snakker ett språk som begge parter forstår. nå var det akkurat kort intervju med en fra begge sider, og den ene sa en ting, men den andre sa at nei, det var ikke det dette dreide seg om.... snakker de overhode sammen tro? men uansett, selv om jeg er enig i de kravene de setter opp her, så går det for min del likevel utover min bruk av sas. jeg og flere til skal til nederland i slutten av mnd, INGEN av oss tør å reise med sas, fordi vi rett og slett ikke kan risikere å ikke komme oss av gårde! sas hadde bra priser nedover, de hadde de beste avgangene, og tidligere har jeg alltid valgt sas nettop fordi de har bra priser også på bra avganger, nå var det altså ingen av oss som turte. og flere sier straks vi snakker om det: "ikke bestill sas, da kommer dere ikke avgårde" og det er jo liksom ikke lenge siden sist sasflya ikke fløy pga streik. så uansett hvor mye jeg skjønner kravene, så risikerer de å miste kunder på dette, miste tillitten og den likingen de tidligere hadde. og man kan ikke si at det kun er ledelsens problem, for om folk slutter å bruke sas, så er det ikke bare ledelsen det går utover.
Gjest Bellatrix Skrevet 6. april 2006 #15 Skrevet 6. april 2006 Ja, SAS taper kunder uansett. Det er jo ingen søm tør å bruke de. Folk vil helst fram når de har planlagt det.
punktom Skrevet 6. april 2006 #16 Skrevet 6. april 2006 (endret) Ja så klart det er. Men allikevel syns jeg de bør få gjennomslag for kravene sine, hvem andre ønsker å jobbe under de vilkårene der? 42 timers uke uten overtidsbetalt? ← Tjener de over 400 000 i året, pluss en god del tillegg i diettpenger overnatting, så tror jeg ikke det er så mørkt for dem som de vil ha det til. Men de kan selvfølgelig gå ned i lønn og få betalt overtid. Det er en særegen grådighetskultur i sas som du ikke finner i andre flyselskap. Endret 6. april 2006 av punktom
Caramba Skrevet 6. april 2006 #17 Skrevet 6. april 2006 Skjønner jo kravene, men synes synd på dem som skal ut å reise i dag. Kanskje de SAS tillitsvalgte ikke burde tatt ut absolutt alle på en gang. Hadde jo vært greit å kansellert mange avganger, men ikke lammet hele landet.
Gjest Markus i Oslo Skrevet 6. april 2006 #18 Skrevet 6. april 2006 De SASansatte jobber et vanlig årsverk på samme måte som oss andre. Det betyr at de av og til jobber lange uker og andre ganger har fri i lengre perioder. Totalt på et år blir det uansett likt. Og jeg synes faktisk ikke at godt over 400000 er dårlig betalt for den jobben. For å synes at dét er lav lønn tror jeg nesten man må være luftfartsansatt. Husk for eksempel at lærerne har en normal arbeidsuke på 44-45 timer, altså lenger enn disse kabinansatte. Totalt kommer vi likevel ut likt med andre, fordi vi har lenger ferie (avspasering). For all del, de må gjerne kreve. Det er fullt lovlig her i landet. Men min sympati eller min støtte får de ikke.
Gjest baby-E Skrevet 6. april 2006 #19 Skrevet 6. april 2006 jeg støtter ikke denne streiken overhode! De jobber 196 dager i året, minstelønnen er på rundt 400 000, og om man har jobbet i noen år er den på rundt en halv million - de klager over at de nesten ikke får nok til å overleve! De har fått tilbud om en ekstra ferieuke og lønnsøkning på 5%, men det takket de nei til. Nei, ingen støtte fra meg
Gjest Gamle Alex Skrevet 6. april 2006 #20 Skrevet 6. april 2006 jeg støtter ikke denne streiken overhode! De jobber 196 dager i året, minstelønnen er på rundt 400 000, og om man har jobbet i noen år er den på rundt en halv million - de klager over at de nesten ikke får nok til å overleve! De har fått tilbud om en ekstra ferieuke og lønnsøkning på 5%, men det takket de nei til. Nei, ingen støtte fra meg ← Enig!!! + at de har hatt en 10 % lønnsøkning de siste årene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå